Kirjoittaja Aihe: Linnut 24  (Luettu 30698 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Linnut 24
« : 02.03.15 - klo:09:57 »
Olen huomannut että harakat ja varikset jättävät ruisleipäpalaset syömättä jos muutakin on tarjolla. Vehnäpaahtoleipä on niistä parempaa. Koirastamme asia on toisin päin.

Linkitän tähän nuo Viron kamerat ettei tarvitse vanhoista ketjuista kaivaa.

http://www.eenet.ee/EENet/kaamerad
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 24
« Vastaus #1 : 02.03.15 - klo:16:37 »
Meillä linnut ovat Nälkämaan lintuja, koska niille kelpaa kaikenlainen ruoka. Sen olen nähnyt, että harakka menee leipäpala nokassaan kuusikkoon piiloon. Ja on sitten se piilo paljastunut varastoksi. Naapuri sanoo liottavansa ensin kovat palat lintuja varten. Ymmärrän variksia ja harakoita. Jos minulla on edessäni monenlaista ruokaa, aloitan tietysti arvomuonista.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 24
« Vastaus #2 : 02.03.15 - klo:20:41 »
^Yhdessä entisessä asunnossani syötin linnuille maapähkinöitä. Tinteille pistettiin terijoensalavan kuoren koloihin, harakoille oksanhaaraan. Harakka keräsi nokan täyteen, olikin korean näköistä kun mustasta nokasta pilkisti neljä tai viisi punaruskeaa pähkinää jonossa. Sitten lennähti pähkinäkätkölleen  talon toiselle puolen puun juurelle.

Mitäs muuten, tilhevää ilmaa pitelee täällä Tampereella edelleen.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 24
« Vastaus #3 : 04.03.15 - klo:08:35 »
Viherpeippo on meillä uusi lintulaji. Tilhet 9 kpl ovat pysyneet kohta viikon. Ne syövät maassa auringonkukan siemeniä. Kolme oravaa ovat syömässä joka aamu. Harakoita olen yrittänyt seurata, että mihin paikkaan tänä keväänä ulkuja aletaan kantaa. Kanahaukkapari on kiertelemässä melkein joka päivä tässä pihapiirissä tai siis ei yhtäaikaa. Toinen on pienempi, niin siitä tuntee. Tosin täytyy myöntää, että varpushaukkakin voi tuo pienmpi olla.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut 24
« Vastaus #4 : 05.03.15 - klo:17:29 »
Täällä on nähty uutena muuttolintuna merilokki ja harmaalokit on lisääntyneet. Kaveri oli löytänyt merilokin. Muualla maassa mm. kiurut, töyhtöhyypät, pulmuset ja metsähanhet on lisääntyneet.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 24siemeniä
« Vastaus #5 : 06.03.15 - klo:20:40 »
Tilhejä on ehkä yksitoista ehkä vähän enemmänkin. Kun ne syövät maasta auringonkukkasiemeniä, niin olen ottanut tavakseni penkoa sitä maassa olevaa isoa aluetta ja vähän varistelen automaatista uusiakin. Punatulkut ja oravat 3 käyttäytyvät samalla tavalla.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Linnut 24
« Vastaus #6 : 07.03.15 - klo:17:06 »

   Varpunen siritti orapihlaja-aidassa intona. Aamuisin on kuulunut mustarastaan lemmekästä viheltelyä.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Linnut 24
« Vastaus #7 : 12.03.15 - klo:18:11 »
Tänään uiskenteli telkkä koskessa.
Ja kyykäärme luikerteli keskellä asfalttitietä, tosin se ei ole lintu.  :eusa_think:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Linnut 24
« Vastaus #8 : 12.03.15 - klo:18:25 »
Taitaa olla kevät aikaisessa, mä näin pari joutsenta eilen.
Ehkä takatalvi tulee vielä.  :039:

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut 24
« Vastaus #9 : 16.03.15 - klo:17:49 »
Täällä on nähty tai kuultu uusina muuttajina ainakin peukaloinen, metsähanhi, kiuru, töyhtöhyyppiä, pulmusia jo paljonkin ja pari isokoskeloa ja telkkää sekä muuttokottaraisia. Niitähän myös talvehti muutamia. Muutontarkkailijat on yhyttäneet joitakin maakotkia ja merikotkia jo enemmänkin sekä pari hiirihaukkaa. Isolepinkäisiä on myös ilmaantunut maisemiin. Pulmuset on läpikulkumatkalla pohjoiseen samoin merikotkat. Pellon yllä lentelevä auringossa hohtava pulmusparvi on hieno näky. Tässä lentelee välillä harmaalokkeja. Niitä on kaatopaikan lokkikameraan tallentunut jo yli 500. Viikonlopuksi on luvassa viilenevää, joten ainakin hyypät kääntää nokan kohti etelää. Ne on kylmänarkoja.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 24
« Vastaus #10 : 17.03.15 - klo:13:16 »
Pihalintumme ovat iloisia ja voivat hyvin. Naakat ovat myös tälle kylälle tulleet. Matkalla Muhoksen jälkeen oli kolmessa kohtaa korppeja. Heti muistui mieleeni lintuasia vuosikymmenien takaa: koulussa meillä oli muuttolintujen seurantakisa. Minulla oli vain mustavalkoinen lintukirja ja 10 v pojan äly. Sekoitin korpin ja mustavariksen. Ei silloin kumpaakaan yleisesti näkynyt. Minulla oli   mielessä, että korppi on todella iso. Kymmenen vuotta myöhemmin hiihtelin Haminan kohortissa sotilasopissa. Näimme linnun, jonka helsinkiläispojat tunsivat korpiksi, ennen minulla mustavaris. Olin tyytyväinen hiihdellessäni silloin, sillä olen herkästi suuna päänä ottamassa kantaa. Väärä lintutuntemukseni olisi aiheuttanut valtavan naurunrähäkän ja ehkä kurssijulkaisuunkin lauseen "selvä pyy, sanoi Manninen varista".

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Linnut 24
« Vastaus #11 : 17.03.15 - klo:14:40 »
Mustavaris on Suomessa vain paikoittain esiintyvä lintu Wikipedia "Se on melko harvinainen Suomessa: 1 600–1 800 paria pesii Satakunnan ja Pohjanmaan viljelylakeuksien äärellä. Suomi on aivan lajin levinneisyysalueen luoteisreunassa: Korppi sen sijaan on levinny laajalle alueelle.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut 24
« Vastaus #12 : 17.03.15 - klo:15:21 »
Mustavaris on täällä vähälukuinen läpimuuttaja keväisin. Jos sitä ei keväällä näe, niin luultavasti ei koko vuonna. Ei ole tietoa, mihin tätä kautta muuttavat mustavarikset suunnistaa? Itään? Pitäisikin tuo selvittää. Kaatopaikka on varmin tapaamispaikka. Siellä on jo nähty muutamia. Joutsenkin on tainnut unohtua mainita. Niitä on mm. tuolla joella. Muita uusia uuttukyyhky ja rautiainen. Mustarastas oli ajanut rautiaisen pois puun latvasta. Rautiainen on täällä myös melko yleinen sukunimi.

Äsken ulkoa tullessa katselin taas pihlajien alla hääriviä tilhiä. Kolmisenkymmentä lintua, jotka etsii maahan pudonneita pihlajanmarjoja kuloheinän seasta. Tilhiä on siinä melkein joka päivä vaihtelevia määriä, mutta räkätit on hävinneet.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 24
« Vastaus #13 : 17.03.15 - klo:15:25 »
Kyllä. 50-luvulla korppia vainosivat metsästäjät, että sekin oli harvinainen. Noin kymmenen vuotta sitten kävin korpin pesällä. Se oli vappuna, kun en lähtenyt "marssimaan", vaan polulle luontoon. Korkealla männyn latvassa olevassa pesässä oli viisi isoa poikasta.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Linnut 24
« Vastaus #14 : 17.03.15 - klo:18:45 »
Saatoin minäkin ehkä yksi päivä nähdä pulmusia, en ole ihan varma.
Korppeja kaksi, joutsenia, telkkiä, mustarastaita olen ihan varmuudella nähnyt ja arvonsa tuntevan fasaanitytön tallustelemassa keskellä pientä kylätietä...ei väistänyt, minun piti väistää.
Ja kaksi mustaa fasaania ja sen yhden valkoisen yksilön toisessa paikassa näin useampanakin päivänä taas.
Serkku oli nähnyt lokkeja.
Ja varmaan mäyrän tai arveli enemmänkin että karhun jätöksiä...kesämökkinsä liepeillä.
No karhut ja mäyrät eivät ole siivekkäitä, lintusia mutta tulipa kaikki viime ajan bongaukset nyt samaan syssyyn tähän kirjattua ylös.

Ja punatulkkuja ja erilaisia tiaisia.

Titityy.