Kirjoittaja Aihe: Kasvit  (Luettu 33688 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Kasvit
« : 07.03.15 - klo:09:00 »
Alkaa terminen kevät lupasivat. Sisäkasvit menestynevät, voi kylvää siemeniä ja pikapuoliin terassilta voi heittää pois talviset kanervat. Niistä kehittyi inhottavaa mössöä jatkuvassa sateessa, ensi talveksi jos elää saan laitan jotakin muuta.

Talvesta selviytyivät hopealangat, osa sypresseistä ja kaikki tuijat. Alkaisi olla tuijapeittojen tarve päällä, viime vuonna niitä tuli täällä kauppoihin vapun jälkeen jolloin ne useimmiten voi poistaa.

Sisälle on mukava keräillä värikkyyttä. Siirtämällä keltaiset suojusruukut keittiöön ja vihreät olkkariin sai jo jotain iloisuutta. Tarkkailen kiinteästi paavalinkukkia, sillä olen vakuuttunut yksilökohtaisuudesta kukkimisen suhteen. Lehtien tulee olla napakat ja kiiltävät, ei ylijalostetut. Lerppulehtinen kuolee saman tien. Juorut jotka oli muotia tekevät paluuta, opiskeluaikana oli kolmenlaisia ja amppeleissa, samoin värinokkosen tapaisia, mutta ne kastelin väärin. Ne eivät olleet värinokkosia mutta sinnepäin ja kuolivat. Halpoja kylläkin, kolme euroa. Nyt ei oikein ole kavereilla pistokkaitakaan antaa.

Kiinanruusu on sitkeä nyt, samoin begoniat, oli hauska tehdä erivärisiä kokoelmia pitkin asuntoa. Pitkästä aikaa päätin koota joukon suurkasveja. Eräs tuntematon kukki niukasti mutta lehdet ovat kauniit, työstä pistokkaasta kasvatettu jota kukaan ei tuntenut samoin ja limoahan ei kukaan saa hengiltä, Seppos kyllä varoitteli siitä ettei alkergiselke sovi mutta se on syrjässä.

Palmu ei ole makuuni mutta mietin tietäisikö kukaan suurkasvia.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kasvit
« Vastaus #1 : 07.03.15 - klo:15:58 »
Fiikuksia on usemmanlaisia. Ne on kookkaita. Kahvi kasvaa isoksi. Olimme kerran valinnan edessä. Tehdäkkö kattoon reikä vai kaataakko kahvi. Hävitimme kahvin.  :003:  Peikonlehdet kasvaa isoiksi ja traakit. Traakkejakin on monenmoisia. Eri asia on miten viherkasveja on tarjolla. Usien kasveissakin on muotivirtauksia. Haluamiaan kasveja ei aina ole tarjolla.

Itse muuten pihistin yhden kahvinpavun 80-luvun alkupuolella Nakkilan seurakuntakodin kahvipensaasta syystalvella. Vein sen käsilaukussa kotiin. Kuljin laukun kanssa välillä ulkona pakkasessa jne. Lopulta kotiin päästyäni istutin pavun multaan. Ja ihme ja kumma, se iti. Itse asiassa siitä tuli kaksi tainta. Sen punertavan ulkokuoren sisällä molemmat puolikkaat itivät.  Olihan se komea viherkasvi. Kukat ei olleet mitenkään merkittävät, mutta teki se muutamia papuja.
Pyryharakka

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Kasvit
« Vastaus #2 : 07.03.15 - klo:17:07 »

   Pitäis vaihtaa multia.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #3 : 07.03.15 - klo:18:21 »
Juu kahvi! Minulla onkin muuan jota on esitetty kahviksi. Se on kiiltävälehtinen, mutta kovin kitulias, saattaa olla että on liian pienessä ruukussa ja juuritila vähissä. Alkoi kärsiä ja kakdi oksaa pudotti lehdet mutta! Kolmas oksa ja tyvi kasvattavatkin uusia.

Sen istutan nyt alkuun  hyvässä toivossa suurempaan ruukkuun. PekkaV on täydellisen oikeassa mitä mullitukseen tulee. Siihen ei aina viitsisi ryhtyä mutta saa syyttää itseään jos menettää kasveja ja nyt on aika. Täytyy roudata multasäkkejä.

Traakkipuuta en ole muistanut olevan. Sellaista ei ole koskaan ollut. Tahtoisin kovasti kokeilla, ja sitä kahvia saada menestymään. Nuoruudesta muistan myös appelsiinit joita kasvatettiin siemenistä joita sieltä hedelmän sisältä saadaan. Vähän rähjäisiä niistä tuli mutta erittäin pidettyjä.

