Kirjoittaja Aihe: Arkinen kristillisyys  (Luettu 23641 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Arkinen kristillisyys
« Vastaus #45 : 31.08.08 - klo:10:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Taisivat jo mennä tältä kesältä etelään; toivottavasti sekin, josta nypin siipiveikot koulun pihalle.

Kaipa tällainen luonnon ystävällismielinen seuraaminenkin on arkista kristillisyyttä. Täikärpäsiin suhtauduin tosin äärimmäisen vihamielisesti. Kaipa niitäkin joku hyönteisharrastaja rakastaisi.


Jess. Puhumattakaan luonnon suojelun puolesta toimimisesta.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Arkinen kristillisyys
« Vastaus #46 : 18.01.09 - klo:08:12 »
Psalmi 84:4

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Arkinen kristillisyys
« Vastaus #47 : 28.01.09 - klo:13:27 »
Tänään tammikuun 28 pnä tulee kuluneeksi 110 vuotta Kiuruveden pitäjäapulaisen Lauri Elias Simojoen syntymästä. Hän tuli virkaansa 1929 ja kaatui 25.1.1940 Laatokan saarissa käydyssä taistelussa.
Suomalaisten hallussa olevan Konnunsaaren ja venäläisten käsissä olevan Nuolaniemen välillä olevan huoltotien jäälle oli jäänyt makaamaan haavoittunut venäläinen hevonen. Se oli huutanut sydäntä särkevällä äänellä ja yrittänyt päästä jaloilleen. Sitä oli yritetty ampua mutta turhaan.
Paikalla ollut Elias Simojoki ei kestänyt nähdä eläimen kärsimystä. Hän otti suksensa ja keskipäivän kirkkaudessa hiihti eläimen luo puolen kilometrin päähän venäläisten rannasta ja lopetti hevosen tuskat. Kääntyessään takaisin vastarannalta ammuttu luoti surmasi hänet. Tätä tekoa voidaan arvostella monella tavalla mutta se kuvaa luonteenomaisesti Elias Simojokea
joka ei arvostanut omaa elämäänsä vihollisen hevosen kärsimyksiä korkeammalle.

Elias Simojoen sankarihauta on Kiuruveden palaneen kirkon saarnatuolin kohdalla.

tämän on kertonut Viljo Porkola1962 kirjoittamassaan K:veden srk. historiassa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Arkinen kristillisyys
« Vastaus #48 : 28.01.09 - klo:14:28 »
olen ollut runsaat 25 vuotta naimisissa lapualaislikan kanssa jolla on syntymäpäivä tänään...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Arkinen kristillisyys
« Vastaus #49 : 28.01.09 - klo:14:47 »
Olen pian ( 14.2. ) ollu naimisissa 45 vuotta padasjokelaispojan kanssa.
Silloin ei vielä vietetty ystävänpäivää, oli vain Voiton päivä. Heh, heh !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Arkinen kristillisyys
« Vastaus #50 : 07.02.09 - klo:08:51 »
Lähdemme kohta kirkolle Lasten Talvitapahtumaan. Mieheni pyörittää napakelkkaa ja pitää järjestystä isossa liukumäessä. Minä kuuntelen lasten lauluja ja katselen taika-Petteriä ja ostan arpoja. Haen myös oman yhteisvastuukeräyslistani. Tulee olemaan vaikea keräyskevät tämän yleistyneen maahanmuuttajavihan vuoksi. Maahanmuuttajien työllistäminen kirkon avulla kun on väärin ! Media on pitänyt huolen että tämä mieliala on näkyvissä.
Talvitapahtuman tuotto menee yhteisvastuulle. Kuluja on niin paljon että se on jäänyt 200-300E, mutta lapsille kivaa kuitenkin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Arkinen kristillisyys
« Vastaus #51 : 10.02.09 - klo:19:35 »
Talvitapahtuma onnistui paremmin kuin koskaan ennen. Ilma oli hyvä, lunta riittävästi hevosajeluun, tandenhiihtoon, napakelkkaan ja liukumäkeen. Rippikoululaiset paistoivat makkaroita ja vohveleita ja kauppa kävi. Kirkkosalin tapahtuma lapsikuoron esityksineen ja taika-Petterin nokkeline
temppuineen ja vatsastapuhuvine nukkeineen oli riemastuttava. Arpakauppa kävi ja varttuneempi väki söi hernerokkaa ja joi kahvit laskiaispullineen.
Rahallinen tulos oli kolminkertainen aikaisempiin huonompiin vuosiin verrattuna.

