Kirjoittaja Aihe: Suvaitsemattomuus  (Luettu 14811 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Suvaitsemattomuus
« Vastaus #30 : 05.01.16 - klo:13:46 »
En ole pätkääkään kasvoihminen, keskustellessanikin katselen mieluummin jonnekin muualle kuin puhekumppanin kasvoihin. Kirjallinen viestintä on helpointa. Nyt juuri rasittaa, kun työkaveri kuulemma on paikalla, mutta ei vain vastaa sähköpostiini, jossa kyselin, onko hän paikalla, yhdestä työhommasta keskustellessani. Huonekaveri sitten vahvisti että kyllä se siinä istuu, eikä vastausta tule sittenkään. Pitääkö tässä lähteä käymään sen luona ja kysyä, kumpi homman tekee?

Aina tästä ilmeiden ja eleiden merkitystä korostettaessa tunnen eläväni ihan jossain eri maailmassa.

Tietoverkossa olen ollut niin paljon, että olen kyllä siellä lämpöä kokenut, ja muiden välistä lämpöä ollut havaitsevinani, jos kohta sitten toisenlaisiakin tunteita. Ei se minusta/minulle ole ainakaan vaikeampaa kuin muunlaisilla viestintätavoilla.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Suvaitsemattomuus
« Vastaus #31 : 05.01.16 - klo:14:13 »
Näin. Tyyppikysymyksiä on vaikka kuinka.  Liekö minulla teatteriharrastukseni takia korostunut mimiikan merkitys. Myös pankki koulutti näissä aiheissa, oheisviestintää, kehonkieltä. Asiakaspalvelussa tärkeitä nämäkin.

Kasvot kertovat, eläintenkin ilmeet.

Jälkikasvuni kanssa olen harjoittanut kasvojen kemiaa ja myös oppinut siitä jotakin tyttärien opettamana, hiukan.

Kyllä herkkänä  haistan myös kirjoittelun sävyt. En halua provosoitua vaan väistän vaikka kuinka koskisi.

Minä en ole puhelimessa parhaimmillani, vain muutamien kanssa lörpöttelen. Kotonani ei ollut puhelinta, vasta aikuisena meille puhelin saatiin, 1972 muistaakseni. Asiat hoidan.
Tämä kirjoittelu on enemmän kuin harrastus, tästä elän ja hengitän.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Suvaitsemattomuus
« Vastaus #32 : 05.01.16 - klo:18:49 »
Osallistuin kerran nettikirjoituskurssille, jolla tuo toisten näkymättömyys rysähti niskaan täysin yllätyksenä kaikkine haittoineen, mutta se olikin sitten ainoa kerta.

Toiset ryhmäläiset tai eivät kai kaikki vaan se kriittinen massa eli kolme naista  :003: rupesi vaatimaan minua kurssilta ulos koska kuulemma ohitan heidät. Kysyin, kun sihteeri soitti minulle, miten maailmassa se on mahdollista. Hänkin oli täysin täpinöissä siitä, mutta kun sanoin, kuuntele nyt. En ole koskaan nähnyt ainuttakaan osanottajaa. Meillä on sekä asiasaitti että vapaan keskustelun saitti. Mikäli se mitä minä kysyn ei ole heille ongelma, vaan tahtovat muuta, miksi eivät siis itse kirjoita? Kuinka voin tietää tai arvata, mikä on se teema, aihe tahi ongelma josta he haluavat keskustella jos jokainen vaikenee?

Aijaa. Ai joo niin.

En kirjoittanut enää ja kaikki keskustelu vaikeni. Sitten opettaja tuohtui siitä ettei ryhmä viitsi keskustella aiheesta.

Kun tuli toinen puhelu pyysin saada jäädä pois. Ei en tahdo rahoja takaisin. En vain keksi nyt kuinka voin tyydyttää opettajaa, assistenttia ja ryhmää. Me emme kirjoittaneet mielipiteistä, ainoastaan siitä kysyin kun en ymmärtänyt kotitehtävää. Olin samaan aikaan eräällä läsnäolokurssilla ja kyselin sielläkin, mitä tarkoittaa se tai tämä tapa kirjoittaa. Eräs totesi että ne ovat tämän opettajan omia ilmaisuja, eli pitäisi kaiketi opiskella hänellä vuosia niin käsittäisi.

Muistutin jälleen, että läsnäolokurssilla on mahdollista huomata milloin joku toinen tarvitsee puheenvuoron ihan niin yksinkertaisesti että hän viittaa ja pyytää sitä, mutta meillä ei ole tällä kurssilla vastaavaa käytäntöä. Mutta jos en näe ketään, en tiedä mitä he haluavat.

