Kirjoittaja Aihe: Tuntisiko kukaan?  (Luettu 11170 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tuntisiko kukaan?
« Vastaus #15 : 21.09.15 - klo:09:08 »
Jos vaikka lehdissä katsotaan aiheelliseksi kertoa jostain körttitapahtumasta, niin se jossain määrin mahdollisesti lisäisi asiasta - se on: herännäisyydestä eli körttiläisyydestä -  kiinnostuneiden määrää  ja pitäisi aiempien aikojen körttiläiset jossain määrin ja nykyistä paremmin mukana.  Herättäjäjuhlista kerrotaan eri medioissa, ei paljon muusta. Ehkä ei ole aihetta. Aiempina vuosikymmeninä näki tuon tuosta eläviä ja ymmärrykseksellisiä juttuja herännäisyydestä ( jota siis arvostettiin muuallakin kuin "omien" keskuudessa). Muun muassa Eila Jokela kirjoitti aikoinaan herännäisyydestä ( monella mittarilla mitattuna) mainiosti. Myös Elina Karjalaisen niin muistan tehneen. Muitakin kirjoittajia on. Tai oli ainakin ennen. :kahvi:

Kullakin on omat toimensa. Etkös sinä ollut se toimittaja?  :003: suo anteeksi, mutta minun on hyvin vaikea nähdä tällä mitään merkitystä.

Viisitoista vuotta sitten kun kysyin (heh heh vanha juttu). mitä  kirkko opettaa johdatuksesta ja pappi vastasi olevansa semmoinen alatien körtti, minä vakuutan tämän todeksi:  vastauksella ei ollut minulle vähäistäkään arvoa koska en tiennyt mitään kummastakaan.

Körtin hämärästi muistin muta alatien kuulin ensimmäistä kertaa, lukion uskonnon tunneilla ei ollut aikaa niin raffinoituun didaktiikkaan.

Tässä nyt silti ollaan vaikka menin siitä keskustelusta kotiin sillä mielellä että noita on kai paree olla häirittemättä.  :003:

Olisi peräti hyvä jos ihminen, nyt kun tulee pakolaisiakin saisivat muistoon mitä yksi nainen sanoi: yo ere vulenters?  Volunters? Nyökättiin kun viimein tajuttiin. "He ere got persons!" Jos hän ajattelisi tulleensa kristityn maahan ja mene tiedä ottaisi selvää kristinuskosta niin kai sillä jokin merkitys olisi, miksi körttiläisyyden siinä pitää näkyä ylitse muiden en tajua.

Joskus on parempi puhua Jumalalle ihmisistä kuin ihmisille niin kauheasti Jumalasta, puhumattakaan että paasata hänen palvelijoistansa. Tai pikku orjistansa. Se vielä oli neutraali sitoutumaton sakki.
« Viimeksi muokattu: 21.09.15 - klo:09:19 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Tuntisiko kukaan?
« Vastaus #16 : 21.09.15 - klo:12:57 »
Lainaus käyttäjältä: Kalistaja
Ei julkisuus ole itseisarvo, mutta se auttaa asiaamme.

Lainaus käyttäjältä: Kalistaja
Jos vaikka lehdissä katsotaan aiheelliseksi kertoa jostain körttitapahtumasta, niin se jossain määrin mahdollisesti lisäisi asiasta - se on: herännäisyydestä eli körttiläisyydestä -  kiinnostuneiden määrää  ja pitäisi aiempien aikojen körttiläiset jossain määrin ja nykyistä paremmin mukana.

Jos nyt oikein ymmärsin, huolesi on siis se, että seuroissa riittäisi kävijöitä? Eli että nykyiset seuroissa kävijät saisivat käydä seuroissa jatkossakin? Menikö oikein?

Voisiko tässä ehkä aktivoitua ihan nykyiselläkin porukalla? Järjestää spontaanimmin seuroja, kerätä rekisterin niihin haluavista ja tiedottaa henkilökohtaisesti, järjestää kuljetuksia ym. Eli voisiko asiaa ajaa ihan itse ja omin toimin, sen sijaan että odottaa että jonkun muun pitäisi tehdä jotakin?


Lainaus käyttäjältä: Riitta-mummi
Mitä yhdistysten puheenjohtajilta toivotaan ?  Karismaako vain ?
Taitava johtaja hoitaa hyvin asioita. Joskus karisma on liikaa johtoasemassa, kts. politiikan keulahahmot.

Samaa mieltä.

