Kirjoittaja Aihe: Anteeksianto  (Luettu 10267 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Anteeksianto
« Vastaus #15 : 08.11.12 - klo:22:05 »
Itseäni kyllä tässä on alkanut kiinnostaa muu. On epärealistista edes yrittää vättää, että jokin tunne olisi komennolla saatavissa pois, ja jos joutuu todella väärinkäytöksen kohteeksi - no, jos ihminen ymmärtää toisen tunteita, kuinka paljon ennemmin Jumala joka ne loi.  Mutta otetaan tilanne konkreettisesti. Joku loukkaa sinua, mutta on huomenna avun tarpeessa.  Menetkö auttamaan?  Hän saattaa tarvita aivan yllättäen vaikka jonkun joka käy hänelle kaupassa, saattaa lääkäriin, vaikka soittaa palokunnan paikalle kun näkee talon olevan tulessa.

Anteeksiannon toimiminen käytännön tasolla, valmiutena auttaa vihamiestä, lopettaa vihamielisyyden siihen paikkaan.  Silloin keskitytään siihen  mikä on ajankohtaista.

Jos jotakin mietin niin tätä kysymystä, tiedän etten ole ainoa - minulla on hyvä ystävä joka aivan aina päätyy miettimään tätä ja keksii miljoonia selityksiä sille miten asia ei voi olla näinpäin...    että ensin me annamme anteeksi ja siten vasta saamme anteeksi Jumalalta. Siis jos me kuin kiltit lapset ainakin sullomme syrjään tai koetamme jättää käsittelemättä tai yritämme piilotella Jumalalta tunteitamme ja uskottelemme kohta ettei niitä olekaan...  

Menin  kerran tilanteessa lopulta papin puheille ja olin niin epätoivoissani siitä että minusta ei anteeksianto lähde, että tuo peräti kaivoi käsikirjasta ripin kaavan, olkoon alatien körtti mikä vain ja vastaan suoritteita... Sain anteeksi sen ettei minusta lähde sitä hyvää mikä pitäisi, muttei se tee tyhjäksi tuota että minun varmaan pitää se palokunta hälyttää, saattaa lääkäriin ja käydä kaupassa.  Ei autuuden asuana vaan koska Jumala tahtoo, ja Hän tahtoo järkeviä asioita. 

  Tunteista en siksi toiseksi ole kuullut ketään tuomittavan, sanoista, teoista ja laiminlyönneistä kyllä.  Me vain ymmärrämme tämän kai sitten niin tunneasiana, koska emme elä yhteiskunnassa jossa ainut turvaverkko ovat hyvät välit kaikkien kanssa.  Mutta niinkin on totta, että voi antaa Jumalan vilkaista vähän sitä Leenaa ja silloin on aika äkkiä perumassa toisten päälle langettamaansa kirousta, sellaiset hoituvat sitten vaikka kirjeitse...  että annatteko minulle anteeksi.
« Viimeksi muokattu: 08.11.12 - klo:22:08 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Anteeksianto
« Vastaus #16 : 08.11.12 - klo:23:05 »
Ei autuuden asuana vaan koska Jumala tahtoo, ja Hän tahtoo järkeviä asioita.

No nythän sinulta lipsahti ytimekäs lause! Juuri näin minäkin sen ajattelen.

Varsinaisesta aiheesta:
Jos Jumala olisi ihminen, niin kyllä olisi hyvin järjestetty tämä maailma ja vanhurskauden asia, ihan minun aivoitusteni mukaan, siis paljon fiksummin kuin nyt. Jonkinlainen maallinen lakihan meillä on jo nyt, ja kun se vielä parannettaisiin jumalalliseksi, niin siinä sitä olisi lakia sille joka lakia tarvihtoo!

Vaan kun Jumala ei ole ihminen. Siksi on tämä hullutus, tämä armo.

Sitä on vaikea hyväksyä, tai mahdoton. Ei sitä olisi keksinyt kukaan järkevä ihminen. Siis ihminen.

Mt

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Anteeksianto
« Vastaus #17 : 08.11.12 - klo:23:07 »
Nyt virtuaalihalaan Leenaa, jos saan luvan. Jos en, kiitän kuitenkin.

Tuo konkreettinen anteeksianto on hyvä näkökulma. Minulle on itsestään selvää, että autan (jos suinkin voin ja osaan, yritän ainakin) pulassa olevaa, täysin riippumatta siitä, onko hän ystäväni, tuttavani, tuntematon tai ihminen, joka on satuttanut minua pahasti. (Rehellisyyden nimissä: niin pikkusieluinen olen, että ystävälleni teen pienempiäkin palveluksia, mutta loukkaajani pippaloihin en ehkä menisi kyökkipiiaksi :))

Pieni esimerkki: riitaisan avioeronsa keskellä kärvistelevä ja kituva muinainen eksäni lähetti minulle yllättäen s-postitse kysymyksen: "Olenko mielestäsi narsisti?" (ilmeisesti tällainen termi oli tullut rettelöissä esiin, kuten nykyään usein). Hän kohteli minua aikanaan huonosti, ja nyt tarjoutui oiva tilaisuus antaa takaisin. En vastannut heti, mietin. Kirjoitin lopulta, että minulla ei ole mitään pätevyyttä diagnoosien tekemiseen, mutta mielestäni hän ei ollut narsisti (ei mielestäni ollut). Toivotin voimia.

