Körttifoorumi

Keskustelu => Raamattupiirit => Aiheen aloitti: seppos - 26.06.18 - klo:11:15

Otsikko: Evankeliumien Lukupiiri 2
Kirjoitti: seppos - 26.06.18 - klo:11:15
Olen odottanut jatkoa, joten tervetuloa jatkamaan
Otsikko: Vs: Evankeliumien Lukupiiri 2
Kirjoitti: Riitta-mummi - 26.06.18 - klo:14:07
Juhannusta vietettiin juuri Johannes Kastajan muistoksi.

Näin kertoo Luukas Herran Jeesuksen serkusta joka tuli tietä raivaamaan. Koviakin sanoja käyttäen hän huusi erämaassa.                     Luukas 3.luku



-- Ääni huutaa autiomaassa:
"Raivatkaa Herralle tie,
tasoittakaa hänelle polut!
5 Kaikki rotkot täytettäköön,
kaikki vuoret ja kukkulat alennettakoon,
tulkoot mutkat suoriksi,
louhikot tasaisiksi teiksi!
6 Kaikki saavat nähdä Jumalan pelastustyön."
7 Kun ihmisiä tuli joukoittain kastettavaksi, Johannes sanoi heille: "Te käärmeen sikiöt! Kuka teille on sanonut, että te voitte välttää tulevan vihan? 8 Tehkää hedelmiä, joissa kääntymyksenne näkyy! Älkää ruvetko ajattelemaan: 'Olemmehan me Abrahamin lapsia.' Minä sanon teille: Jumala pystyy herättämään Abrahamille lapsia vaikka näistä kivistä. 9 Nyt on jo kirves pantu puun juurelle. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen."

Oliko Johannes Kastajassa lempeyttä, vai uhkaamalla ' tulevalla ihalla' hän sai ihmiset kasteelle.
Mihin auttoi Jhanneksen kaste ?
Otsikko: Vs: Evankeliumien Lukupiiri 2
Kirjoitti: Riitta-mummi - 23.10.19 - klo:13:47
Pitkästä  aikaa tuli halua kysyä miten ymmärretään ja selitetään tämä Raamatun kohta:

Jeesus parantaa spitaalisen
 Matt.8:1
Kun Jeesus tuli alas vuorelta, suuri ihmisjoukko seurasi häntä. 2
Hänen luokseen tuli silloin muuan spitaalinen. Mies heittäytyi maahan hänen eteensä ja sanoi: »Herra! Jos vain tahdot, sinä voit puhdistaa minut.» 3Jeesus ojensi kätensä, kosketti miestä ja sanoi: »Minä tahdon. Tule puhtaaksi.» Heti mies parani taudistaan. 4
Jeesus sanoi hänelle: »Katso, ettet puhu tästä kenellekään. Mene vain näyttämään itsesi papille ja anna Mooseksen määräämä uhrilahja, todisteeksi parantumisesta.»


Koetan miettiä tuota kehoitusta mennä näyttämään papeille ja uhraamaan Mooseksen määrämä uhri.

Jeesusko halusi pappien tietävän voimatekonsa ? Miksi edelleen Mooseksen uhri, pappienko takia ?
Otsikko: Vs: Evankeliumien Lukupiiri 2
Kirjoitti: PekkaV - 23.10.19 - klo:14:35
Pitkästä  aikaa tuli halua kysyä miten ymmärretään ja selitetään tämä Raamatun kohta:

Jeesus parantaa spitaalisen
 Matt.8:1
Kun Jeesus tuli alas vuorelta, suuri ihmisjoukko seurasi häntä. 2
Hänen luokseen tuli silloin muuan spitaalinen. Mies heittäytyi maahan hänen eteensä ja sanoi: »Herra! Jos vain tahdot, sinä voit puhdistaa minut.» 3Jeesus ojensi kätensä, kosketti miestä ja sanoi: »Minä tahdon. Tule puhtaaksi.» Heti mies parani taudistaan. 4
Jeesus sanoi hänelle: »Katso, ettet puhu tästä kenellekään. Mene vain näyttämään itsesi papille ja anna Mooseksen määräämä uhrilahja, todisteeksi parantumisesta.»


Koetan miettiä tuota kehoitusta mennä näyttämään papeille ja uhraamaan Mooseksen määrämä uhri.

Jeesusko halusi pappien tietävän voimatekonsa ? Miksi edelleen Mooseksen uhri, pappienko takia ?

