Kirjoittaja Aihe: Armollisuus itseä ja lähimmäistä kohtaan  (Luettu 22443 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Armollisuus itseä ja lähimmäistä kohtaan
« Vastaus #30 : 23.09.13 - klo:21:37 »
Yhteiskunnallinen eriarvoisuus näkyy elämässäni näin.
Olen sukulaiseni juhlissa, joka on psykologi. Kaikki muut juhlissa olijat ovat sosiaalialalla tai menestyjiä.
He kysyvät kuulumisiani, mutta kun kerron olevani mielenterveys-kuntoutuja ja käyväni kuntouttavassa työtoiminnassa niin
he eivät ole minusta enää kiinnostuneita.

Kertoo enemmän heistä kuin sinusta.

Toisaalta, voi olla niin, että he häkeltyvät vastauksestasi. Ei ole ihan tavallista, että mielenterveys-kuntoutuja esittelee itsensä muiden seurassa mitään peittelemättä. Voi olla, että he oikeasti eivät osaa sanoa mitään fiksua siihen ja ajattlevat, että parempi olla hiljaa, ettei mokaa itseään.

Nostan hattua sinulle!
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Armollisuus itseä ja lähimmäistä kohtaan
« Vastaus #31 : 24.09.13 - klo:00:52 »
Aika tavalla kallistun Pirskan kannalle tässä kaikin tavoin, ennen muuta sinä onnistuit hämmentämään heitä, tahtomattasi varmaan. Ajattele itseäsi tilanteeseen, jossa joku sanoisi että kiitos hyvää muuten mutta minulla todettiin eilen syöpä, tosin jo levinnyt mutta lääkäri sanoi että on siitä jokunen toipunutkin. Itse olen usein kieli keskellä suuta, epilepsiaa pelätään niin suuresti yhä, koetan sanoa sen niin, etten tyrmäisi muita. Ikävä kyllä se näyttää olevan todellinen ristini, ei itse sairaus.

Itse menisin sanattomaksi, vaikka en taatusti tarkoittaisi pahastuttaa. On vaikea tietää, mitä kärsimykseen vastata. Ystäväni omainen menehtyi aivoverenvuotoon yhtäkkiä, vielä nuorehko mies. Perheessä pahastuttiin, kun lohduttamaan tullut sairaalapappi " vain seistä toljotti sanaakaan sanomatta". Kuitenkin väärään aikaan sanotut sanat, väärät sanat, haavoittavat julmasti.

Mitä muuten toivoit heidän sinulle sanovan?

Mietin, kuinka olisi mennyt, jos olisit kertonut kärsineesi hermoromahduksen-se menee suomalaisiin-mutta kuntoutuvasi kiitos kysymästä, ja toimivasi parhaillaan missä nyt toimitkin. Esimerkiksi Klubitalojen toiminta on, kiitos Pauli Löijan, varsin tunnettua ja arvostettua. Monikohan  niistä psykologeista ja sosiaalialan ihmisistä käy psykiatrian poliklinikalla, mietin, kun muistan muuan pienessä kaupungissa sanotun, että jokainen sielläkin syö Cipramilia, voivat lainailla toisiltaan jos loppuvat?
« Viimeksi muokattu: 24.09.13 - klo:00:58 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Armollisuus itseä ja lähimmäistä kohtaan
« Vastaus #32 : 24.09.13 - klo:04:52 »


 Yhteiskunnallinen eriarvoisuus näkyy elämässäni näin.
Olen sukulaiseni juhlissa, joka on psykologi. Kaikki muut juhlissa olijat ovat sosiaalialalla tai menestyjiä.
He kysyvät kuulumisiani, mutta kun kerron olevani mielenterveys-kuntoutuja ja käyväni kuntouttavassa työtoiminnassa niin
he eivät ole minusta enää kiinnostuneita.



