Kirjoittaja Aihe: Uskoon tulleet  (Luettu 35251 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #90 : 06.04.14 - klo:20:55 »
Parannuksentekoon kuuluu myös "maailmanparantaminen" eli toisten ihmisten auttaminen, mutta jos ajatellaan sen olevan ensi sijassa sitä, ollaan puolue eikä herätysliike... Parannuksen tekeminen on oman elämän asioiden tärkeysjärjestykseen laittamista siten, että Kristus on ykkösenä. (Ja maailmanparantaminen liittyy siihen siten, että johannyttoki toisten ihmisten hyvinvointi menee oman yltäkylläisyyden edelle. Muttei Kristuksen edelle.)

Jaa että miksi pitäisi tehdä parannusta? Ei se ole Jumalan mielistelemistä vaan itselle ja omalle uskolle ihan yhtä terveellistä kuin joku downshiftaaminen.

Eikä ihmisestä tee yhtään parempaa sekään, jos pitkän tauon jälkeen ottaa ja soittaa tai kirjoittaa ystävälle - mutta kyllä se parantaa välejä ja lisää onnellisuutta. Saman tekee yhteyden pitäminen Jumalan kanssa.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #91 : 06.04.14 - klo:21:08 »
(Ja maailmanparantaminen liittyy siihen siten, että johannyttoki toisten ihmisten hyvinvointi menee oman yltäkylläisyyden edelle. Muttei Kristuksen edelle.)

Jaa että miksi pitäisi tehdä parannusta? Ei se ole Jumalan mielistelemistä vaan itselle ja omalle uskolle ihan yhtä terveellistä kuin joku downshiftaaminen.

Oma itse edellä mennään, siis?

Eikö Kristus ole jokaisessa lähimmäisessä? Kuten Matteuksen tuomion kuvauksen mukaan olisi.
]
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #92 : 06.04.14 - klo:21:13 »
Eikä ihmisestä tee yhtään parempaa sekään, jos pitkän tauon jälkeen ottaa ja soittaa tai kirjoittaa ystävälle - mutta kyllä se parantaa välejä ja lisää onnellisuutta. Saman tekee yhteyden pitäminen Jumalan kanssa.

Silloinhan ihminen on jo parempi, kun saa lopulta otettua yhteyttä. Ja maailma kokonaisuudessaan on parempi, kun välit ovat paremmat. Voisihan se otettu yhteys yhteydenottajaakin parantaa.

Onko tämäkin nyt sanastokysymys? Tarkoitatko paremmuudella jotain moraalista paremmuutta? Vai kuten sairaudesta paranemista?

Tuo yhteydenpito ystäviin on sikäli hyvä esimerkki, että siinä minulla on ongelmia. Jos vapautuisin yhteydenpitoon liittyvästä pelosta ym., se olisi paljon helpompaa ja kaikki paremmin, erittelemättä sitä olisiko parempi minä vai välit vai koko maailma. Kansa joka pimeydessä vaeltaa olisi nähnyt vähän valkeutta, ja taas olisi otettu pois palanen maailman syntiä, yksikössä.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #93 : 07.04.14 - klo:22:57 »
Oma itse edellä mennään, siis?

Täh?

Eikö Kristus ole jokaisessa lähimmäisessä? Kuten Matteuksen tuomion kuvauksen mukaan olisi.

Nyt puhut sitä kaikkein tärkeintä asiaa!
Silloinhan Kristus on keskipisteessä ja tukevasti onkin, jos lähimmäistä autetaan koska nähdään lähimmäisessä Kristus (esimerkiksi viallisen, elämänsä ryssineen ihmisen sijaan).
Ajatukseni oli, että Kristus-keskeisyyteen kuuluu muutakin kuin lähimmäisen auttaminen. On siis aika rajoittavaa nähdä parannuksen tekeminen pelkästään maailmanparantamisena.

Kyllä, tämä on sanastokysymys. En tykkää siitä, että parannuksen tekeminen käsitetään moraalisen paremmuuden tavoitteluksi ja siihen tarkoitinkin viitata, kun "neokörttiläisyyttä" dissasin. Se on nimenomaan sairaudesta paranemista ja kaikkihan tietävät, että sairaudesta paraneminen tekee elämän helpommaksi. Aina siihen asti, että seuraava flunssa-aalto iskee... Vau, tämä metafora pitääkin muistaa. Kiitos.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #94 : 10.04.14 - klo:16:17 »
Luin Sannelin neokörttiläiset kohdat uudelleen. Ei jäänyt mieleni päälle mitään, vaikka ensilukemalta "dissaus" tuntui kummalta. Jos joku tunnustautuu neokörtiksi, hän on hyvllä oksalla, mielestäni. Kodin hengellinen perintö on itänyt uusilla asuinsijoilla ja lienee niin, että tämmöinen henkilö nähdään juhlilla, vaikkapa nuoren jälkikasvunsa kanssa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #95 : 10.04.14 - klo:19:07 »
Luin Sannelin neokörttiläiset kohdat uudelleen. Ei jäänyt mieleni päälle mitään, vaikka ensilukemalta "dissaus" tuntui kummalta. Jos joku tunnustautuu neokörtiksi, hän on hyvllä oksalla, mielestäni. Kodin hengellinen perintö on itänyt uusilla asuinsijoilla ja lienee niin, että tämmöinen henkilö nähdään juhlilla, vaikkapa nuoren jälkikasvunsa kanssa.

