Kirjoittaja Aihe: Syksy 2  (Luettu 10849 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Syksy 2
« Vastaus #30 : 06.10.14 - klo:17:26 »
Kun en löytänyt "linnut"-aihetta, niin kerron tässä kokemukseni tämän päivän lehtokurppa-kaveristani. Valmistelin nuotion polttoa, jolloin keräsin kaiken irtisaatavan risuaineksen. Tällöin kuusen alta, minusta metrin päästä pölähti lehtokurppa lentoon. Poltin nuotiota koko päivän ja nyt kävin jälkeä tarkastamassa, niin saman kuusen alta lähti taas lehtokurppa lentoon. Kurkistelin kuusen alle, jolloin sieltä löysin "käytetyn", sanoisinko päiväpesän. Selvästi kurppa oli kuopinut pienen syvennyksen pehmeimpään ruohostoon ja sammaleisiin. Sitkeä sissi, kun ei lähde pakkasia pakoon ja minuakin vain väistelee.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Syksy 2
« Vastaus #31 : 06.10.14 - klo:17:46 »
Ajellessani taas tänään ihastelin väriloistoa.
Varsinkin aroniapensaat ovat kauniin punaisia mustine marjoineen.
Osa koivuista jo pudottanut lehtensä, osa ei.
vaahterat, haavat ja monet pensaat...voi että, on kaunista.  :eusa_angel:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Syksy 2
« Vastaus #32 : 06.10.14 - klo:19:01 »
Totisesti  :039:

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Syksy 2
« Vastaus #33 : 06.10.14 - klo:19:25 »
 :eusa_angel: :039:

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Syksy 2
« Vastaus #34 : 06.10.14 - klo:19:41 »
Ruska on kaunis.
Joskus sitä alkaa makustella sanoja. Maaruska. Jos sen sanoo hieman "venäläisittäin" maarushka, niin siitä tulee mieleen maatushka. Ikävä, ettei suhussää saa oikein merkittyä. Joka tapauksessa hauska sana.

Hauska sana on tuo suomuorakaskin. Suo-muo-rakas. Isälläni myös oli tapana leikkiä sanojen kanssa. Hän luki pikku uutista lehdestä: "Varkaalla oli naisa-puri." Koulun ruokalistalla oli kanari-sotto.
Minulle lukivikaiselle käy usein, että tavaan sanoja, joita ensin tavutan väärin ja niihin ei tahdo saada tolkkua.

Muuten männynsuomuorakasta käytetään lankojen värjäyksessä. Siitä saadaan ruskean sävyjä ja joillakin puretteilla jopa sinistä. Sininen on havinainen väri luonnontuotteilla värjätessä.
Pyryharakka

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Syksy 2
« Vastaus #35 : 06.10.14 - klo:20:26 »
Ajellessani taas tänään ihastelin väriloistoa.
Varsinkin aroniapensaat ovat kauniin punaisia mustine marjoineen.
Osa koivuista jo pudottanut lehtensä, osa ei.
vaahterat, haavat ja monet pensaat...voi että, on kaunista.  :eusa_angel:

Aivan sama tilanne täälläkin  :039:

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Syksy 2
« Vastaus #36 : 06.10.14 - klo:20:42 »
 :eusa_angel: :039:

Tuosta mitä Pyryharakka sanoi isästään niin mulla on äiti joka leikkii sanoilla, on aina leikkinyt ja kova täyttämään ristikoita, kryptoja ja sanahakuja, uusin villityksensä on sanahaut englanniksi. Sitten kyselee multa että muistatkos mikä on puolukka enkuksi...ja mä sanon että kai se joku berry on mutta en alkuosaa muista. Kiusasin sitä yks päivä että sä saat kohta kirjoittaa englannin kun niin paljon oot niität ehtäviä jo tehnyt.
Äiti tavuttelee kanssa...ja kääntelee ja vääntelee...ja muistelee murresanoja...lukee aforismeja, sananlaskuja ja lehtiä tarkkaan.

Mutta sudukoista meistä kumpikaan ei tajua tuon taivaallista.
Se on kyllä ihan täyttä hepreaa.

Ja tunnen ihmisiä jotka ratkovat niitä kaikkein vaikeinpiakin sudukoja ja huh...mä en pääse mun mamman kanssa edes alkuun siinä hommassa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Syksy 2
« Vastaus #37 : 06.10.14 - klo:20:45 »
Mä olen taas hurahtanut sudokuihin...tosin elämän ongelmat heittäneet ulos siitäkin...pitäisi palata,
ettei unohdu...keskivaikeat on ainakin joskus sujunut...vaikeat ei...
heh...numeroiden pyörittäjä kai vaan olen edelleen...onko se sitten hyöty vai haitta...en tiiä..

