Kirjoittaja Aihe: Matkamies maailmalla  (Luettu 13289 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #30 : 08.08.15 - klo:19:29 »
Hei AnniB !

Jos olet lukenut foorumilta kirjoituksiani, niin juuri tuo 1.Joh 1: 7 on ollut merkityksellinen heti siitä asti kun 2.1.1983 aloin lukea Raamattua.
Olenhan Johanneksen tytärkin, se ensimmäinen ja ainoa. Lisäksi olen syntynyt 1.7.

Minulla on näitä mystiikkaan liittyviä merkillisyyksiä, johdatuksia sanoisin, ollut aika monia .

Efesolaiskirjeen kohta: Armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette tekojenne kautta ettei kukaan kerskaisi. Tämä on se toinen joka on minun Top 10:ssä.

Kiitos kun olet tullut foorumille ! 

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa AnniB

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 6
  • ystäväkansaa
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #31 : 08.08.15 - klo:19:41 »
Kiitos, Karjalaisenkyösti! Puhut asiaa ja saat minut oikein innostumaan!!!

Kirjoitit:
Lainaus
Itse haluaisin edustaa 1800 luvun alkupuolen herännäisyyttä, uskonnolliset voimavarani ovat nimittäin jo kauan aikaa olleet sen verran lopussa, että en oikein mitään muuta tuntemaani ajatusmallia jaksaisi edustaa. Eri puolilla tapaamien kristittyjen keskuudessa keskustellaan autojen tuulettajan hihnoista, säästä, matkailusta, ruuista ja juomista yms. hyvistä maallisista asioista. Näitäkin asioita olen jo kurkkuani myöten täynnä.
"Passi" kiinnostaa ja Kristuksen sovituskuoleman merkitys ja siihen liittyvät asiat kiinnostavat, muita asioita en enää jaksa.

Paavo Ruotsalaiselle sanoi yksinkertainen Jumalan lapsi, Nilsiän(?) seppä: "Yksi Sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki: Jeesuksen Kristuksen sisällinen tunteminen"
Ja Paavo löysi Jeesuksen.

Minäkin katsoisin mahdottomaksi tulla edes kirkkoon ellen olisi todella kohdannut Jeesusta Kristusta sisällisesti 27 vuotta sitten. Olin niin väsynyt ja niin kaikki eksytykset kulkenut ja syntiseksi itseni havainnut ja parannusta tarvitseva, etten millään olisi uskaltautunut "kunnon" uskovien joukkoon. Anteeksipyydellen vein neljä lastani Lieksan kirkkoon, kun tunsin saastuttavani jopa maan jolla astelin.  Yksikään uskova ei siellä tullut kysymään ja riemuitsemaan kun tämä tunnettu syntisäkki tunki kirkkoon, että mistäs nyt oli kysymys...
Mutta illalla tulin yksin uudelleen siioninvirsiseuroihin ja viimeinen virsi mursi minut aivan... Uskaltauduin papilta pyytämään esirukousta itseni ja perheeni puolesta, koska olin tuhon oma ja niin olisi ollut myös perheeni, jos olisin toteuttanut aikeeni itsemurhasta.  Niin oli Jumala ajanut minut syntiseksi, tyhjäksi ja katuvaksi, etten enää tarvinnut suojella kasvojani julkimona.  Olinhan uikuttanut tuskissani kellarisaunamme yksinäisyydessä jo kuukausia, että Jumala ottaisi minut pois tuosta noin raskaasta ja tyhjänpäiväisestä elämästä, nimittäin jos hän olisi olemassa... 