   Jeesus halusi laillistaa paranemisen, jottei häntä syytettäisi vääräuskoiseksi kateellisten pappien taholta.

Otsikko: Vs: Evankeliumien Lukupiiri 2
Kirjoitti: Riitta-mummi - 23.10.19 - klo:16:32
Okei . Jeesus toimi kuten Paavalikin opettaa. Olkaa roomalaisille roomalainen, kreikkalaisille kreikkalainen ja siis juutalaisille juutalainen.

Tämä käy järkeen. En ole kuullut näin hyvää tulkintaa. Ihmettelin vain miksei Herra kehottanut paratunutta kiittämään Jumalaa joka hänet paransi.
Oli kyllä myös aika ennen Kristuksen kirkon perustumista, ennen ensimmäistä Helluntaita.

Kiitos PekkaV ! Oletko tämän tiennyt jo lapsena, kodin perintönä ?


Otsikko: Vs: Evankeliumien Lukupiiri 2
Kirjoitti: öppiäinen - 25.10.19 - klo:03:00
Yksikään lain piirto ei ole kadonnut. Toimitaan siis ihan normaalisti. Ei kai pappienkaan tarvitse tietää, miten paraneminen on tapahtunut?

Spitaalisen puhtaaksi julistamista koskeva laki kertoo monimutkaisista menoista: https://raamattu.fi/raamattu/KR92/LEV.14/3-Mooseksen-kirja-14

Tämä ei nyt mene enää evankeliumien lukupiirin puolelle, mutta tuota uhrihommaa käytännössä mietin. Minulle on joku arvovaltainen taho (tyyliin professori) joskus kertonut, että käytännössä temppeli oli teurastamo. Tuokin spitaalinen kun on parantunut, vie sinne eläimiä tapettavaksi, ja sitten saadaan lihaa, mikä ei ollut arkista ruokaa vaan juhla-ateria. Kyllähän paranemista sopiikin juhlia. Valitettavasti en muista, kuka tuo oli joka noin väitti, ja haluaisin kyllä tsekata muualtakin, onko käsitys kuinka oikea.

Verrattuna nykyiseen lihansyöntiin Raamatussa on vielä vahvana se fiilis, että oikeastaan tappaa ei saisi, edes ruoakseen. Että tässä nyt vuodatetaan verta ja se ei alun perin ollut tarkoitus (kuten luomiskertomuksesta käy ilmi, ihminen luotiin kasvissyöjäksi). Syntiin lankeamisen jälkeen vasta saatiin lupa että tappakaa nyt sitten (kun kirjaimellisesti heräsi lihan himo?), mutta pitää muistaa mainita Herra nimi kun teuraan veren vuodattaa. Muistuttaa että tämä ei oikeastaan ole minun, tämä tämän eläimen elämä, eikä minulla oikeastaan olisi oikeutta.

Riistan veri piti vuodattaa maahan ja peittää, mutta kaloista ei ole vastaavia määräyksiä. Eivät tainneet olla lammaspaimenten kulttuurissa vielä keskeistä ravintoa? Ja käytettiinhan heinäsirkkojakin ruoaksi, mutta niillä ei ole punaista verta vuodatettavaksi. Onko niissä sitten sieluakaan, sillä "kaiken lihan sielu on sen veri, jossa sielu on"?  :017: Hyönteisiähän ei luomiskertomuksessa edes luoda. Suomesta löytyy kansantarina, jossa Piru katselee luomistaa ja kärttää että hänkin saisi luoda jotakin, Jumala iskee seipään maahan ja sanoo että tuon reiän alan verran saat luoda, ja sieltä lähtevät Pirun töinä liikkeelle hyttyset, paarmat ja muut ihmisten ja karjan kiusaajat. (Made taas syntyy kun Piru räkäisee nokisiin kouriinsa ja hieroo niitä, mutta se on toinen tarina. Ja okei, nyt menee todella kauas aiheesta.)
Otsikko: Vs: Evankeliumien Lukupiiri 2
Kirjoitti: öppiäinen - 25.10.19 - klo:03:18
^Täsmennetään sen verran, että vasta Nooalle vedenpaisumuksen jälkeen nimenomaisesti annettiin lupa syödä lihaa. Mutta jo Abel uhrasi lampaan, ja tunnetusti se uhri kelpasi Herralle hyvin.
Otsikko: Vs: Evankeliumien Lukupiiri 2
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 26.10.19 - klo:21:57
Tämä ei nyt mene enää evankeliumien lukupiirin puolelle, mutta tuota uhrihommaa käytännössä mietin. Minulle on joku arvovaltainen taho (tyyliin professori) joskus kertonut, että käytännössä temppeli oli teurastamo. Tuokin spitaalinen kun on parantunut, vie sinne eläimiä tapettavaksi,

Sanoisin, että tämä jos mikä menee evankeliumin piikkiin, eli siksi juuri sopii tällaiseen lukupiiriin.

