Kirjoittaja Aihe: Ystävyys  (Luettu 11615 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Ystävyys
« Vastaus #15 : 16.01.11 - klo:11:50 »
Jos kuulija ymmärtää karjalankielisen kysymyksen:"Kuinka sie voit ?" väärin , on vastuu kuulijalla. Sillä se on synonyymi kysymykselle:"Kuinka sie jaksat?".  Jos siitä tulee valehtelijaksi, en ymmärrä.

'Voida' onkin hankala sana. Kotkassa se tarkoittaa usein luvan saamista: - Ope, voink miä käydä vessas? Kysymys 'kuinka sinä voit?' voi kuulostaa paheksuvalta: - Miten sinä saatoit?

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Ystävyys
« Vastaus #16 : 16.01.11 - klo:12:40 »
Jos kuulija ymmärtää karjalankielisen kysymyksen:"Kuinka sie voit ?" väärin , on vastuu kuulijalla. Sillä se on synonyymi kysymykselle:"Kuinka sie jaksat?".  Jos siitä tulee valehtelijaksi, en ymmärrä.
Kuten Pena kirjoitti, tuon Kuinka sie voit? voi ymmärtää kahdella tavalla. Tosin puhuessa äänensävylläkin on merkitystä.

Ei kai pelkästä kysymisestä tule valehtelijaksi..

Täällä kiinnostavaa asiaa ystävyydestä:
http://www.hyvejohtajuus.fi/146/ystavyyden-jalo-taito/

Yhden ystäväni kanssa meillä osui huumorintaju yksiin, ei juuri mikään muu. Ihan erilaiset tavat elää ja erilaiset tykkäyskohteet. Toisen kanssa parannetaan maailmaa ja jaetaan elämäämme suht säännöllisesti, vaikka olemme luonteiltamme ja elämänkatsomuksiltamme hyvin erilaisia. Kohtalon oikusta vaiko sallimuksesta/johdatuksesta ystävyys syntyy, syitä kohtaamiseen voi olla monia.

Hyväntahtoisuus tulee ainakin mieleeni aiheesta, halu olla yhteydessä tuohon toiseen. Jotain vilpitöntä yhteyttä, kiinnostusta tätä ihmistä kohtaan on silloin olemassa.

Kovin keskeneräisiä olemme jokainen tavallamme.

Ystäväkansa veisaa Siionin virsiä yhdessä, ainakin.  :kahvi:
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Ystävyys
« Vastaus #17 : 16.01.11 - klo:12:50 »
Voisiko ajatella, että parhaimmillaan ystäväkansa on sellainen, että se hyväksyy sinut joukkoonsa sellaisenasi, kyselemättä?
Ja hyräilee silloin tällöin siioninvirsiä.

Ystävähenkisyys on käyttökelpoinen sana.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Ystävyys
« Vastaus #18 : 16.01.11 - klo:13:00 »
Oikein hyviä sanoja nuo ystävähenkisyys ja ystävämielisyys - niissä on juuri sitä
ystävällistä asennetta.
Herra armahda.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Ystävyys
« Vastaus #19 : 16.01.11 - klo:13:02 »
Paras lisä ystävällisyyteen on mielestäni vilpittömyys.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Ystävyys
« Vastaus #20 : 16.01.11 - klo:13:21 »
Paras lisä ystävällisyyteen on mielestäni vilpittömyys.

Kyllä, ja rehellisyys. Minusta nuo kaksi sanaa eivät tarkoita ihan samaa, koska joku voi valehdella vilpittömästi ja uskoa itsekin valheensa.

 


Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ystävyys
« Vastaus #21 : 16.01.11 - klo:14:24 »
Tärkeä ja mielenkiintoinen asia tämä ystävyys!

Minulle tuli ensimmäisenä mieleen sanat
Suhde ja Yhteys.

Jonkun ihmisen kanssa sitä vaan kokee jotakin sellaista yhteyttä
mitä muiden kanssa ei.

Mistä se yhteys sitten syntyy?

Ja miksi se katkeaa?

Joidenkin kanssa ei synny sitten millään yhteyttä.

Ja joskus käy niin, että itse kokee yhteydentunnetta toiseen,
mutta se toinen ei koe samoin. Siinä syntyy outo, torjuttu olotila.
Tai kun huomaa, että joku pyrkii yhteyteen, mutta itse ei sitä halua.
Sekin on jotenkin... noloa.


 
Oletko varma että sinut on torjuttu, eikä vain jotakin jossa ehkä... vaikka erehdyit? Sinusta saatetaabn pitää ihan kuten ennenkin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ystävyys
« Vastaus #22 : 16.01.11 - klo:14:31 »
Kyllä, ja rehellisyys. Minusta nuo kaksi sanaa eivät tarkoita ihan samaa, koska joku voi valehdella vilpittömästi ja uskoa itsekin valheensa.


