Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 13  (Luettu 34144 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #45 : 18.11.13 - klo:08:25 »
Rakas Leena, impulsiivisyys teettää ! Mie tiijän.  Vihastuminenkin teettää ja kaduttaa. Pitkän harkinnan ja ajattelun etu on vaakakuppi johon kannattaa tarkentaa.
En voi siis onnitellakaan paluumuuttajaa !  Hyvä asia kaikkineen, kokemus avartaa. :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #46 : 18.11.13 - klo:09:26 »
Olin eilen Johanneksen kirkossa Körttikodin kirkkopyhässä. Ylistysvirtenä käytetty 622 kolmas säkeistö oli mahtava ja veisuu voimallinen. Körttikoti täytti 85v ja juhlasaarnan piti Busanin kävijä Jussi Rytkönen ja hyvin saarnasi. En voi olla myöskään kehumatta kuoron musisoinitia, sillä se oli tosi laadukasta. Jumalanpalvelusta seurasi kahvit ja seurat.
« Viimeksi muokattu: 18.11.13 - klo:09:29 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #47 : 18.11.13 - klo:11:03 »
Rakas Leena, impulsiivisyys teettää ! Mie tiijän.  Vihastuminenkin teettää ja kaduttaa. Pitkän harkinnan ja ajattelun etu on vaakakuppi johon kannattaa tarkentaa.
En voi siis onnitellakaan paluumuuttajaa !  Hyvä asia kaikkineen, kokemus avartaa. :039:


Mutta rakas ihminen, Riitta-mummi, kun luonteenlaatu ja hämärätilakohtaus, ne todella on ja jälleenkin  oli kaksi eri asiaa.  Pidän ne erillään sinnikkäästi.  Se ei kaikkia miellytä.  Senkin uhalla, että minulle tullaan luennoimaan kuinka toimin vilpillisin perustein, valhettelen, menen "sairauteni taakse piiloon" ,  en siedä impulsiivisuuttani, minä todella niin toimin elämäni loppuun, amen.

Minä olen oletettavasti täyttänyt  liity kirkkoon - kaavakkeen.  

Toivoisin hartaimman jälkeen ettei työpaikalle tultaisi missään sairauden tilassa.  Meillä on pari työn sankaria, jotka saapuu hehkuvina, kähisevinä, ja suotta selittää, että "mullon siis tolkuton flunssa ja hirvee kuume..."  Minä näen, että on.  Sitten he änkee hoitosuunnitelmaa laatimaan ja selittää saman - lainaas Leena kynää - kiitos tässon takas...   Kiitos vaan, tartunnasta.  Opiskelin hiljakkoin että infektioherkkyys noudattaa keskiväestöllä Gaussin käyrää.  Tulehduksia ei voi torjua määräänsä enempää käsidesillä,  liikunnalla tai vitamiineilla.  Siksi minua harmittaa tuo sairaana töissä kekkalointi - vaikka se kai voittaa kotiolot.   Jään kotiin kun uusin löydös on aivoirritaation ja kuumeen ynnä viremian välinen yhteys, muttei kotonakaan ole mukavaa saada kaikkia kohtauksia.  Tuon perästä meni motoriikan hallinta eli konttailin täällä, odotin kyljellä maaten että päivä kuluisi, ja ne on pitkiä tunteja pahoinvoinnin, huimauksen ja oksentelun seurassa.  

Minä päätin pitää niiden eron sen tähen selvänä jokaiselle, etten itse hämmenny.  


En ole mahottoman impulsiivinen.  Vihastumisten kohalla olen kyllä hidas suuttumaan, mutta joudun valitettavasti sitten vuoskaudet kamppailemaan anteeksiannon kanssa myös, eli pitkävihanen olen kyllä.  Se on joskus käynyt niin mahottomaksai, että sitä olen itkeny kyllä - siihenkin tarvittee anteeksiannon, ettei jaksa antaa anteeksi!  Vaikka miten, että ne oli vähän vakavampia asioita, eikä niihin hyödytä palata - täyttää mieltänsä katkeruudella vain - "tiedän, synteineni mun helmaas olet sulkenut".  (Virsi "Maat, metsät hiljenneinä" linkki kuulostaisi kauniilta tässä)
« Viimeksi muokattu: 18.11.13 - klo:11:11 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #48 : 18.11.13 - klo:11:24 »
Olin eilen Johanneksen kirkossa Körttikodin kirkkopyhässä. Ylistysvirtenä käytetty 622 kolmas säkeistö oli mahtava ja veisuu voimallinen. Körttikoti täytti 85v ja juhlasaarnan piti Busanin kävijä Jussi Rytkönen ja hyvin saarnasi. En voi olla myöskään kehumatta kuoron musisoinitia, sillä se oli tosi laadukasta. Jumalanpalvelusta seurasi kahvit ja seurat.