   Kun ajattelen sukulaisiasi, ajattelen kuinka monta kertaa itse olen jättänytkään keskustelun käymättä, kun en ole vastannut. Usein jälkeen päin harmittelen ja ihmettelen, miksi en sanonut mitään tai miksi en ollut kiinnostuneen näköinen, miksi en kääntänyt kasvojani puhuvaan päin, katsahtanut häntä silmiin tai kallistanut päätäni hänen suuntaansa! Kuinka monta mielenkiintoista ajatuksenvaihtoa onkaan jäänyt käymättä?! Niin minkä vuoksi: olen ollut liian täynnä itseäni, tätä ylipainoista, omahyväistä, itsekeskeistä, arkaa, pelokasta, rajojani varjelevaa, muita katselevaa, pällistelevää itseä.

Toteat:" Yhteiskunnallinen eriarvoisuus näkyy elämässäni näin."
Yhteiskunnassa on työnjako. Siitä seuraa, että olemme fakkiutuneet, erikoistuneet. Siitä seuraa, että olemme yksinäisiä, koska puhumme kapea-alaista ammattikieltämme itse kukin. Siitä seuraa, että haemme seuraa samaa kieltä puhuvista, joiden kanssa voimme keskustella oman erikoisalamme asioista. Siitä seuraa, että ohitamme useimmat fyysisesti läheiset etsiessämme hengenheimolaisiamme, turvallisia rakennuskumppaneita.



Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Armollisuus itseä ja lähimmäistä kohtaan
« Vastaus #33 : 24.09.13 - klo:12:08 »
Yhteiskunnallinen eriarvoisuus näkyy elämässäni näin.
Olen sukulaiseni juhlissa, joka on psykologi. Kaikki muut juhlissa olijat ovat sosiaalialalla tai menestyjiä.
He kysyvät kuulumisiani, mutta kun kerron olevani mielenterveys-kuntoutuja ja käyväni kuntouttavassa työtoiminnassa niin he eivät ole minusta enää kiinnostuneita.
Toisaalta, voi olla niin, että he häkeltyvät vastauksestasi. Ei ole ihan tavallista, että mielenterveys-kuntoutuja esittelee itsensä muiden seurassa mitään peittelemättä. Voi olla, että he oikeasti eivät osaa sanoa mitään fiksua siihen ja ajattlevat, että parempi olla hiljaa, ettei mokaa itseään.

Pirska on varmaan oikeilla jäljillä. Monet yllättäen eteen tulleet pelottaviksi koetut asiat aiheuttavat pientä ahdistusta: vakavat sairaudet, vammaisuus, mielenterveysjutut, körttiläisyys (juu, havaintoja on), erilaiset poikkeavuudet ym. ovat esimerkkejä.

Olisiko tällaisessa tapauksessa hyvä totutella vastaamaan jotenkin tähän tapaan: Kas, se onkin sellainen alue, josta en tiedä oikeastaan mitään, mistä siinä oikein on kysymys?"

Näin pääsee keskustelun alkuun ja oppii samalla vähän uutta. Keskustelussa asia arkipäiväistyy ja oma ahdistus vähenee, hyvässä lykyssä tämän yhden asian suhteen pysyvästi.

Mt

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Armollisuus itseä ja lähimmäistä kohtaan
« Vastaus #34 : 24.09.13 - klo:21:27 »
Kiitos rakentavista mielipiteistä. En ehkä suojele itseäni tarpeeksi: kerron asiat yleensä rehellisesti, avoimesti ja suoraan.
Elämä on kemiaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Armollisuus itseä ja lähimmäistä kohtaan
« Vastaus #35 : 24.09.13 - klo:21:39 »
Kyllä kai on parempi olla avoin ja ennakkoluuloton, kuin tuppisuu ja varautunut...
Ja miltähän me yleensä "suojellaan" itseämme jos emme ole avoimia?

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Armollisuus itseä ja lähimmäistä kohtaan
« Vastaus #36 : 25.09.13 - klo:02:06 »
Kyllä kai on parempi olla avoin ja ennakkoluuloton, kuin tuppisuu ja varautunut...
Ja miltähän me yleensä "suojellaan" itseämme jos emme ole avoimia?



Niinpä. Itse ajattelin pitkään, että toisten kai pitäisi minua auttaa, minä tässä sairas olen. Tulkoot he ja ymmärtäkööt.