Viikon päästä jo Jumala ohjasi minut papille, joka itsekin tunsi Jeesuksen sisällisesti ja joka oli jo pitänyt kuukausia naisten esirukousryhmää rukoilemassa minunkin puolestani. Tämä pappi osasi vastata, kuka Jeesus on. 
Jeesus ei ole vain profeetta, jota seurata ja koettaa tulla yhtä hyväksi.  Ei, Jeesus on itse Jumala, Jumalan Poika, joka kuoli minun ja sinun puolestasi ja kokonaan kantoi syntimme ja syyllisyytemme, jos tämä uhri meille vain kelpaa.  Jeesus astuu kaipaavan sielun sydämen sisälle ovelta kolkuttamasta, jos vain avaamme oven ja päästämme Hänet, itse Jumalan sydämeemme.  Hän sitten itse pitää huolta aterioimisesta kanssamme meidän ruokkimisesta sanallaan. Ristinkuolema vapautti meidät kertauhrina synnin, syyllisyyden ja kuoleman vallasta. 

Silloin ei enää tee mieli puhua "autojen tuulettajan hihnoista, säästä, matkailusta, ruuista ja juomista yms" tulee kiire tuntea tuo sydämen vieras paremmin ja paremmin ja siivota tupa Hänen läsnäololleen ja sille rakkaudelle, joka alkaa vuotaa ristiltä ihmispoloisen sydämeen. Niin kävi minulle ja Raamattu aukeni kuin elävän veden valtava virta.

"Salattu Herra valtakunnassasi, ei kuolevainen kestä valoasi, niin syvä meidät peittää pimeys.  Me kasvojasi,  Herra tunne emme.  Se valo, jolla kohtaat sydämemme, on salaisuus..."   
Kun Jeesus sisällisesti kohtaa sydämemme ja tulee asumaan meissä, se alkaa näkyä päällepäin. Paavo Ruotsalainen muuttui, Walesin pubeista käveli herätyksen, Jeesuksen,  koskettamina miesvirrat kappeleihin täysin selvinneinä ja sellaisina he pysyivät kuolemaansa asti, muuttuneina.
Minunkin elämäni alkoi todella vasta 27 vuotta sitten kun sisällisesti aloin tuntea Jeesuksen.
Mieheni luuli minun seonneen ja oletti sen humauksen menevän ohi vuodessa tai kahdessa, mutta eipä ole mennyt ja nyt miehenikin jo uskoo, vaikka vielä kiertelee portilla ihan ovea avaamatta ehkä on jo raottanut...

Voi ystävät hyvät, älkää enää vaan haistelko ja maistelko ja vaan varovasti raottele sydämenne porttia, vaan antakaa jo kaiken oman roskan mennä ja avatkaa se selälleen Kristuksen tulla ja astua sisälle.  Se on todellinen uskon ihme mikä sitten seuraa. Sydämestäni kehotan kaikkia teitä, jotka ette vielä ole päästäneet Parhainta Vierasta tulemaan kunnon tutuksi, tehkää se viivyttelemättä ja taas alkaa Jumalan henki tuulla Taivaasta maan yli!
Kiitos, että tulet, Jeesus Kristus!   

 
"Minä olen Herra, Sinun Jumalasi, älä pidä muita Jumalia"

