Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 12.  (Luettu 37561 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #30 : 23.07.13 - klo:12:10 »
Sunnuntaina vietin kolmetuntisen virsimaratonissa vanhassa kirkossa. Martta ym. seurue kävivät
Aulangon joutsenia katsomassa ja menivät päikkäreille sillä välin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #31 : 26.07.13 - klo:12:23 »
Harmistuin, sillä olisin halunnut - pitivät konfirmaatioita, eikä näihin pikku sivukyläkirkkoihin mahdukaan.  Toisekseen, kun siellä on nuorten sukua ympäri maata ykkösissään, ruusuineen ja kameroineen, se ei tunnu enää messulta van toisten perhejuhlalta. En suinkaan minä vieraitten häihin tai hautajaisiinkaan mene, vaikka miten häissä kysytään seikkoja "tämän seurakunnan läsnäollessa". 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #32 : 28.07.13 - klo:11:38 »
Kävin Hattulan vanhassa kirkossa (Pyhän Ristin kirkko) sanajumalanpalveluksessa.
Sellainen nykyisin aika harvinainen yksityiskohta, kun vainajan nimi mainittiin, paikalla oli paljon omaisia
jotka nousivat seisomaan, naiskanttori lauloi kauniisti yksin ilman säestystä. Saarnateksti oli ilmeisen vaikea.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #33 : 28.07.13 - klo:19:22 »
Mökkipaikkakunnan kirkossa on jp vain kerran kuukaudessa. Tänään kutsuttiin kesäasukkaita mukaan, joten  pitihän mennä, kun olimme paikalla sopivasti.

Toisaalla jo harmittelin, ettei pastori saarnannutkaan vaikeasta tekstistä, jonka selitystä olin innokkaasti odottanut. Onneksi täältä foorumilta löytyi juuri apua Päivän teksti -ketjusta.

Hauska yksityiskohta oli sellainen, että kirkon ovella pastori jakoi virsikirjan lisäksi Raamattuja, jotta seurakuntalaiset voivat halutessaan seurata saarnan aikana tekstiä. Kun tuli tekstin lukemisen aika, pastori ilmoitti kohdan ja lupasi lukea sen aivan kohta, kunhan hakee itselleenkin Raamatun sieltä laatikosta kirkon ovelta.  :)  Eräs aulis seurakuntalainen heti toki ojensi omaansa pastorille,  mutta tämä sanoi hakevansa kyllä laatikosta itselleen oman...

Saarna oli pitkä, mutta siitä ei valitettavasti jäänyt kovin paljon mieleen. Sen sijaan kirkkokahveilla oli hauskaa, sillä tutustuin uusin mukaviin ihmisiin!


vn: olen kuullut, että varsinkin Pohjanmaalla olisi sellainen tapa, että vainajan omaiset nousevat jp:ssa seisomaan nimen kuultuaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #34 : 28.07.13 - klo:19:35 »
Myös minun klaani noudattaa tätä vanhaa tapaa. Olemme-hämäläis-karjalainen suku.
Olen nähnyt muutaman muunkin perheen tekevän näin täällä kotikirkossamme Lahdessa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #35 : 28.07.13 - klo:20:11 »
vn: olen kuullut, että varsinkin Pohjanmaalla olisi sellainen tapa, että vainajan omaiset nousevat jp:ssa seisomaan nimen kuultuaan.

Tuusulassa useat nousevat, mutta ei kaikilla ole mitään tapoja.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

  • Vieras
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #36 : 28.07.13 - klo:20:49 »
Kas, olen luullut, että se on yleinen tapa koko Suomessa.

Benkku

  • Vieras
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #37 : 28.07.13 - klo:21:25 »
Kas, olen luullut, että se on yleinen tapa koko Suomessa.

Oikein luulet. Niissä kirkon jumalanpalveluksissa ja messuissa missä itse olen käynyt, niin kyllä vainajan omaiset nousevat kyllä seisomaan silloin.

Eli ei se ole mikään Pohjanmaan tapa tai erityisesti hyviä tapoja noudattavien klaanien tai Tuusulalaisten  tapa.
 

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #38 : 28.07.13 - klo:22:33 »
Oikein luulet. Niissä kirkon jumalanpalveluksissa ja messuissa missä itse olen käynyt, niin kyllä vainajan omaiset nousevat kyllä seisomaan silloin.

Eli ei se ole mikään Pohjanmaan tapa tai erityisesti hyviä tapoja noudattavien klaanien tai Tuusulalaisten  tapa.
 