Olen minäkin ymmärtänyt, että paljon on tarvinnut elämiä teurastaa ja polttaa uhreiksi uhrialttarilla.
Siinä on voimakas kuva Kristuksesta uhrina.
Uhrikäytäntö oli käsin kosketeltava merkki synnin vakavuudesta.

Sitten on ollut erikoistilanteita - en muista, onko niitä ollut yksi vai useampia - jolloin uhrit eivät ole mahtuneet alttarille.
2. Aik. 7 kertoo, kuinka Temppelin vihkimistilaisuudessa uhrattiin 22 000 nautaa ja 120 000 lammasta. Ne uhrattiin temppelin esipihalla. Tähän toimitukseen on tarvittu valtava määrä ihmisiä.
Otsikko: Vs: Evankeliumien Lukupiiri 2
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 26.10.19 - klo:22:00
^Täsmennetään sen verran, että vasta Nooalle vedenpaisumuksen jälkeen nimenomaisesti annettiin lupa syödä lihaa. Mutta jo Abel uhrasi lampaan, ja tunnetusti se uhri kelpasi Herralle hyvin.

Jumala teki Aadamille ja Eevalle puvut nahasta, joten siinä on ollut ensimmäinen eläinuhri ja viittaus tietenkin tulevaan Syntien Sovittajaan, kuten myös tuossa Aabelinkin uhrissa.
Otsikko: Vs: Evankeliumien Lukupiiri 2
Kirjoitti: Pena - 27.10.19 - klo:05:54
On toki luvallista nähdä Vanhassa testamentissa viittauksia Kristukseen. Jättäisin edellisestä kuitenkin pois tuon ’tietenkin’.
Otsikko: Vs: Evankeliumien Lukupiiri 2
Kirjoitti: PekkaV - 27.10.19 - klo:08:03

   Tuli mieleen, että siitäs sait, Kyösti.

Otsikko: Vs: Evankeliumien Lukupiiri 2
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 27.10.19 - klo:19:36
Jättäisin edellisestä kuitenkin pois tuon ’tietenkin’.

Kävellessäni aamupäivällä helluntaiseurakunnan sunnuntaikokoukseen, sain ajatuksen, että Pena varmaan loppujen lopuksi ajattelee monissa kohdin samoin, kuin viidesläiset.

Se, että tämä seikka ei aina käy ilmi, johtuu kielestä. Pena käyttää körttislangia.
Jos sanoma tulee viidesläisten käyttämällä slangilla, se ei välttämättä mene perille körttislangia käyttäville.

Kielellä näyttää olevan varsin suuri merkitys. Jos puhuja puhuu vierasta murretta, viestit eivät monestikaan mene perille.

Tässä eräs esimerkki asiasta, joka on tuotu kahdella eri slangilla.
Kun helluntalainen sanoo, että "sinä olet väkevä veli, mutta minä olen sinua väkevämpi" niin sama körttislangilla mielestäni kuuluu, että "mitäpä minusta, mutta vielä vähemmän sinusta". Olen tästä kieliasiasta täällä ennenkin kirjoitellut.
Mutta, menepä sanomaan tuo ensimmäninen körttikieltä puhuvalle, niin pellit menee kiinni. Tai, jos helluntalaislangia puhuvalle sanot tuon jälkimmäisen, niin saat varmaan kohdata hölmistyneitä katseita.

Siinä mielessä olen kielimies, että ymmärrän eri piireissä puhuttavaa kieltä.
Voisin tarjota palveluksiani ja kääntää joskus joitain vaikeatajuisia tekstejä körttikielelle, mikäli tällaisia tekstejä tänne joskus tulee. On varmaan hyvä, että jokainen kykyjensä mukaan tarjoaa osaamistaan foorumilla.