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #32 : 08.08.15 - klo:21:34 »
Hauska tutustua, Kalistaja!
Aivan oikein, juuri soitin entiselle hoitajallesi.  Lähetti lämpimiä terveisiä- vaikkei ollut ihan varma, kuka hänen hoidokeistaan olet. Arveli nimesi alkavan H:lla? Hän oli silloin 15-vuotias ja olisi ollut haluttu pitemmäksikin aikaa, mutta ainoana tyttärenä joutui jäämään kotikylään vanhempiensa turvaksi. Muistin väärin tuon Nilsiän, Nurmohan se olikin, anteeksi.
Äitiäsi ja isovanhempiasi tapasin mummolassani. En ole varma oliko isoisäsi kastepappini, koska en muista minä vuosina he palvelivat siellä, mutta luulen niin.  He tulivat myöhemminkin vierailemaan. Mummini järjesti silloin aina ruokatarjoilun ja pyysi minua auttamaan, myös pian Joensuun herättäjäjuhlien jälkeen. Olin 18 vuotiaana arka tyttö ja joutunut häpeilemään möhläyksiäni suuresti arvostettujen vieraiden palvelemisessa...
Unohdin näes mummini huolella valmistamat maksalaatikot uuniin.  Vieraille oli tarjottu kyllä leikkele-salaattilautanen alkuruuaksi ja karjalanpaistia perunoiden ja vihannesten kanssa, mutta se mummini erikoisen hyvä laatikkoruoka jäi tarjoilematta...Vasta jälkiruuan, hedelmäsalaatin jo tultua, mummi nykäisi minua hihasta ja kysyi:"Entäs se maksalaatikko".   :'  ...  Vieraat vakuuttelivat yhteen ääneen, että olivat jo ihan liian kylläisiä kaikesta muusta mitä olivat saaneet, mutta kyllä minä häpesin.   
Isovanhempiasi monessa polvessa rakastettiin ja arvostettiin suuresti silläkin seudulla.

Oikein arveli, etunimeni alkaa H-kirjaimella. Tämä Kalistaja on taiteilijanimimerkki Körttifoorumilla. :kahvi:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #33 : 08.08.15 - klo:21:37 »
Aamen!  Varsin koskettavaa luettavaa!   :109:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #34 : 08.08.15 - klo:23:20 »
Minunkin mielestäni koskettavaa luettavaa.
AnniBtäkin Jumala suuressa hyvyydessään kutsui luokseen.
Jonas Lagus kirjoittaa kutakuinkin siihen tyyliin, että taivaan tien parhaita ystäviä ovat tuskat, ahdistus, kärsimys yms.
Nämä ystävät ovat välttämättömiä avustajia siinä, että kulkija etsii kaikkea tarvitsemaansa Kristukselta.

Jeesus ei ole vain profeetta, jota seurata ja koettaa tulla yhtä hyväksi.  Ei, Jeesus on itse Jumala, Jumalan Poika, joka kuoli minun ja sinun puolestasi ja kokonaan kantoi syntimme ja syyllisyytemme, jos tämä uhri meille vain kelpaa.  Jeesus astuu kaipaavan sielun sydämen sisälle ovelta kolkuttamasta, jos vain avaamme oven ja päästämme Hänet, itse Jumalan sydämeemme.  Hän sitten itse pitää huolta aterioimisesta kanssamme meidän ruokkimisesta sanallaan. Ristinkuolema vapautti meidät kertauhrina synnin, syyllisyyden ja kuoleman vallasta. 

Tämä on se sanoma, jota ihminen tarvitsee.
Kokemuksesta voin kertoa, että tämän sanoman edessä joudun ongelmiin: en mm. taida osata avata sydäntäni oikein. Onneksi tämänkin asian voi viedä Kristukselle ja pyytää, että osaisi avata sydämensä.

Silloin ei enää tee mieli puhua "autojen tuulettajan hihnoista, säästä, matkailusta, ruuista ja juomista yms" tulee kiire tuntea tuo sydämen vieras paremmin ja paremmin ja siivota tupa Hänen läsnäololleen ja sille rakkaudelle, joka alkaa vuotaa ristiltä ihmispoloisen sydämeen.

Olisipa mukava kuulua tuollaiseen seurakuntaan!

Voi ystävät hyvät, älkää enää vaan haistelko ja maistelko ja vaan varovasti raottele sydämenne porttia, vaan antakaa jo kaiken oman roskan mennä ja avatkaa se selälleen Kristuksen tulla ja astua sisälle.  Se on todellinen uskon ihme mikä sitten seuraa. Sydämestäni kehotan kaikkia teitä, jotka ette vielä ole päästäneet Parhainta Vierasta tulemaan kunnon tutuksi, tehkää se viivyttelemättä ja taas alkaa Jumalan henki tuulla Taivaasta maan yli!
Kiitos, että tulet, Jeesus Kristus!

