Kirjoittaja Aihe: nälkäjoulu 1968  (Luettu 10533 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: nälkäjoulu 1968
« Vastaus #15 : 03.12.15 - klo:12:04 »
Netistä löytyy tällainen tutkielma: - Antti Juhana Lehtinen, Helsingin yliopisto, Valtiotieteellinen tiedekunta, Poliittinen historia, Pro gradu -tutkielma, Syyskuu 2013. Sen eräässä alaviitteessä on tieto:  "Ylioppilaslehden mukaan tekstit maalasivat Seppo Kjellberg, Helena Aropaltio, Altti Susiluoto, Tapani Lehtonen, Tuija Laisola, Leena Kattelus ja Kaija Kattelus. Nimimerkki R-L: Mitä nyt, Seppo
Kjellberg?. Ylioppilaslehti 3/1969." Tuomioja ja Björklund olivat toki tuon ajan näkyvimpiä yhteiskunnallisia radikaaleja.

Sinä olet sisukas ottamaan selkoa. Hyvä seikka ihmisessä. Minä olin väärässä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: nälkäjoulu 1968
« Vastaus #16 : 03.12.15 - klo:12:42 »
Minä olin väärässä.

Sekin on hyvä seikka ihmisessä, että voi myöntää olevansa väärässä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: nälkäjoulu 1968
« Vastaus #17 : 03.12.15 - klo:12:59 »
Sekin on hyvä seikka ihmisessä, että voi myöntää olevansa väärässä.

Kiitos. minä yritän sitä ylläpitää.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: nälkäjoulu 1968
« Vastaus #18 : 03.12.15 - klo:20:57 »
Anteeksi...asiasta toiseen...ja ehkä pahemman kerran metsään...mutku tuli mieleen... :003:

Tuli tuosta "kolmen koplasta" ajatuksen poikanen päähäni...vai onkohan väärät silmälasit...
tai muisti mennyt...

Kultaisilla 60- ja 70-luvuilla elämä oli jokseenkin erilaista kuin nykyisin.
Myös Jeesus-hippeineen ja politiikan radikaalisine koplineen...
Missä nämä ovat nykyisin?
Vai onkohan tilanne se että ihmispoloinen, minäkin, näkee vain ikätoverinsa?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: nälkäjoulu 1968
« Vastaus #19 : 03.12.15 - klo:22:03 »
Anteeksi...asiasta toiseen...ja ehkä pahemman kerran metsään...mutku tuli mieleen... :003:

Tuli tuosta "kolmen koplasta" ajatuksen poikanen päähäni...vai onkohan väärät silmälasit...
tai muisti mennyt...

Kultaisilla 60- ja 70-luvuilla elämä oli jokseenkin erilaista kuin nykyisin.
Myös Jeesus-hippeineen ja politiikan radikaalisine koplineen...
Missä nämä ovat nykyisin?
Vai onkohan tilanne se että ihmispoloinen, minäkin, näkee vain ikätoverinsa?

Tuosta maalarijoukosta sen verran, että Seppo Kjellberg (synt. 1939) on luonnollisesti eläkkeellä ja kuuluu Tampereen Hiipakuntaan eli on pappi ja oli vielä parivuotta sitten Äbo Akademin dosentti. Aropaltio on Lauttasaarelainen nimi, mutta ei ollut seurakuntanuorissa. Ajattelin kysyä hänen serkultaan (lankoni) huomena mitä hänelle kuuluu. Aropaltio on yhden perheen sukunimi. Tämän Aropaltion isän veljet suomensivat kukin erikseen sukunimensä. Alkuperäinen nimi oli Akander. Kattelukset kuulostavat lapualaisilta, mutta muista ei ole mitään havaintoa ja tytöt ovat voineet mennä naimisiin ja vaihtaa nimensä. Sen sijaan voisin kysyä myös sen ajan YKY:läisilta mitä he tietävät tästä Biafra jutusta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: nälkäjoulu 1968
« Vastaus #20 : 03.12.15 - klo:23:41 »
Asiaan perehtymättömänä törmäsin nyt tuttuun Aropaltio-nimeen.
Taidetaan nyt puhua Paavo Aropaltiosta?
Nuorempia sukulaisia näillä seuduilla.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: nälkäjoulu 1968
« Vastaus #21 : 04.12.15 - klo:07:19 »
Virolahdella on myös Katteluksia. Ainakin oli 1960-luvulla.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: nälkäjoulu 1968
« Vastaus #22 : 04.12.15 - klo:15:30 »
Juttelin entisen YKY-aktiivin kanssa. Tapani Lehtosta hän ei tuntenut, muut kyllä. Seppo Kjellberg on Muilun kanssa naimisissa. Kattelunken siskokset ovat Lapualta ja molemmat ovat naimisissa ja heille tuli avionimet. Helena silloin Aropaltio on nyttemmin kuollut.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: nälkäjoulu 1968
« Vastaus #23 : 05.12.15 - klo:08:29 »
Altti Susiluoto on runoilija ja maalari (kuvataiteilija). Vanhan kuppilassa istuimme usein samassa pöydässä. Kirjailija Saila Susiluoto on hänen tyttärensä.
AS oli Aikalainen-lehden perustajia, Saarikoski päätoimittaja.
Kirjailijaliiton varjokokouksessa AS totesi, että on täällä tuleviakin kirjailijoita. Sittemmin päätin vain kerätä aineistoa tuleville sukupolville.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: nälkäjoulu 1968
« Vastaus #24 : 10.12.15 - klo:23:13 »
Sekin on hyvä seikka ihmisessä, että voi myöntää olevansa väärässä.

