Kirjoittaja Aihe: Kasvit  (Luettu 33951 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #45 : 18.04.15 - klo:01:57 »
Myyvät Tarjoustalossa 12 eurolla rodoja. Taimia siis. Kuoleehan se mutta jos olidi hiemankaan lämpimämpää olisin ostanut suurruukkuun.

Terassilla lämpöpuutarhassa on alkanut jo muratti tehdä uutta lehteä lämpimällä puolelka siis siinä missä on suojaisaa  :icon_biggrin:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #46 : 21.04.15 - klo:12:03 »
Mitä minä teen sen rodon kanssa, oljaa kilttejä ja sanokaa minun on tänään mahdotonta ajatella. Mitä se kestää, onko ikivirheä kestääkö kylmiä öitä kuolematta se pääsee lämpimälle puolelle?

Erikoisia tulppaanicipuleita. Suuret lehdet teki jokainen, ei yhtä ainutta kukkaa. Ja niinkuin minä mylläsin maata syksyllä.  :icon_eek:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Kasvit
« Vastaus #47 : 21.04.15 - klo:13:09 »
Älä hättäile niijen tulppaanijens kans. Miule käi samal viisii vime kevvään, kävin jo Hong Kong's valittamass ko eivät kuki.  Kyllä ne kukki, ja komiast. Olivat vaa sellas ljiketta tai ens'vuotisina arkoi jot hyö odotuttiit kukkimistaa.

Tänä keväänä, säiden armoilla, ovat kaikki paitsi yksi lajike vasta lehtiä lykänneet. Isot lehdet niissä onkin, mutta kukkavanoja ei vieläkään vaikka yli kuukauden ovat kasvaneet näkyvissä.

Odotellaan.

Rodoista ja tuijista minulla ei ole kokemusta. En oikein pidä niistä tässä luonnonpuiden joukossa.  Ne sopivat puistomaisiin pihoihin ja ruukkukasveina kivitalojen kupeisiin.

Rodoista kuulin radiossa puhuttavan, tarvitsevat runsaasti vettä näin keväisin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kasvit
« Vastaus #48 : 21.04.15 - klo:14:17 »
Kukkimisen alkaminen ja veden kiehuminenkin ottavat aikaa. Muuan Herkko Päätalo utsi kahvivetensä kiehumattomuutta, että "tulikohan tuohon otetuksi koirasvettä". Miten tämä pitää ymmärtää, ei ole vielä selvinnyt.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #49 : 21.04.15 - klo:23:32 »
Minä vielä harkihen sen rodon hankintaa. Se olisi komea terassipuutarhassani. Mutta jos se heti kuolee.... En viitis heittää kahtatoista euroa hukille.  On hieman tiukkaa rahasta kun säästän, että voin vaetaa pyhiin  :003:

Mitä se tarkottaa että koulia jotain kasvia kun se on tehnyt jotain siitä siemenestä? Aina käsketään että kouli mutta minul ei ole aavistusta mitä se on. Minun itivät siemenet hyvin. Kaksi cipulia samoin, sisällä siis, on jo lehtiä. Ostin istutettavaksi mustanmerenruusun ja callan vielä. Minulla jäi multaa yli.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Kasvit
« Vastaus #50 : 22.04.15 - klo:07:14 »
Minä olen ymmärtänyt että näin:  Kun siemen on itänyt ja tehnyt jonkin verran vartta, se otetaan kylvölaatikosta ja istutetaan yksitellen omaan pieneen ruukkuun. Minä käytän siihen niitä biohajoavia pikku ruukkuja, kuin nelikulmaisia munakennoja. Tuoksuherneet täytyy latvoa, leikata latvasta kun ovat n. 10 cm. korkeita. Tuuhentuvat.
Myös otan ruukut ulos päiväksi jos ei ole hurjan viileää. Se karaisee.
Tämä niille kukille joita ei kylvetä suoraan ulos. Krassit, malvat ja kehäkukat saa kylvää suoraan kukkapenkkeihin.

Tässä neuvossa ei ole paljonkaan opillista tietoa, mutta vuosikymmenien kokemus puhuu. :icon_rolleyes:

Valmiit taimet ovat varmempia, mutta olisi hauska jos omat onnistuisivat. :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #51 : 22.04.15 - klo:11:50 »
Tuhannet kiitokset, hyviä tilapäisruukkuja taitaa saada kananmunakotelosta, ne näyttävät joks samalta kuin ne pahviyksilöt. 12 kananmunan rasiasta siis jo 24 ruukkua.  Juuri taitaa vapautua  :icon_biggrin: .

Ne tekivät nyt turhan pitkiä varsia. Kylvin kyllä vapaisiin ruukkuihin vain muutamia siemeniä eli suunnilleen, että niin näissä voisivat ehkä olla loppuun saakka?  Jonakin  vuonna yritin veittenterällä erotella tiuhaan itäneitä, ja ne rusentuivat sormissa kun siirtelin niitä, olivat siis niin hentoja ja kun vielä kosteita ja hieman tahmeita ja minä kömpelö.


Kuin tärkeä se yhden hengen ruukku on?  Latvomisella onkin jo kiire, kiitos. En olis uskaltanu iskeä niihin saksia.
Jos vapun tienoilla pääsisi terassitoimiin olisi hyvä. Kyllä täytyy hankkia pelargoniat taimina, ne olisi pitänyt kylvää jo talvella ja silloinhan oli niin hurjapäistä menoa lukemisen ja tenttimisen kanssa. Viime keväänä aloitin orvokeilla, mutta kyllähän ne rähjäänytvät ennen elokuuta.

Harmittaa mutta täällä on lämminvarasto ei viileää, jossa pelargonit talvehtisivat. Kuolevat joka kerran.

Osaako joku sanoa kuinka pitää menetellä monivuotisten köynnösten kuten murattien kanssa?  Leikataanko ne tyvestä?  Ei sunkan ne mitään uusia lehtiä tee puuvarsiinsa? Eikö ne kasvata uudet varretkin?   :icon_eek:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #52 : 22.04.15 - klo:12:01 »
Sinänsä oli hyvä istuttaa paljon köynnöksiä ja vielä monivuotisia. Muratti menestyy huomattavasti paremmin terassilla kuin sisällä.  Kiitos mitä kerroit niistä tulppaaneista, sillä ennätin jo olla lohduton, ei kukan kukkaa?  :icon_eek:

Jos jostakin olen innoissani niin köynnösruususta. Naapurilla on suurenmoinen, se on todella hyvin kaunis ja ainoa ruusu jota oikeastaan voi terassipuutarhaan ajatella. Senkin leikkuu koittaa. Ja mullitus eli piikkejä sormiin, mutta niin neuvoivat puutarhakaupassa.

Totta, mahtava on fiilis jos oma onnistuu, ihan eri juttu kuin istuttaa valmista.
« Viimeksi muokattu: 22.04.15 - klo:12:05 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kasvit
« Vastaus #53 : 26.04.15 - klo:21:55 »
Riitta-mummi neuvoi ihan oikein koulimista. Sitä tehdään juuri siksi, että kylvetyt taimet monesti venähtää hentoa vartta liiankin kanssa. Jos siemenet on kylvetty valmiiksi oikein harvaan, niin saman asian ajaa se, että lisää varovasti multaa taimien ympärille.
Kylmäkaraisu tekee taimista vahvempia. Siis leutoina/lämpiminä päivinä siirretään taimet ulos ja otetaan taas yöksi sisään, etteivät kärsi kylmää.
Pahinta taimille on liian lämmin ja riittämätön valo. Silloin taimista tulee pitkiä, honteloita ja vaaleita.

Koulimisessa voi käyttää apuna lyijykynää. Sillä varovasti pengotaan taimen juuria erilleen. Sitten suukkuun voi tehdä lyijykynällä kuoppaa, mihin taimen juuret saadaan upotettua tarpeeksi syvään. Ihanne tilanne olisi, että koulittaessa saataisiin taimi niin syvälle multaan, että sirkkalehdet jäävät juuri maan pinnalle.

Kasvista ja ruukusta riippuen voi kaksi tai useammankin taimen laittaa samaan ruukkuun kasvamaan. Tärkeintä on, että niillä on tilaa kasvaa. Jos kyseessä on sellaiset taimet, joita aikoo istuttaa ulos vielä harvempaan, kannattaa ruukku jakaa vaikka sanomalehden paloilla lokeroiksi, johon jokaiseen yksi taimi. Silloin juuret eivät kasva ristiin ja nippuun. Ristiin kasvaneita juuria toisistaan irti repiessä niitä aina katkeilee. Se ei tee hyvää istutusvaiheessa.