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Syksy 2
« Vastaus #38 : 06.10.14 - klo:20:52 »
Juu, varmaan noin.
Numeronpyörittäjä.  :icon_biggrin:

Minä en oikeastaan ole kovinkaan looginen enkä varsinkaan matemaattinen ihminen ja voi olla että sekin vaikuttaa että numerojutut hirvittää, ei saa selkoa, ei tajua mistä edes aloittais.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Syksy 2
« Vastaus #39 : 06.10.14 - klo:20:53 »
Mie tykkään täytellä kuvaristikoita, piilosanaristikoita, kryptoja ja sudokuja. Sudokut oli ensin käsittämättömiä. Sitten Tiiti antoi aloitusvinkin, jonka jälkeen olen nauttinut niiden tekemisestä. Usein aloitan aamun aamupalalla sudokun tai ristikon kanssa. Ne ei sido huomiota kokonaan, joten samalla sujuu rupattelu pöytäseuran kanssa. Se on samalla aivojen aamujumppaa.

Meillä harrastetaan myös paljon sananmuunnoksia, siis käännellään sanoja. Lisäksi fingerporilainen ajattelu kuuluu jokapäiväiseen elämään. Se jopa häiritsee joskus elämää. Kuten viime keskiviikkona diakonissamme piti alkuhartautta ja alkoi sen kertomalla tunnelmia hiippakunnan Myö ja työ päiviltä. Hän kertoi, että piispa pyöri siellä koko päivien ajan. No, meikäläinen näkee silmissään heti piispan pyörivän. Yritä siinä sitten vakavana kuunnella hartautta.

 
Pyryharakka

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Syksy 2
« Vastaus #40 : 06.10.14 - klo:20:54 »
Sudokut kyllä helppoja...numeroita vain  1...9   ja kukin numero vaan kertaalleen kuhunkin riviin   :023:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Syksy 2
« Vastaus #41 : 06.10.14 - klo:20:57 »
Pyrtsin jutusta tuli mieleen...
Entisessä kotiseurakunnassa oli pitkään pappi, joka putosi aina jaloilleen kuin kissa...
huomasin tämän kun toimin suntion tuuraajana...kerrankin korjasi suntion töppäyksen loistavasti !!

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Syksy 2
« Vastaus #42 : 06.10.14 - klo:21:01 »
 :icon_biggrin:

Apua !!
Nyt naurattaa.
Pyörivä piispa.

Ja sama meillä, äiti varsinkin keksii kaikenlaisia juttuja joita en ole ikinä ennen edes ajatellut, kuullut ja se just miten sanoja painottaa puhuessaan.
Sanojen ilmeikkyys...ei ollenkaan monotonista touhua.

Meillä myös nauretaan aika paljon...vaikka emme ole eläneet mitään helppoa elämää, mielestäni mutta juuri se on tehnyt kai meistä tälläisiä "omituisia otuksia"...ne monet kipeät elämän iskut.
Taakat ja painot.

Joskus luin jostain kun joku kantoi raajarikkoa selässään ja toinen ihmettelemään että on sulla raskas taakka niin tämä kantava sanoi että ei ole, se on keveä koska se on minun rakas veljeni.
Tälläiset metaforat taas saavat minut helposti kyynelehtimään koska minun ainut sisarukseni, veljeni on lievästi kehitysvammainen mutta taatusti tunneälyltään paljon mua terävämpi ja monessa asiassa hoksaavampi ja käsistään kätevämpi.

Joku onkin sanonut...tai taisin hammaslääk. vo:lla odottaessani vuoroani lukea että joku kehitysvammaisen äiti, iäkäs nainen sanoi että hän on pysynyt virkeänä koska "me kaikki vammaisten äidit ollaan vähän sellaisia leijonaemoja"

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Syksy 2
« Vastaus #43 : 06.10.14 - klo:21:01 »
Elikkä en muistanut vaihtaa oikeaa liturgista väriä saarnatuoliin ja alttarille...
Papin kanssa yhdessä sitten vaihdettiin...ja pappi kertoi samalla värien merkityksestä kirkkoväelle...
Tämä ei kuulunut suunnitelmiin...mutta papilta hieno "pelastus"

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Syksy 2
« Vastaus #44 : 06.10.14 - klo:21:05 »
Myös murre on erilaista.
Sana "jumalatoon" etelä-pohjanmaalla, varsinkin Peräseinäjoella joka kylläkin nykyään Seinäjokea..kerrotaan että aikoinaan oli todella iso mies pappina.
Siis e-p:lla sana "jumalatoon" on kauhean iso.

Niin Peräseinäjokiset sanoivat:
"On siinä sitten jumalatoon pappi"

Muuallahan sen käsittää ihan toisin...silleen kai ettei ole oikein "uskossa" tai jotain sinne päin.