Muutin mieleni. Suojelen sittenkin toisia. Ihminen on herkkä kapistus, ja ahdistuu monesta syystä. Koetan niin rehellisesti kuin mahdollista, samalla turvallisesti kertoa, miten saattaa käydä, ja kuinka heidän on silloin toimittava jos saan kohtauksen millaisen hyvänsä. Sanon vastaavani jos jotakin jäi epäselväksi mutta en sitten enää käsittele asiaa, eli meillä varmasti riittää muutakin juteltavaa.

Yritän näin. Alkuun sellainen tuntui väärältä, kohtuuttomalta ja liialliselta. Ai minun pitää vielä toisetkin passata? Mutta suostuminen tuotti aivan uuden ilon, hallinnan tunteen aivan hämmästyin. Jos joku ei halua että ymmärrän hänen säikähdyksensä, suuttumuksensa ja otan vastaan paljon ikävää, no, hän valitsi siten ja valinta on hänen,

Töissä sovittiin pomon kanssa, että työterveyshuolto on foorumi, jolla tätä käsitellään, työaikana teema on kielletty, sillä me teemme työtä toisia, emme toisiamme miettiäksenme.

Aina jonkun menetän, ja saan kuulla paljon ikävää itsestäni, mutta voin taas tajuihinsa tullessani pitää suuni kiinni. Harjoittelin sen, miltä tuntuu, kun huulet pysyvät toisiaan vasten.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Armollisuus itseä ja lähimmäistä kohtaan
« Vastaus #37 : 25.09.13 - klo:09:07 »
Kyllä kai on parempi olla avoin ja ennakkoluuloton, kuin tuppisuu ja varautunut...
Ja miltähän me yleensä "suojellaan" itseämme jos emme ole avoimia?


Kun itseäni ajattelen niin olen kyllä kohtalaisen ennakkoluuloton ja aikaisemmin avoinkin mutta elämä on opettanut ja opettaa koko ajan varauksellisuuteen. Ihmiset käyttää toisen avoimuutta väärin ja hyväkseen, sen olen niin monesti huomannut. Kyllä itseään kannattaa suojella.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Armollisuus itseä ja lähimmäistä kohtaan
« Vastaus #38 : 25.09.13 - klo:14:34 »
En ole tainnut vielä koskaan päästä ihmisten kanssa niin pitkälle, että he olisivat käyttäneet avoimuuttani hyväkseen. En edes keksi, miten se tapahtuisi, se nimenomaan avoimuuden hyväksikäyttö?  :017:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Armollisuus itseä ja lähimmäistä kohtaan
« Vastaus #39 : 25.09.13 - klo:14:53 »
Tätähän määkin kysymykselläni peräänkuulutin....en heti keksi...
Tai sitten olen niin sinisilmäinen etten huomaa...liian hyväuskoinen ja luottavainen ihmisiin...
Mutta en silti huomaa....tai sitten pyrin ajattelemaan...so what...mitä se mua liikuttaa...

Kuulin taannoin hyvän ohjeen: Toisille ei pidä asettaa mitään odotuksia ja vaatimuksia, riittää kun
itse teet parhaasi.

Myös raamatun ohje: mitä tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää te myös samoin heille.

Itseämme voimme muuttaa...ehkä....mutta toista emme voi muuttaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Armollisuus itseä ja lähimmäistä kohtaan
« Vastaus #40 : 25.09.13 - klo:15:05 »
En ole tainnut vielä koskaan päästä ihmisten kanssa niin pitkälle, että he olisivat käyttäneet avoimuuttani hyväkseen. En edes keksi, miten se tapahtuisi, se nimenomaan avoimuuden hyväksikäyttö?  :017:

No esim. juoruaminen asioista eteenpäin, jotka on toiselle luottamuksellisesti kertonut. Tunnen erään ihmisen joka on edessäpäin niin ystävällinen ja kun käännät selkäsi niin jo puukottaa. Huomasin tämän jo aikoja sitten muutamasta seikasta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Armollisuus itseä ja lähimmäistä kohtaan
« Vastaus #41 : 26.09.13 - klo:09:38 »
En ole tainnut vielä koskaan päästä ihmisten kanssa niin pitkälle, että he olisivat käyttäneet avoimuuttani hyväkseen. En edes keksi, miten se tapahtuisi, se nimenomaan avoimuuden hyväksikäyttö?  :017:

