Kirjoittaja Aihe: Linnut 24  (Luettu 30699 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut 24
« Vastaus #15 : 18.03.15 - klo:09:24 »
Sinitiainen kävi ikkunalaudalla  :eusa_angel:

Kaveri oli käynyt aamulla Kontiolahdella ns. Soikkelin vanhassa metsässä, jossa oli havainnoinut kaksi pohjantikkaa ja harmaapäätikan. Kaikki soidinäänteleviä ja pohjantikat oli myös rummuttaneet. Pohjantikan ääni on kuin maan alta tulisi, niin vaimea. Olen käynyt itsekin siinä metsässä ja se on todella suojelemisen arvoinen paikka vanhoine naavakuusineen. Ihan kuin satumaailmaan astuisi. Siellä on liito-oravia ja vaikka mitä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 24
« Vastaus #16 : 19.03.15 - klo:08:33 »
Mustarastas käväisi urkkimassa kanervalaatikoitani. En vielä ole niitä tyhjentänyt, odotan sen takatalven menon.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 24
« Vastaus #17 : 21.03.15 - klo:09:48 »
Mustarastas on palannut V-heittoonkin. Kovin näyttää pullealta. Kyllähän sen ymmärtää, koska ulkona on melkein 10 astetta pakkasta. Oravan kanssa syövät automaatin alta maasta. Kun orava antoi harakalle lähtöpassit vierestään maasta, niin harakkapa löysi arvomuonaa talipallosta meidän vanhimmasta vaakatasossa olevasta syöttimestä.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut 24
« Vastaus #18 : 21.03.15 - klo:10:36 »
Täällä uutena muuttolintuna kaulushaikara. Havaintopaikka on luonnollisesti salattu, jotta lintuparka saisi olla rauhassa bongareilta ja kuvaajilta. Lähipäivät on sen selviytymisen kannalta ratkaisevia, löytääkö ravintoa. Muuten "pulloonpuhaltelijalle" soi kuoleman kellot.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 24
« Vastaus #19 : 21.03.15 - klo:10:39 »
^Juuri lähipäivinä tulee se takatalvikin vielä. -Enpä ole muistanut käydä katselemassa, olisiko sitä talvella uutisoitua Tampereen haikaraa näkyvillä. Piti residenssiään ojassa lähellä työpaikkaani.

Eilen pitkästä aikaa pikkuvarpusia. Kuulin ensin äänen joka oli melkein kuin varpusen mutta jollain epämääräisellä tapaa vähän erilainen. Hiivin katsomaan, ja pikkuvarpusiahan siellä. Olen ajatellut, että en äänestä näitä kahta lajia erottaisi.

Eilisestä auringonpimennyksestä väittivät, että linnut olisivat sen ajaksi jos ei nyt kokonaan lopettaneet lauluaan niin vaimentuneet. Lieneekö totta vai kuvitelmaa? Itse olin sisällä niin ei ole tästä havaintoa. Kovin valoisaa ainakin oli; valoisampaa ns. pimennyksen aikana kuin normaalina pilvisenä päivänä (täällä oli eilen selkeää).
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut 24
« Vastaus #20 : 21.03.15 - klo:10:54 »
^Juuri lähipäivinä tulee se takatalvikin vielä. -Enpä ole muistanut käydä katselemassa, olisiko sitä talvella uutisoitua Tampereen haikaraa näkyvillä. Piti residenssiään ojassa lähellä työpaikkaani.

Eilen pitkästä aikaa pikkuvarpusia. Kuulin ensin äänen joka oli melkein kuin varpusen mutta jollain epämääräisellä tapaa vähän erilainen. Hiivin katsomaan, ja pikkuvarpusiahan siellä. Olen ajatellut, että en äänestä näitä kahta lajia erottaisi.

Eilisestä auringonpimennyksestä väittivät, että linnut olisivat sen ajaksi jos ei nyt kokonaan lopettaneet lauluaan niin vaimentuneet. Lieneekö totta vai kuvitelmaa? Itse olin sisällä niin ei ole tästä havaintoa. Kovin valoisaa ainakin oli; valoisampaa ns. pimennyksen aikana kuin normaalina pilvisenä päivänä (täällä oli eilen selkeää).

Pikkuvarpusen ääni on metallisempi kuin varpusen. Kokemuksella sen oppii erottamaan.

Lintuverkossa on ollut jonkin verran keskustelua eilisen pimennyksen vaikutuksesta lintuihin, mutta ei niistä viesteistä voi kovin ihmeellisiä tieteellisiä johtopäätöksiä tehdä. Yksi oli huomannut, että linnut vaikenivat jo puoli tuntia ennen pimennyksen alkua ja aloittivat 15 minuuttia pimennyksen alkamisesta uudestaan laulunsa. Siitä voi hyvällä tahdolla vetää johtopäätöksen aamu- ja iltalaulun suuntaan. Jos muurahaiset olisivat olleet hereillä, niin niiden käytöstä olisi ollut kiinnostavaa seurata.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut 24
« Vastaus #21 : 21.03.15 - klo:18:20 »
Tänäänkin uusi laji: kaksi kanadanhanhea Kiteellä.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Linnut 24
« Vastaus #22 : 21.03.15 - klo:18:36 »
 :)
Mä näin pari sorsaa Tallinnan satama altaassa viime viikonlopulla.

