Kirjoittaja Aihe: Päivän teksti vol 7  (Luettu 35703 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 7
« Vastaus #15 : 14.03.11 - klo:21:01 »
Tiistai, 15.3.2011

Sana tänään:

Autuas se, joka koettelemuksessa kestää. Sen kestettyään hän on saava voitonseppeleeksi elämän. Jumala on sen luvannut niille, jotka häntä rakastavat.

Jaak. 1:12        
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 7
« Vastaus #16 : 15.03.11 - klo:20:59 »
Keskiviikko, 16.3.2011

Sana tänään:

Älköön kukaan kiusauksiin jouduttuaan ajatelko, että kiusaus tulee Jumalalta. Jumala ei ole pahan kiusattavissa, eikä hän itse kiusaa ketään.

Jaak. 1:13             
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Päivän teksti vol 7
« Vastaus #17 : 16.03.11 - klo:08:01 »
Mutta älköön myöskään sanottako että kiusauksissa oleva on saatanan oma. Saatana jakelee kiusauksia ja pelottelee epäuskolla, mutta jättää rauhaan kun rukouksessa pyytää Jeesusta apuun.
Ihmistä kiusaa useimmiten oma liha joka haluaa milloin mitäkin .
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vanha lihava mies

  • Lisää kalenteriin seuraavat seurapäivät
  • Viestejä: 265
Vs: Päivän teksti vol 7
« Vastaus #18 : 16.03.11 - klo:14:49 »
Ihmistä kiusaa useimmiten oma liha joka haluaa milloin mitäkin .
:023:

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 7
« Vastaus #19 : 16.03.11 - klo:20:41 »
Torstai, 17.3.2011

Sana tänään:

Ihminen ei elä ainoastaan leivästä, vaan kaikesta mitä Herra sanoo.

5 Moos. 8:3               
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 7
« Vastaus #20 : 16.03.11 - klo:20:48 »
Päivän teksti edellisen Raamatun käännöksen mukaan:
ihminen ei elä ainoastaan leivästä, vaan että hän elää jokaisesta sanasta, joka Herran suusta lähtee.

Minulle on jäänyt mieleen: "Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee." Muistan vieläkin jopa sen fiiliksen, mikä minulla oli, kun kuulin sen ensimmäisen kerran. Se oli jotenkin niin outoa ja ihmeellistä. Tämä kohta on Matteuksen 4. luvusta.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Päivän teksti vol 7
« Vastaus #21 : 16.03.11 - klo:20:55 »
Tuo on jälkiosa jakeesta, joka näyttää liittyvän kiinteästi paastoonkin. Se näet kuuluu kokonaisuudessaan:

Tehdäkseen teidät nöyriksi hän piti teitä nälässä ja ruokki teitä sitten mannalla, jota ette olleet ennen maistaneet, eivät myöskään teidän isänne. Hän halusi osoittaa teille, ettei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan kaikesta, mitä Herra sanoo.

Jeesus käytti tätä lausetta Paholaisen kiusatessa: "On kirjoitettu: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta.'"

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 7
« Vastaus #22 : 17.03.11 - klo:19:56 »
Perjantai, 18.3.2011

Sana tänään:

Herra antaa enkeleilleen käskyn
varjella sinua, missä ikinä kuljet,
ja he kantavat sinua käsillään,
ettet loukkaa jalkaasi kiveen.

Ps. 91:11-12                     
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän teksti vol 7
« Vastaus #23 : 18.03.11 - klo:10:26 »
Tätä olen ihmetellyt, sillä jossakin kohdin tämä yhdistetään Jeesukseen ja kyllä vain hänelle tapahtui ikävämpääkin. Kun tämän yhdistää kehen tahansa, niin samat sanat. Olen varovainen mutu-teologian kanssa, mutta. Tämä nyt yhtä kaikki saa minun mielessäni toisen sisällön, sillä Jeesuksesta puhutaan liian usein kulmakivenä, jonka rakentajat hylkäävät, johon kompastutaan, johon loukkaannutaan, joka loukkaa, tai jonka arvo ymmärretään.

- Minä asetan Siioniin kulmakiven (jossain Raamatussa)
- kompastuksen kiven, ja loukkauksen kallion (samoin)
-ja autuas, joka ei minua torju (sanoo Jeesus jossain Raamatussa)  Minä teen parannuksen tässä paikkamerkinnän leväperäisyydessä vielä. Ja varon mutu-teologiaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Päivän teksti vol 7
« Vastaus #24 : 18.03.11 - klo:11:26 »
Tätä psalmia lainataan, kun evankeliumeissa kerrotaan Jeesuksesta erämaassa paholaisen kiusattavana. Olisikohan se kiusaaja, joka siihen vetoaa?

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän teksti vol 7
« Vastaus #25 : 18.03.11 - klo:11:54 »
Tätä psalmia lainataan, kun evankeliumeissa kerrotaan Jeesuksesta erämaassa paholaisen kiusattavana. Olisikohan se kiusaaja, joka siihen vetoaa?
Vetoaa kyllä'. Pirukin osaa lukea Raamattua.  Mutta Jumala ei ole tarkoittanut sitä mitä kiusaaja, ja Jeesus sen kyllä tiesi. Mietin, kuinka usein piru osuu lähes maaliin, ja kai siitä syystä onnistuukin ihmisen kohdalla erinomaisen hyvin. Siinä on jotakin kammottavaa. Toisinaan todella uskon, että me aina edes  emme erota pahaa hyvästä. Vai erotammeko me?  En todella enää tiedä!  Ajattelen itseäni. Erotanko  minä?

