Kirjoittaja Aihe: Kasvit  (Luettu 33681 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kasvit
« Vastaus #15 : 16.03.15 - klo:18:24 »
Paavalinkukat eli saintpauliat kukkivat ikkunalla ihan mahdottomasti.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kasvit
« Vastaus #16 : 17.03.15 - klo:13:24 »
Sairastin sikotautia kotona ja , jos nyt oikein muistan, niin äitini kertoili saintpaulian kastelemisesta: ei kylmää vettä, ei liikaa, sillä näille asioille tämä kukka on kranttu, tämä on afrikkalainen alkuaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Kasvit
« Vastaus #17 : 17.03.15 - klo:13:45 »
Olen aika avuton ruukkukasvien kasvattaja. Kuitenkin aion ostaa muutamien ulkokukkien siemeniä ja laittaa niitä muoviruukkuihin itämään. Jospa saisin omia taimia kasvatettua pihan muutamiin pieniin penkkeihin. Tuoksuherneet ja sarviorvokit ovat mieluisia. Pitäisi vain olla sopivia ikkunoita joiden alla taimet menestyisivät. Tuntuu, että kaikki ikkunat ovat vääriin ilmansuuntiin.
Suuremmat lapiohommat ja multasäkkien kantelut eivät enää ole minulle helppoja.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Kasvit
« Vastaus #18 : 17.03.15 - klo:15:26 »
Jokohan leskenlehti kukkii etelässä? Entä onko jo muita kukkia ilmaantunut? Täällä on vielä lunta melkein 30 senttiä, paitsi puitten alla on pälviä ja tiet on sulat.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kasvit
« Vastaus #19 : 17.03.15 - klo:15:31 »
Naapurissa Kontiolahdellahan pidettiin isot urheilijuhlat, tottahan sellaiseen lunta tarvitaan. On lunta Veneheitossakin samalla mitalla. Iso osa Suomea on kuitenkin lähes lumetonta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Kasvit
« Vastaus #20 : 17.03.15 - klo:16:35 »
Jokohan leskenlehti kukkii etelässä? Entä onko jo muita kukkia ilmaantunut? Täällä on vielä lunta melkein 30 senttiä, paitsi puitten alla on pälviä ja tiet on sulat.

En ole täällä Kilpiäistenpohjassa nähnyt. Ei ole vielä sinivuokkojakaan kukassa. Yöt on ollut - 12 astettakin pakkasta. Krookukset nostavat nuppujaan ja lumikellot kukkivat. Takatalvi taitaa tullaniillekin.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Kasvit
« Vastaus #21 : 20.03.15 - klo:14:41 »
Laitoin rai-ruohon itämään.
Ostin taimimultaa ja siemeniä ja daalian sipuleita. Parin viikon päästä kylvän ne taimettumaan. Daaliat vähäksi aikaa ' valeeseen' ja maahan toukokuun lopulla.

http://www.suomela.fi/piha-puutarha/Kukat-taimet/Kylva-kouli-karaise-Taimikasvatuksen-onnea-osa-1-50338
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #22 : 20.03.15 - klo:17:24 »
Paavalinkukat eli saintpauliat kukkivat ikkunalla ihan mahdottomasti.


Voivoivoi. Olisitko niin, niin kiltti. Saisinko yhden tai miten sinulta liikenee kun jaat. Tämä on niin yksilökohtaista! Voidin vaikka hakea, jos et asu ihan Lapin perukoilla! Minun tekee kauheasti mieleni sellaista joka todella kukkii!

Mitä teet niille, eli kuin kukitat niitä? Itse koetan kaikki jutut, kuumavesikastelut pohjan kautta, kohtakaisen kuiva. Pienehkö ruukku. Kasvilamppua ei ole. Ensi talveksi hankin ehkä.

Ne on voittopuolisesti niitä Prisman kahden ja puolen euron tapauksia mutta osaan valikoida niistä jo ne lupaavat.

« Viimeksi muokattu: 20.03.15 - klo:17:29 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #23 : 20.03.15 - klo:17:27 »
Jokohan leskenlehti kukkii etelässä? Entä onko jo muita kukkia ilmaantunut? Täällä on vielä lunta melkein 30 senttiä, paitsi puitten alla on pälviä ja tiet on sulat.

Ei kuki. Ruoho on kulottunutta. Sen sijaan yhessä pensasaidassa näin silmuja. Se kyllä säikähtää takatalvea ja jarruttaa.

Mikään sipuli ei kuki liioin mutta ne on nostaneet päätään kyllä. Siis sisä-Suomessa on kevät pitemmällä kuin rannikolla, aika tavallista.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #24 : 20.03.15 - klo:17:31 »
Sairastin sikotautia kotona ja , jos nyt oikein muistan, niin äitini kertoili saintpaulian kastelemisesta: ei kylmää vettä, ei liikaa, sillä näille asioille tämä kukka on kranttu, tämä on afrikkalainen alkuaan.

Juuri niin. Itse annan veden lähes kuumana, ja vain tilkan ja jos jää yli, kaadan suojaruukusta pois. On herkkä myös liialle vedelle.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10395
Vs: Kasvit
« Vastaus #25 : 20.03.15 - klo:17:36 »


 Jokohan leskenlehti kukkii etelässä? Entä onko jo muita kukkia ilmaantunut? Täällä on vielä lunta melkein 30 senttiä, paitsi puitten alla on pälviä ja tiet on sulat.



   Krookus kukki eteläseinustalla 15.3.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #26 : 21.03.15 - klo:13:22 »
Täällä sipulit on istutettu hieman varjoon ja itäänpäin. Muistan kevään 90 siitä että tuntui niin käsittämättömältä nähdä krookusten puhjenneen kukkaan 15.3., se oli, eikö niin ole, Talvisodan päättymisen päivä, oli hyytävä tuuli ja liput aivan olivat riistäytyä irti tangoista. 
Katselin työhuoneen ikkunasta ja ihmettelin, kuinka krookus voi kukkia NÄIN aikaisin.
Silloin oli takana talvi suurin kirjaimin.  :icon_eek:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #27 : 21.03.15 - klo:13:24 »
Ostin kasvin.  Talviorkidean.  :109:  Oikeasta kukkakaupasta.
Sain hyvät hoito-ohjeet.  Siinä on hauskat lehdet, suuret tummat suipot, niissä on kuin liituraitoja. Se kuulemma juuri talven ollessa pimeimmillään avaa pienet kukkansa.
Lupasin mennä kertomaan kuinka menestymme.  :icon_biggrin:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #28 : 25.03.15 - klo:08:10 »
En halua olla jankuttava mutta jankutan, kuinka saadaan paavalinkukka tekemään kukkavanoja?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Kasvit
« Vastaus #29 : 25.03.15 - klo:08:21 »
En minä ainakaan ole koskaan saanut. Anopilla ne kukkivat vuodesta toiseen komeasti.
Ne on eri kädet kun osaavat hoitaa ja kasvattaa uutta.
Minä naputtelen netissä sormineni. Lammaskaalin laitoin kiehumaan ennen seitsemää. Kasvi se on kaalikin !  :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)