Kirjoittaja Aihe: Kasvit  (Luettu 33932 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Kasvit
« Vastaus #60 : 06.05.15 - klo:17:27 »
Yhtenä vuonna en saanut aikaiseksi esikasvattaa gladioluksia, istutin ne maan lämmettyä suoraan kukkapenkkiin. Paras gladiolusten kukinta ikinä. Oli sateinen kesä, joten saivat varmaan tarpeeksi vettä ja aiemmin en ollut osannut kastella tarpeeksi.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Kasvit
« Vastaus #61 : 06.05.15 - klo:18:00 »
Mielenkiintoista Saukkis. En ole ollut juurikaan gladiolus-tyyppiä, mutta lapsenlapsi toi viime kesänä niitä mökin seinustalle kasvamaan. Ne menestyivät. Otin sipulit ja kuivattelin talven yli, laitoin vajaa kuukausi sitten ämpäriin esikasvamaan ja tänään istutin ne lämpöisimpään paikkaan täällä kaupungissa. Lehdet olivat jo 50 cm korkeat. Toivottavasti saan näjdä niiden kukkivan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #62 : 11.05.15 - klo:06:04 »
Riitta-mummi oli oikeassa niitten tulppaanien osalta joista valitin. Ne kehittivät kukkavanat nyt vasta ja eilen aukesi ensimmäinen. Varsin komeita yksilöitä. Harmittaa että pihatalkoissa joku meni ja talloi niistä rivin keskimmäiset. Kömpelöä kävelyä kun pensaan olisi saanut leikattua toiselta puolelta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #63 : 11.05.15 - klo:06:09 »
Minulla on tulossa gladioluksia sekä sisällä että ulkona mullitettuna mutta vielä on täällä niin koleaa ettei voi sanoa niitten tekemisistä mitään. Alkoi terassikausi ja puutarhanhoito. Tänä vuonna ei ole erityisiä suruja joten innostus on vähäisempää. Hyvä minulle mutta puutarhasta kehkeytyy perusinnostuksen mukainen. Siivottu on ja aljettu perusistutukset.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #64 : 12.05.15 - klo:14:20 »
Täy-tyi saada ruusuja niitä myyvät Tarjoustalossa halvasta hinnasta kun äitienpäivä on mennyt. Istutin kaksi pensastainta optimistisena tuijaruukkuihin, niissä on mahdollisuus talvehtia. Varovaisesti pilkistelee vihreää mihin on kylvetty se punapellava, kyllä on kieli poskessa koetettu hoitaa kastelu etteivät tukehdu.

Pihalla on kielo levittäytynyt tavattomasti, hämäränä yönä evakuoin kappaleen maan multaa kielonalkuineen astiaan koska ne kuitenkin jyrätään nurmikonleikkuussa ja näyttävät kotiutuneen ja viihtyvät hyvin. Edulliset kertakäyttöruusut kukkivat viime kesänä todella pitkään muttei niitä saanut elätettyä yli talven kuten yritin, noh, kaksi kuudella eurolla ja iloa niistä on lähes elokuulle. Nuppuiset yksilöt löysin kun aijani valikoin hyvin huolella. Loppuja kesäkukkia sai vie-pois-hintaan jota vielä alennettiin kun sanoivat että vähän ovat kulahtaneita. 

Minun piti olla taloudellinen ja harjoittaa ainoastaan siemenkylvöä mutten voi kävellä kasvin ohitse edes katsomatta olisiko se minun.  :icon_eek:  joka tapauksessa siemenestä kasvatettu on hyvin hauska. Samoin cipuli joka toimii.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #65 : 12.05.15 - klo:14:26 »
Ulkopihalka jonne pursusin on viimevuotinen siperianmaksaruoho vai mikä se oli levinnyt hyvin. Hyvä, se saisi levitä tuohon laattojen tykö jossa on polku ulos. Näyn istuttaneen myös niitä sinisiä pallukkakukkaisia joiden nimeä en muista, niitä on noussut hyvin.