Rodot viihtyisivät paremmin maahan istutettuina, kuin terassi kasveina. Toki on olemassa pieniä atsaleatyylisiä rodoja. Rodot eivät siedä paahdetta. Siis puolivarjoisa paikka on paras. Sitten ne kaipaavat hapanta maata. Rodoille on olemassa ihan omaa multaa. Monet kippaavat kahvinporoja rodoille. Se tekee maasta happamamman. En tiedä tykkääkö rodot muuten kahvista.  :003: 
Rodothan viihtyisivät juuri luonnon puiden juurella. Mustilan arboretumissa on kokonainen rodometsä. Sinne suunnittelemme taas retkeä alkukesästä kukinta-aikaan.

Olin eilen Lahdessa puutarhamessuilla. Paljon oli silmänruokaa. En ostanut mitään, mutta sain orkideayhdistyksen miehiltä ilmaisen maaorkidean pistokkaan.  :023:  Sitä nyt yritän juurruttaa.
Pyryharakka

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Kasvit
« Vastaus #54 : 26.04.15 - klo:22:12 »
Valkovuokon bongasin tänään.
Eilen tuijien istutusurakka, toivottavasti lähtee kasvamaan, kastelua kai vaatii alkuun
ja muutaman kevään peittämistä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Kasvit
« Vastaus #55 : 27.04.15 - klo:07:15 »
Pyrtsi tietää .   Naapureilla on rodoja, kaikki ovat laittaneet ne talojensa varjopuolelle, pohjoiseen päin. Piimää olen nähnyt kaadettavan juurille.
Onko se havukasvi ?

Meillä alkoi nurmikko vihdoin vihertää. Sade auttoi ne heti kasvuun. Muutoin ollut varovaista
aloittelua, paitsi krookuksilla ja sinivuokoilla. Valkovuokot kukkivat, ensimmäiset.

Sää vaihtelee kummallisesti. Huomena on melko lämmintä luvassa, keskiviikkona kylmää. torstaina taas lämpenee. Onkohan toukoviljoja jo kylvetty ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kasvit
« Vastaus #56 : 28.04.15 - klo:20:59 »
Rodot kuuluu kanervakasveihin. Tässä linkki tietouden pariin http://fi.wikipedia.org/wiki/Alppiruusut.

Tänään on ollut lämmin päivä. Sen huomaa kaikesta kasvillisuudestakin. Luonto hetää.  :023:
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #57 : 05.05.15 - klo:10:47 »
Jäähtyi. Kuinka käynee istuttamani cipulien. Istutin runsaahkosti tummanpunaisia olisko gladioluksia jonka lisäksi on sisällä erilaisia esi-istutuksia. Kiitos vain neuvoista.

Entä siemenet joita kylvin, oliko liian varhaista mietin. Pussissa oli kyllä kylvöohje. Punapellavaa. Ulommas taitaisi sopia lumpeet tänä vuonna, nistä vain saisi ostaa. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kasvit
« Vastaus #58 : 05.05.15 - klo:21:56 »
Luulisin, ettei sipulit (vai mukulat) ole kovin herkkiä. Gladiolus kaipaa yleensä esikasvatuksen, jotta se ehtii kukkimaan. Jos nyt kylmällä istuttaa esikasvatetut gladioluksen, niiden kasvu pysähtyy joksikin aikaa. Luultavasti ne ei näistä kylmistä kuitenkaan kokonaan suivaannu.
Itse kylvän siemeniä, vasta kun ilmat ja maa lämpenee. Laitan kasvimaan kuntoon vasta touko-kesäkuun vaihteessa, säästä riippuen. Jos oikein aikaisin tekee kasvimaan, joutuu sitä vain enemmän kitkemään. Kun maa on sopivan lämmin, kylvökset itää nopeasti ja ehtii kyllä kukkimaan ja satoa tuottamaan.

Jotkut siemenet on herkkiä kylmälle maalle. Pavut ovat herkimpiä. Jos ne kylvää liian aikaisin, ei ne idä vaan pilaantuu. Äiti sanoi, että papu piimii, jos on kylmä maa. Kylvöä voi aikaistaa harsolla, mutta se innostaa myös rikkakasveja kasvamaan.
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kasvit
« Vastaus #59 : 06.05.15 - klo:16:41 »
Meillä on Kuopiosta tuotu valkovuokkoistutus saunan nurkalla. Se on siinä pärjännyt jo 15 vee. Kukan nuput näkyvät, mutta niin näkyy sekin, että kylmä on hentoja vihreitä lehtiä vikuuttanut. Ensimmäisenä pitää ehtiä kukkimaan !