Tuo on vähän epäselvä juttu, sillä meillä on kolme kirkkoa, joissa kaikissa luetaan samat kuolleet samaan aikaan eli lähipiiri voi olla missä vaan niistä tai kotonaan. Johtopäätösten tekeminen kirkkoväestä on siis vaikeaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #39 : 28.07.13 - klo:22:40 »
Kas, Keski-Suomessa, Pirkanmaalla tai pääkaupunkiseudulla tapa ei ole tullut vastaan. Muutaman kerran muistan nähneeni penkillisen mustiin pukeutuneita ihmisiä nousevan seisomaan kirkossa, mutta en muista, missä päin Suomea. Minulle kerrottiin, että tapa olisi yleinen Pohjanmaalla. Kiitos oikaisusta. 

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #40 : 28.07.13 - klo:22:52 »
Kas, olen luullut, että se on yleinen tapa koko Suomessa.

En ole ikinä kuullutkaan moisesta tavasta. Eikä mitään havaintoa, että sitä olisi noudatettu.

^Olenkin kotoisin Keski-Suomesta ja enimmän osan elämääni asunut pääkaupunkiseudulla ja Pirkanmaalla... ^^kaupungeissa, joissa on monta seurakuntaa ja seurakunnassakin monta kirkkoa.

Joensuussakaan en kyllä muista havainneeni, että joku olisi noin tehnyt.
« Viimeksi muokattu: 28.07.13 - klo:22:55 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Benkku

  • Vieras
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #41 : 28.07.13 - klo:23:28 »
Johtopäätösten tekeminen kirkkoväestä on siis vaikeaa.

Niinpä.

Kas, Keski-Suomessa, Pirkanmaalla tai pääkaupunkiseudulla tapa ei ole tullut vastaan. Muutaman kerran muistan nähneeni penkillisen mustiin pukeutuneita ihmisiä nousevan seisomaan kirkossa, mutta en muista, missä päin Suomea. Minulle kerrottiin, että tapa olisi yleinen Pohjanmaalla. Kiitos oikaisusta. 

Useamman kerran tulee kiinnitettyä asiaan huomiota pääkaupunkiseudulla. Enkä ole yksin tämän huomion kanssa.


myyrä

  • Vieras
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #42 : 28.07.13 - klo:23:35 »

Joensuussakaan en kyllä muista havainneeni, että joku olisi noin tehnyt.

Omituista. Tapahan on yleinen. Itse nousin viimeksi seisomaan kun äitini nimi mainittiin. Olen oppinut tavan kotoa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #43 : 28.07.13 - klo:23:50 »
Minulle ei ole tuota kotona opetettu. Täytyypä ruveta oikein tarkkailemaan kirkkokansaa. Täällä Tampereella taitaa kyllä olla aika turhaa? Voi olla, että joku on joskus nähteni noin tehnytkin, mutta en ole mieltänyt että kyseessä olisi jokin tapa, vaan ajatellut, että hän muuten vain seisomaan nousee, tai että se on jotain puhtaasti henkilökohtaista.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #44 : 29.07.13 - klo:01:31 »
Olen useasti Helsingissä nähnyt, joku isompi joukko kerran mustissa, mutta ei ollenkaan säännöllisesti.  
......................................................

Kotikirkossa kävin, on vuorokausirytmi äkkiä kesällä ja lomalla sekaisin, mutta kymmeneksi selvisin sinne, alkoi nukuttaa ja se harmistutti minut, sillä saarnaa jouduin skarppaamaan  Teksti tosin oli vaikea, sen verran totesin ettei siitä ollut papilla juuri puhuttavaa.  Tällä kertaa ja tähän toivoisin kommentaaria ja alkukielen lisävalaistusta, täytyy sitten itse etsiä käsiinsä.  Mutten olisi jaksanut kiihkomielistä esitelmää jätteidenlajittelustakaan nyt kuunnella, tämä edes yritti.  En tosin käsittänyt muuta kuin että perui puheet ja selitti että ei Jeesus tarkoita tätä miutä sanoo, ja se aina hatuttaa.  Kai hän nyt tarkoitti jotakin, ellei kyseessä ole jokin harvinainen palasista kerätty oletettu juttu - ja silloinkin redaktori on arvellut jotain.  Eli nämä puheenperumissaarnat minusta niin suotta tekevät Raamatulle väkivaltaa.  

Mutta Ehtoollisella kävin peräti mielelläni, eli se riitti minulle tänään.  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.