Kasvamisessa ja kukkimisessa on jotakin niin käsittämätöntä. Vaikka minulle mitä selitetään solukosta ja dnasta ja tiedän kaikenlaista niin se on hyvin ihmeellistä kuitenkin.  :)
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kasvit
« Vastaus #66 : 13.05.15 - klo:08:43 »
Pihamaa alkoi vihertää, sade söi kirren ja l-tila muuten riittää maatiaiskasveille.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #67 : 13.05.15 - klo:16:25 »
Tulee talvi pohjoiseenkin.

Täällä on turhan holotna mutta tuosta ritiläiköstä jonka pystytin viime kesänä on suuri hyöty ja ilo. Se suojaa todella hyvin ja valo värjäytyy vihreäksi kun köynnökset kiipeilevät ylös saakka. Pysyy napakasti kohdallaan myrskytessä, sen verran painavia ja korkeita nuo ammoin hankkimani tuijaruukut ovat kun sitä tukevat molemmin puolin. Tulee hauska pyöreähkö sisäpuutarha.

Jokin lintu näkyy nyrjähtäneen  yritettyään istahtaa toisen tuijan latvaan, taittoi sen ja muutaman oksan kieriessään alas, päättelen, mutta ei se kuollut ole, kasvi siis, enkä löydä linnun maallista tomumajaa ruukusta joten asioiden pitäisi olla aika hyvin.

Vielä on liian kylmä minkään kylvetyn kunnolla itää arvioni mukaan. Pelargonit kestävät mukavasti, ellei luvata mitään vuosisadan  kaatosadetta niin nostelen ne kaikki jo kaiteelle.

Viime kesänä istutetut syysleimut ovat suojaisassa paikassa jo tehneet lehtiruusukkeet.

Tavallisesti uurastan puutarhassa jos minulla on jokin kohtalainen suru, mutta menee tämä suruttomanakin   :repee2:   niin että kohta on joka nurkka täynnä jotakin luovaa luomusta.

Miten ja milloin leikataan köynnösruusu?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kasvit
« Vastaus #68 : 14.05.15 - klo:15:41 »
Itselläni ei ole koskaan ollut, eikä koskaan tule (täällä kylmässä idässä eivät menesty kuin tosi hyvällä hoidolla) köynnösruusuja. Tuossa näyttäisi olevan ihan kelpo ohjeet niiden leikkaamiselle: http://suomalainentaimi.fi/koynnosruusujen-leikkaus 
Aikaisin keväällä tarkoittaa ennen silmujen aukeamista, pakkaskauden mentyä. Eli jos ruusu ei vielä verso, niin kiireesti vaan saksien kanssa niiden kimppuun. Toki kuivia oksia voi leikata ihan milloin vain.
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #69 : 15.05.15 - klo:20:21 »
Kiitos todella. Täällä pärjäävät ainakin naapurin terassin aurinkoisella seinustalla joten arvelin että ehkä myös minulla. Isken saksiin saman tien ja narskautan ohjeen mukaan. Ei siinä vielä näkynyt silmuja kun tarkastelin, on pitänyt siinä määrin koleaa.

Ihmettelen kuinka madot löytävät tiensä minun kukkalaatikoihini. Onhan tämä maantasaa mutta silti! Multa on kaupasta enkä suinkaan osta joka vuosi uutta, vähän tehostan ja myllään uutta vanhan sekaan. Äsken iski lintu yhteen ilmimatoon silmieni alka ja kyllä, se veti sen minun laatikostani. Ilmanko tämä on suosittu mesta ilman tarjoiluakin.

Sisällä on jokin sipuli saanut lehtiruusuketta pintaan, täytyy kiidättää terassille avaraan maisemaan. Mietin moniko mahtuu yhteen avarampaan muoviastiaan. Kaksi siinä nyt on. Mikä ihmeen sipuli se edes oli, tuli raapaistua kaupasta yhtä ja toista ja pussit olen tietysti jo heittänyt pois todettuani että jokaisella oli sama hoito-ohje.

