Kirjoittaja Aihe: Kasvit  (Luettu 33811 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kasvit
« Vastaus #120 : 16.06.15 - klo:10:43 »
Metsäorvokkeja ja kieloja olen onnistunut siirtämään siten, että olen ottanut mahdollisimman suuren palan maata mukaan juurien vuoksi, että ne pysyisivät ehjinä. Vanha kansa sanoo, että tämäkin pitää tehdä yläkuun aikana, en ole ihan samaa mieltä. Siis lapiolla iso möykky ja kärryillä autolle.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Kasvit
« Vastaus #121 : 16.06.15 - klo:11:26 »

   Kieloja on p a l j o n. Muukin kasvillisuus on tavallista runsaampaa.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #122 : 18.06.15 - klo:19:32 »
Harmistuttaa että liian myöhään huomasin verenpisaroista yhden kastuneen ja hytisevän viluissaan. Se vietti yön sisätiloissa aamulla siirsin sen kuivaan multaan mutten oleta sen toipuvan. Olisi tarvittu sitä aurinkoa. Uusmullitus oli kuitenkin ainut keino kuivittaa kasvi. Multa tuntui hätkähdyttävän kostealta ja kylmältäkin käteen.

En sitä kastellut ole, se sai osuutta sateista.  :'(
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #123 : 18.06.15 - klo:19:37 »
Mutta nyt on minulla hyvä altakasteluruukku yhdelle havuselle lisää, vapautui köynnösruusulta. Ja luonnollisesti voi tuupata jotakin uutta tuohon linjakkaaseen verenpisaralta vapautuneeseen.

Toisilla on terasseissa ja puutarhoissa kaikkia tuoleja pöytiä kiikkuja. Tähän ei oikein mahdu. On noita kasvillisuuksia vaikka niin no. Vähempi voisi olla enemmän. Vaan kun kasvamisen katselu on jotain niin jotain.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #124 : 19.06.15 - klo:10:49 »
Yhä potkii se hukkumasta pelastettu verenpisara. Tuli vahingossa sitä punasinistä, se on koetusti liian pitkälle jalostettu. Vanhanaikainen pelittää parhaiten, mutta ihmeesti se sitten kestää kylmää.

Olisiko kylmänsininen? Hyytynyt? Ruusut etenevät nuppuineen mutta viileä,  ei siis, kylmä hidastaa niiden avautumista. Sanoin tietysti köynnösten kasvua.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #125 : 19.06.15 - klo:11:13 »
Onko jokainen ruusupapu syöty? Niiden olisi pitänyt ilmoittautua ajat sitten. On kahta erää kylvetty, eli vika ei voi olla siinäkään. Kai ne tarvitsevat aurinkoa, siis lämmintä aurinkoa. Silloin voi maata penkin vierellä ja vaania niiden pintaantumista. Se vasta :109:  jotakin on.

Lämpimässä kaikki köynnöstävä suorastaan lähtee kiitämään. Loppuu ritilä kesken. Ah ah, sitä ajatusta ritiläkatosta! Se on hyvin monivuotinen haave. Teen kiivasta tahtia suunnitelmia. Kaikki ainakin villimmät viinit sopisivat siihen.
« Viimeksi muokattu: 19.06.15 - klo:11:17 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kasvit
« Vastaus #126 : 19.06.15 - klo:11:56 »
Kasvitkin kärsivät viliua. Auringonkukantaimet ovat keltaisisa, härkäpapu on terhakka, mutta ei meinaa itää. Ja missä piilottelevat perunan siementen versot?

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Kasvit
« Vastaus #127 : 20.06.15 - klo:16:28 »
Juhannusaika tekee ihmeitä kukkamaailmalle, yhtäkkiä pellot ja pientareet on täynnä kukkia mitä siellä ei hetki sitten ollut. Sama outo juhannustaika on käväissyt myös oman pihan kukkasissa: pihalle istutetut metsäorvokit alkoivat piristyä ja näyttävät viihtyvän kivasti. Mutta outoa on että ensimmäiset orvokit jotka ovat olleet jo viikkoja tosi niukkakukkaisia, ovat aivan viime päivinä puhjenneet täyteen loistoon, kun kakkos-orvokit ja petuniat ovat voineet kokoajan ihan hyvin. Kaikkia olen kastellut yhtä paljon. Uusi tuttavuus U.G. Liisa (uuden guinean Liisa) on niin kaunis ja näyttävä että jätin sisälle katseltavaksi kun en raaskinut viedä ulos. Sopii hyvin hehkuvan lila-sinisten saintpaulioiden viereen.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #128 : 20.06.15 - klo:23:47 »
Juhannusaika tekee ihmeitä kukkamaailmalle, yhtäkkiä pellot ja pientareet on täynnä kukkia mitä siellä ei hetki sitten ollut. Sama outo juhannustaika on käväissyt myös oman pihan kukkasissa: pihalle istutetut metsäorvokit alkoivat piristyä ja näyttävät viihtyvän kivasti. Mutta outoa on että ensimmäiset orvokit jotka ovat olleet jo viikkoja tosi niukkakukkaisia, ovat aivan viime päivinä puhjenneet täyteen loistoon, kun kakkos-orvokit ja petuniat ovat voineet kokoajan ihan hyvin. Kaikkia olen kastellut yhtä paljon. Uusi tuttavuus U.G. Liisa (uuden guinean Liisa) on niin kaunis ja näyttävä että jätin sisälle katseltavaksi kun en raaskinut viedä ulos. Sopii hyvin hehkuvan lila-sinisten saintpaulioiden viereen.

