Kirjoittaja Aihe: Uskon esiintuominen  (Luettu 39954 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #60 : 11.06.11 - klo:13:17 »
Pitäisi lukea Raamattua sellaisena kuin se on kirjoitettu eikä keksiä omia tulkintoja. Kristus sovitti kerralla koko maailman eikä kysynyt siihen yhdeltäkään lupaa. Se tapahtuo One, jo paljon ennen sinun syntymääsi ja oli yksipuolinen tuomio.

Meillä ihmisillä ei ole (onneksi) siihen mitään nokan koputtamista, tuomio koskee kaikki! Kaikki maailman ihmiset on saaneet saman tuomion: kaikkia koskee sama evankeliumi.

En kertakaikkiaan ymmärrä jankuttamistasi. Olen koko ajan korostanut juuri sitä, että kaikkien ihmisten kaikki synnit on sovitettu. Sen näet, kunhan vaivaudut lukemaan viestini. Mutta miten itse luet Raamattua, jätät jotain oleellista pois?

Vaikka sovitus on tehty valmiiksi, niin sanotaan: "Antakaa sovittaa itsenne!" (2. Kor. 5:20). Kaikki eivät anna ja heidän käy huonosti, tämä on Raamatun kiistaton opetus.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #61 : 11.06.11 - klo:14:02 »
Jos niillä ottamattomilla on vain huonosti tiedostuva kohtaloneuroosi?  (Azurrofobian kynsissä kamppaileva koneeni ei ota kuvaa vastaan vaikka se puhuisi enemmän kuin tuhat sanaa)
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #62 : 11.06.11 - klo:19:29 »
Olen koko ajan korostanut juuri sitä, että kaikkien ihmisten kaikki synnit on sovitettu. Sen näet, kunhan vaivaudut lukemaan viestini.


Ja näin sanoo mies, jonka mielestä Pelastus= Jumalan osuus + ihmisen osuus...  -ristiriitaa?



Lainaus
Vaikka sovitus on tehty valmiiksi, niin sanotaan: "Antakaa sovittaa itsenne!" (2. Kor. 5:20). Kaikki eivät anna ja heidän käy huonosti, tämä on Raamatun kiistaton opetus.


Kovasti tuntuu sinun uskonopissasi olevan tärkeää tuo oma tekeminen ja oma osuus. Mihin tuollaisessa opissa ylipäätään edes armoa tarvitaan?  Nimen vuoksi?


Olisiko se niin kauheaa myöntää että on ihan kokonaan armon varassa?  -ettei ole mitään tuotavaa Jumalalle paitsi syn(tisyys)?
« Viimeksi muokattu: 11.06.11 - klo:19:36 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #63 : 11.06.11 - klo:19:41 »
Jeesus Kristus antoi henkensä sovittaakseen koko maailman synnit. Siis vapauttaakseen syntiset Jumalan vihan alta, väittää minun kielikorvani. Ei sovittaminen ole mitään "yksipuolista sopimista" vaan että esimerkiksi graffiteja seinille piirrellyt sovittaa tekonsa kuuraamalla ne seinät puhtaiksi. Jeesus on jo tehnyt tämän meidän puolesta kuolemalla ristillä.


Tämä on nyanssi. Olen kyllä samaa mieltä mutta mielestäni on oleellista kiinnittää huomio tuohon "koko maailmaan" ja korostaa sitä, sillä juuri se on puhtaanvalkean armollinen asia meitä kohtaan ettemme kertakaikkiaan ole tehneet mitään emmekä kykenekään mitään hyödyllistä tekemään tullaksemme armahdetuiksi.

Korostan tätä yksistään sen takia että se on niin puhdasta evankeliumia ja siksi että sen esilläpitäminen kirvelee niin mainiosti  omavoimaisuuden kuvitelmia. Maistuu sitruunalta mutta jälkivaikutus on erittäin tervehdyttävä. :023:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #64 : 11.06.11 - klo:22:48 »
Kovasti tuntuu sinun uskonopissasi olevan tärkeää tuo oma tekeminen ja oma osuus. Mihin tuollaisessa opissa ylipäätään edes armoa tarvitaan?  Nimen vuoksi?

Sekoitat kaksi asiaa keskenään: Armon ja armon vastaanottamisen.

Miksi sovitettuja ihmisiä joutuu kadotukseen? Koko maailman synnit nimittäin sovitettiin Golgatalla, kuten  2. Kor. 5:19 sanoo. Ja miksipä ylipäätään tarvitsee julistaa evankeliumia?

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #65 : 12.06.11 - klo:08:39 »
Miksi sovitettuja ihmisiä joutuu kadotukseen?
Oli se nälkä...  jano...  oli alaston...  outo...  sairas... vankilassa...    siis rakkaudettomuudesta.  Aika hurjaa. Mutta ei meillä ole toista kuvausta tuomiosta.  Armon vastaanottaneelta ihmisiltä erityisesti odotetaan toisen ihmisen armahtamista. Entä se vertaus kahdesta palvelijasta joilla oli velkoja.
« Viimeksi muokattu: 12.06.11 - klo:08:42 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #66 : 12.06.11 - klo:09:52 »
Sekoitat kaksi asiaa keskenään: Armon ja armon vastaanottamisen.

Miksi sovitettuja ihmisiä joutuu kadotukseen? Koko maailman synnit nimittäin sovitettiin Golgatalla, kuten  2. Kor. 5:19 sanoo. Ja miksipä ylipäätään tarvitsee julistaa evankeliumia?


Siksi että kuullessaan evankeliumista ihmiset voisivat uskoa siihen. Mutta vastaapa nyt sinä minun esittämääni kysymykseen.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #67 : 12.06.11 - klo:16:42 »

Siksi että kuullessaan evankeliumista ihmiset voisivat uskoa siihen. Mutta vastaapa nyt sinä minun esittämääni kysymykseen.

No, etpä sinäkään vastaa esitettyyn kysymykseen, jos tuo muka oli vastaus. Jo olisit sanonut: Siksi, etteivät ota vastaan evankeliumia, niin sitä voisi pitää vastauksena. Mutta ei se näytä sopivan. Annetaan olla, ei tämä ole keskustelua.
« Viimeksi muokattu: 12.06.11 - klo:16:45 kirjoittanut onesimus »

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #68 : 12.06.11 - klo:16:51 »
Oli se nälkä...  jano...  oli alaston...  outo...  sairas... vankilassa...    siis rakkaudettomuudesta.  Aika hurjaa. Mutta ei meillä ole toista kuvausta tuomiosta.  Armon vastaanottaneelta ihmisiltä erityisesti odotetaan toisen ihmisen armahtamista. Entä se vertaus kahdesta palvelijasta joilla oli velkoja.

Leena hyvä. Muistat hyvin tuon rakkauspykälän. Siinäkö on Sinun toivosi? Eikö Kristuksen teot enää riitäkään? Silloinkaan kun ei ole esitellä niitä omia.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #69 : 12.06.11 - klo:18:46 »
Leena hyvä. Muistat hyvin tuon rakkauspykälän. Siinäkö on Sinun toivosi? Eikö Kristuksen teot enää riitäkään? Silloinkaan kun ei ole esitellä niitä omia.
Minulle opetettiin kerran näin: Kristus tunnistaa tuomiolla omat tekonsa, jotka hän on saanut jollain pelillä lävitse tuosta, joka ei mitään ollut, ja josta itsestänsä ei mitään hyvää lähde.  . Ihminen on vain kuin ruosteinen ränni, jonka lävitse on virrattava armahtavaa suhdetta muita kohtaan -- siitä en oikein usko meidän pääsevän. Kaikkinainen itsekkyys tukkii kanavan Jumalan Hengen toimia meissä ja meidän kauttamme. Minulla ei ole valuuttaa lunastaa sieluani tuonelasta, mutta lunastettuna olen kyllä kutsuttu palvelemaan, seuraamaan Kristusta, vaikka hän itse kuinka meissä vaikuttaakin tahtomisen ja tekemisen.  Etkö itse ole?

Copywright ties kuka alun perin, mutta minulle opetti Joensuun kaupunkiseurakunnan kirkkoherra Karttunen tämän. Ja kun olemme kaiketi Raamatun sanan varassa, niin ei siellä lajitella  minkään vapaantahdonratkaisujen perusteella ihmisiä millään tavalla.

Kuinka sitten itse ajattelet tästä?  
Tämä, nimittäin, on ainoa kuvaus tuomion perusteista.
« Viimeksi muokattu: 12.06.11 - klo:18:50 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #70 : 12.06.11 - klo:19:45 »
Minulle opetettiin kerran näin: Kristus tunnistaa tuomiolla omat tekonsa, jotka hän on saanut jollain pelillä lävitse tuosta, joka ei mitään ollut, ja josta itsestänsä ei mitään hyvää lähde.  . Ihminen on vain kuin ruosteinen ränni, jonka lävitse on virrattava armahtavaa suhdetta muita kohtaan -- siitä en oikein usko meidän pääsevän. Kaikkinainen itsekkyys tukkii kanavan Jumalan Hengen toimia meissä ja meidän kauttamme. Minulla ei ole valuuttaa lunastaa sieluani tuonelasta, mutta lunastettuna olen kyllä kutsuttu palvelemaan, seuraamaan Kristusta, vaikka hän itse kuinka meissä vaikuttaakin tahtomisen ja tekemisen.  Etkö itse ole?

Copywright ties kuka alun perin, mutta minulle opetti Joensuun kaupunkiseurakunnan kirkkoherra Karttunen tämän. Ja kun olemme kaiketi Raamatun sanan varassa, niin ei siellä lajitella  minkään vapaantahdonratkaisujen perusteella ihmisiä millään tavalla.

Kuinka sitten itse ajattelet tästä?  
Tämä, nimittäin, on ainoa kuvaus tuomion perusteista.

Luulen, että olemme varsinaisesta asiasta täysin samaa mieltä, mutta tämä pelkkä tekstittely mahdollistaa lukemattomat väärinymmärtämiset. Viittaat Matt. 25. lukuun, siitä käy hyvin selville se, etteivät "vanhurskaat" olleet lainkaan jyvällä, kun puhuttiin heidän hyvistä teoistaan. Se toinen joukko tiesi kyllä mitä oli saanut aikaan.

Tuon vapaantahdonratkaisun voi ymmärtää kahdella eri tavalla, joista oikeastaan kumpikin on raamatullinen. Ihminen ei voi oman ratkaisunsa perusteella elää Jumalan tahdon mukaista elämää. Silti ihminen voi vastata "kyllä" Jumalan kutsuun, vaikka ei ymmärtäisi paljoakaan sen seuraamuksista.

Yritin tuolla ylempänä kirjoittaa siitä, että armo on tykkänään eri asia kuin armon vastaanottaminen ja sovitus on eri asia kuin antaa sovittaa itsensä. Sanottakoon antamista tai vastaanottamista vapaaksi tai vähemmän vapaaksi, mutta ratkaisuahan se merkitsee. Jos ei niin olisi, niin kaikki pelastuisivat.

Muuten, olen itsekin ollut kuuntelemassa Karttusta ja ainakin silloin yhdyin hänen ajatuksiinsa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #71 : 12.06.11 - klo:19:50 »
Kumpikin joukko on aivan pihalla.
Samoin en ole edes varma siitä, vastaako Leena, vai Leenaa varjeleva lohduttaja, Jumalan Henki hänessä sen kyllän.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #72 : 12.06.11 - klo:21:05 »
Kumpikin joukko on aivan pihalla.
Samoin en ole edes varma siitä, vastaako Leena, vai Leenaa varjeleva lohduttaja, Jumalan Henki hänessä sen kyllän.

Kyse onkin siitä kumpiko jää pihalle. Jos jumalaton (siis ilman Jumalaa oleva) vastaa "kyllä", sen Jumala pelastaa. Toisen ryöväri "kyllä" oli siinä, kun hän pyysi Jeesusta muistamaan häntä, kun tulee valtakuntaansa. Toisella ei ollut mitään "kyllää".

Raamatussa on oiva kertomus kahdesta jumalattomasta, jotka kumpikin rukoilivat Jumalaa. Lopputulos kummallakin oli erilainen (KR 92, Luuk. 18:11-14).

Ehkä kaikkein voimakkaimmin on tämän pyhän Jumalan ja syntisen ihmisen kohtaamisen ilmaissut herännäismaallikko Juho Malkamäki lohduttaessaan seurakuntansa ahdistunutta kirkkoherraa. "Ei ole ihme, jos Jumala vanhurskauttaa rukoilevan, uskovan tai Pyhän Hengen omistavan ihmisen, mutta se on ihme, että Jumala vanhurskauttaa jumalattoman" (Tarvainen, 19). Room 4:5n pohjalta syntynyt ilmaisu “Jumalan vanhurskauttaa jumalattoman, joka uskoo onkin eräs Paavo Ruotsalaisen sielunhoidollisen opetuksen sydänääniä. "Paavon kristillisyydenkäsityksen perustana on vanhurskauttaminen, 'jumalattoman vanhurskaaksi tekeminen ilman lain töitä', mutta sen käytäntöön soveltaminen ei ole suinkaan yksinkertainen ja yksiselitteinen asia" (Tarvainen, 106).

http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/teemat/PaavoRuotsalainen.htm

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #73 : 13.06.11 - klo:08:01 »
Tekee mieli hieman tarkentaa tuota omaani. Sanoin jo Petrille että kui, minäkö olen tajuton toimiessani oikein. No ei, vaan kuten 1 Kor 13, vaikka minulla olisi mitä,  mutta ei rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski ja kilisevä kulkunen (sori vanha käännös, kirjoitan muistista).  Sitä rakkautta ei ole minussa. Ei liioin mitään kykyä "ottaa ensiaskelta Jumalaa kohti".  

Sitten taas, koska vain noin kymmenes ajattelustamme on tietoista ylipäätään, on hyvä puhua varovaisesti valinnoista Junmalan suhteen, oikeastaan ei mitään, mutta kaipaus Jumalan luo meissä saattaa syttyä niin että sen kyllä itsekin huomaa. Jumala joka jokaisen läpikotaisin tuntee, ymmärtää, minkä tähden joku näyttää meidän silmissämme kieltäytyvän. Jumalan näkemyksistä en alkaisi esitelmöidä.

 Augustinuksen sanoin: Kun hän huomaa kaipaavansa minua, minä olen jo löytänyt hänet.  Mitä voimakkaampana kaipaus elää, sitä lähemmäs Jumalaa haluaa ja luulen että sekin on Hänen tekosiaan, ja sitä suuremmin saa Hän meissä tilaa, elävä rakkaus, joka teot tuottaa.  En tiedä onko alun perin sanaleikin oloinen vai kääntäjänm käsissä synytynyt: "Se on Jumalan teko, että te uskotte", ja keskustelu edellä. Jostain evank. Leena ei muista...

Mitä enemmän Jumalasta kuulee, sitä syvemmin ikävöi. Ja huh kun tekee  yhä väärin, samankin synnin vielä uudestaan oikein kuin olis toistamispakko.  Enkä onkin... :-\  ja silloin ei oikein Jumalat huvita. Kunnes huomaa...  
« Viimeksi muokattu: 13.06.11 - klo:08:07 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskon esiintuominen
« Vastaus #74 : 13.06.11 - klo:16:25 »
Yritin tuolla ylempänä kirjoittaa siitä, että armo on tykkänään eri asia kuin armon vastaanottaminen ja sovitus on eri asia kuin antaa sovittaa itsensä.


Juuri tässä menee pahasti teko-opin puolelle. Ei siinä mitään "vastaan ottamisia" tarvita! Kun armo on kerran JULISTETTU kaikkien päälle niin se koskee silloin kaikkia. Riittää kunhan uskoo mitä sanotaan. Olet mielestäni kutonut todella monimutkaisen ja omituisen kudelman tuosta "vastaan ottamisesta".

Jos minä olisin kuningas ja te kaikki orjia, ja minä julistaisin kuninkaanoikeudellani teidät kaikki yhdellä kertaa vapaiksi, niin silloin ne olisivat vapaita. Voihan toki olla että siellä joukossa olisi joku onneton joka ei tajuaisi tästä yleisestä vapautuksesta vielä olevansa vapaa, vaan alkaisi "vastaan ottamaan" vapautusta eli tekemään erilaisia sirkustemppuja aivan turhaan koska niitä ei oltu edes käsketty. Sanottiin vaan että "olkaa tästä päivästä lukien vapaat orjuudesta ja uskokaa se että asia näin on!".

ja kun meillä vielä varmemmaksi vakuudeksi on kaste jossa ihan henkilökohtaisesti kutsutaan nimeltä omistamaan sitä yleistä armoa ja elämään vapaaksi ostettuna niin vielä tämänkin jälkeen joku alkaa "vastaan ottamaan" sitä mikä on jo sylissä...

-onkohan jotain oleellista tuolloin ymmärretty väärin?


Lainaus
Sanottakoon antamista tai vastaanottamista vapaaksi tai vähemmän vapaaksi, mutta ratkaisuahan se merkitsee. Jos ei niin olisi, niin kaikki pelastuisivat.



Sinulla tuntuu olevan kauhea päänvaiva siitä etteivät vaan kaikki saisi pelastua. Melkein joka viestissäsi muistutat siitä. Onkohan sinulla koskaan pistänyt mieleen sellaista asiaa ettet sinä enkä minä siitä päätä? (Onneksi!)  Ei meitä ole käsketty pitämään kirjaa ja murehtimaan siitä ettei ainakaan tuojatuo saisi päästä taivaaseen. On aivan turhaa vaivata sillä asialla päätään kuka sinne pääsee ja kuka ei, kyllä se Jumala sen asian varmasti hoitaa ilman maanpäällisiä "pikkutuomareitakin".

Toivottavasti kaikki pääsevät ja jos ei niin eipä ole meidän vallassamme sekään asia.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-