Kirjoittaja Aihe: Uskoon tulleet  (Luettu 35088 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33764
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #60 : 02.04.14 - klo:11:40 »
Erään tutun miehen ammattinimike oli Evankelista. Aika raamatullista. Vapaissa suunnissa käytetään kai vieläkin tätä arvoa.

Olen miettinyt minkälaista mahtoikaan olla körttipötkylöiden kotikasvatus. Joko pienestä pitäen vietiin seuroihin ja veisuutettiin ?
Lahden Juhlilla olin huomaavinani että körttinuoret eivät mitenkään poikenneet ns. tavis-nuorista. Iloisia ja vilkkaita olivat kun heitä ruokailuteltassa seurasin. Samoin Oulussa. Nuorilla oli telttansa meidän majapaikan vieressä. Meno oli nuorekasta, mutta ei liian riehakasta.

Surakuntanuoret täällä kirkon yhteydessä, mitä nyt heitä tunsin ja näin, olivat jotenkin vakavampaa plaatua. Juhlilla ollaan tietysti juhlamielin tuttujen kesken. Eikö me vanhemmatkin hiukan koeta samaa iloa Juhlilla ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #61 : 02.04.14 - klo:16:40 »
Körttipastillit ostan nuorilta myyjiltä juhlilla, vähä niinkuin pankkoon. Joulukuussa ostin Mieslahden kropistolla viimeisen pussin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #62 : 02.04.14 - klo:18:23 »
Körttipastillit ostan nuorilta myyjiltä juhlilla, vähä niinkuin pankkoon. Joulukuussa ostin Mieslahden kropistolla viimeisen pussin.

Kahta sanaa piti miettiä. 'Pankkoon' jäi avautumatta. 'Kropisto' sai hymähtämään.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #63 : 02.04.14 - klo:18:34 »
Minä jos käytän "pankkoon" sanaa niin laitan varastoon...ostan varastoon.
Mutta sana "Kropisto" on ihan uusi sana-tuttavuus minullekin.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #64 : 02.04.14 - klo:19:26 »
Minä jos käytän "pankkoon" sanaa niin laitan varastoon...ostan varastoon.
Mutta sana "Kropisto" on ihan uusi sana-tuttavuus minullekin.

Kropisto=kristillinen opisto
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #65 : 02.04.14 - klo:19:38 »
Ok, kiitos.  :eusa_angel:

Onhan tuo ihan looginen kun alkaa ajatella tuo Kropisto sanakin.
-Joka päivä voi oppia jotain uutta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #66 : 02.04.14 - klo:20:30 »
Äläkääs nyt, soli kirjoitusvirhe. Mieslahdessa on kristillinen kansanopisto, körttihenkinen. Että silleen. Kiitos Malla ja Seppo. Mitähän Pena hymähti?  :017:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #67 : 02.04.14 - klo:21:23 »
Mitähän Pena hymähti?  :017:

Aion ottaa 'kropiston' aktiivikäyttööni, sen verran hurmaava sanatasku se on.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #68 : 02.04.14 - klo:21:44 »
Aion ottaa 'kropiston' aktiivikäyttööni, sen verran hurmaava sanatasku se on.

 :icon_biggrin:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #69 : 02.04.14 - klo:22:23 »
Olen niin otettu! Ajatukseni entää nopsemmin kuin voin kirjoittaa, joten yritän lyhentää kirjoittamista.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #70 : 04.04.14 - klo:18:14 »
Kiitos, Riitta, olin tiivistänyt tekstiä niin että hyvä jos jokukaan ymmärsi, mistä kerroin.  Tuo on hyvä ilmaus tapahtuneesta. Erityisen hankalaa tietysti meidän perheillemme oli se, että seurakunnan työntekijöitä tuli totella enemmän kuin vanhempia, ja ajankäytöllisesti se tuotti ongelmia. Joskus oli jo etukäteen sovittu, että silloin ja silloin olisin kotona aivan järkevästä syystä, se tulkittiin siten, että nyt on "maailma" noussut vastustamaan henkeä.  Johan nyt.

Täällä Malmilla piti kerran pappi saarnan uskoontulosta.
Sanoi aihetta alun perin itselleen vieraaksi kyllä.  Mutta oli ollut tärkeäksi  avata tätä tai sinnepäin.  

Vetkuttelin kunnes kaikki olivat lähteneet ja pyysin minuuttia. Se löytyi.  Kysyin, mitä uskoontulon jälkeen, elämähän ei pääty siihen. Hän hämmentyi kovin, punehtui, sai kyyneleet silmiinsä ja änkyttäen sanoi:  E- ei mitään!  Mutta elämä ei siihen pääty, toistin.  Käsittääkseni hän ei ollut ajatellut.  

En käyttäytynyt töykeästi, minä todella tahdoin tarkentaa edes tämän seikan.
Samoin itselleni jäi epäselväksi, mitä on "uskoontulo" vaikka itsekin todistin monet kerrat siitä erikoisesta tapauksesta riparilla.  Sittenkään en osaa nimetä sitä muuksi kuin voimakkaksi tunne-elämykseksi.  Ehkä siksi itselleni jäi niin ankara kauhu siitä, olenko nyt varmasti "pysynyt uskossa" että koko se status elikkä uskossaoleminen jäi joksikin jota en tunne, kuten olenko kuumeessa, esimerkiksi.  

Uskoontulosta:  Samaa kuin uudestisyntyminen meille sanottiin, mutta sehän ei ole oikein informatiivista.  Jos minun pitäisi jankuttaa joka aamu että olenko syntynyt ihan varmasti, niin pitäisinpä itseäni hiukan hupsuna.  Mutta itse en valinnut millään "vapaantahdonratkaisulla" syntymääni.  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #71 : 04.04.14 - klo:19:18 »
Körttipastillit ostan nuorilta myyjiltä juhlilla, vähä niinkuin pankkoon. Joulukuussa ostin Mieslahden kropistolla viimeisen pussin.

Kropisto   :icon_lol:

Pankkoon ostaminen on myös ihan uusi ilmaus, mutta se ehkä selventää lapsuuden kotiseurakuntani silloisen nimikkolähetin Kaarina Pankkosen nimen mahdollista etymologiaa.
Toisaalta lapsuudessani mummolan kissa makoili uuninpankolla.  

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #72 : 04.04.14 - klo:19:19 »
Jos laittaa uuninpankolle "pankkoon" (varastoon) jotain.  :icon_biggrin:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #73 : 04.04.14 - klo:22:21 »
Malla on asunut Etelä-Pohjanmaalla ja tietää "finessit".

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #74 : 05.04.14 - klo:15:12 »
Pakahduttavan ilon ilmaus ei kai ole puhetta synnistä vaan armosta. Ei kai sellaiseen voi kukaan pahentua. Voiko?

Voi. Jos vain hokee sitä armoaan, eikä osaa selittää, mitä se on. Ja muut hihkuu aamenta ympärillä.

Ja onhan se niinkin, että "iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa". Eli vaikka itsestä tuntuisi miltä, voisiko sitä kuulijankin tilannetta vähän ottaa huomioon?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.