Kirjoittaja Aihe: Kasvit  (Luettu 33686 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #30 : 25.03.15 - klo:08:32 »
En minä ainakaan ole koskaan saanut. Anopilla ne kukkivat vuodesta toiseen komeasti.
Ne on eri kädet kun osaavat hoitaa ja kasvattaa uutta.
Minä naputtelen netissä sormineni. Lammaskaalin laitoin kiehumaan ennen seitsemää. Kasvi se on kaalikin !  :003:

Sinulla on puolestaan lahjakkuus tehdä ruokaa!

Minulla on edelleen vahva epäily, perustuu empiriaan, että kyseessä olisi yksilösuoritus siltä kukalta. Kun kerran oli se lahjaksi saatu tapaus joka selvisi muutoista, ja  jota siis voi jakaa ja jakaa! Koko huusholli täynnä yhtäsamaa pauliaa. Nyt on pieni  toivo eräästä vaaleanpunaisesta. Jos joku onistaa edes yhden minä anelen nyt jakojen ja mullitusten aikaan yhtä. Voin vaihtaa johonkin.

Malla, mitä sinä teet niille? Mihin suuntaan on ikkuna? Annatko kahvia tai ravitsetko jollakin erityisellä?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kasvit
« Vastaus #31 : 25.03.15 - klo:19:16 »
Malla lienee pikkuista katsomassa, kun ei yhtään uukuta  :003:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kasvit
« Vastaus #32 : 04.04.15 - klo:16:00 »
Tänään on noussut pihalle niitä pieniä sinisiä kellokukkia  :eusa_angel:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Kasvit
« Vastaus #33 : 04.04.15 - klo:17:08 »
Tarkoitatko skilloja ?  Niitä näkee myöhemmin puistoissa suurina mattoina. Ovat yleistyneet.

Minun kukkapenkissäni eivät ole krookukset avanneet nuppujaan vieläkään vaikka ensimmäiset vihreät työntyivät jo neljä viikkoa sitten. Lumikellot ainostaan ovat kukassa, ja tämä on silti lämmin etelärinne.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kasvit
« Vastaus #34 : 04.04.15 - klo:17:23 »
^Joo, niitä kai ne ovat. En oikein tunnista näitä pihakasveja nimeltä...
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #35 : 05.04.15 - klo:13:46 »
Täällä on kaikki istuttamani suuret määrät sipuleja kyllä jo nousseet mutta on ollut koleaa joten eivät ne kuki.

Huonekasveihin sain pikku mustia pisteitä ja niitä nakerreltiin sekä Peikonlehteä että Nukkumattia joten hyökkäsin Tolulla ja muistin että voi käyttää myös Raidia. Ei ole syöty enempää.  :093:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #36 : 06.04.15 - klo:22:09 »
Innostuin ruukkukasveista, kun terassikausi on niin lyhyt. En tänä vuonna laittanut sinne narsisseja. Jos ensi vuonna sitten. Oli niin koleaa. Vaikka kestäähän narsissi.

Innostunein olen talviorkideasta, joka on ihan eri juttu kuin orkidea. Sillä on ne ehkä mainitsemani liituraitalehdet ja keskellä pimeintä aikaa se kasvattaa pitkät vanat ka niihin hennosti tuoksuvia pikkuisia kämmekkäkukkia.

Nukkumatti on kanssa kiva, kun se iskee pimeässä lehtensä suppuun. Ja peikonlehti tietty ja muorinkukka. Juorun saa kohta amppeliin niin saan lisätilan. Olen hyvilläni siitä juorusta. Niitä oli nuorena kaikilla. Nykyisin ihmisten ikkunalla on enemmän lasiesineitä ja kynttilöitä.

Juurrutan Riitta-mummin kaktusta, en istuta ennen kuin on oikein kelpo juuret. Hirveästi harmitta etten saanut pitsilehteä pelittämään. Minulla oli kerran opiskeluaikana todella kaunis yksilö. Mehejä ei ole ollut ennen myöskään, päätin kokeilla. Ne ovat hyvin hauskoja.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kasvit
« Vastaus #37 : 06.04.15 - klo:22:21 »
Leikkasin pensasaitaa. Häijyltä tuntui tähän aikaan vuodesta, juuri ennen silmujen puhkeamista. Eivät sitten ehtineet avautua päiväksikään.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #38 : 07.04.15 - klo:08:33 »
Leikkasin pensasaitaa. Häijyltä tuntui tähän aikaan vuodesta, juuri ennen silmujen puhkeamista. Eivät sitten ehtineet avautua päiväksikään.

Kipaise etsimään olisiko pitemmissä pätkissä eloa, vai joko ne meni? Sisälle maljakkoon tai hyvin pieneen maljakkoon. Herää silmut
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Kasvit
« Vastaus #39 : 07.04.15 - klo:08:58 »
Sunnuntaina seurapuheessaan Viena Inkeri Lounela puhui tästäkin aiheesta. Hän oli löytänyt
lehmuksista leikattuja oksia ja sai ne viheriöimään.