Pitkään oli fiilis, ei suuria, miten minä olen joskus voinut haluta suurkasveja, mutta nyt taas on tällainen vaihe selkeästi. Samoin on amppelifiilis eli sellainen koko koti täyteen kasveja osa ylhäältä alas osa alhaalta ylös ja osa välille. Amppelin suhteen ongelmana on kuinka saada luja koukku, on vain yksi ja sen alla on portaittain nouseva ruukusto. Yleensä siinä on mikroaaltouuni olettaakseni.

Jos vaikka Pyryharakka voisit näpistää minulle kahvinpavun  mistä omasikin ja lähettää vaikka kosteaan käärittynä tai jos Tiiti toisi? Siis tästähän on vaivaa kyllä, mutta en voi olla varma onko tuo Tarjoustalon kahvi todella kahvi, ja mikäli se siis kasvaa vähitelllen noin, siinä on jotain mihin tähtään.

Eli olohuoneen tulisi olla vapaista kohdista täynnä kasveja, ostan kasvinaluspenkin ikkunan eteen Pelastiksen kirpparilta. Isäni tekemän arkun päälle mahtui kolme suurkasvia.  :icon_biggrin:

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kasvit
« Vastaus #4 : 08.03.15 - klo:22:56 »
Pitääpä panna mieleen, jos sattuisin näkemään jossain kahvin ja siinä papuja, niin pihistän kyllä sinulle. Enää meillä ei sitä kahvia ole. Nyt tuvan ikkunan peittää kiinanruusu, jota yritän leikellä aina pienemmäksi. Se mokoma on niin ahkera kukkimaan, ettei raaskisi oksia katkoa.  :017:

Minulla on suurten kasvien kanssa se ongelma, että ikkunat on pienet ja kasvit yrittää sinnikkäästi kasvaa kohti ikkunaa, siis kieroon, ruukusta ylös ja latva kohti ikkunaa.  :017:  Pitäisi varmaan asentaa kavilamppu kattoon, jotta kasvit kasvaisivat sitä kohti.

Kaiken kaikkiaan, kannattaa katsoa vaikka netistä, mikä kasvi tarvitsee aurinkoa, mikä ei siedä aurinkoa jne. Parhaiten kasvit kasvavat, kun ne saavat itselleen sopivassa suhteessa valoa, lämpöä, lannoitetta ja muuta hoitoa. Esim. kaikki kasvit eivät pidä isoista ruukusta. Jos juutet on pienet, hennot ja kavi kuluttaa suht vähän vettä, niin isossa ruukussa tulee helposti kasteltua sitä liikaa, eikä juuret tykkää liian märästä. Toiset kasvit pitää tasaisesta kosteudesta, toisten multa pitää kuivahtaa välillä.
Sehän kasveissa onkin mielenkiintoista, että nekin tarvitsevat yksilöllistä hoitoa.
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kasvit
« Vastaus #5 : 09.03.15 - klo:06:57 »
Olen tovin yrittänyt muistaa poikasena kotonamme kasvaneen ison sisäkasvin nimen. Pyryharakan kirjoituksessahan se oli - kiinanruusu. Siihen vaihdettiin aina isompaa ämpäriä, sitä "supistettiin" ja se vain kasvoi, koska äitini sen hoiti. Lähdin aikanaan armeijaan ja korpukseen opiskelemaan (S-hamina) enkä nyt tiedä kiinanruusun lopullista kohtaloa. Sisarkin on edesmennyt, hänkin oli innokas kasvien kasvattaja. Kotipaikkaani asuu sukulaisperhe.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kasvit
« Vastaus #6 : 09.03.15 - klo:13:49 »
Olen ostamassa oksasaksia. Mitä väliä on sillä, onko tavallinen malli vai pro tai ehkä sormilenkillä? Entä ohileikkaava tai alasinmalli? Ks. http://www.prisma.fi/fi/prisma/haku/oksasakset. Kovin paljon saksittavaa ei ole.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #7 : 09.03.15 - klo:17:14 »
Pyryharakka saisi hienoja pistokasnippuja kiinanruusustaan jos siis sitä raaskii silpoa. Kasviahan tulee käännellä säännöllisesti jotta siitä saa suoran. Olisin kahvipavusta suuresti kiitollinen.

Minä napsin pistokkaita sormin, tai leikkaan fiskarsin tavan saksilla.

