Liityn keskusteluun kysyen; Mitkä suunnat tai kirkot korostavat Kunnianteologiaa ?
Mystikot korostavat jumalallista viisautta, jonka saa yhteydessä Jumalalta. Onko tämäkin tätä. Sen minkä googlesta luin, niin se on armotonta. Ristinteologia sen sijaan on körttiläisen armollista.
Entä miten elää ja vaikuttaa nykyisin Menestysteologia ?
Ja kun ollaan Paavi-palstalla, Miten roomalaiskatolinen kirkko suhtautuun näihin kolmeen ?
Tämä on pitkä kysymys...
1) Kunnianteologisia ovat ne kirkot, jotka kaksinkertaisella predestinaatio-opilla huomaavat, että me olemme pyhiä ja naapurit ovat pahoja. Niissä kirkoissa ei puhuta armosta vaan tikapuista taivaaseen. Jokaisessa maanpäällä olevassa liikkeessä tai kirkossa on tätä samaa. Körttiläisyydessä ja lutherilaisuudessa on vähemmän kunnianteologisia aineksia.
Kalvinistit pitävät kiinni kaksinkertaisesta ennaltamääräämisopista. Lutteerus piti yksinkertaisesta. Luterilainen ei tiedä missä paikassa hän lepäilee... taivaassa vaiko helvetissä. Hän rakastaa vain lähimmäistään. Kalvinistit tietävät maan päällä missä paikassa hän tulee olemaan. Kalvinisti on hurskas jos hänellä on paljon rahaa.
Kalvinismi syntyi 1500-luvulla Sveitsissä ja hyvin paljon tästä on syntynyt mm. evankelikaalilaisuus, vapaakirkot, helluntailaisuus, lukuisat herätysliikkeet (parikin tulee tässä Suomessa olevista liikkeistä mieleen... "tulin uskoon").
Mutta ei Jean Calvin keksinyt tätä armotonta "pyhät ja pahat" -metodia ensimmäisenä. Vaan tästä saa mennä yli tuhat vuotta taaksepäin. 200-300 -luvulla eli Areios. Hän piti Jumalaa jakamattomana ja synnittömänä Jeesusta. Jeesus ei ollut mikään Jumala. Hän oli synnitön ja hänet pistettiin esikuvaksi ihmisille. Paljon oli tappelua, mutta viimein klassinen kristinusko pääsi voittoon ja areiolaisuus pistettiin heresiaksi. Mutta areiolaisuus on vielä tänäkin päivänä vahvana. Harmillista.
2) Ristinteologia on mystiikkaa siinä mielessä, että loogisuutta ei odotetakaan. Mystiikka on hyvin paljon erilaisia ja toisensa pois sulkevia ajatuksia. Se on yleisnimi.
3) Menestysteologia on aivan samaa kuin kunnianteologia... hyvin paljon sitä käytetään amerikkalaisissa herätyskokouksissa.
4) Roomalaiskatolisuus on hyvin paljon samanlaista kuin luterilaisuus. Täälläkin on mustaa kansaa, joka kulkee tiellä... körttikatolisia ja sitten on kunnianteologisia menestyjiä sekä katolisia mystikoita.
Tämä on subjektiivinen mielipide, mutta olen lueskellut pääaineeni taholla hyvin paljon katolista moraaliteologiaa.