Minä siivosin äsken pajunoksat ja muutkin pääsiäisen koristeet . Nyt kukkivat sinivuokot koko
 talon seinän mitalta. Pikkukätöset poimivat niistä eilen pinet kimput.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kasvit
« Vastaus #40 : 08.04.15 - klo:16:07 »
Kipaise etsimään olisiko pitemmissä pätkissä eloa, vai joko ne meni? Sisälle maljakkoon tai hyvin pieneen maljakkoon. Herää silmut.

Sama kävi minulla mielessä jo kun leikkasin niitä. Päätin kuitenkin pysytellä lujana. Minun pitäisi jotenkin oppia kestämään kuolevaisuutta, menetystä, hukkaan menemistä. Sen takiahan kirkon alttarillakin on aina leikkokukkia eikä ruukkukasveja. Vaikea niitä heränneitä silmukajaan olisi sitten ollut pois heittää.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #41 : 14.04.15 - klo:02:30 »
Kaksi suurliljan sipulia istutin ruukkuihin, ovat itäneet mukavasti. Hajuherneet samoin pikku hiljaan.
Ne pitäisi kohta päästä istuttamasn terassille, ei aivan ole vielä terassiaika. Ne herneet vasta työntävät sirkkalehteä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Kasvit
« Vastaus #42 : 14.04.15 - klo:07:16 »
Minä en kylvä vielä tuoksuherneitä taimettumaan. Daalian juuret ovat multaruukuissa, samoin glaiolusten sipulit. Viimemainitut ovat viimevuotisista kukista talteen otettuja. Kokeilumielessä istutin ne muutama viikko sitten. Ne ovat lähteneet hienosti kasvuun. Varret ovat o n. 20 cm pitkät. Kannoin ruukun ulos jotta ne hiukan rauhoittuisivat ja tukevoitusivat. Istutan ne myöhemmin autotallin seinää vasten.

Sarviorvokkien kylvös on myös itänyt. Hentovartiset taimet eivät ole vielä koulittavissa.
Jos ne onnistuvat, minulla on monivuotisia orvokintaimia runsaasti.
Koristetupakan siemenet ovat jonnekin kadonneet. Pitää ostaa valmiit kukat terassille. Pidän niitä paljon. Viime vuonna oli ensimmäiseni. Sain ne hyvin menestymään.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kasvit
« Vastaus #43 : 15.04.15 - klo:12:56 »
Haluaisin joskus istuttaa pihaani jotain, mutta en osaa päättää, mitä se olisi. Taitaisin tarvita rouvan määräilemään itseäni. Sellaiselle olisi kyllä täällä asunnon sisätiloissakin käyttöä.

Tai jos sanoisin pihaansa laittavalle naapurin rouvalle, että saa ilokseen laittaa minunkin pihani, kun kerran asiaa näköjään harrastaa, ja että johonkin asti voin kyllä maksaa taimet ja mullat ja sellaiset.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #44 : 17.04.15 - klo:12:01 »
Haluaisin joskus istuttaa pihaani jotain, mutta en osaa päättää, mitä se olisi. Taitaisin tarvita rouvan määräilemään itseäni. Sellaiselle olisi kyllä täällä asunnon sisätiloissakin käyttöä.

Tai jos sanoisin pihaansa laittavalle naapurin rouvalle, että saa ilokseen laittaa minunkin pihani, kun kerran asiaa näköjään harrastaa, ja että johonkin asti voin kyllä maksaa taimet ja mullat ja sellaiset.

Tuo voisi olla viisasta jos osuisi intohimoinen kasvinaapuri.
Jos aloittaisin laittaisin perennoja eli monivuotisia kukkivia, ja kysyisin myymälästä mikä on hyvää ja taudinkestävää lajia. Krassi esimerkiksi on upea mutta saa kuumina kosteina kesinä kirvoja jotka ovat yököttäviä koskeakaan.

Mistä väristä pitää, on hyvä ajatella.

Aika varmoja valintoja ovat

Petuniat joita saa joka väriä halvasta hinnasta monivärisiä
Samettiruusut jos pitää hehkuvan oranssista, mutta siis tahtovat kuivaa

Joku ihminen pitää vuorenkilvistä minä en.

Sitten jos minulla olisi piha, ah, siellä olisi kyllä pensas tai pari. Sisar sai ollessaan nuorena kaupungilla puutarhahommassa jasmiinin alun ja se menestyi mökillä ja siinä on tajuton tuoksu.
Ei hassumpi ole muuten rodo, sillä se kukkii kyllä pitkin kesää, atsalea on siinä heikompi.
Lyhytaikainen tuoksuva pensas on tietenkin kaikki syreenit.

Saan muutamaan neliöön mahtumaan runsain mitoin kasveja. Siksi tahtoisin oikean pihan. Meillä ei saanut maapohjaan istuttaa kasveja, syy, herra Eiei.

Pensasaitana olisi muuten tuo mustamarja-aronia todella hieno joka vuodenaikaaan. Se kukkii kauniisti, kesällä sillä on punaiset marjat syömäkelpoisia muuten, ja talvella se on kaunis punaoksainen jos vielä jättää muutaman marjan ne muuttuvat mustiksi.

Älä syö niitä vielä punaisina.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.