Pena on ehkä piiloviidesläinen, joka äidinkieli kuitenkin on körtti.
Otsikko: Vs: Evankeliumien Lukupiiri 2
Kirjoitti: Pena - 28.10.19 - klo:11:05
Kävellessäni aamupäivällä helluntaiseurakunnan sunnuntaikokoukseen, sain ajatuksen, että Pena varmaan loppujen lopuksi ajattelee monissa kohdin samoin, kuin viidesläiset.

Pena on ehkä piiloviidesläinen, joka äidinkieli kuitenkin on körtti.

Äitini hengellinen äidinkieli oli peräisin hänen omien sanojensa mukaan ’Pasilan pyhäkoulusta’. Oma hengellinen äidinkieleni taas ei ole suomea lainkaan vaan ndongaa: - Ino tila, ongame onde ku kulile, onde ku ithana edhina lyoye, ongoye ogwandje. Namibian evankelis-luterilaisen kirkon virsikirjassa on toki paljon Siionin virsiä maassa toimineiden heränneiden lähetystyöntekijöiden ansiosta. Onpa siinä Harpunsäveliäkin.

Kerro omista naamioista ja salapuvuistasi, Kyösti!
Otsikko: Vs: Evankeliumien Lukupiiri 2
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 30.10.19 - klo:07:26
Kerro omista naamioista ja salapuvuistasi, Kyösti!

Minulla taasen vankka helluntalais-tausta vauvasta asti, muissakin vapaissa suunnissa tietysti tuli käytyä, eihän niissä juurikaan eroja ole. Helluntaiseurakunnan ohessa eräässä elämänvaiheessa ryhdyin käymään ortodoksikirkon tilaisuuksissa, pääasiassa lauantain vigiliassa Usbenskin katedraalissa Helsingissä, useamman kerran myös Uuden Valamon luostarissa Heinävedellä.
Paavo Ruotsalaisen elämänkertojen myötä oli minulla lyhyt körttiseurakausikin elämässäni.
Nykyään viihdyn viidesläisten parissa ja välillä käymme helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa. Muualla käynnit ovat harvoja ja satunnaisia.
Jos itse voisin päättää, pääpaino menisi vieläkin enemän viidesläisyyteen, mutta perheessä täytyy tehdä kompromisseja, jotta elämä luistaisi eteenpäin.
Mitä eri "kieliin" tulee, uskoisin ymmärtäväni eri suuntien puheenpartta oikein hyvin aina silloin, kun löydän itsestäni pyrkimystä ymmärtää.

Otsikko: Vs: Evankeliumien Lukupiiri 2
Kirjoitti: Riitta-mummi - 30.10.19 - klo:15:16
Luin Matteusta edelleen, Vuorisaarnan jälkeiset luvut.

Mitä tarkoittaa mielestänne se että kuolleitten pitäisi haudata kuolleet, niin kuin Jeesus sanoo.: Eräs toinen hänen opetuslapsistaan sanoi hänelle: "Herra, salli minun ensin käydä hautaamassa isäni". Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa sinä minua, ja anna kuolleitten haudata kuolleensa".

Matt 8: 21-22
Otsikko: Vs: Evankeliumien Lukupiiri 2
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 03.11.19 - klo:18:45
Luin Matteusta edelleen, Vuorisaarnan jälkeiset luvut.

Mitä tarkoittaa mielestänne se että kuolleitten pitäisi haudata kuolleet, niin kuin Jeesus sanoo.: Eräs toinen hänen opetuslapsistaan sanoi hänelle: "Herra, salli minun ensin käydä hautaamassa isäni". Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa sinä minua, ja anna kuolleitten haudata kuolleensa".

Matt 8: 21-22

Jeesuksella oli tapana hengellistää maallisia asioita.
Kun puhuttiin leivästä, hän ryhtyi puhumaan Elämän Leivästä, kun puhuttiin vedestä Jeesus avasi sen sanan kautta hengellisiä ulottuvuuksia jne...