Tosiaan: ehkä anteeksianto ei ole tunneasia vaan kyse on siitä, miten me toisiamme arjessa kohtelemme? Että ei kosta kärsimäänsä pahaa?

  

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Anteeksianto
« Vastaus #18 : 09.11.12 - klo:18:37 »
Nyt virtuaalihalaan Leenaa, jos saan luvan. Jos en, kiitän kuitenkin.


Tosiaan: ehkä anteeksianto ei ole tunneasia vaan kyse on siitä, miten me toisiamme arjessa kohtelemme? Että ei kosta kärsimäänsä pahaa?



Leenaa saa aivan aina halata, kiitos,  myös virtuaalisesti.  :109: kuten koko Teerenpelinpolun Trioa,  :P  Kissaa ja  :026: Dosenttia, jos saa kiinnisiepatuksi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Anteeksianto
« Vastaus #19 : 09.11.12 - klo:19:02 »
Leenaa saa aivan aina halata, kiitos,  myös virtuaalisesti.  :109: kuten koko Teerenpelinpolun Trioa,  :P  Kissaa ja  :026: Dosenttia, jos saa kiinnisiepatuksi.

Kiva, ole hyvä. Kissaakin silitän virtuaalisesti, ei tule allergiaoireita  :). Mikä tai kuka on vikkeläliikkeinen Dosentti? Hyvää viikonloppua Triolle!
 

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22040
Vs: Anteeksianto
« Vastaus #20 : 10.11.12 - klo:16:48 »
Mikä tai kuka on vikkeläliikkeinen Dosentti?

Odotan kiinnostuneena, rupeaako Leena selittämään.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Anteeksianto
« Vastaus #21 : 11.11.12 - klo:09:34 »
Dietricus Docens, hen itze ilmaiscon izens circonmenoin mendyä ohitze  :026:

Ujo mies ja vaatimaton,. Aito Aave, the Real Ghost, Körtti jo Eläessään Tietämättään, surffaa paremmin tällä sivulla vaikka amerikoissa on perustettu omat heikkolaatuiset jäljitelmät ja oma kotisivu hänelle,  jos minä kerron syntyy Kirja. Toinen onkin jo tekeillä sillä ensimmäisestä tuli Hyvin Huono.   Mutta hän saa miettiä itse was er erzählen will.

Minä olen Dosentin maailmanmestari, vaikka muuan Karttunen tietää runsaahkosti seikkoja niinikään. Tulevaisuuden mies. Suuri Kristologi, ekumeenikko, ekklesiologi ja eetikko. Hahmottteli kirkon hyvin kiintoisasti ja sitten tuunasi uskonnotonta kristinuskoa mutta se jäi pahasti vaiheeseen, kun muuaan herra Heil suoritti viimeisen inteventionsa maailmassa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Anteeksianto
« Vastaus #22 : 11.11.12 - klo:18:06 »
Jos ei olisi armoa niin olisi syntynyt jokin uusi uskonto - ei enää kristinusko. Vuorisaarna, josta tuo on otettu on 95%:sti lakia. Jos joku on ollut täällä maan päällä niin hurskas, että hän ei ole rikkonut vuorisaarnan sääntöjä niin voisin ruveta opetuslapseksi hänelle. Mutta en ole vielä löytänyt.

Vuorisaarna on lakia, entä sitten. Mitä pahaa laissa on? Sehän on tehty suojelemaan varsinkin heikompia ihmisiä. Minusta laittomuus on paljon pahempaa. Ellei ole lakia, niin eihän armollakaan ole mitään virkaa.

"Jos joku on ollut täällä maan päällä niin hurskas, että hän ei ole rikkonut vuorisaarnan sääntöjä"
Jeesus Kristus, Jumalan poika, on ollut täällä maan päällä niin hurskas, ettei hän ole rikkonut vuorisaarnan sääntöjä. Luulin, että olet kuullut hänestä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Anteeksianto
« Vastaus #23 : 12.11.12 - klo:10:34 »
ai niin joo...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Anteeksianto
« Vastaus #24 : 12.11.12 - klo:19:48 »

Mun on joskus lähes ylitsepääsemättömän vaikeeta antaa anteeksi itselleni...  :icon_rolleyes:

"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Anteeksianto
« Vastaus #25 : 13.11.12 - klo:00:07 »
Mun on joskus lähes ylitsepääsemättömän vaikeeta antaa anteeksi itselleni...  :icon_rolleyes:


Vähän samalta tuntuu...miksiköhän???
Onko vaikea hyväksyä että en olekaan täydellinen...tulee välillä töpeksittyä???
Vai, onko vaikeaa tehdä itsessään parannusta, mitä itselleen anteeksiantaminen oikeastaan edellyttäisi???