Tulin just Super Alkosta ja hierasin silmiä ja aloin miettiä, et oonkohan pysynyt vaan juomissa?+
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Linnut 24
« Vastaus #23 : 22.03.15 - klo:07:38 »
Muut on näitä jo nähneet, mutta minä vasta eilen ensikertaa: kaksi joutsenta oli eilen aamu-unilla jään päällä lähellä maantietä, aivan sula-alueen reunalla. Pakkasta oli kuusi astetta ja päät oli kätketty siiven alle. Kätevää. Mitähän ne tykkää pakkasista?

Talipallot on todella maistuneet huonosti tänä vuonna tinteille. Vasta viikko sitten hupeni toinen pallo. Kuuden satsista on vielä neljä syömättä.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 24
« Vastaus #24 : 22.03.15 - klo:08:44 »
Näinhän minäkin Muhoksella joutsenia pellolla, kun Kankaalaan ajelimme. Pihaan on tullut myös kaksi käpytikkaa. Ne irroittelevat vähäiset kävyt pihapuista, "niittaavat" ne sähköpylvään koloon ja aloittavat aterioinnin.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut 24
« Vastaus #25 : 22.03.15 - klo:09:01 »
Muut on näitä jo nähneet, mutta minä vasta eilen ensikertaa: kaksi joutsenta oli eilen aamu-unilla jään päällä lähellä maantietä, aivan sula-alueen reunalla. Pakkasta oli kuusi astetta ja päät oli kätketty siiven alle. Kätevää. Mitähän ne tykkää pakkasista?

Talipallot on todella maistuneet huonosti tänä vuonna tinteille. Vasta viikko sitten hupeni toinen pallo. Kuuden satsista on vielä neljä syömättä.

Kyllä joutsen pakkasen kestää jos vain ruokaa riittää. Niiden jalkojen verenkierto on erilainen kuin ihmisillä eli ne pystyy säätelemään sitä.

Yksi tärkeä asia ruokintapaikalla on suoja; pensaita ja puita pitäisi olla lähellä. Aukealle ei ruokintaa kannata laittaa. Nämä kaupan talipallot monet jäätyvät kivikoviksi kokkareiksi, joten lintujen on vaikea saada niistä mitään irti. Talimakkara on parempi vaihtoehto, esim. se punaisessa verkossa oleva. Jotkut kyllä on huomanneet lintujen joskus jäävän jaloistaan kiinni verkkoon. Taitaa sekin kyllä jäätyä. Tiedän yhden, joka tekee talipallot itse, mutta se on monimutkaista hommaa. Kaikkein parasta on kunnon ihra, jota harvoin on kaupassa. Ennen sai teurastamoilta hyvää läskiä tiaisille ja tikoille.
« Viimeksi muokattu: 22.03.15 - klo:09:04 kirjoittanut myyrä »

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Linnut 24
« Vastaus #26 : 22.03.15 - klo:09:32 »
Yksi tärkeä asia ruokintapaikalla on suoja; pensaita ja puita pitäisi olla lähellä. Aukealle ei ruokintaa kannata laittaa. Nämä kaupan talipallot monet jäätyvät kivikoviksi kokkareiksi, joten lintujen on vaikea saada niistä mitään irti. Talimakkara on parempi vaihtoehto, esim. se punaisessa verkossa oleva. Jotkut kyllä on huomanneet lintujen joskus jäävän jaloistaan kiinni verkkoon. Taitaa sekin kyllä jäätyä. Tiedän yhden, joka tekee talipallot itse, mutta se on monimutkaista hommaa. Kaikkein parasta on kunnon ihra, jota harvoin on kaupassa. Ennen sai teurastamoilta hyvää läskiä tiaisille ja tikoille.

Lintulauta talipalloineen on aivan ulkoseinän lähellä, katostakin siinä on. Ei tullut mieleen että pallot voisivat jäätyä. Viime talvi oli todella leuto ja silloin niitä samoja palloja meni jatkuvasti. Vaikka hiukan ihmetyttää sillä onhan tämäkin talvi ollut leuto... kaikki on mahdollista.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Linnut 24
« Vastaus #27 : 26.03.15 - klo:09:33 »
Ruokin yhä lintuja laudalle, ja variksilleni heittelen tähteitä nurmikolle. Ne muuten osaavat myös jemmata. Kukkapenkin kivireunus on niiden kätköpaikoista yksi. Nokassaan ne vievät myös kauemmaksi.

Tiaisille lisäsin kuorittujen auringonkukansiementen joukkoon kuivatellut ja hienonnetut kananmunankuoret. Sen vihjeen luin aiemmin netistä. Hakkasin ne kangaspalan sisällä niin hienoksi kuin suinkin. Toivottavasti tämä vahvistaa niiden munien kuoria.  :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 24
« Vastaus #28 : 26.03.15 - klo:14:17 »
Kankaalaan ajellessamme ostin Muhokselta 25 kg auringonkukansiemeniä ja 2 pakettia talipalloja, jos sitten riitäisivät muutaman viikon. Täällä on täysi talvi.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 24
« Vastaus #29 : 01.04.15 - klo:13:21 »
Tiedän sitten, että mihin puuhun harakkapari pesäänsä rustaava(t). Mansikkamaan vieressä olevan kuusikon laitapuuhun on tuotu iso rytö oksia ja aika paljon on tippunut maahankin. Tiedän, että kuuseen rakentaminen on haasteellinen juttu viisaallekin harakalle. Oksaa on vaikea vetää neulasia vasten oikealle paikalle. Monta kertaa ovat jättäneet rakentamisen kesken. Tästä pesästä tulee iso kaksikerroksinen luhtitalo, kunhan nyt jaksaisivat. Meitä ei häiritse, sillä me verkotamme mansikkamaan ja rauha säilyy. Nuorena olin nopea hakemaan tuliluikkuni avukseni.