Tuossa Riitan lainaamassa lauseessa Jeesus siis pyytää jotakuta seuraamaan itseään.
Olen kuullut sanottavan, että ilmaus "salli minun ensin haudata isäni" tarkoittaa tuossa yhteydessä sitä, että henkilö haluaa ensin odottaa isänsä kuolemaa ja vasta sitten seurata Jeesusta, eli kenties tuo oli hienovarainen kieltäytyminen.
Kaiketikin tuo tarkoittaa sitä, että anna hengellisesti kuolleiden hoitaa omien ruumiillisesti kuolleiden hautaamisen äläkä sinä siitä huolehdi, sensijaan seuraa minua.
Varmaankin näin.
Otsikko: Vs: Evankeliumien Lukupiiri 2
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 10.10.20 - klo:12:51
Jatkaisimmeko tätä piiriä jälleen pitkäksi venyneen tauon jälkeen?
Ottaisimme tutkimuksen kohteeksi sen Raamatun kirjan, joka saa eniten kannatusta tai josta muuten pääsemme yhteisymmärrykseen.
Minulle käy mikä tahansa kirja.
Laitan oman ehdotukseni: aloitettaisiin UT:n lyhyimmästa kirjasta ja edettäisiin siten, että sen jälkeen tulee toiseksi lyhyin jne.
Näin tulisi tunne, että olemme käyneet läpi useita kirjoja lyhyessä ajassa.
Toinen ehdotus: UT:n lyhin, sitten VT:n lyhin, sitten UT:n toiseksi lyhin, sitten VT:n toiseksi lyhin jne...

Loppujen lopuksi, jos piiri saa tuulta alleen, minulle käy mikä tahansa kirja, mieluiten ei kuitenkaan niitä, jotka jo olemme käyneet läpi.
Otsikko: Vs: Evankeliumien Lukupiiri 2
Kirjoitti: Riitta-mummi - 10.10.20 - klo:15:20
Miten vaan, minä luen ja kuuntelen Norvannon käsittelemiä paikkoja. Nyt alkoi Obadja, se onkin VT:n lyhyin.

Amos on hienoa tekstiä, sitä olen aina lukenut kuin runoelmaa.
Otsikko: Vs: Evankeliumien Lukupiiri 2
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 10.10.20 - klo:16:38
Miten vaan, minä luen ja kuuntelen Norvannon käsittelemiä paikkoja. Nyt alkoi Obadja, se onkin VT:n lyhyin.

Amos on hienoa tekstiä, sitä olen aina lukenut kuin runoelmaa.

Minullakin on Aamoksesta ainakin yksi itseäni rohkaiseva teksipätkä, mutta palataan siihen myöhemmin.

Aloitetaanko sitten Obadjasta ja siirrytään sen jälkeen Aamokseen? Kumpaakaan emme ole vielä täällä kommentoineet.
Jos ei tule vastaehdotuksia, niin menkäämme sitten näin.
Obasdja on yhden luvun pituinen, joten siihen riittää yksi ketju.
Perinteisesti meillä on ollut yksi ketju yhtä lukua kohden, joten Aamuksesta sitten tulisi useampi keskusteluketju.
Varmaan on hyvä periaate se, että kun joku ensimmäisenä kokee, että meneillään oleva luku on jo loppuun käsitelty, niin hän sitten avaa ketjun seuraavalle luvulle.
Ja vanhoihin ketjuihinhan voi aina halutessaan laittaa kommentteja.
Ja ennen Aamoksen loppua varmaan saamme joltakulta ehdotuksen, mihin sen jälkeen siirrtyisimme.
Otsikko: Vs: Evankeliumien Lukupiiri 2
Kirjoitti: Riitta-mummi - 11.10.20 - klo:13:21
Aloitukseksi tähän lukupiiriin, nyt VT:N, muistelen kouluaikoina luettuja 'raamatunkertomuksia' jännittävinä seikkailukertomuksina. Niiden opetuksista oli
mieleenpainuvimpia  Joona valaskalan vatsassa, Joosef kaivossa ja Daniel leijonien luolassa. Näin muistellen ne kaikki kertovat Jumalan johdatuksista jotka ovat usein vaikeita, mutta ' lopussa kiitos seisoo'.

Mooseksen saamat laintaulut, ne Kymmenet käskyt piti opetella ulkoa, ainakin rippikoulussa. Niissä onkin hyvän elämän vankat eväät.