Tuo on aika osuvasti sanottu. Se Penan oppilas valehteli asioita ties mistä syystä, mutta esiintyikö hän esimerkiksi ihan muuna kuin tosiásiassa on? Patologinen valehtelija, todellinen, on siitä kammottava. Luotat häneen ja... pam,. Sellaisen kanssa ajaa kiville kuka tahansa juuuri siksi että hän tekeytyy muuksi kuin mitä on. Yleensä nämä ovat jonkinlaisia "auervaaroja" ja hehän saavat ystäviä ympärilleen, tai ainakin väkeä joka heihin luottaa ja ehkä etsii heidän ystä'vyyttään... yhtäkkkiä paljastuu ettei sellaista ole ollutkaan.  Eykä tavoitteenas ole raha... valta tai arvovalta useanmmin.  Siihen kaatuu "ystävyys", ei minusta mihinkään muuhun.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ystävyys
« Vastaus #23 : 16.01.11 - klo:14:44 »
Atanasiaa varten otan hieman enemmän tilaa.  Joskus jokin minun hyvän hyvyytäni tarjoama juttu on torjuttu ja torjuttuna tulee jos mitä niin noloksi. Joku torjuu syuoraviivaisesti koska asia saattaa olla tuskallinen tai juuri siihen liittyä jokin mahdoton pettymys, muttei hän ole minua torjunut.

En ole ikinä tuntenut itseäni niin hylätyksi, kuin kerran kun huusin yhden ystäväni perään,. Olisin vain kysellyt kuulumisia, oli ankaran kipakka talvipäivä, ja kääntyessään katsomaan kuka huutaa häntä, livahti ohi sehänen  harvoin vuorovälein kulkeva bussi... häön purskahti itkuun ja näytti paljaita käsiään, nämäkin vielä... .Tarjosin oitis omia tumppujani, joita en niin tarvinnut, kun hän torjui sekä lapaset että minut niin että tunsin itseni perusmasennetuksi hölmöksi. 

Eikä hän ollut minua halunnut torjua. Hänellä oli ollut syynsä (ikävät) ehtiä kotiin, ja kun käsitin itse vähitellen, ja pääsin yli kun aloin käsittää... sain tietää ja tunsin niitä kotioloja, vaikka pitkään se tuntui... olisi nyt ottanut ne minun tumppuni... minulla oli kahden minuutin matka musiikkiopistolle, hänellä' kymmenkertainen  uuden auton odottelu...  halusin vain auttaa, mutta hän tarvitsi sillä kertaa muuta, jota minulla ei ollut antaa. Ei sellaiselle aina mitään voi. Hän piti minusta itsestäni aivan kuin ennenkin. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ystävyys
« Vastaus #24 : 16.01.11 - klo:15:33 »
Kun tuolla edellä jossakin rakkauteen viitataan, eli tämä  kärsivällinen, lempeä, ei kadehdi kerskaile, pöyhkeile etsi omaansa... ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa.   Eli se rehellisyys taitaa olla aika tärkeä muurilaasti kun ystävyyden taloa pystytetään...

ainakin, kun itse huomaan toisen valehtelevan päin silmiä,. loppuu ystävyys. Se on oikeastaan ainut johon se voi loppua.  Nuo joiden muisti kovasti "vaihtelee" ovat arvaamattomimpia. En nyt millään voi muistaa... ei ei tule mieleen mitä minä sanoin... ja muutaman päivän päästä' koko latikka.  Huh. Tiedän koulutukseni nojalla että avomielisyyden aste siinä vaihtelee, ei suinkaan muisti.  Sitä tietty lisää esimerkiklsi pikkutippa miestä väkevämpää. Miten olla ystävä? Ei mitenkään, Sehän loppuu siihen paikkaan. On liian neuvoton, siksi vain.

Kerran tällainen  valhe jätti minut hyvin  vaaralliseen tilanteeseen.  Siksi kai pelkään tuollaista väkeä.

Kun kysyy syytä saa yleensä kirkumista vasten kasvojaan. Narsistinen raivo herää, kun henkilö kohtaa valehtelijan itsessään. Jotakin,  joka ei ole hyväksytty osa itseä. Olisi parempi hyväksyä ja reilumpaa sanoa että tuntui niin vaikealta sanoa totuus. Siitä aina selvitytäisiin eteenpäin.
.......................................................