Voi! Jos sinulla on kukkivaa saintpauliaa joutaisiko yksi minulle? Metsästän! Minulla kerran oli. Sen tarina on kerrottu lukuisia kertoja, kerrotaan jälkeen.

Sain sen Torniossa. Kuljetin Helsinkiin jossa se majaili kolmessa asunnossa ja muutti Espooseen. Siinä vaiheessa se oli jo jaettu niin että koko ikkunalauta oli sitä täynnä. Se kukki joks tauotta.

Sitten oli muuttamani takaisin Helsinkiin ja oli ikkunalaudaton asunto. Siinä vaiheessa kun ei ollut tarjota enää yhtään valoa ja toiminta muuttui kiivaaksi siis minulla ne vasta hoidin puutteeseen yksi toisensa jälkeen niksahtivat. Jos sanon toden jo kyllästyinkin vähän, mutta olisi pitänyt jaelka ne kavereille!

Nyt olen vailla kukkivaa. Ei se ole sijaintiasia jos huolehtii valon ja asianmukaisen kastelun, vaan pitäisi saada yksilö joka kukkii uudestaan. Ei markettipaulia!

Olisiko antaa minulle yksi...  Jos jotenkin saisi kuljetettua? Juhlilla? Tai postitse? Tai tulisin hakemaan?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Kasvit
« Vastaus #129 : 21.06.15 - klo:06:07 »

   Meilläpä onkin keittiön ikkunalaudalla viisi kukkivaa Paavalinkukkaa, ja se on kukkinut 20 vuoden ajan joka vuosi, ja mepä ollaankin käyty tervehtimässä sitä Usambara-vuorilla Tansaniassa, josta sen suku on lähtöisin. Se asui kiven juuressa, nökötti siinä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Paavalinkukat

 
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Kasvit
« Vastaus #130 : 21.06.15 - klo:07:15 »
Minä en onnistu kukittamaan saint- paulia uudestaan. Mutta ei se haittaa. Niitä saa aina kukkia myyvistä liikkeistä. Prismassa sinivalkoinen juhannuskukkani maksoi 2,95.  Väreissä on valikoimaa. Ennen oli vain sinisiä.  Karvaisen olemuksen takia pidän niistä enemmän talvella.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #131 : 21.06.15 - klo:07:17 »
   Meilläpä onkin keittiön ikkunalaudalla viisi kukkivaa Paavalinkukkaa, ja se on kukkinut 20 vuoden ajan joka vuosi, ja mepä ollaankin käyty tervehtimässä sitä Usambara-vuorilla Tansaniassa, josta sen suku on lähtöisin. Se asui kiven juuressa, nökötti siinä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Paavalinkukat

Kuka vaan voi luovuttaa yhden kukkivan niin saa minulta kiitollista ajattelua...

Mistä kaikki saa ne jotka kukkii? Minä ostan useasti markettikasveja ja useimmat voivat hyvin, nämä eivät kuki sitten enää. Kastelen alta varon liikaa kosteutta on tarjottu valoa puolivarjoa mullitettu lannoitettu annettu välillä kuivahtaa.

On tarjottu kokeeksi kahviakin.

Toinen jota yritän on kotiatsalea mutta ilman voin olla se on oikukas ja haastava. Saintpaulioita minä varsinaisesti hamuan.

Mitä te teette niille? Minä epäilen että markettikasvot onkin pakkokukitettu kertaalleen sitten alkavat rupsahtaa, toivoisin hoidettavaa.
« Viimeksi muokattu: 21.06.15 - klo:07:22 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Kasvit
« Vastaus #132 : 21.06.15 - klo:08:53 »
   Aamuvaloa

Sademetsäkasvi

Juurelle, lautaselle kastelua, aika pieni ruukku.

Meillä ovat olleet, ei 20 vaan yli kolmekymmentä vuotta samoissa pienissä valkoisissa ruukuissa, ei saviruukuissa koskaan.

Joka toinen vuosi vaihdettu multa, välivuosina otettu vanhaa multaa pois ja tilalle laitettu tuoretta; kaksi kertaa vuodessa kukkineet.

Marketista on ostettu. Pitää odottaa ensikukinnan jälkeen, kyllä se eräänä päivänä

Kukkivan vieressä toinenkin alkaa kukkia. Ne ikäänkuin kilpailee.

Kukkivalle lannoitetta: Kekkilän kukkaravinnetta

Keväällä ennen kukintaa on otettu liikoja lehtiä pois.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kasvit
« Vastaus #133 : 21.06.15 - klo:17:28 »
Pekka antoi santunkasvatukseen pätevät neuvot. Kyllä kannattaa kuunnella kokenutta.  :023:
Pyryharakka

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Kasvit
« Vastaus #134 : 21.06.15 - klo:18:24 »

   Kiitos! Toimin kirjurina, kun vaimo saneli.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024