Jonas Laguslaiseen tapaan voisin vielä lisätä tuohon, mitään tekstistäsi pois ottamatta, että monesti itse kunkin tila on sellainen, että ei kiinnosta raottaa sydämen porttia Jumalalle, eikä ole halua antaa kaiken roskan mennä eikä avata ovea Kristukselle eikä muukaan hyvä kiinnosta, niin tällainen tila on suuri herätyshuuto Jumalalta annettuna lähteä tekemään parannusta, eli kääntyä välittömästi Kristuksen puoleen pyytämään jatkuvasti  tahtoa, halua ja voimaa parannuksen tekemiseen sekä pyytämään kaikkea sitä, mitä elämään Kristuksen yhteydessä tarvitaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #35 : 10.08.15 - klo:08:58 »
Silloin ei enää tee mieli puhua "autojen tuulettajan hihnoista, säästä, matkailusta, ruuista ja juomista yms"'

Olen 'afrikkalaisen lapsuuteni' aikana oppinut, että näilläkin asioilla voi olla suuri merkitys Jumalan valtakunnassa. 1950-luvun Ambomaalla auton kunnolla, sadekauden tulvilla tai kuivan kauden helteillä, matkojen pituudella ja teiden kunnolla, ruoan säilymisellä ja veden riittämisellä oli väliä. Ei ehkä ollut elämästä ja kuolemasta kysymys, mutta usein kuitenkin terveydestä. Jumalan työ eteni näiden maallisten edellytysten varassa. Matkaan lähteminen aloitettiin usein rukouksella.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #36 : 10.08.15 - klo:09:46 »
Meillä ei matkaan lähdetä ennen kuin on puhuttu säästä, etenkin tulevasta. Kuka senkin voi tietää ?
Tapaan hiljaa , salaa, rukoilla aina pidemmille automatkoille lähdettäessä.

Maailmalla olen ollut vähän. Vain Ruotsissa, Norjassa, Venäjällä, Kreikassa, Belgiassa ja Luxenburgissa.

Englanti olisi kiinnostava kokea kun olen jonkin verran historiaan ja kirjallisuuteen tutustunut. Myös englantilaiset tv-sarjat ovat luoneet kuvaa. Tytär asui vuoden Lontoon Nottinghillissä.
Tyttärillä matkustaminen sujuu jo töiden puolesta. Eivätkä pode lentopelkoa.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #37 : 10.08.15 - klo:10:16 »
Kannattaa muistaa, että Isoon Britanniaan kuuluu Englannin lisäksi Skotlanti ja Wales. Ne ovat maita, joilla kummallakin on oma erityisluonteensa. Katselin joskus punnan kolikoita ja niihin kaiverrettuja tekstejä. Skotlantilaisessa oli ohdakkeen sivussa latinaksi: Minua ei rankaisematta härnätä. Se kuvaa skottien omanarvontunnetta. Walesin punnassa oli purjosipuli ja kymrinkielinen lause. Koetin selvittää sen merkitystä. Muistini mukaan siitä heijastui kotimaan luonnonkauneuden ihailu vähän samaan tapaan kuin meidän: Ei laaksoa, ei kukkiulaa, ei vettä rantaa rakkaampaa...

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #38 : 10.08.15 - klo:11:53 »
Walesiin ei ole ollut asiaa, mutta Pohjois-Irlannissa , Skotlanissa, Englannissa ja Britanniassa olen käynyt. Vaimon sisko asuu Englannissa vain viisi kilometriä Stansteadin lentokentästä, minne Ryanair laskeutui Suomesta lentäessään, vaan ei laskeudu enää syksyllä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Matkamies maailmalla
« Vastaus #39 : 26.08.15 - klo:06:45 »

   AnniB! Mitä nyt kuuluu? Kuinka voit? Miten menee?

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024