Siinä sattuikin harmillinen päällekkäisyys, toipilaana valittin lähemmän.  Harmitti ettei ne sijainneet peräkkäin.  Joskus on voinu käydä niissä melkein vuoden läpi, ja siitähän meiän kirkkoherra kerran pahoitti mielensä.  Mietin yhä toiminko siis hyvinkin pahoin.   

Iloitten tuosta että Busanin kävijät kertoo terveisiä. Siten ei ainakaan käy kuten joku narisi minun naamakirjalla että sitä vaan lennellään kirkon rahoilla bilettämässä pitkin maailmaa kun kotimaassa ei tiijetä mitä koko ekumenia tarkottaa sanana. 

Dosentti pahoitti syvästi mielensä. Minulla oli täällä murjottava kotiaave kaiken muun ristin ohessa koko viikon. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #49 : 18.11.13 - klo:12:13 »
Maat, metsät hiljenneinä:

http://evl.fi/Virsikirja.nsf/0/029af32854edbd71c2256daf006a58cc?OpenDocument

http://www.youtube.com/watch?v=jT79z26pWt4

Tässä sanat ja sävel erikseen. Olen tilannut tämän jo kauan sitten hautajaisiini, kuten veljellänikin oli.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #50 : 24.11.13 - klo:09:58 »

   Radiojumis tulee Sievistä, jossa oli herättäjäjuhlat 2002.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #51 : 24.11.13 - klo:11:53 »
   Radiojumis tulee Sievistä, jossa oli herättäjäjuhlat 2002.



Kuuntelin ja mietin loppusoiton (trumpettisoolon) kohdalla, mikä se on. Arvelin itsekseni, että mahdollisesti vanhan virsikirjan virsi ja lopussa sanottiinkin, että se oli VVK no 404 Jo aivan läsnä aika on. Sävel oli sikäli mielenkiintoinen, että se ei aivan ensikuulemalta jäänyt mieleen. Jotenkin melodia jatkui vähän eri tavalla kuin olisi kuvitellut. Hyvä melodia ja oikein mielenkiintoinen.

Tietääkö kukaan, saako mistään nuottipainoksia vanhaan virsikirjaan? Joskus olen löytänyt vanhan virsikirjan pelkillä sanoilla (vanhanaikainen teksti), mutta en nuottipainosta.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #52 : 24.11.13 - klo:12:08 »
Kuuntelin ja mietin loppusoiton (trumpettisoolon) kohdalla, mikä se on. Arvelin itsekseni, että mahdollisesti vanhan virsikirjan virsi ja lopussa sanottiinkin, että se oli VVK no 404 Jo aivan läsnä aika on. Sävel oli sikäli mielenkiintoinen, että se ei aivan ensikuulemalta jäänyt mieleen. Jotenkin melodia jatkui vähän eri tavalla kuin olisi kuvitellut. Hyvä melodia ja oikein mielenkiintoinen.

Tietääkö kukaan, saako mistään nuottipainoksia vanhaan virsikirjaan? Joskus olen löytänyt vanhan virsikirjan pelkillä sanoilla (vanhanaikainen teksti), mutta en nuottipainosta.

Löysinkin sävelmät netistä http://www2.siba.fi/cgi-bin/shubin/vv.cgi?jarj=1.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #53 : 24.11.13 - klo:12:31 »
Löysinkin sävelmät netistä http://www2.siba.fi/cgi-bin/shubin/vv.cgi?jarj=1.