Mitä VT on kristityille, siitä wikipedia sanoo:

Vanhan testamentin ja Uuden testamentin välisestä suhteesta ei ole kristittyjen parissa selvää päätöstä. Oppineet ovat keskustelleet jonkin verran siitä, päteekö Uusi testamentti juutalaisiin, sekä siitä, missä määrin Vanha testamentti sitoo kristittyjä. Esimerkiksi vain harvat kristityt noudattavat juutalaisuuden ruokasäädöksiä, mutta suurin osa kristityistä katsoo kymmenen käskyn olevan sitovia, pois lukien sapatti. Vanhan testamentin lakien pätevyys vaikuttaa keskusteluihin useissa asioissa, kuten homoseksuaalisuuteen ja naisten asemaan liittyvissä kysymyksissä. Suurin osa kristityistä katsoo kuitenkin, että Vanhan testamentin ymmärtäminen on välttämätöntä Uuden testamentin ymmärtämiselle, ja että Vanhan testamentin kirjat ovat Jumalan inspiroimia samalla tavalla kuin Uuden testamentin kirjat.

..
Toivotaan rakentavaa ja mielenkiintoista pohdiskelua, ilman opetuksen ja riitelyn tuntua.

R-m
Otsikko: Vs: Evankeliumien Lukupiiri 2
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 11.10.20 - klo:13:55
VTssä Jeesus löytyy peitetysti vähintään satoja kertoja, esim. VTn uhrikäytäntö.
UTssä peite on otettu pois, mutta kyllä silti tarvitsemme monin kohdin  Jumalan apua myös sen ymmärtämiseen.
Otsikko: Vs: Evankeliumien Lukupiiri 2
Kirjoitti: Thomas McElwain - 22.12.20 - klo:05:43
VTssä Jeesus löytyy peitetysti vähintään satoja kertoja, esim. VTn uhrikäytäntö.
UTssä peite on otettu pois, mutta kyllä silti tarvitsemme monin kohdin  Jumalan apua myös sen ymmärtämiseen.

Monesti se ymmärtäminen jää heikoksi odotusten takia. En muista kuka englantilainen viisas sanoi, että erehdymme kun käsitellään Paavalin kirjallisia termejä tieteellisinä. Uusi Testamentti joskus lainaa VT antaen sille merkityksen, joka on selvästi erilainen kuin VT tarkoitti. Sen voi kokea ongelmana tai yritys tunnistaa kauniin sanoin Vanhaa Testamenttia kun toista argumenttia esitetään. VT monesti koristaa Uutta kauneudellaan eikä tieteellisellä tarkkuudella. Esim. 1 Kor. 13:1 Olen nyt kolmannen kerran tulossa luoksenne, sillä »jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla». Jokainen ymmärtää tekstin viittaavaan VT:n vaatimus, että tarvitaan kaksi tai kolme eri henkilöä todistamaan. Paavalikin sen ymmärtää hyvin. Siltä hän käyttää tekstiä viittaamaan yhden ja saman henkilön todistuksesta, kolme eri kertana. Voimme tuskailla sen kirjaimellisen merkityksen kanssa tai nauttia siitä, että Paavali kaunistaa kirjoitustaan VT:n viittauksella. Joku saattaisi löytää muitakin motiiveja. 
Otsikko: Vs: Evankeliumien Lukupiiri 2
Kirjoitti: Thomas McElwain - 22.12.20 - klo:06:06
Voimme ottaa esimerkkejä Evankeliumeista. Matteus lainaa VT:ia usein näyttääkseen miten tarkkaa Jeesus täyttää Sanan. Matt 21 lainaa VT:n tekstin aasintammasta ja varsasta. "7 Ja taluttivat aasintamman ja varsan, ja panivat niiden päälle vaatteensa, ja istuttivat hänen niiden päälle." Kai Matteus ajatteli, että kirjaimellinen täyttymys vaati Jeesuksen istuvan molempien päällä, ehkä samanaikaisestikin, miten se toteutuikaan. Markus huomaa ongelman, tai ei ole niin kiinnostunut kuin Matteus kirjaimellisesta toteuttamisesta. Niin hän raportoi Jeesuksen istuvan vain toisella eikä lainaa VT:ia ollenkaan.  "7 Ja he toivat varsan Jesuksen tykö ja heittivät vaatteensa sen päälle, ja hän istui sen päälle."   KR 1992 huomaa ongelman Matteuksessa ja kääntää näin poiketen alkutekstistä:  "7 Ja he toivat varsan Jesuksen tykö ja heittivät vaatteensa sen päälle, ja hän istui sen päälle."
Vanhempi Matteuksen versio seuraa alkutekstia kirjaimellisesti. Uudempi käännös poistaa turhat väärinymmärtämisen mahdollisuudet.