Sitten omat ensikokemukseni ovilla yhteisvastuulistan kanssa. Yllätys, yllätys
median valta ei olekaan niin mahtava kuin pelkäsin. Ei pahaa sanaa keräyksen kohteesta. Olen tosin käynyt vasta vajaat puolet ovistani. Ne joilla on vähän antavat vähästään. Ne joilla on Madonnan konserttilippu ovat antaneet keskimäärin 100 euroa. :D
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Arkinen kristillisyys
« Vastaus #52 : 11.02.09 - klo:22:31 »
Bruce Springsteenin (körttihäiskä) seuratilaisuuteen liput maksoi 73 örkkiä. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Arkinen kristillisyys
« Vastaus #53 : 27.03.09 - klo:20:29 »
No, eihän se olisi arjen kristillisyyttä.
Harvemminhan tuota mies - keskimäärin, olettaisin - vaimon vaatteita silittää ja ruuanlaitosta huolehtii. Minä näkisin, että sekä mies että nainen laittakoot ruokaa. Ja kukin silittäköön omat vaatteensa. Tai ettei ainakaan stereotypisoida jotain vanhojen aikojen sukupuolirooleja, että miehen palveleminen on naisen tehtävä.

Minun mieheni on aika kehno laittamaan ruokaa, mutta enpä minäkään osaa kauhean hyvin tehdä niitä vanhan ajan sukupuoliroolien mukaisia miesten töitä. Olen sentään opetellut vaihtamaan auton renkaat, mutta konepellin alle vilkaistuani olen melkoisen ymmälläni. Samoin kodinkoneiden pikkukorjaukset, lämmityskattilan kiemurat ja muut sellaiset jutut saavat oloni tuntumaan aika perinteisen naiselliseksi. Ihan mielelläni silitän mieheni vaatteet ja laitan hänelle ruokaa. En koe sitä tasa-arvottomuudeksi.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

myyrä

  • Vieras
Arkinen kristillisyys
« Vastaus #54 : 27.03.09 - klo:20:45 »
En ole koskaan silittänyt vaatteitani.

Ruokaa laitan, koska muuten kuolen nälkään. :wink:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Arkinen kristillisyys
« Vastaus #55 : 27.03.09 - klo:22:26 »
jännä juttu... mm. käyn kaupassa ja teen ruokaa, mutta nämä kaikki tekniset korjaamiset vaimoni tekee... :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Arkinen kristillisyys
« Vastaus #56 : 27.03.09 - klo:22:44 »
Olen Myyrän kanssa samoilla linjoilla. Tekstiilihuoltoon en ole juuri osallistunut, mutta ruuanlaitto kyllä sujuu. Toisin kuin Juhanilla tietotekniikka ei ole tippaakaan vierasta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Arkinen kristillisyys
« Vastaus #57 : 27.03.09 - klo:23:24 »
tietotekniikan korjaukset on minulle ihan helppoja... "VAIMOOO!!!!!..."
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Arkinen kristillisyys
« Vastaus #58 : 28.03.09 - klo:10:49 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
tietotekniikan korjaukset on minulle ihan helppoja... "VAIMOOO!!!!!..."


Tuota oireyhtymää ilmenee humanisteilla. Onneksi suloinen vaimosi ei ole humanisti vaan hyvin humaani. Ei siis ole ongelmaa, kun on hoito lähellä. Vaimosi on todellinen arjen kristitty eli pääsimme myös ketjun aiheeseen. Tekee vain tekemättä siitä numeroa.

Tästä päästään toiseen asiaan. Aina kun auttaa pikkuisen jossain asiassa niin vastapuolella on hirveä kiitollisuudenvelka ja haluavat hyvittää. Miksi eivät anna auttaa ihan vapaasti, kun se ei maksa mitään. Auttaisivat sitten vuorollaan toista joka tarvitsee häneltä apua niin kaikki voisivat iloita.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Arkinen kristillisyys
« Vastaus #59 : 28.03.09 - klo:13:31 »
Humanistina tiivistäisin käsittämättömäksi abstraktioksi näin: kiitollisuudenvelka pitäisi muuttaa bilateraalista multilateraaliseksi.