Näkyviä ja vaikuttavia ja julkisuudessa esillä olevia voivat olla muutkin kuin viralliset johtajat. Hyvällä johtajalla on se johtamisen lahja, ei tarvitse välttämättä olla julkisuudessa esiintyvä. Niitä julkkiksia ja karismaattisia profiloijia voivat olla rivijäsenet. Vaikka nyt joku Päivi Räsänen; ev.lut. kirkon ihan rivijäsen vain, mutta mikä vaikutus...
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Tuntisiko kukaan?
« Vastaus #17 : 21.09.15 - klo:13:02 »
Hassu kysymys, kun kansa ei tiedä edes presidentin nimeä. Mitä väliä tuolla on ihmisille, kuka on toiminnajohtajamme ja mikä on hänen nimensä? Ainoa keino päästä hyvin julkisuuteen on tehdä rikos ja toivon ettei kukaan halua sitä.

 Tuo on nyt höpöhöpöä, että julkisuuteen pääsee vain rikoksen tekemällä. Julkisuutta, jossa on asiasubstanssia, Simo Juntunen ja muut Herättäjä-Yhdistyksen palkkalistoilla olevat ( esimerkiksi he ) saavat - siis aiheellista ja "oikeaa" julkisuutta ( ja samalla toki myös tämä meille rakas herännäisyys) -- vaikkapa myös sillä, jos he kirjoittavat ( tai ikään kuin heidän kauttaan tulee ) kohtikäyviä ja vaikuttavia virsiä, tekevät riittävän merkityksellisiä ja ihmisiä myös asian tähden kiinnostavia kirjoja tai pitävät viikosta viikkoon herkänväkeviä puheita. Tuossa muutama esimerkki. Kuten jo aiemmin sanoin, niin julkisuus ei ole itseisarvo, mutta julkisuus auttaa. Media - tai ainakin osa mediasta - tulee kyllä paikalle silloin kun siihen on aidosti aihetta. :kahvi:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22095
Vs: Tuntisiko kukaan?
« Vastaus #18 : 21.09.15 - klo:13:06 »
Olisiko körttiläisyys enää oma itsensä, jos sitä mainostettaisiin todellisten tai omatekoisten julkkisten avulla?

GLOBAL AWAKENING! COMPANY CABIN TÄNÄÄN KLO 19.00! ILLAN TÄHTIVIERAANA SIMO JUNTUNEN!

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Tuntisiko kukaan?
« Vastaus #19 : 21.09.15 - klo:13:33 »
Olisiko körttiläisyys enää oma itsensä, jos sitä mainostettaisiin todellisten tai omatekoisten julkkisten avulla?

GLOBAL AWAKENING! COMPANY CABIN TÄNÄÄN KLO 19.00! ILLAN TÄHTIVIERAANA SIMO JUNTUNEN!

Asiasubstanssinen julkisuus ei ole haitaksi. Siis julkisuus mikä on tullut osaamisen kautta!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22095
Vs: Tuntisiko kukaan?
« Vastaus #20 : 21.09.15 - klo:14:27 »
Asiasubstanssinen julkisuus ei ole haitaksi. Siis julkisuus mikä on tullut osaamisen kautta!

Haikailetko asiasubstanssin puuttumista vai sen kätkeytymistä julkisuudelta?

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Tuntisiko kukaan?
« Vastaus #21 : 21.09.15 - klo:14:50 »
Eikun joo. Nyt kun palasin lukemaan tuota "Ei kirpun kipua" -ketjua, palautettiin mieleeni, etteivät nurkkaseurat taidakaan olla tärkeitä. Mutta jos eivät Herättäjäjuhlatkaan ole, niin mikä sitten on sitä herännäisyyttä eli asiaa, jonka ajamisessa julkisuus voisi olla avuksi  :017:

Vai onko asia ehkä se, että körttiläiseksi itsensä mieltäviä ja ehkä julkisuudessakin sellaisina esiintyviä olisi runsaslukuisesti? Eli samoin kuin puolue pyrkii haalimaan laajan kannattajakunnan, ainakin vaalipäiväksi?
« Viimeksi muokattu: 21.09.15 - klo:15:01 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Tuntisiko kukaan?
« Vastaus #22 : 21.09.15 - klo:15:39 »
Eikun joo. Nyt kun palasin lukemaan tuota "Ei kirpun kipua" -ketjua, palautettiin mieleeni, etteivät nurkkaseurat taidakaan olla tärkeitä. Mutta jos eivät Herättäjäjuhlatkaan ole, niin mikä sitten on sitä herännäisyyttä eli asiaa, jonka ajamisessa julkisuus voisi olla avuksi  :017:

Vai onko asia ehkä se, että körttiläiseksi itsensä mieltäviä ja ehkä julkisuudessakin sellaisina esiintyviä olisi runsaslukuisesti? Eli samoin kuin puolue pyrkii haalimaan laajan kannattajakunnan, ainakin vaalipäiväksi?