Joskus kyllä, ja saatan silti tehdä väärin. Se on ikävintä kaikesta, sillä silloin en ole edes yrittänyt kestää koetuksessa.  
Useimmiten kylläkin taistelu on hävitty ennen kuin huomasin sen alkaneenkaan.
« Viimeksi muokattu: 18.03.11 - klo:12:02 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 7
« Vastaus #26 : 18.03.11 - klo:20:36 »
Lauantai, 19.3.2011

Sana tänään:

Herra levittää siipensä yllesi,
ja sinä olet turvassa niiden alla.
Hänen uskollisuutensa on sinulle muuri ja kilpi.

Ps. 91:4                      
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 7
« Vastaus #27 : 19.03.11 - klo:18:47 »
                          2. paastonajan sunnuntai (Reminiscere)


Rukous ja usko

Nimitys reminiscere (= muista minua) tulee päivän antifonista (Ps. 25: 6).
Jeesus taisteli pimeyden valtoja vastaan myös parantamalla sairaita ja antamalla synnit anteeksi. Tähän toimintaan liittyivät rukous ja usko.

1. lukukappale

2. Kun. 20: 1-7

Kuningas Hiskia sairastui ja oli kuolemaisillaan. Silloin profeetta Jesaja, Amosin poika, tuli hänen luokseen ja sanoi: "Näin sanoo Herra: 'Järjestä asiasi, sillä sinä et parane vaan kuolet!'"
    Hiskia kääntyi seinään päin ja rukoili Herraa: "Voi, Herra! Muista, miten vilpittömästi ja vakain sydämin olen vaeltanut sinun tahtosi mukaan ja tehnyt sitä, mikä on hyvää sinun silmissäsi." Ja hän itki katkerasti.
    Jesaja ei vielä ollut lähtenyt palatsin keskimmäisestä pihasta, kun hänelle tuli tämä Herran sana: "Mene takaisin ja sano Hiskialle, kansani hallitsijalle: Näin sanoo Herra, isäsi Daavidin Jumala: 'Minä olen kuullut rukouksesi, olen nähnyt kyyneleesi. Minä parannan sinut. Kahden päivän päästä voit astua Herran temppeliin. Minä lisään sinun elinpäiviisi vielä viisitoista vuotta. Minä pelastan sinut ja tämän kaupungin Assyrian kuninkaan käsistä, minä suojelen tätä kaupunkia itseni ja palvelijani Daavidin tähden.'"
    Sitten Jesaja sanoi: "Hakekaa viikunakakku." Kakku haettiin, ja kun se asetettiin paiseen päälle, kuningas parani.

2. lukukappale

1. Kor. 10: 12-13

Joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei kaadu. Teitä kohdannut kiusaus ei ole mitenkään epätavallinen. Jumalaan voi luottaa. Hän ei salli kiusauksen käydä teille ylivoimaiseksi, vaan antaessaan teidän joutua koetukseen hän samalla valmistaa pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää.

Evankeliumi

Mark. 9: 17-29

Eräs mies väkijoukosta sanoi Jeesukselle: "Opettaja, minä toin poikani sinun luoksesi. Hänessä on mykkä henki. Se ottaa hänet valtaansa missä vain. Se paiskaa hänet maahan, ja hän kuolaa ja kiristelee hampaitaan ja menee aivan jäykäksi. Pyysin, että opetuslapsesi ajaisivat hengen pois, mutta ei heistä ollut siihen."
    Silloin Jeesus sanoi heille: "Voi tätä epäuskoista sukupolvea! Kuinka kauan minun on vielä oltava teidän keskuudessanne? Kuinka kauan minun pitää kestää teitä? Tuokaa poika minun luokseni." He toivat pojan Jeesuksen luo. Jeesuksen nähdessään henki heti kouristi poikaa, ja tämä kaatui, kieriskeli maassa ja kuolasi. Jeesus kysyi pojan isältä: "Kuinka kauan hänellä on ollut tämä vaiva?" "Pienestä pitäen", vastasi mies. "Henki on monet kerrat kaatanut hänet, jopa tuleen ja veteen, jotta saisi hänet tapetuksi. Sääli meitä ja auta, jos sinä jotakin voit!" "Jos voit?" vastasi Jeesus. "Kaikki on mahdollista sille, joka uskoo." Silloin pojan isä heti huusi: "Minä uskon! Auta minua epäuskossani!"
    Kun Jeesus näki, että väkeä tuli aina vain lisää, hän käski saastaista henkeä sanoen: "Mykkä ja kuuro henki, minä käsken sinua: lähde pojasta äläkä enää mene häneen!" Henki huusi, kouristi poikaa rajusti ja lähti hänestä. Poika jäi makaamaan elottoman näköisenä, ja monet sanoivatkin: "Nyt hän kuoli." Mutta Jeesus tarttui häntä kädestä ja auttoi hänet jalkeille, ja hän nousi.
    Kun Jeesus sitten oli mennyt sisään ja vain opetuslapset olivat paikalla, nämä kysyivät häneltä: "Miksi me emme kyenneet ajamaan sitä henkeä pojasta?" Hän vastasi: "Tätä lajia ei saa lähtemään muulla kuin rukouksella."
                                    
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Päivän teksti vol 7
« Vastaus #28 : 19.03.11 - klo:20:31 »
Giacomo Carissimi on säveltänyt kauniin oratorion kuningas Hiskian sairaudesta. Italialainen nimi on Ezechia.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän teksti vol 7
« Vastaus #29 : 19.03.11 - klo:20:50 »
Tämä tarina monista parantamiskertomuksista on itselleni rakas, koska minusta poika on epileptikko.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.