Niin... Unohtui mainita että arvostan sinua suuresti juuri tästä taidosta.  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: nälkäjoulu 1968
« Vastaus #25 : 10.12.15 - klo:23:22 »
Älkäämme surko,  niitä on ainakin osalla meistä vielä useita edessämme. Oikeastaan peli on reilua. Vuoronsa kullakin.

Tokmannilta sai neljällä eurollako  viisi hernekeittopurkkia eli kauppa kannatti. Kun nyt vaikuttaa etten jaksa matkustaa niin me vietämme Herra Hugon kanssa joulun ja syömme sitä ja matosia makumieltymyksemme mukaisesti. Minä kyllä siitä pidän, Herra Hugolle maistuvat matoset ja nytkin Prismasta saa leipiä 28 eurolla. Syömme niitä ja laulamme  siililauluja keinutuolissa. Onneksi sisar poikkeaa yhdessä tentissä vielä. Hän vie lahjaseni.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa yky68

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 2
Vs: nälkäjoulu 1968
« Vastaus #26 : 26.12.15 - klo:19:52 »
LAINAUS AIEMMISTA VIESTEISTÄ: "Juttelin entisen YKY-aktiivin kanssa. Tapani Lehtosta hän ei tuntenut, muut kyllä. Seppo Kjellberg on Muilun kanssa naimisissa. Kattelunken siskokset ovat Lapualta ja molemmat ovat naimisissa ja heille tuli avionimet. Helena silloin Aropaltio on nyttemmin kuollut."


Eipä voinutkaan entinen YKY-aktiivi tuntea Tapani Lehtosta. Tämän oikea nimi oli Tapani Lehtinen, joka aikanaan opetti Helsingin yliopiston suomen kielen laitoksessa assistentina, lehtorina ja professorina. Olin vuosi sitten tämän opiskelu- ja ykyläistoverini ja kollegani muistotilaisuudessa, jossa eräs osallistuja muisteli myös Biafra-aikoja. Tapanin muistokirjoitus on luettavissa netti-Hesarista.

Katteluksen Leena ja Kaija eivät ole sisaruksia vaan serkuksia, lähtöisin pappisperheistä, Leena Nakkilan pappilasta ja Kaija Lemiltä. Helenan tunsin 1968 hyvin, mutta kadotin hänet, kuten monet muutkin ykyläiset, samalla kun lähdin opiskelijelämästä. Seppo Kjellberg oli tuolloin muistaakseni ylioppilaspastorina.

Itse olisin ollut mukana Biafraa maalaamassa, mutta olin muualla kesätöissä. Ajatus protestista oli kypsynyt  YKY:n toimitilalla Uudella Ylioppilastalolla Mannerheimintie 5:ssä, josta porukka oli kertoman mukaan lähtenyt Temppelinaukion kirkon rakennustyömaalle, maalipurkit viety Tapani Lehtinen skootterilla.

Mielenkiintoisia YLEn videoita ja haastatteluja http://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/09/28/temppeliaukion-kirkko-synnytti-protesteja.


Poissa yky68

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 2
Vs: nälkäjoulu 1968
« Vastaus #27 : 01.01.16 - klo:23:58 »
Altti Susiluoto on runoilija ja maalari (kuvataiteilija). Vanhan kuppilassa istuimme usein samassa pöydässä. Kirjailija Saila Susiluoto on hänen tyttärensä.
AS oli Aikalainen-lehden perustajia, Saarikoski päätoimittaja.
Kirjailijaliiton varjokokouksessa AS totesi, että on täällä tuleviakin kirjailijoita. Sittemmin päätin vain kerätä aineistoa tuleville sukupolville.

Edellä lie kyse henkilöstä Ahti Susiluoto, joka on runoilija ja kuvataiteilija. YKY-aktivisti Altti Susiluoto sen sijaan oli aikoinaan valtiotieteilijä, kuten veljensä Venäjän-tuntija Ilmari Susiluoto. Altti toimitti mm. Etsijä-lehteä, kirjoitti ainakin Vartija-lehteen, esim. Autoritaarisuudesta uskonnollisessa kentässä, Vartija : 79 (1966), s. 56-64. Rauhasta ja sen rakentamisesta,  Vartija : 79 (1966), s. 126-130.