Se olikin sitten ainut nettikurssi jonka keskeytin, kun ne puhelut olivat niin tolkuttomia. Löytyi perään saman tyylin kurssi jolla ei ollut yhtään vastaavaa ongelmaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Suvaitsemattomuus
« Vastaus #33 : 13.01.16 - klo:12:08 »
^
Ilmankos eräät ovat niin ylivoimaisia täällä pilvessä, kun on kurssit käyty. Sitten yhteisenä nimittäjänä on kantakirja. Tästä tullee taas pommi ? En oikein osaa kirjoitella. Alahärmäläinen jääkäri Nikke Pärmi opetti, ettei pidä käyttää sivistyssanoja, jos ei dunne bodaniikkaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Suvaitsemattomuus
« Vastaus #34 : 13.01.16 - klo:13:50 »
Olet varmaan käynyt kurssisi siinä missä muutkin. Kirjoittelusikin on laadukasta. Daidad hallida bodaniikankin.

Kenties olet vain tehnyt työsi yhteisössä, missä ei olla eri mieltä. Se ei ole sinun vikasi. Minä olen työkseni perustellut asioita niille, jotka ovat joko viitanneet kintaalla tai parhaassa tapauksessa väittäneet vastaan. Se ei ole minun vikani.

PS Kantakirjoista viis!

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Suvaitsemattomuus
« Vastaus #35 : 13.01.16 - klo:15:27 »
Kirjoitit hyvin!

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Suvaitsemattomuus
« Vastaus #36 : 13.01.16 - klo:20:58 »
Otsikkoa sivuten, ehkä alkuperäisen merkityksen vierestä. Luin kerran keskustelupalstaa, jossa joku avasi joulumuisteloketjun, joku kirjoitti iloisista lapsuusjouluista ja kolmas yritti myös muistella onnellisia aikoja. Neljäs tyrmäsi edelliset täysin, että kuinka kehtaatte iloisia muistella, ei kuulkaa ole kaikilla lapsuuden joulut olleet onnellisia vaan riitaa ja tappelua ja pahaa mieltä. Tuli kyllä semmoinen oli kuin ensimmäisillä ei olisi ollut oikeutta onnellisiin muistoihin ja ainakaan muita kuin "perhe hankeen ja pakkaseen" -rähinäviinajouluja ei ollut lupa muistella julkisesti.

Summa summarum: foorumilla olen ollut huomaavinani, että kaikki muistot ja kokemukset ovat yhtä sallittuja ja hyväksyttyjä. Suvaitsemme siis toistemme onnenkin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Suvaitsemattomuus
« Vastaus #37 : 15.01.16 - klo:07:07 »
^
Ilmankos eräät ovat niin ylivoimaisia täällä pilvessä, kun on kurssit käyty. Sitten yhteisenä nimittäjänä on kantakirja. Tästä tullee taas pommi ? En oikein osaa kirjoitella. Alahärmäläinen jääkäri Nikke Pärmi opetti, ettei pidä käyttää sivistyssanoja, jos ei dunne bodaniikkaa.

Enkä itse oikein osaa pyytää niitä kursseja anteeksi. Piti vain ja ainoastaan sairauden tähden yrittää hankkia vielä neljäskin ammatin tapainen. Koetan itse vähentää kirjoittelua tänne, jos sellainenkin vähän rauhoittaisi ilmapiiriä. Se ei rauhoita ketään, että julistaa lähtevänsä nyt sitten ovet ryskyen.


Sivistyssanatkin taitavat olla eri tapaus kuin yhteisöjen sisäinen kielenkäyttö.  En osannut varoa " kantapeikkoa" koska sillä on ollut omat merkityksensä niissä yhteisöisdä, joissa puolestani  itse perustelin ja selitin, koetin hyvällä ja pahalla saada ihmisiä käsittämään mitä tarkoitan. Yleensä jouduin ajamaan potilaan  asiaa. Eikä sekään ole minun syyni. Eikä se, että " kantapeikko". merkitsi vanhaa jäärää, olipa sitten työntekijä tai potilas. Mitä iäkkäämmiksi tulimme, sen vähemmän meillä tuntui olevan niin erioakaan.

