Kirjoittaja Aihe: Tämän luin / tätä luen XI  (Luettu 37044 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin / tätä luen XI
« Vastaus #15 : 23.09.15 - klo:18:30 »
Rintamalotat vapauttivat kaksi divisioonaa miehiä etulinjan tehtäviin. Väinö Linnakin ilkeili lotille, mutta aikalaisena se on hänelle salittu. Aikoinaan loukkaannuin Linnalle siitä, että hän teki ruustinna, kotirintamalotta Ellen Salpakarista niin kelvottomia kuvauksia.

Rintamalotista on asiallisiakin kerrontoja. Itselläni on Lupaus - niminen dvd joka kertoo kolmen nuoren tytön kohtaloista. Sen verran täytyy realisti olla, ettei niiden rintamamiesten käytös aina lottia kohtaan pysynyt asiallisena, mutta pääasiassa kyllä. "Kun taivas repeää " jatko-osineen on kirjana täällä. Ehkei kuolematonta kirjallisuutta mutta lukaisin mielelläni.

Ellen Salpakarin nuoruudenkehitys ja tausta selvittävät kyllä hyvin kuinka hänestä kehittyi se mikä kehittyi, osaavaa kerrontaa tai esikuva?   Kirjassa hän kuoli jo Lapuan liikkeen jälkiselvittelyissä myrkkystruumaan. Se muuten tehdään siinä kirjassa selväksi lukijallekin. sellainen Lotta Kotilainen mainitaan Tuntemattomassa sotilaassa hyvin sivusivuhenkilönä.

No, en taida viitsiä lukea tuota jos Riitta-mummi koki jo noin, en ole k***apäällä.



« Viimeksi muokattu: 23.09.15 - klo:18:38 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Tämän luin / tätä luen XI
« Vastaus #16 : 23.09.15 - klo:19:18 »
Leena viitannee Katja Ketun Kätilöön.  Toiset sen lukeneet kehuvat pitäneensä. Minä en halunnut sellaista törkykieltä lukea vaikka melko kaikkiruokainen kirjojen suhteen olenkin.

Ihana Kaarina Mukkulan kirjastosta kertoi myös arponeensa lukeako kokonaan vaiko lopettaa kesken. Hän oudoksui sitä murretta. Minulle se ei ollut syy.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 509
Vs: Tämän luin / tätä luen XI
« Vastaus #17 : 26.09.15 - klo:21:55 »
Minna Lindgren: Ehtoolehdon tuho sattui löytymään kirjastosta. Aiemmat Ehtoolehdosta ja sen asukeista kertovat Kuolema Ehtoolehdossa ja Ehtoolehdon pakolaiset ovat jatkuvasti menossa, enkä ole viitsinyt varaustakaan tehdä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin / tätä luen XI
« Vastaus #18 : 26.09.15 - klo:22:12 »
Leena viitannee Katja Ketun Kätilöön.  Toiset sen lukeneet kehuvat pitäneensä. Minä en halunnut sellaista törkykieltä lukea vaikka melko kaikkiruokainen kirjojen suhteen olenkin.


Siihen viittasin. Ehkä joskus jaksan nyt en. Olin nimittäin tarttumassa mutta jätin hyllyyn. Lukematta olisi jäänyt. Joskus tietää itsestänsä jo ettei ainakaan nyt halua eikä jaksa.  Nyt on sellainen aika muun askareen ja vastaantulevan toimeliaisuuden kanssa, että en vain nyt jaksaisi karkeuksia enkä rivouksia, yksinkertaisesti. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin / tätä luen XI
« Vastaus #19 : 26.09.15 - klo:22:20 »
Rintamalotat vapauttivat kaksi divisioonaa miehiä etulinjan tehtäviin. Väinö Linnakin ilkeili lotille, mutta aikalaisena se on hänelle salittu. Aikoinaan loukkaannuin Linnalle siitä, että hän teki ruustinna, kotirintamalotta Ellen Salpakarista niin kelvottomia kuvauksia.

En minäkään sitä sen tähden nyt jätä lukematta etten käsittäisi ettei rintamalla jaksettu ilman sarvipäitä.  "Kätilö" on Riitta-mummin kuvauksen mukaan vähän muuta kuin realistista historian kuvausta.

Mukka oli kirjailija minulle jota kyllä joskus jaksoin lukea, itse asiassa pidinkin, mutta siihenkin peräti pätee, ei nyt. Juhannustansseihin puolestaan kyllästyin, siinä ei kerrottu oikeastaan mistään eikä kenestäkään, pinnallinen kuin kansakoululaisen aine. Ens me hiihdettiin ja sitte me syötiin ja sitte me mentiin saunaan, paitsi että toiminnot oli vähän muuta  :003: 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin / tätä luen XI
« Vastaus #20 : 01.10.15 - klo:13:46 »
Mutta.

Nyt lukisin VT:n hepreata. Kun täällä on myyty kirjoja niin kysyn, olisiko jollakin hyllyssänsä sen oppimiseen mitään materiaalia. Minä pitelisin lainatavaraa  huolella ja sen palauttaisinkin, sitten olisi kysyttävää, jos joku tahtoo myydä. On tilanteita joissa teologi avioituu teologin kera ja sitten on kahdet ja toisille voi kaivata ostajaa.