-Minulla oli luokkatoveri opparin ekalla, sellainen joka ei nähnyt kunnolla. Näkö ilmeisesti heikkeni niin että hän sopeutui itse siihen... en oikein käsitä mitä siinä on tapahtunut. Hän alkoi toimia -  mutta johdonmukaisesti --  sen mukaisesti kuin oletti asioiden olevan. Huijarinahan hänet ennen pitkää tunnettiin. Hän ei nähnyt esimerkiksi vastaantulijoita ja sepitti jonkin jutun siitä miksei tervehtinyt. Kun sen tenavan perhe lopulta oli ymmärtänyt että hän tarvitsee silmälääkäriä eikä koivuniemen herraa, pidettiin muuttunutta tilannetta, (miinus 5 diopterin lasit ensimmäisenä), edelleen jonkin aikaa "outona" kunnes totuimme siihen ettei hän keksikään juttuja. Ei hän ollut yrittänyt "luntata", tai ottaa selvää mistä vierustoveri kirjoitti, kun kurkisteli mikä oli jokin aineen aihe... hän oli myös aristunut eikä kukaan lopulta häntä uskonutkaan.  Ei hän ollut yrittänyt olla  luokan pelle kun käveli lopulta taululle katsomaan mitä sinne oli kirjoitettu-  Koko se näennäinen pelleily päättyi kuin seinään kun kaveri sai silmälasit.

 Itse keksin jos mitkä tarinat peittääkseni oireeni, eikä tarkoitus ollut velehdella. Tuntui vain niin kummalliselta sanoa ettei minulla ole aavistusta siitä mitä puhutaan... samoin oli ollut erään hitaasti kuuloaan menettävän tuttavani laita.  

Pena ---  mikä sen teidän valehtelijanne tarina oli?  Kai tuolla tavoin käyttäytyvä lapsi tutkittiin myös somaattiosesti?  Entä, mitä koulupsykologi sanoi Ette kai te jättäneet juttua vain olemaan?

--------------------------------------------------------

- Patologinen valehtelijahan on ihan tiettyä...   pystyttää näyteikkunoita ja uskoo itsekin juttuihinsa, ja siinähän se ongelma kai pesiikin- -Ja "karjalaisen kysymyksen" voi esittää óttaen huomioon sen mistä kuulija on lähtöisin... se on kohteliastakin.


Tuli pitkä juttu mutta kun kolme päivässä on kattona eikä nyt ole oireita...
« Viimeksi muokattu: 16.01.11 - klo:15:40 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Ystävyys
« Vastaus #25 : 16.01.11 - klo:18:14 »
Minä en tiedä, miten koululaitos käsitteli mainitsemani veijarin valahtelutaipumusta. Hän ei ollut mitenkään minun vastuullani. Eiköhän silloinen oppilashuolto toiminut niin hyvin kuin resurssit antoivat myöten.

Koulun jälkeen kuulimme, miten hän oli alaikäisenä saanut autokaupasta laatuauton koeajoon, myöhemmin matkustanut ruotsinlaivalla ilmaiseksi jääkiekkoliiton piikkiin amerikkalaisena kykyjenetsijänä, esiintynyt lentokapteenina ja ties minä. Poliisi on kai enimmäkseen ollut hänestä kiinnostunut.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Ystävyys
« Vastaus #26 : 16.01.11 - klo:18:50 »
Minä en tiedä, miten koululaitos käsitteli mainitsemani veijarin valahtelutaipumusta. Hän ei ollut mitenkään minun vastuullani. Eiköhän silloinen oppilashuolto toiminut niin hyvin kuin resurssit antoivat myöten.

Koulun jälkeen kuulimme, miten hän oli alaikäisenä saanut autokaupasta laatuauton koeajoon, myöhemmin matkustanut ruotsinlaivalla ilmaiseksi jääkiekkoliiton piikkiin amerikkalaisena kykyjenetsijänä, esiintynyt lentokapteenina ja ties minä. Poliisi on kai enimmäkseen ollut hänestä kiinnostunut.
Juuri tuollaisia ovat minunkin kokemukset patologisesta valehtelijasta. Törmäsin eräällä foorumilla sellaiseen ja se oli aivan mahdotonta. No keuhkosyöpä hoiti hänet ja siihen loppui se tarina. Siinä on myös syy miksi moderaattorin ei tarvitse perustella ratkaisuitaan foorumeilla eikä keskustella niistä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ystävyys
« Vastaus #27 : 17.01.11 - klo:18:39 »
No keuhkosyöpä hoiti hänet ja siihen loppui se tarina.


               - ? -
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Ystävyys
« Vastaus #28 : 18.01.11 - klo:19:48 »
Ystävyys on suuri asia.
kallis.

Poissa Niila

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 50
Vs: Ystävyys
« Vastaus #29 : 10.04.11 - klo:20:43 »
Aito ystävyyden peruspilareita ovat luotettavuus, uskollisuus ja myötätunto kaikissa elämän vaiheissa. Toisenlainen kotoaa enemmin tai myöhemmin maailman myrskyihin kuten väärällä pohjalle rakennetut onhan valheella lyhyet jäljet ja minkä taakseen jättää sen edestä lyötää.
« Viimeksi muokattu: 10.04.11 - klo:20:51 kirjoittanut Niila »