Kirjoittaja Aihe: Uskoon tulleet  (Luettu 34318 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Uskoon tulleet
« : 27.03.14 - klo:16:21 »
Tämän päivän Kotimaan mielipidepalstalta osui silmääni tällainen ajatus: "Ovatko uskoon tulleet körtit niin kiusallisia ilonpilaajia parannuksenteko- ja syntipuheinensa, että he joutavatkin siirtyä viidennen herätysliikkeen pariin tai vapaisiin suuntiin?" Piti ihan jäädä miettimään, mikä tuossa kysymyksessä oli minun mielestäni jotenkin vinossa. Haluankin esittää pari jatkokysymystä asian kirkastumiseksi.

Körttiläiset ovat perinteisesti kaihtaneet suruttomuutta, mikä ei ole suinkaan estänyt olemasta iloisia. Kysynkin: Ovatko uskoon tulleet surunpilaajia? Tarkoitan tällä sitä, että kääntymyksen voimakkaasti kokenut voi ehkä häiritä herännäisyyteen kuuluvaa ikävöimistä ja armon etsimistä. Onko näin?

Edelliseen liittyen olen mielestäni kuullut seurapuheissa paljonkin sanaa synnistä ja parannuksesta. Kehotus kilvoitukseen kuuluu myös Siionin virsissä. Kysynkin: Onko uskoon tulleiden näkökulma syntiin ja parannukseen eri kuin heränneiden? Tarkoitan tällä mahdollisesti sanojen takaa kuuluvaa moralismia. Puhuvatko kääntymyksen kokeneet vain kääntymättömien synneistä, vain toisten synneistä? Heränneethän veisaavat perinteisesti vielä tekemättömästä parannuksestaan ja vasta alussa olevasta matkastaan Taivaaseen.

Ehkä körttiläisten tehtävänä on tarjota kotipaikka niille, jotka osoittautuvat viidennessä liikkeessä tai vapaissa suunnissa ilonpilaajiksi.
« Viimeksi muokattu: 28.03.14 - klo:06:52 kirjoittanut Pena »

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #1 : 27.03.14 - klo:17:09 »
Ehkä tämä ei liity "uskoontulleisiin ", mutta etsijöille, kyselijöille ja odottajille pari asiaa mitkä tekivät Mestari Eckhardtin opetuksessa asian selvemmäksi.
Heidän, jotka surkeilevat omaa huonouttaa ja syyllisyyttään, on vaikea kohdata Jumala, yhdistyä häneen, hänen tuntemiseensa. Tällainen on pantava pois. Kuten paljon muutakin. Täysin tyhjentyneeseen sieluun on tilaa Jumalan tulla.  Jumalassa otamme vastaan hänen Poikansa meille ihmisille
antaman armoteon, ristinsovituksen.


Itse kuulun kylläkin ns. Uskoontulleisiin. Tiettynä päivänä, tietyllä kellonlyömällä tiedän jotain suurta tapahtuneen. Syntisyyden taakka kirposi, kun olin tunnustanut papille pahuuteni, hätäni. Silloin luulin että nyt tuli valmista !  Ei sinne päinkään. Pyhänä ja pahana jatkoin vuosikymmeniä. Tietyn ihmisten muovaaman,
"kiiltokuvajumalan" palvelua se vain oli. Raamatunlukua ja raamattutunteja tuli suoritettua, mutta levottomuus jatkui.



Herännäisyydessä vasta koin itseni kelvolliseksi ilman yrittämistä ja omia töitä. Vähitellen, erittäin hitaasti, olen vasta vanhana saanut sellaista
opetusta, että voin sanoa tuntevani yhtymistä Jumalaan. Ihmisenä olen muuta kuin jumalallinen ihminen.  Paljon siitä soimataan. Näin onkin tapana käydä niille jotka uskaltavat puhua Jumalassa olemisestaan. Siitä ei pitäisikään  puhua, sanoo Eckhardt.

En voi mennä takaisin viidesläisiin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #2 : 27.03.14 - klo:17:55 »
MInä taas en ymmärtänyt "joutavatkin siirtyä viidennen herätysliikkeen pariin" -kohtaa. Ei kai tässä mitään jäsenmääräkilpailua käydä? Jos ei tunne enää viihtyvänsä entisen liikkeensä parissa niin eikö ole luontevaa siirtyä toissaalle? Oli ovien käyntisuunta sitten kumpi/mikä tahansa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #3 : 27.03.14 - klo:21:17 »
Varmaan pitäisi päästä irti kaikesta 'me ja nuo toiset' -ajattelusta. Sitkeässähän tuntuu olevan. Sekin parannus on kesken, mutta jatketaan harjoitusta.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #4 : 27.03.14 - klo:23:25 »
 Kyllä nuo körttiläisetkin saarnaavat uskoon tuloa ja parannusta noissa maissa, joissa ei ole kastettu, eikä rippikoulua käyty. :039:
 Minä tykkään veisata mieluummin kertosäkeettömiä körttivirsiä ennemmin kuin seistä ja toistella ylistys sanoja.
 Ikinä en ole siinä tilanteessa ollut, että vain samanmielisten ja samasta kirjasta laulavien joukoissa olisin voinut kotiutua.   Monenlaista painotusta saarnoissa on tullut kuultua...    Jopa useimmiten armosta te olette pelastetut, ette tekojenne kautta... :icon_lol: :icon_lol:

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #5 : 27.03.14 - klo:23:39 »
 Siirryttyäni selaamaan Kotimaa24.fi sivuja...... Evankeelinen Teemu Kakkurikin on ollut körttiseuroissa ja kertoo  sujuvalla tavallaan ajatuksiaan...
 Kannattaa vilkaista Kotimaan blogeja... :icon_lol: :icon_rolleyes:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #6 : 28.03.14 - klo:08:38 »
Ystävä on todennut että kaikissa herätysliikkeissä tarvitaan sisäistä herätystä.
Ymmärrän että ns. uskoon tuleminen, jonka itsekin olen kokenut, on Jumalan ja ihmisen välinen asia.
Herätysliikkeellä siinä ei liene mitään tekemistä.
Kun ihminen sielunsa hädässä etsii pelastusta, toki siinä on hyvä olla ihminen rinnalla, pappi, uskonystävä.
Ihminen itse tarvitsee tällaista ns. uskoon tulon "kokemusta". Muuta merkitystä sillä ei liene.
Eikä sellainen kokemus ole perusta mihinkään, vain Jumalan huolenpito ja rakkaus.
Itse kyllä taistelen ja tuskailen sen kanssa, mitä on "suostuminen"

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #7 : 28.03.14 - klo:09:04 »


 Ystävä on todennut että kaikissa herätysliikkeissä tarvitaan sisäistä herätystä.



   Kilvoitusta. Herätysliikkeissä on herätty, sitä tartte enää jauhaa.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #8 : 28.03.14 - klo:10:20 »
Minusta ei olisi "uskomaan oikein" tai saamaan taivaspaikkaa synnyttämällä, eikä minustakaan olisi seisomaan ja toistelemaan ylistyksen sanoja. Suon nuo vaihtoehdot niille, jotka ne omikseen kokevat, on niin monta tapaa uskoa. syntymäkörttinä luotan siihen, että kelpaan omana itsenäni ja sisäisen synnintunnon ja kilvoittelun kanssa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #9 : 28.03.14 - klo:12:48 »
Ensimmäisestä Timoteuskirjeestä löytyy tällainen kohta 3:6 Hän ei saa olla vastakääntynyt, jotta hän ei ylpistyisi eikä joutuisi tuomittavaksi Paholaisen kanssa.

Nimimerkki herätyksen kautta körtiksi joutunut
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #10 : 28.03.14 - klo:13:39 »
Nyt huomataan yksi asia... olemmeko tulleet uskoon ihmisen kautta vai Jumpun kautta. Siinä on looginen lopputulos:

1) Alusta loppuun asti elämästä olemme tulleet uskoon.

2) Kristillisten kirkkojen mukaan kasteessa tulemme uskoon ja uudestisynnymme.


Ainakin niin opettajat ovat opettaneet minua yliopistossa.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #11 : 28.03.14 - klo:14:05 »
Siispä huomaan että voinkin nimetä 4-5 päivämäärää . Eikä muilla ole väliä kuin  että oli Se jokin heinä-elokuun päivä 1943. Kastetodistustani en ole koskaan nähnyt, mutta valokuva tilaisuudesta on. Liekö evakkomatkalla todistus kadonnut. Kastepappini oli Kalle Tanska. Körttipappi siis kastoi minut. Kummini muuttivat Yhdysvaltoinin 1950-luvulla. Kuolivat Los Angelesissa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #12 : 28.03.14 - klo:20:30 »
Ymmärrän että Jumala tahtoo että kaikki ihmiset pelastuvat.
Jumalan puolelta kaikki on valmistettu.
Mikä on ihmisen osuus?

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #13 : 28.03.14 - klo:20:34 »
Voi olla ehkä niinkin että usko tuleekin ihmiseen.
Usko tulee kuulemisesta sanoo raamattu.

Room. 10:17
   
Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #14 : 28.03.14 - klo:21:05 »
Joh. 3:16 on meille tuttu Sanan kohta.