Kantakirjalla on sitten tässä yhteisössä  oma merkityksensä, ja kantakirjakörtin on yleensä helppoa sanoa että viis niistä. Vei hetken mutta hoksasihan tuon viimeistään, kun ei ainakaan itse kuulunut siihen karjaan, rupesi kammoksumaan ajatusta " junaan nousseesta" noustuaan eräänä jouluna aivan totta Oulun junaan kun vaunun piti viedä Mikkeliin.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Suvaitsemattomuus
« Vastaus #38 : 15.01.16 - klo:07:51 »
Kaksi kertaa olen tällä forumilla ollut rökitettävänä. Kolme kirjoittaa samasta asiasta minulle ja vielä viestittelevät keskenäänkin. Ei siinä asiaansa ehdi puolustamaan. Vielä on se ongelma, että ei haluta edes lukaista toisen kirjoittamaa. Minä olin aikani kantapeikko, sain siitä palkan, nyt olen yli 70-eläkeläinen
Saan YV-postia, joskus. Satunnaisilla körttimatkoillani Israeliin minulle kerrotaan myös asioita. Minunlainen on tarpeellinen yleisen mielipiteen kirjoittaja forumilla. Täältä on moni jäänyt pois siksi, että ilmapiiri on suvaitsematon.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Suvaitsemattomuus
« Vastaus #39 : 15.01.16 - klo:08:49 »
Nykyaikana menevät tieto ja mielipiteet liian usein keskenään sekaisin. En tarkoita tätä foorumiamme. Perusteellisesti tehtyyn tutkimukseen nojaavan asiantuntijan lausunto kuitataan vain hänen mielipiteekseen ja julkisen vaikuttajan henkilökohtainen kannanilmaus kerrotaan varmana tietona. Kun tällaisessa tilanteessa yrittää olla kriittinen ja uskaltaa epäillä kuulemaansa ja lukemaansa, sattaa leimautua suvaitsemattomaksi. Pitäisikö suvaita laiskaa tai tarkoituksellista epärehellisyyttä?

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Suvaitsemattomuus
« Vastaus #40 : 15.01.16 - klo:10:31 »
Eihän nyt toki pidä suvaita. Julkinen media on hyvässä asemassa sen suhteen, että siellä on yhteiset tietolähteet, joista kukin oman makunsa mukaan tietoa jakaa. Me sen jaetun tiedon makustelemme, tänä päivänä myös esivallan poliisikin makustelee, jos tieto on outo. Tässä nyt viittaan erään kansanedustajan kirjoitukseen. Ei pitäisi olla kiireellinen, vaan jaksaa keskittyä ensin lukemaan ja sitten vastaamaan.
Suvaitsemattomuus on vaikeasti hallittavissa kansan kaikkivaltiaan puitteissa, koska se on vaikeaa jo kyläyhteisössäkin, forumilla ja mediassa yleensä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Suvaitsemattomuus
« Vastaus #41 : 16.01.16 - klo:10:31 »
Kaksi kertaa olen tällä forumilla ollut rökitettävänä. Kolme kirjoittaa samasta asiasta minulle ja vielä viestittelevät keskenäänkin. Ei siinä asiaansa ehdi puolustamaan. Vielä on se ongelma, että ei haluta edes lukaista toisen kirjoittamaa. Minä olin aikani kantapeikko, sain siitä palkan, nyt olen yli 70-eläkeläinen
Saan YV-postia, joskus. Satunnaisilla körttimatkoillani Israeliin minulle kerrotaan myös asioita. Minunlainen on tarpeellinen yleisen mielipiteen kirjoittaja forumilla. Täältä on moni jäänyt pois siksi, että ilmapiiri on suvaitsematon.


Merkitseekö rökittäminen  Sinusta sitä, että on toista mieltä?  Olen yrittänyt olla kohteliaasti eri mieltä, ja mitä pakolaisiin tulee, mennyt siis katsomaan itse.

Edellisellä kerralla hämmästyin itse ajatusta että herännäisyys automaattisesti liittyisi kapinan ajoilta oikeistolaisuuteen. Silloin liittyi vielä, mutta yleensä hengellinen liike, joka ei kysele muutakaan kuten koskas veli tuli uskoon tai vieläkös sisar on uskomassa ei varmaan kysele myöskään puoluekantaa.