Ainakin niin, ettei aivan kaikkea itsestä ole viisasta kertoa. Oma siskoni oli avoin, iloinen, tuli sydän kämmenellä toisia vastaan, paljasti heikkoutensa ja vaarallisinta kaikesta, arat alueensa siinä sivussa. Ei tarvitse edes olla itsekeskeinen ja puhua itsestään koko ajan, jutut näyttäytyvät vuorovaikutuksessa. Itse kuuntelen mieluummin kuin puhun, vaikka vaikuttaisin millaiselta jurottajalta. Ihmettelen vain itsekseni jotakin kollegaa, joka haluaa työhön, koska "on sosiaalinen tyyppi... Kaipaa sitä kahvihuonepulinaa..." Joka on vain pahoja puheita. Parempi olisi haluta potilaiden tähden.

Kun sitten työyhteisöissä tuli niitä tyypillisiä tiimiongelmia, hyvin avomielinen on usein aivan suojaton, ja mitä helpoin kiusanteon kohde.

Sittemmin sisareni totesi, että avomielisyydessä on riskinsä, ja antaa työtovereiden ihmetellä, onko hän lintu vai kala.   Samoin avioliitto on privatisoitu alue, toisin, kuin joillakin muilla. Erityisesti naisvaltaisilla työpaikoilla osataan käyttäytyä todella julmasti. Hän ei sellaiseen osallistu kiusallakaan, mutta näkee, mikä on liian avoimen kohtalo.
................

Itse saimme venäläissyntyisen lääkärin, joka jo ensimmäisellä viikolla tuli lipsauttaneeksi sosiaaliset ja terveysongelmansa, minun mieleni teki koko ajan huutaa että vaikene, me emme ole niin herttaisia kuin miltä näyttää! Ajattelinkin, että jututan ja sanon, että kannattaa ensin tutustua, täällä on väkeä, joiden seurassa kannattaa olla kaikesta hissukseen. Sitten tuli itselleni se äkkilähtö, myöhemmin kuulin että hän kesänsä oli ollut hyvin ikävä. Palattuani väsähdin takapuheisiinkin, vaikka hänet piti siirtää toiseen työryhmään aikoja sitten.

..................
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Armollisuus itseä ja lähimmäistä kohtaan
« Vastaus #42 : 26.09.13 - klo:09:48 »
Armollisuutta itseä kohtaan saattaa merkitä sekin, ettei altista itseään tarpeettomille vammoille.

Muistelen, kun joku kyseli täällä millaista kasvatusta oli saanut/antanut.
Joka ikinen oli saanut ja jaellut rakkautta ja rajoja niin ihanteellisesti että ryhmä vaikutti jo kasvatustieteen kirjan esikuvalta, noin pitää elää - tosin osa vaikeni.

Se kysymys taisi olla niin kohtikäyvä, että kukin suojautui luonnostaan. Eikä siinä mitään pahaa ole. Tuli vain mieleeni.
« Viimeksi muokattu: 26.09.13 - klo:09:52 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Armollisuus itseä ja lähimmäistä kohtaan
« Vastaus #43 : 26.09.13 - klo:10:55 »
Lapsena ja nyt isänä olen ollut uhkaileva, lahjova ja vihainen. 
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Armollisuus itseä ja lähimmäistä kohtaan
« Vastaus #44 : 26.09.13 - klo:16:39 »
Minulla jäi omat pojat aikoinaan liian vähälle huomiolle.
Muistan ikuisesti Arton sanat joskus 1-2 välillä kun osasi puhua: "Isä yritti mun kanssa leikkiä"...
Varttuneemmalla iällä poikieni kanssa retkeilin kansallispuistoissa...tämän muistan ilolla.
Nyt sitten yritän leikkiä Martan kanssa, silloin harvoin kun nähdään....kysyn vaan itseltäni...
yritänkö tällä "korjata" jotain menneisyyden virheitäni?
Vai olenko pystynyt unohtamaan menneisyyden virheet anteeksiannon mereen?
Kuules ville...suostu jo!!! :eusa_pray: