Kirjoittaja Aihe: Kasvit  (Luettu 33823 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6345
Vs: Kasvit
« Vastaus #105 : 12.06.15 - klo:15:11 »
Lainaus käyttäjältä: Leena
Piha alkoi pahoin samnaloitua. En tiedä miksei sille annettu kalkkia.

Entä jos tykkäävät sammalesta? Jossain Japanissa se on kovinkin suosittua kuulemma, oikein pyritään sitä kasvattamaan. Jos on paljon temmellyskäyttöä pihalla niin sitten se ei ole hyvä, mutta jos vain vähän silloin tällöin tepastellaan niin mikäpä jalan alla tuntuisi mukavammalta kuin sammal.

Naapuri lienee lomalla, ja piha on vuohenputken valtaama. Aikaisempana kesinä meitä erottavalle aidalle on kasvanut humalaa, nyt siihen kurkottavat vain minunpuoleiseni taimet, kun hänenpuoleisensa kasvavat pitkin vuohenputkenvarsia. Jotain istutettuja kukkasiakin sieltä seasta kurkottaa epätoivoisesti kohti valoa.

Vuohenputki räjähti leviämään tässä lähiössä, kun talot omistava firma päätti luopua pensaanalustojen kitkemisestä ja sen sijaan levittää niille vaaksan kerroksen tympeänhajuista puukariketta. Kaiken muun se tappaa, mutta vuohenputki puskee läpi ja nauttii kilpailun puutteesta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6345
Vs: Kasvit
« Vastaus #106 : 12.06.15 - klo:15:14 »
Ai niin: Nyt kun skilla on kukintansa lopettanut, niin haittaako sitä jos lehdet leikkaa muun ruohonleikkuun yhteydessä matalaksi? Sitä kun kasvaa jonkin verran tuossa nurmikkoalueella kanssa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kasvit
« Vastaus #107 : 12.06.15 - klo:17:24 »
Käsittääkseni ei haittaa tippaakaan. Tulpaaneilta leikataan Hollannissa kukkavarsi, niin ne tekevät uusia sipuleita. Kun siementäminen estetään liljakasvi siirtyy kasvulliseen lisääntymiseen. Eli leikkele kukat maljakkoon niin saat ensivuonna tuplasti kukkia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #108 : 12.06.15 - klo:18:13 »
Käsittääkseni ei haittaa tippaakaan. Tulpaaneilta leikataan Hollannissa kukkavarsi, niin ne tekevät uusia sipuleita. Kun siementäminen estetään liljakasvi siirtyy kasvulliseen lisääntymiseen. Eli leikkele kukat maljakkoon niin saat ensivuonna tuplasti kukkia.

Tämä oli erinomainen tieto.
Tuntien pj: n epäilen että olisi niin innovatiivinen. Eräällä kohdin näkyi heinikko karsitun, nelosterassiasunnon edessä. He tosin leikkasivat omin päin pensasaidankin tyveen asti toissa keväänä.

Joku esikkoharrastaja asuu taloyhtiössä, se on varmaa. A- B - portaiden edustan talossa, näitähän on kaksi kulmittain, on hyvin useaa esikkoa, myös kortetta istutettuna. Mietin pitäisikö heinäniitylle tehdä jotain, mutten mitenkään hennoisi. Se on huiman kaunis. Huomaan myös etten enää tunne ihan tavallisia ketokukkia. Mansikan kyllä, samoin ketunleivän jota en syönyt nyt.

Sitten on ihan tuttu sinikukkainen, piikkimäiset mutta pehmeät  lehdet, vähän kuin karvainen varsi, ja hennonvalkea harsomainen joka muistuttaa sitä hyvin hyvin paljon. Tietysti putkikukkaa   :icon_eek: 

Tässä alkaa kaivata kasviota.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #109 : 12.06.15 - klo:18:22 »
Tässä on siten hauskasti terassiasuntojen edustalla etenkin kulmissa kuin oma pieni piha. Siis minulla ja nelosella. Minua kiellettiin istuttamasta siihen perennoja mutta sitten yhtiöpj tuli perässä ja kysyi mikä on perenna, ja hyväksyi " hyvin pienen perennan" . Nelosessa ei enää kuulemma kysytä lupaa herra ei- eiltä. Siinä onkin kaunis pihapala.

Niin istutin sitten joinakin paisumuskesinä jotakin ja aina syksyllä kukkasipulia. Siperianmaksaruoho asettui hyvin olemaan, tuohon ikkunan alle sopisi jokin toinenkin. Skillat on varmaan juuri ajettu nurin kun nurtsia leikattiin, nyt ymmärrän miksi niitä on tänä vuonna niin tavaton määrä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Kasvit
« Vastaus #110 : 15.06.15 - klo:08:03 »
Toin eilen metsästä metsäorvokkeja juurineen, ja kokeilin josko ne juurtuisivat pihalle tai sisälle kukkaruukkuun. Olisikohan ne ensin kannattanut laittaa lasiin? Ruukun multa oli kyllä tosi märkää, mutta melkein kaikki kukat roikkuu nuupahtaneina ruukun reunalla, vain yksi pieni kukka pystyssä. Ulkona olevat ei näytä niin surkeilta, mutta roikkuvat myöskin väsähtäneinä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Kasvit
« Vastaus #111 : 15.06.15 - klo:09:08 »
En ole orvokkeja kokeillut, mutta mökille olen siirtänyt valkovuokkoja ja lemmikkejä ja ne leviävät hiljalleen. Lupiinia siirsin kolmekymmentä vuotta sitten.
Se on pysynyt ' aisoissa' koska maaperä ei ole otollinen, sekä virestä ajetaan ruohonleikkurilla.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kasvit
« Vastaus #112 : 15.06.15 - klo:09:32 »
Kun mitä hyvänsä kukkaa, taimea yms. siirtää niin, että kaivaa sen maasta irti, niin kannattaa tehdä istutusleikkaus. Eli istutetaan kasvi ja leikataan kasvustosta n. 2/3 pois. Juuret aina kärsii nostamisesta, eivätkä jaksa pumpata vettä täydellä teholla, niin kasvuston typistämisellä helpotetaan juurien työtä.

Toinen juttu on, kun istutetaan potti- eli astiataimia. Niiden juuret ovat olleet hyvässä jamassa ruukussa tai muussa potissa. Niitä ei taimia ei tarvitse juurten takia istutusleikata, jos ei muusta syystä neuvota leikkaamaan, esim. tuuhettumisen takia.
Pyryharakka

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Kasvit
« Vastaus #113 : 15.06.15 - klo:16:16 »
Ahaa... harmi ettei luonnosta kotimultiin siirtäminen olekaan niin yksinkertaista kun luulin. Tietysti lajeissa on eroja myös.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kasvit
« Vastaus #114 : 15.06.15 - klo:22:05 »
Ahaa... harmi ettei luonnosta kotimultiin siirtäminen olekaan niin yksinkertaista kun luulin. Tietysti lajeissa on eroja myös.

Luonnosta kotipihaan siirtämisessä on myös se huomioitava, että tietyt kasvit tarvitsevaat tietynlaisen maaperän ja olosuhteet. Siis suokasvit tarvitsevat happaman ja kostean kasvuympäristön. Metsäkukat viihtyvät tietyn tyyppisissä metsissä. Tienvarsi ja niittykasvit menestyy helpommin pihassa. Toiset kasvit viihtyy varjoisessa, toiset vain aurinkoisessa, onneksi suuri osa viihtyy puolivarjoisessa jne.
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #115 : 15.06.15 - klo:22:39 »
Ahaa... harmi ettei luonnosta kotimultiin siirtäminen olekaan niin yksinkertaista kun luulin. Tietysti lajeissa on eroja myös.

Kielo on helpohko siirtää useimpien kokemuksen mukaan. Leikkasin pihaltamme kappaleen maata ja nostin astiaan. Ainakin se kukki siinä toisin kuin pihassa! Ehkä saa siellä liian niukasti aurinkoa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #116 : 15.06.15 - klo:22:46 »
Tämän kesän eräs pikkuharmi on pelargoni. Taisin huiskaista Prismasta mukaan, jotta pääsin tekemään edes jotakin ennen matkaa.

Tein kehnon kaupan, tai missä lie vika. Nämä eivät kuki, nimittäin. Tai siis, niiden kukkavana kuivuu kokoon hassusti. Se on ihan ruskeanharmaa rupula kun normaalisti nuput avautuvat. Olen tuonut tilalle muutaman, ja ne kyllä kukkivat joten ei kai vika voi olla mullassakaan, sitäkin kyllä epäilin. En vaihtanut sitä kokonaan, vaan pohjalle jäi aika ällöä kanervien jämämultaa, ja kun muistaa millainen oli talvi niin lähinnä se oli kuin suobakteerien kasvualustaa.

Hölmö minä muutenkin.  Inhosin sitä sotkua mutta se jäi ja jäi korjaamatta pois. Ei ollut viime talvi kanervan. Ja minulla koko ajan no niin. Nenä kiinni kirjassa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #117 : 15.06.15 - klo:22:51 »
Samoin kyllä käy nyt katteeks tuo nelosterassi. Siinä on kauneutta joka ei ole katsojan silmässä. Tuo minun ritiläsysteemini ei ole kaunis ulkoapäin, auttamatta. Se on, mikäli kasvaa täyteen köynnöstä. Viime kesänä siitä ihan piti. Mutta pidän niin kovasti sen antamasta sisälläolon fiiliksestä.

Tuijien tilaa jännitän, nyt ei auta liikaa käännellä niitä kun on nuo alivuokralaiset.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kasvit
« Vastaus #118 : 15.06.15 - klo:22:53 »
Rododenron on meillä ollut helppohoitoisin. Vähän rodolannoitetta ja purkillinen tarjouksesta ostettua piimää vedellä lainennettuna tai raakana. Piimä pitää maan happamena ja rodo rehoittaa. Huomaa, että rodo on varjon kasvi ei siis päivänpaisteeseen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #119 : 15.06.15 - klo:23:01 »
Rododenron on meillä ollut helppohoitoisin. Vähän rodolannoitetta ja purkillinen tarjouksesta ostettua piimää vedellä lainennettuna tai raakana. Piimä pitää maan happamena ja rodo rehoittaa. Huomaa, että rodo on varjon kasvi ei siis päivänpaisteeseen.

Olen kiukutellut rodoa mökille mutta vanhukset hannaavat vastaan koska sotkevat sen atsaleaan. Mutta top ten jälleen. Minä tiedän nyt mikä asettuu tuijaruukkuun. Samoin jos heittävät hunningolle pihan minä istutan siihen rodon. Ei sitä pois kukaan sitten enää revi. Kerran oli minulla ja pidin äärettömästi, asuin joitakin vuosia rivarissa kaukana yleisestä hälinästä. Liian kaukana.

Täällähän ongelmana on maaperän happamuus. Entistä suopohjaa. Olen kommentoinut herra ei-eille kalkitsemisesta, hän kieltää. Outo heppu.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.