Nyt kun tulee nämä talviveusuut. Niin ajattelin että jos ihmisillä on kasveillaan pienennystarvetta ja ajoittavat leikkelyn, ja tulevat lauantaina, niin jos niitä voisi kääriä kosteaan sanomalehteen ja muovipussiin pudottaa ne napsaistut,  niin voi kuinka olisin onnellinen. Tämä havainto on, eivät enää ihmiset kuin harrasta kasveja asunnoissa. Opiskeluaika tulee sikäli mieleen, että silloin ne olivat suurharrastus. Juorut esimerkiksi olivat jokakodinkamaa. Itselläni oli kolmenlaisia, kaikki aloitettu toisten pistokkaista.

Siltä ajalta minulla oli paavalinkukka jonka kukkiminen oli uskomatonta. Sitä saattoi jakaa, se kukki koko ajan. Lopulta yksi ikkunalauta oli täynnä pelkkää sinistä paavalinkukkaa. Kyllästyinkin vähän, nyt antaisin arvon sille. Sain yksilön naapurilta kesätyöpaikan asunnosta jostain Torniosta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kasvit
« Vastaus #8 : 10.03.15 - klo:22:19 »
Ohileikkaavat oksasakset on hyvät, kun leikkelee pensaista tai hedelmäpuista ohuita oksia ja pitää päästä mahdollisimman lähelle runkoa, niin ettei jäisi oksantynkää.
Alasinmalli taas on kätevä silloin kun katkotaan esim. pajuja punontatarkoituksiin. Alasinta vasten leikatun oksan leikkauspinta jää tasaisen kauniiksi. Alasimen kanssa ei taas pääse lähelle runkoa, kun oksia leikkaa kasvavasta puusta jne.
Pro. tarkoittaa ilmeisesti professional eli ammatillista. Se ainakin kuvassa oli aika tyylikkään näköinen.
Sormilenkkisakset on kai vähän makuasia. Pitäisi päästä hypistelemään liikkeessä, kumpi tuntuu käteen paremmalta.

Sitten vielä nuo merkit Fiskars ja Wolf on molemmat laatutuotteita. Makuasia sekin. Tietysti aina kannattaa myös suosia suomalasita.   :icon_wink:

Talviveisuisiin en valitettavasti ole tulossa. Enkä tiedä mistä löytyisi kahvi. Mutta kaikki te jotka talviveisuihin menette, niin ei hullumpi idea tuo pistokkaiden vaihto.  :039:
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #9 : 10.03.15 - klo:23:46 »

Talviveisuisiin en valitettavasti ole tulossa. Enkä tiedä mistä löytyisi kahvi. Mutta kaikki te jotka talviveisuihin menette, niin ei hullumpi idea tuo pistokkaiden vaihto.  :039:

Älä sure sitä kahvia, jos osuu kohdalle niin sitten. Näpistin viimeksi kun oli seurat kirkoneteisestä  yhdet mielestäni tutut, milä ihme oli nimi, suipot ei kovin kiiltävät lehdet, puuvarsi. On useasti suurkasvina työpaikoilla. Saa nähdä onnistuuko juurrutus, ruhjoutuivat vähän laukussani. Mutta ovat ne elossa.

Talviveisuut ja seurat muuten noin yleisemminkin. Jos tulee matkan takaa saattaa olla työlästä ja epävarmaa eli ei paineita. Siis todetessani seurat noin yleisemmin, ottakaa matkaan kasvinpalasia jos kenellä on, ja jos on jaettuna paavalinkukkaa tai mitä nyt sattuu, minulla on tavaton kasvivimma päällä. Jotenkin tajusin, etteihän opiskeluaikanakaan mitään terasseja ollut. Kasveja pidettiin sisällä kotona ja aina oli ankarat paineet niiden kesähoidosta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Kasvit
« Vastaus #10 : 11.03.15 - klo:07:31 »
Leena, mitenkä olisi kokonainen käärmekaktus ?   :003:  Meillä etenkin pikkutypykät inhoavat sitä, sillä sehän on kavalan piikikäs. Minä olen sitä kiduttanut vuosikaudet pienenpienessä ruukussa, eikä se ota kuollakseen. Tiukasti kasvaa kuin synti. Saisit ruukkuineen, joka on taiteilija Heikki Rahikaisen unikki kolmio-malli.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #11 : 11.03.15 - klo:19:13 »
Leena, mitenkä olisi kokonainen käärmekaktus ?   :003:  Meillä etenkin pikkutypykät inhoavat sitä, sillä sehän on kavalan piikikäs. Minä olen sitä kiduttanut vuosikaudet pienenpienessä ruukussa, eikä se ota kuollakseen. Tiukasti kasvaa kuin synti. Saisit ruukkuineen, joka on taiteilija Heikki Rahikaisen unikki kolmio-malli.