Puulaatikossa nostaa jokin varovasti päätään, sen verran  että kohta kitken. Se kylvötyö tahtoo mennä niin että ensin ripottelen niitä juuri säädetysti, sitten loppuu tila ja tihennän kunnes lopulta karistelen kylvövakoon loput. Ulossiirretyt hajuhernekset menestyvät minun istuttamikseni ihmeteltävän hyvin, ja lisäannos alkaa itää. Muratti on alkanut kasvaa hyvää vauhtia. Ei juuri tarvita lämmintä kun kaikki herää.

Ei mikään ole aivan niin ihmeellistä kuin kaikki mikä kasvaa ja kukkii ja yllättää.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #70 : 17.05.15 - klo:17:10 »
Opiskelin ohjeen huolellisemmin ja totesin ettei ehkä tule leikata vielä mitään. Alkuleikkuu suoritettiin puutarhasta josta ostin. Harmitti silloin kun en saanut Flammentanzia ne oli ostettu loppuun, mutta tästäkin sanottiin että on talvenkestävä, muutoinkin kestävä ynnä muuta. Nyt siihen on noussut silmut, eli on se ainakin vielä elossa, puh!

Veikeää nähdä sitten, jos Luoja suo, mitä sipuleja lopulta istutin mihinkin. Oli tietty paljon ajateltavaa ja päntättävää ja noin, mutta kuitenkin. Gladioluksia. Entä muuta?  :icon_eek:  Ei aavistustakaan.

Pihamaalla kukkivat esikot. Joku salaperäinen hiippari on viljellyt sinne myös jalostettuja, mutta villejä kevätesikoita on tuotu paljon.  Kielonlehdet levittäytyvät kuin hurjapäät mutta koskaan en ole nähnyt niitä kukassa. Norjanangervo puhkeaa juuri paraillaan kukkaan, samoin violetti koristekirsikka. Ja tuota pikaa tuomi epäilemättä.

Mielestäni tuomi kukki lapsuudessani niinä päivinä kun alkoi kesäloma, olisiko niin meren ympäröimässä seudussa viileämpää? 



Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kasvit
« Vastaus #71 : 17.05.15 - klo:17:35 »
Opiskelin ohjeen huolellisemmin ja totesin ettei ehkä tule leikata vielä mitään. Alkuleikkuu suoritettiin puutarhasta josta ostin. Harmitti silloin kun en saanut Flammentanzia ne oli ostettu loppuun, mutta tästäkin sanottiin että on talvenkestävä, muutoinkin kestävä ynnä muuta. Nyt siihen on noussut silmut, eli on se ainakin vielä elossa, puh!
Mielestäni tuomi kukki lapsuudessani niinä päivinä kun alkoi kesäloma, olisiko niin meren ympäröimässä seudussa viileämpää?

Jos haluat sen kestävän talven, niin pidä huolta, että multa peittää maanrajassa olevan haarautumiskohdan. Flammentanz kyllä kuolee, jos se on esillä pakkasessa.
Kylmä merivesi jäähdyttää rantojen ilmaa. Mene nyt Kaivopuistoon niin huomaat eron. Entisenä saarelaisena olen saanut tätä tuta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6345
Vs: Kasvit
« Vastaus #72 : 17.05.15 - klo:21:46 »
Naapuri on ostanut aroniapensaita. Jos olisin tiennyt että sellaisia miettii, olisin tyrkyttänyt omiani. Olisin kaivanut maasta ja lahjoittanut, ja istuttanut jotain muuta tilalle; vaikka jotain angervoa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kasvit
« Vastaus #73 : 17.05.15 - klo:22:04 »
Naapuri on ostanut aroniapensaita. Jos olisin tiennyt että sellaisia miettii, olisin tyrkyttänyt omiani. Olisin kaivanut maasta ja lahjoittanut, ja istuttanut jotain muuta tilalle; vaikka jotain angervoa.

Angervot ovat kiitollisia. Kasvavat nopeasti eikä ole konstia millä ne saa tapettua.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kasvit
« Vastaus #74 : 18.05.15 - klo:13:54 »
Lopuksi vasta myrkyllä, aikamme leikattiin, revittiin, traktorikoukulla jne. Supikoirat menivät aina siihen pehkoon mäyristä pakoon.