Nämä kaksi kertaa, tai oikeammin vain tuon ensimmäisen, olin eri mieltä kanssasi. Pekka V, Pena,  Seppos, Öppiäinen, siinä ainakin neljä joiden kanssa olen aikaisemmin ollut eri mieltä jostakin, ja sitten taas samaa mieltä. En tiedä, mitä ajatella keskustelusta, jos eri mieltä oleminen on heti rökittämistä. Siinä tulee mieleen kyllä tuo amnattisi:  siellä voin kuvitelka, että missä toiset opetetaan tottelemaan, ei voida käydä keskusteluja siitä että jos sentään tehtäisiinkin niin ettei katsota oikeaan päin vaan ylöspäin, tottelemisella on paikkansa myös. Jos maata pitää asein puolustaa, ei voida jäädä valamaan kannuja käskytyksestä ja se on oikein.
 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Suvaitsemattomuus
« Vastaus #42 : 16.01.16 - klo:10:47 »
Sen sijaan en tiedä miten sanoa kauniisti tämä: En hirveästi hämmästy jos saat yksityisviestejä, mutta jos ja kun niissä arvattavasti kerrotaan kuinka kauhea se Leena oikein onkaan, niin no, itse asiassa ajattelin jo julkisesti ja avoimesti  kysyä onko joku valistanut Sinua,

Tällä ketjulla minusta vaikutti välillä siltä, ettet edes tahdo lukea minun viestejäni vaan olet aivan vakuuttunut siitä,mettä motiivinani on vain ja ainoastaan olla rusentamassa  Sinua ulos koko foorumilta ja että aikaisemmin rusensin sen ja sen ja ehkä vielä tuon ja tuonkin vaikka kaikki me pyydettiin ylläpidolta että hänet suljetaan kokonaan pois täältä.

Yksi  näistä sitten säikähti seurauksia  omista syistään.

Sen sijaan samoin ei ole toimittu suhteessa noihin miehenpuoliin ja Öppiäinen alkoi kirjoitella vasta tämän jälkeen.

Silloin tilanne oli huomattavan toinen, mutta se tuskin kiinnostaa Sinua. Totean vain, ettei takapuheissa mitään uutta ole, täälläkään. Itse vältän sellaisia purkauksia, koska ne tahattomasti maalaavat toisen  mustemmaksi  kuin hän onkaan, ja koska ne ovat juuri niitä sanoja, joista on varmasti vaikein tehdä tiliä Tuomiopäivänä.

Nykyään minulla ei ole pitkittyneitä auroja kuin harvoin, ja pystyn siis vastaamaan teksteistäni, en kirjoittele puolitajuttomana ja rähjäävänä.  Ylläpito puolestaan ei ollut siitä seikasta tietoinen, olin sen verran uusikin täällä enkä tavannut vielä ketään livenä, mikä usein muutenkin helpottaa. Ei aina. Ei vältttämättä. Ei se mikään automaatti ole, ettet vihaisi tms ihmistä, jonka tunnet. Mutta useimpia se auttaa.

Täytyy koettaa ymmärtää niitäkin ihmisiä, jotka näkevät maailman toisin. Juuri noilta yllämainituilta olen saanut  eniten ajateltavaakin, ja syy oli varmaan se ettei joka asiassa sanota, käskystä, minä muutan ajattelutapani tällä sekunnilla.
« Viimeksi muokattu: 16.01.16 - klo:10:57 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Suvaitsemattomuus
« Vastaus #43 : 16.01.16 - klo:10:59 »
Hyvin henkilökohtaiseen ja hyvin vaikeaan muistoon liitettäköön, eräs näistä kyllä kirjoitteli minulle myöhemmin, muista  asioista, ja toivon että kirjoittaa jatkossa myös. Lupasin olla kertomatta kuka, enkä kerro. Toivoin silloin ja toivon edelleen että palaisi foorumille kirjoittelemaan, mutta siis en minä ollut esteenä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Suvaitsemattomuus
« Vastaus #44 : 16.01.16 - klo:11:15 »
Kirjoitit hyvin perustellusti. Ei Sinusta ole YVviesteissä moitittu. Koulukiusaaminenkin menee niin, että toisia on useita ja se yksi on yksin. Kun hän on lapsi, hän ei ymmärrä ja kouluun on pakko mennä, täällä voi tehdä intervention omalla laillaan kukin. Olen sellaiseen tilanteeseen joutunut. Tunnet niin, etten lukisi viestejäsi. Kyllä luen, mutta olen joskus eri mieltä. Taannoin valitit, että stuppi vie rahasi. Aloin siitä pitämään puoliani. Sinä nyt vain niiden toisten kanssa ensin viestittelit ja sitten minulle, voisihan sitä rontissakin vastata.
Katselin iltasella tvohjelman, missä esiintyi Postia pappi Jaakobille elokuvam päänäyttelijä. Sinunlaiset mielipiteet, ehkä. Ajattelin, että jos tuo olisi forumilla, olisi minulla hikiset ajat"kalvan" heiluttamiseen. Minä en pidä siitä, että pakolaisia ei voi missään tilanteessa kritisoida, edes lainvastaisissa tilanteissa. Tästä on kysymys. Esivallan toimenpiteet minulle riittävät.