Minä ostan  :icon_biggrin:  jos on jollakin myydä siihen sanakirjaa alkeisoppikirjaa ja noin.

Tämä ketju kai paremmin kerää kaunokirjallisuuden lukukokemuksia, pitäisikö perustaa erikseen mitä opiskelen - ketju?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 509
Vs: Tämän luin / tätä luen XI
« Vastaus #21 : 01.10.15 - klo:17:12 »
Minna Lindgren: Ehtoolehdon tuho. "Döden, döden, döden."

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Tämän luin / tätä luen XI
« Vastaus #22 : 02.10.15 - klo:09:15 »
http://www.evl.fi/kkh/kt/uutiset/huh98/lasse.htm

Hyvää opetusta hiljentymiseen, rukoukseen ja muuhun kristilliseen elämään.

Lauri Maarala
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Tämän luin / tätä luen XI
« Vastaus #23 : 10.10.15 - klo:10:49 »
Kehittyvä tieteenala korjaa diagnoosia Aleksis Kiven mielisairaudesta. Ehkä hän olikin
vain ' taiteilijaluonne'. Eri juttu on mikä oli Ahlqvistin ongelmana.

http://www.hs.fi/kulttuuri/a1444361405501

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tämän luin / tätä luen XI
« Vastaus #24 : 10.10.15 - klo:12:02 »
On ollut hyvin aikaa lueskella. Johannes Linnankosken Pakolaiset voi lukea yhä uudelleen ja uudelleen. Uutelan isäntä kasvaa mitoissaan ja on ollut työnsä vuoksi esikuvana.

myyrä

  • Vieras
Vs: Tämän luin / tätä luen XI
« Vastaus #25 : 10.10.15 - klo:13:34 »
Luen nykyisin ajoittain paljon ja sitten menee taas aikoja, etten mitään. Ihan viimeksi luin Mika Mölsän "Prosenttijengit - moottoripyöräkerhot ja järjestäytynyt rikollisuus Suomessa". Sitä ennen luin mm. "Vienan kuun" (en muista tekijää) ja yhteen syssyyn peräkkäin kuusi Harjunpäätä. Itselläni on niitä viisi ja yksi löytyi kirjastosta. Kaikki olin lukenut jo aikaisemminkin. Matti Yrjänä Joensuuta pidän parhaana suomalaisena dekkarikirjailijana mm. siksi, että kirjoissa kuvataan asioita yleensä pienen ihmisen kannalta sekä siksi, että hänen taustansa rikosylikonstaapelina antoi vahvan pohjan kuvata rikoksia. Helsinki kuvauksena Harjunpäät on myös hyviä. H. kirjoja ilmestyi 12, joista minulta puuttuu viisi.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Tämän luin / tätä luen XI
« Vastaus #26 : 14.10.15 - klo:07:06 »
Vanhuuden tekosijako lie, mutta lukeminenkin on viime aikoina vähentynyt. Käymme kirjastossa, lainaan kirjoja joiden luulen kiinnostavan, mutta aloitettuani en
jaksakaan jatkaa.

Dekkarit jäivät ensimmäisenä, sitten käännetty kaunokirjallisuuskin. Vain jotkut kotimaiset historiaamme liittyvät jaksan lukea läpi.   Muistelmat ja elämänkerrat menettelevät, mutta vain hengellinen kirja on uskollinen kumppani.

Kristillisiltä mystikoilta sain paljon, mutta nyt en luule enempää heiltäkään tarvitsevani. Kierkegard oli hyvä ja Augustinuksen tunnustukset suuri apu.

Luen Oravalan Erämaan profeettaa kuin omaa elämänkertaani. Oravalasta itsestään löysin kiinnostavan tiedon.  Hänkin piti Kierkegardista ja mystikoista.
A O:n pojantytär vaikuttaa täällä meillä körttiyhteisössä, tämäkin lisää kiinnostusta ihmiseen.

Silmistä ei kaiketi haluttomuus lukemiseen johdu, näen nyt paljon paremmin.
Kotielämä ja etenkin puoliso saavat nyt enemmän aikaani. Itselleni riittää vähempi.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Tämän luin / tätä luen XI
« Vastaus #27 : 19.10.15 - klo:20:20 »
Kesällä kävin kirjaston noutohyllystä hyväntuulisen kirjan. Sesse Koiviston Eläintarha olohuoneessamme on mainio opus ja näinä surkeina aikoina iloiseksi tekevä. Lukekaa ihmeessä, jos ette ole vielä sitä tehneet. Heti alussa pieni tiikerinpentu Martta tekee vastustamattoman vaikutuksen. Kirjassa on myös kuvia.

myyrä

  • Vieras
Vs: Tämän luin / tätä luen XI
« Vastaus #28 : 23.10.15 - klo:13:47 »
Tässä yhtenä päivänä tuli Le Monde Diplomatique suomeksi yhden toisen lehden välissä. Maailmanpolitiikasta ja -tapahtumista kiinnostuneille valtamediasta poikkeava vaihtoehto.

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 509
Vs: Tämän luin / tätä luen XI
« Vastaus #29 : 23.10.15 - klo:19:35 »
Haanpää:Vääpeli Sadon tapaus