Kiitos tuota olen aina kaivannut vaan en osnnut oikein googlettaa. Kirjat minulle kyllä on, mutta niissä ei ole säveliä. Hyllystä löytyy VVK, Laguksen Siioni ja Halullisten sielujen hengelliset laulut.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #54 : 24.11.13 - klo:13:16 »
Kävin muutaman viikon tauon jälkeen kotiseurakunnan kirkossa messussa.
Tuntuihan hyvältä käydä pitkästä aikaa...hieno ulkoilusää, matkat kävellen...pyhän ja levollisuuden tuntua.
Kuoromme oli laulamassa, hyvältä tuntui sekin.
Hyvä saarna...
Pari kysymystä (tai useampikin) siinä kuulijoille jätettiin mietittäväksi..
"Voiko ihminen julistaa itsensä hyväksi".... (oho...mietin hiljaa sisuksissani...varsin hyvä kysymys...)
Saarnassa tuli esille myös: Ihmiseltä odotetaan päätöstä siitä haluaako ottaa Jumalan armon ja rakkauden
vastaan, kääntääkö Jumalalle kasvonsa vai selkänsä...

Toinen asia...
Tarkoittaako VVK (vanha virsikirja) ennen nykyistä (1986) olevaa vai jotain vanhempaa.
Luulisi että nykyistä edellistä versiota olisi vielä kovastikin liikkeellä, mullakin 2-osainen koraalikirja hyllyssäni.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #55 : 24.11.13 - klo:13:18 »
Kävimme kirkossa ja minun piti lukea kirjeteksti. Kun astuin sakastiin minulta kysyttiin heti, että jaanko ehtoolista, kun toinen pappi on sairastunut. No ei se mikään ongelma ole ja näin sitten tein.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #56 : 24.11.13 - klo:15:23 »
Kiitos tuota olen aina kaivannut vaan en osnnut oikein googlettaa. Kirjat minulle kyllä on, mutta niissä ei ole säveliä. Hyllystä löytyy VVK, Laguksen Siioni ja Halullisten sielujen hengelliset laulut.

Luultavasti olet osannut googlettaa aivan oikein, mutta sitä ei ole ollut saatavilla. Minä ainakin olen metsästänyt näitä säveliä turhaan ja nyt ihmeekseni löysin.

---
Toinen asia...
Tarkoittaako VVK (vanha virsikirja) ennen nykyistä (1986) olevaa vai jotain vanhempaa.
Luulisi että nykyistä edellistä versiota olisi vielä kovastikin liikkeellä, mullakin 2-osainen koraalikirja hyllyssäni.


Minä tarkoitin VK 1701, mikä on pisimpään Suomessa käytössä ollut virsikirja eli vanhempi nykyistä edellistä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #57 : 24.11.13 - klo:17:40 »
VVK lyhenne tarkoittaa juuri 1701 virsikirjaa. Siioni tarkoittaa Siionin Virsiä (Laguksen suomennos) ja HSHL Halullisten sielujen hengelliset laulut kirjaa. Rukoilevaiset, joilla on nämä kolme kirjaa käytössä käyttävät näitä lyhenteitä ja niin olen nähnyt muidenkin tekevän. Kun tarkoitetaan Siionin Virsien tuoreempia versioita käytetään lyhennettä SV.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #58 : 25.11.13 - klo:11:52 »
Paikallisen kirkkokuoron 80-vuotis konsertissa. Ohjelma ei ollut ihan yhtä vanhaa, vaikka latinaksikin laulettiin, vanhoja oratorioita, kanttorin sävellyksiä Psalmeihin, Taize-lauluja ja pari Afrikkalaista rytmikästä ylistyslaulua...   Osaavat he tarvittaessa virretkin laulaa.   Yleisöä oli joka penkkiin useita istujia, tuttuja tavattiin ja kakut olivat hyviä. Viimeisen 70-vuoden aikana seurakunnalla on ollut vain kaksi kanttoria.  Nykyinen ainakin osaa uudistua ohjelmistossaan... johtaessaan, ruska, kirkko, nuoriso ja laulutähdet kuoroja.... :039:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #59 : 25.11.13 - klo:14:33 »
Lähin  Herättäjän kirkkopyhä. 
Voisivat aloittaa lämmittämisen, todella.  Seurojen aikaan mietin lopuksi vain, vieläkö kestän palelua vai häivynkö.  Tuttuja tapasin paljon.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.