Herättäjäjuhlat ovat ainakin minulle tärkeät.  :kahvi:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Tuntisiko kukaan?
« Vastaus #23 : 21.09.15 - klo:15:52 »
^Joo, okei... se taisikin niiden osalta olla vain niin, ettei niiden mediaraportointi tuo tarpeeksi (oikeanlaista) julkisuutta.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Tuntisiko kukaan?
« Vastaus #24 : 21.09.15 - klo:16:07 »
^Joo, okei... se taisikin niiden osalta olla vain niin, ettei niiden mediaraportointi tuo tarpeeksi (oikeanlaista) julkisuutta.

Ei vaan näin: herättäjäjuhlilta media vielä tekee juttuja, vaan ei oikein muista körttitapahtumista. Ehkä tuohon on syynsä. :kahvi:

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Tuntisiko kukaan?
« Vastaus #25 : 21.09.15 - klo:16:14 »
Jos tätä verrataa yleiseen kiinnostukseen uskonnollista asioista, niin se saadaan oikeaan mittakaavaan.

 Arvelen seppos-nimimerkin tarkoittavan jotakin sen suuntaista että vaikka Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuului vuoden 2014 lopussa peräti 73, 7 prosenttia suomalaisista, niin jatkuva ja tosiasiallinen kiinnostus kirkon asioihin on kansalaistemme keskuudessa melko vähäistä. Niin kai se on, että monessa perheessä ajatellaan kirkkoa tosissaan ja vähän pitempään silloin kun vaikkapa lapsi kastetaan - ja seuraavan kerran silloin kun sama lapsi pääsee ripille! :kahvi:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Tuntisiko kukaan?
« Vastaus #26 : 21.09.15 - klo:16:41 »
herättäjäjuhlilta media vielä tekee juttuja, vaan ei oikein muista körttitapahtumista. Ehkä tuohon on syynsä. :kahvi:

Minkälaista juttua ajattelisit/haluaisit, että media tekisi? (Ja teetkö itse, jos kerran olet toimittaja, kuten täällä on annettu ymmärtää?)

Miten vaikka tämä Voima-lehden juttu http://uusi.voima.fi/blog/arkisto-voima/murra-valta-mammonan/, onko sitä mitä pitäisi?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Tuntisiko kukaan?
« Vastaus #27 : 21.09.15 - klo:17:13 »
Minkälaista juttua ajattelisit/haluaisit, että media tekisi? (Ja teetkö itse, jos kerran olet toimittaja, kuten täällä on annettu ymmärtää?)

Miten vaikka tämä Voima-lehden juttu http://uusi.voima.fi/blog/arkisto-voima/murra-valta-mammonan/, onko sitä mitä pitäisi?

 Kun kysyit, niin vastaan: Olen saanut tehdä juttuja herättäjäjuhlilta useaan eri aviisiin - ensimmäiset niistä noin 35 vuotta sitten! Askel-lehteen ( kristillinen aikakauslehti ) minulta on kelpuutettu laajahkot henkilöjutut muun muassa seuraavista körtti-ihmisistä ( ja heidän herännäisyydessä edustamista asioista): Alpo Järvi, Juhani Elenius, Simo Juntunen, Samuli Korkalainen...! Hengelliseen Kuukauslehteen olen saanut tehdä henkilöjuttuja muun muassa täällä esiintyvistä nimimerkeistä ( seppos, Pena, Riitta-mummi, PekkaV...) Kotimaahan olen kirjoittanut myös körttikansalaisista. Eli en ole pitänyt vaaleanharmahtavansinistä ( mielivärini ) kynttilääni ihan aina sammutettuna ja vakan alla.  Tuon Voima-lehden jutun luen ajan ja ajatuksen kanssa jonain hetkenä tässä. :kahvi:

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Tuntisiko kukaan?
« Vastaus #28 : 21.09.15 - klo:22:14 »
Lyhyt uutinen vuosien takaa. Saattoi monipuolistaa monen kuvaa herännäisyydestä.

http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/elenius-tarjoaa-tervaa-ja-h%C3%B6yheni%C3%A4-1.482711

Mt

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Tuntisiko kukaan?
« Vastaus #29 : 21.09.15 - klo:23:25 »
^Ei nyt tuosta oikein selvinnyt... mikä on Lapuan venäläisopiskelijoiden tapaus?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.