Kirjoittaja Aihe: Uskoon tulleet  (Luettu 35265 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #75 : 05.04.14 - klo:16:21 »
^Niin joo ja onhan se halpa armokin. Ainakin puheenpartena. Kai siinä on pahastumista takana.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #76 : 05.04.14 - klo:19:49 »
Malla on asunut Etelä-Pohjanmaalla ja tietää "finessit".

Vivahteita monenmoisia. :icon_biggrin:
Varmaan osa niistäkin pankossa ja pulpahtelee tilanteiden mukaan vaikka oli jo luullut ne unohtaneensa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #77 : 05.04.14 - klo:20:35 »
Taivaanpankkoja näkyy olevan siellä täällä pitkin Suomea. Joensuun lähellä oli sen niminen jäkäläkangas. Mitähän niihin varastoidaan?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #78 : 05.04.14 - klo:21:18 »
Körttiläisyys on siirtynyt pari piirua neljänkymmenen vuoden aikana nimenomaan paavolaisuuteen ja niskaslaisuuteen. Siinä ei ole armon tikapuita. Siinä on syntinen ja köyhä kansa polvillaan Jumalansa edessä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #79 : 05.04.14 - klo:22:11 »
Taivaanpankon laduilla olen minäkin lapsena hiihtänyt, sopivasti sopivan kokoisia mäkiä. Mummolassa sitten kuivatettiin uuninpankolla lumesta kastuneet lapaset.

Ihan sydämeen sattuu tuo Leenan nuoruudentarina.  :'( Suuri lojaliteettiongelma herkässä iässä olevalle. Painostusta ja ymmärtämättömyyttä en ole koskaan voinut hyväksyä.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #80 : 06.04.14 - klo:07:38 »
Körttiläisyys on siirtynyt pari piirua neljänkymmenen vuoden aikana nimenomaan paavolaisuuteen ja niskaslaisuuteen. Siinä ei ole armon tikapuita. Siinä on syntinen ja köyhä kansa polvillaan Jumalansa edessä.

Se olisi minun kokemukseni. Nuorena kirjoitin: If I ever learned to pray, It was only just today. Olen nyt vanhana sama syntinen polvillani Jumalan edessä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33825
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #81 : 06.04.14 - klo:07:50 »
Öppiäiselle.  Minulle halpa armo on sama kuin ilmainen armo. Avara armo kattaa koko ihmiskunnan olemisen. Arjen armoja on monenkirjavia. Ne vain vilahtelevat niin nopeasti ettei hitaampi huomaakaan. Suuret armonkokemukset saattavat liittyä ns. ylihengellisyyteen, josta pitäisi pyrkiä pois.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #82 : 06.04.14 - klo:09:17 »
mielestäni ylihengellisyys on Saatanasta...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #83 : 06.04.14 - klo:09:27 »
mielestäni ylihengellisyys on Saatanasta...

Kovia sanoja. Mutta niin pitää ollakin.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33825
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #84 : 06.04.14 - klo:09:50 »
Siksipä sen imelyys onkin inhottava tunne. Saatana on kova sana. Se kuitenkin tottelee Sanaa, sillä se on vain kahlekoira. Sen metkut on kyllä monenlaiset.
Ne olisi hyvä erottaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #85 : 06.04.14 - klo:18:47 »
Olen törmännyt "neokörttiläisyyteen" ja ollut siitä pahoillani jo pitemmän aikaa. Kärjistettynä siinä parannuksenteko tuntuu typistyvän maailmanparantamiseen ja kilvoittelua pidetään omavanhurskautena.

Itse keskustelun aiheeseen: koen uskoontulon jonkin muun porukan käyttämäksi termiksi yhtä vahvasti kuin jonkun "Kristuksen maahan vuotaneen sovintoveren". Historiallisesti körttiläinen vastine sanalle olisi herääminen. Herääminenhän on sanana paljon vaativampi kuin uskoontulo: Leena puhui siitä, ettei ole oikein selvillä, mitä uskoontulon jälkeen. Heräämisessä sen sijaan on kyse myös (tai ehkä ensi sijassa) sen jälkeisestä uskonkilvoituksesta. Termihässäkän takia oli vaikea käsittää, mitä Kukkonen mahtoi tarkoittaa.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #86 : 06.04.14 - klo:18:54 »
Olen törmännyt "neokörttiläisyyteen" ja ollut siitä pahoillani jo pitemmän aikaa. Kärjistettynä siinä parannuksenteko tuntuu typistyvän maailmanparantamiseen ja kilvoittelua pidetään omavanhurskautena.

Itse keskustelun aiheeseen: koen uskoontulon jonkin muun porukan käyttämäksi termiksi yhtä vahvasti kuin jonkun "Kristuksen maahan vuotaneen sovintoveren". Historiallisesti körttiläinen vastine sanalle olisi herääminen. Herääminenhän on sanana paljon vaativampi kuin uskoontulo: Leena puhui siitä, ettei ole oikein selvillä, mitä uskoontulon jälkeen. Heräämisessä sen sijaan on kyse myös (tai ehkä ensi sijassa) sen jälkeisestä uskonkilvoituksesta. Termihässäkän takia oli vaikea käsittää, mitä Kukkonen mahtoi tarkoittaa.

Nuori nainen puhuu asiaa.  :023: :023: :023:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33825
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #87 : 06.04.14 - klo:19:41 »
Niin puhuu :icon_cool:

. Minäkin luulin olevani uskossa, ja olinkin vasta unesta herännyt. Synnintunto on kyllä tuttuni koko hereilläoloni ajan. Parannuksesta en tiedä, ainakaan sen laadusta. Muut arvioikoot, Matti ensisijassa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #88 : 06.04.14 - klo:19:43 »
Olen törmännyt "neokörttiläisyyteen" ja ollut siitä pahoillani jo pitemmän aikaa. Kärjistettynä siinä parannuksenteko tuntuu typistyvän maailmanparantamiseen ja kilvoittelua pidetään omavanhurskautena

Mitä on maailmanparantaminen? Mitä muuta sitten voisi parantaa?

Mitä varten sitä pitäisi kilvoitella? Tai ketä?

En muista foorumilla kuulleeni ajatusta, että kilvoittelu on omavanhurskautta (en väitä ettei sitä olisi esiintynyt, sillä en lue kaikkea), mutta sen sijaan kyllä ajatusta, että ei ihminen yhtään sen paremmaksi muutu vaikka kuinka yrittäisi kilvoitella. Sittenhän voikin ajatella, ettei kannata edes yrittää.

(jaaha kumpikaanselain windows seiskalla ei anna kirjoittaa pidempään.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #89 : 06.04.14 - klo:19:52 »
Siis eihän millään parannuksenteolla voi Jumalaa mielistellä? Eikö se ole vain sen takia, että ihmisillä täällä maan päällä olisi keskenään helpompaa?

Mikä se niinkuin psykologisesti on, mikä saa jonkun kristityn yrittämään parannuksentekoa? Pitää totella, niinkö? Ja jos ei tottele (edes yritä) niin ei pääsekään taivaaseen?

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.