"Ei jäänyt mieleni päälle mitään, vaikka ensilukemalta "dissaus" tuntui kummalta. " Samma på finska.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33824
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #96 : 10.04.14 - klo:19:26 »
discussion=keskustelu.  ? ,  luulisin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #97 : 10.04.14 - klo:19:32 »
"Ei jäänyt mieleni päälle mitään, vaikka ensilukemalta "dissaus" tuntui kummalta. " Samma på finska.

Tarkoitin, että eikö Sannelin määritelmä neokörttiläisestä miellytä vai eikö kaveri tajua/halua tajuta, mitä Sanneli tarkoitti.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #98 : 10.04.14 - klo:19:33 »
discussion=keskustelu.  ? ,  luulisin.

Nyt meni väärin. Oli muuten uuden slangisanakeräyksen esittelyssä esillä eilen.

dissata
(slangia) pilkata, halveksia, pitää vähässä arvossa, olla osoittamatta kunnioitusta
(slangia) olla pitämättä jostakin

Englannin kielen sanasta disrespect sekä myöhemmin sanasta dislike
« Viimeksi muokattu: 10.04.14 - klo:19:38 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #99 : 10.04.14 - klo:19:41 »
Riitta-Mummi, meidän iällä asioiden ei tarvitse olla sanasta sanaan kohdallaan, kunhan on sinne päin. Näinhän Sinäkin ajattelet. Siis jos neokörtti kyyköttää Ristin suuntaan, niin on hyvin. Minulla ainakaan ei ole usko vahvemmassa oksassa. Tämän vuoksi puhun aina Jumalan kämmenestä, jolloin se on koverana. Kasteen liitosta asti kämmenellä pysyt. Jos kämmen olisi kuperana, siinä asennossa meitä siunataan, osani olisi huono, en kykenisi suorittamaan sitä, että joka päivä voisin ylöspäin kivuta ja pysyä ulospäin kaltevalla osalla. Suorittajat ja kyynäspäätaktikot voisivat pärjätä, mutta ei Jumala tällaista keneltäkään edellytä.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #100 : 10.04.14 - klo:19:45 »
Riitta-Mummi, meidän iällä asioiden ei tarvitse olla sanasta sanaan kohdallaan, kunhan on sinne päin. Näinhän Sinäkin ajattelet. Siis jos neokörtti kyyköttää Ristin suuntaan, niin on hyvin. Minulla ainakaan ei ole usko vahvemmassa oksassa. Tämän vuoksi puhun aina Jumalan kämmenestä, jolloin se on koverana. Kasteen liitosta asti kämmenellä pysyt. Jos kämmen olisi kuperana, siinä asennossa meitä siunataan, osani olisi huono, en kykenisi suorittamaan sitä, että joka päivä voisin ylöspäin kivuta ja pysyä ulospäin kaltevalla osalla. Suorittajat ja kyynäspäätaktikot voisivat pärjätä, mutta ei Jumala tällaista keneltäkään edellytä.

Pitääkö tämä tulkita niin, että mielestäsi Sanneli vikoilee?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #101 : 10.04.14 - klo:19:56 »
Nyt täytyy puolestaan minun kysyä: mitä on vikoilu? (Dissauksen kyllä tiesin.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #102 : 10.04.14 - klo:20:01 »
Ei tietenkään Sanneli vikoile, hän jälkimmäisessä kohdassa selkeästi mielipiteensä "laventamalla" kertoi. Minusta Sanneli kirjoittelee meikäläisittäin.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #103 : 10.04.14 - klo:20:06 »
Nyt on sillä lailla, että pilkkuja en ala halkomaan. Jos jokainen kirjoitettu sana pitää olla joka suuntaan ristiriidaton, niin sellaiseen tekstiin en kykene. Ei tällä foorumilla pitkiä "todisteluja" lueta loppuun, en minä ainakaan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #104 : 10.04.14 - klo:20:10 »
Ei tietenkään Sanneli vikoile, hän jälkimmäisessä kohdassa selkeästi mielipiteensä "laventamalla" kertoi. Minusta Sanneli kirjoittelee meikäläisittäin.

Sanneli kirjoitti, että "Olen törmännyt "neokörttiläisyyteen" ja ollut siitä pahoillani jo pitemmän aikaa." ja sinä jatkoit siihen "Jos joku tunnustautuu neokörtiksi, hän on hyvllä oksalla, mielestäni. Kodin hengellinen perintö on itänyt uusilla asuinsijoilla ja lienee niin, että tämmöinen henkilö nähdään juhlilla, vaikkapa nuoren jälkikasvunsa kanssa. "

Minusta Sanneli ei kirjoita yhtään teikäläisittäin.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.