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Anteeksianto
« Vastaus #26 : 13.11.12 - klo:16:09 »
Mun on joskus lähes ylitsepääsemättömän vaikeeta antaa anteeksi itselleni...  :icon_rolleyes:


Hyvin tuttua ja sitä sanotaan mun tapauksessa moraaliseksi krapulaksi.
Miksiköhän itselleen on niin vaikea antaa anteeksi ja hyväksyä itsensä erehtyväiseksi ja heikoksi ihmiseksi joka tekee virheitä.

Anteeksi annosta oli hyvä seurapuhe, jossa puhuja kertoi, että kun hän on kahden henkilön sovittelijana joista kumpikaan ei tahdo antaa toiselle anteeksi, jos toinen ei anna ensin.
Hän sanoi sellaisen tilanteeseen hyvän neuvon. Jospa ne antaisivat yhtäaikaa anteeksi toisilleen, niin asia selviäisi.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Anteeksianto
« Vastaus #27 : 17.11.12 - klo:19:25 »

Onko vaikea hyväksyä että en olekaan täydellinen...tulee välillä töpeksittyä???
Vai, onko vaikeaa tehdä itsessään parannusta, mitä itselleen anteeksiantaminen oikeastaan edellyttäisi???

Tavallaan noinkin, joo, vaikken haluaisikaan enkä yritäkään olla täydellinen, mutta että tietää elävänsä synnissä, se on raadollista. Toisaaltahan sen kuuluukin olla, etenkin kun ei edes ole halua? tehdä sitä parannusta.

Ei oikein voi rukoillakaan anteeksiantoa kun tietää koko ajan tekevänsä väärin  :icon_eek:

Hyvin tuttua ja sitä sanotaan mun tapauksessa moraaliseksi krapulaksi.

Tuonkin allekirjoitan.

Kiitos kommenteista.
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Anteeksianto
« Vastaus #28 : 17.11.12 - klo:19:47 »
Ole hyvä.

Hippiäinen joka aina välillä lentää paikalle ja sitten taas on poissa, mutta onneksi aina palaa miettii kyllä niin syntyjä syviä, että en osaa kyllä ottaa kantaa kovin syvällisesti asiaan, toivottavasti muutkin ottavat.

Siis itselleen anteeksi antaminen. Miten se tapahtuu ja miten sen kanssa elää, kun on kuten hippiäinen totesi aina kuitenkin tietoinen omasta syntisyydestään ja siitä, että emme synnittömäksi edes tule.

Jotkut niinkuin minä osataan tiettyyn pisteeseen asti antaa itsellemme anteeksi töppäilyt ja osataan nauraa omille kommelluksille, mutta varmaan kaikille jossain se raja tulee vastaan ja masennus omasta itsestä.
Kuitenkin jotenkin tulisi voida aina antaa itselleen anteeksi ja nyt tässä meikäläinen, kun on aika raskaasti pikkujoulujuhlissa töppäillyt, niin se anteeksi anto itselleen on ollut oikein oikein vaikeeta.
Tuskailen töppäilyjäni jokusen yön, "päivisin kun on töitä ja menoa, niin ei ne masentavat ajatukset töppäyksistä vaivaa niin", mutta yöllä ja illalla alkaa itsesyytökset jylläämään.
Siis niinku tossa sitten yhtenä iltana ajattelin, että no ei tähän häpeään ja synnintuntoon kuole. Tehty mikä tehty ja sille en nyt voi mitään ja olen tälläinen kuin olen.
Mietin, no Jumala kuitenkin salli kaiken tapahtua ja en usko hänen sallivan tapahtuvan niin isoa töppäystä, että en siitä yli pääsisi.
Jotenkin aloin rauhoittumaan ja pikkuhiljaa aloin pääsemään yli moraalisen krapulani.

Suurin osa itsesyytöksistä taitanee olla ihan turhia ja ainakin niitä mielessään liioittelee.
Hyvä olisi jakaa, jos on töppäillyt. Se amerikkalainen tapa saada ihminen puhumaan ja kertomaan mikä painaa on kyllä hyvinkin terapeuttista.
Onkohan se tapa tullut Raamatusta. Tunnustakaa toisillenne syntinne ja rukoilkaa, niin parannutte?

Joka tapauksessa meille suomalaisille tämä aihe antaa itselle anteeksi taitanee olla niitä vaikeimpia aiheita.
Moni on menehtynyt siihen, kun ei ole osanut antaa itselleen anteeksi vararikkoa, suhteen loppumista tai kuka mitäkin.

Pooh. olempas taas paatoksellisella päällä.
Ei muuta kun formulaa katsomaan.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Anteeksianto
« Vastaus #29 : 06.01.13 - klo:11:34 »
...en usko hänen sallivan tapahtuvan niin isoa töppäystä, että en siitä yli pääsisi.

Ei muuta kun formulaa katsomaan.

Jollain tuonsuuntaisella ajatuksella itseäni lohdutin ja hoidin ja olen jotenkin "edennyt" asiassa. Ei se selkeä ole vieläkään mutta kylläkin selkeämpi.

Formuloita en kylläkään ole katellut  :003:

"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)