Oijoijoijoijoi!  Minulla ei ole ainuttakaan kaktusta. Muutama pienehkö mehikasvi ainoastaan, en voinut vastustaa. Se olisi suurenmoista, suunnatonta, valtavaa. Miten se vain muuttaa tänne, jos tulette talviveisuun ja saatte kulkemaan, suosittelen että palaan veisuusta kotiin taksilla. Uteluaisuuttani kysyn kuinka se on jäänyt pieneen ruukkuun?

Voi, se olisi hienoa. Mieti kuitenkin ettei tule sitä ikävä. Kyllä vain kelpaa kaikki joihin ollaan kyllästyneitä tai on lapsen vastahakoisuus suhteessa kasviin. Pidän hyvin ja palautankin jos huomaa tehneensä erehdyksen.
Ääni on yhä pois mutta suurta tyyneyttä saattaa tavoittaa kuunnellen, joten minä aion olla paikalla.
« Viimeksi muokattu: 11.03.15 - klo:19:16 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Kasvit
« Vastaus #12 : 11.03.15 - klo:19:24 »
Tuonti ei ole ongelma. Kunhan itse kykenen.   :107:
Äläkä vielä suunnittele paluumatkaa. Kun vävy hakee minut Herttoniemeen, on Malmi kaiketi meidän paluumatkalla.
Tosin en usko jaksavani enää niihin illan kirkkotilaisuuksiin.
Tämä on taas meidän yhdistetty veisuu-ja kyläilymatka.

En ole paljon sitä kaktusta ajatellut, ostin vain taidenäyttelystä Heikin ruukkuja, ja sitten siihen jotain. Olen antanut vesitilkan kun muistan. Kerran se lähes kuivui kesähelteellä parvekkeella. Sitkeä se on kuin mikä !

Minulla eivät ruukkukasvit onnistu. Ei ole ikkunalautoja.

Lotta on inhonnut sitä käärmekaktusta siitä asti kuin sai enimmäisen kerran piikit pikku kätösiinsä. Viime sunnuntaina viimeeksi pyysi minua heittämään sen pois. Heitän sen siis sinulle. :023:

Heikki Rahikainen:   http://www.artarabia.fi/?cat=18&lang=fi

Soittelen vielä mitä kuuluu.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Kasvit
« Vastaus #13 : 11.03.15 - klo:21:22 »
Olen ostamassa oksasaksia. Mitä väliä on sillä, onko tavallinen malli vai pro tai ehkä sormilenkillä? Entä ohileikkaava tai alasinmalli? Ks. http://www.prisma.fi/fi/prisma/haku/oksasakset. Kovin paljon saksittavaa ei ole.

Minä äänestän Wolf-merkkisiä ja ohileikkaavia. Minulla on Fiskarsejakin, mutta Wolf&Gartenit ovat mieluisammat. Alasinmallilla on hyvä leikata leikkokukkia, leikattu ei putoa maahan, mutta muuten en tykkää. Sormilenkillisen voisin kuvitella pysyvän kädessä, eikä tipahda vahingossa maahan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #14 : 13.03.15 - klo:15:19 »
Laitatin itselleni laudat jotta saisin kasveja niille, vain olkkariin onnistui, täällä on betonissa jotain hyvin outoa,  todettiin myös yritettäessä kerran körttivoimin saada aikaan riippuvaista puutarhaa. Koetan asetella siinäkin ruukkuja niin että eivät lepää ihan reunalla vasn ikkunan puolella. Keittiöön totesin käytännölliseksi pikkutikkaina myydyn pikkutikkaan, kolme askelmaa. En usko että kannattaa raskasta painoa siitä tulikin sitten kerroksinen kukkaruukkualusta.

Ennätin taas kai kastella tuon kiiniksen hengiltä. Surkeus. Onneksi myivät halvasta hinnasta useita. Paras kiinikseni kyllä lähti aikanaan jonkin kaverini työpaikaltaan näpistämistä palasista.

Täytyisi ryhtyä terassinraivuuseen enkä millään viitsisi. Pitäisikö antaa vielä hieman lämmitä. Ei huvita sairastua taas.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.