Kirjoittaja Aihe: Turhauttavaa  (Luettu 5168 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Turhauttavaa
« : 27.04.14 - klo:21:43 »
En voi mitään sille, että monta kertaa tunnen oloni todella turhautuneeksi tällä foorumilla. Toki ihmisillä on epäilyksiä, mutta joskus tuntuu, että tänne foorumille ovat pesiytyneet ateistit, jotka eivät usko mitään ja selittävät päivänselvät asiat niin nurinpäin kuin mahdollista. Miten joku voi olla niin taavi, että ei tajua jotain neitseestäsyntymistä tai ylösnousemusta?

Vaikuttaa, että uskontunnustus on vain loru, joka lausutaan ajatellen, että ei se nyt ihan näin ole, kun en MINÄ osaa sitä selittää.

Sitten vielä semmoinen asia, että jos ja kun minä en yhdy siihen foorumin joo joo -kuoroon, niin heti vihjaillaan vihanpidosta ja pitäisi tehdä joku typerä rauhansopimus. Ihan niinkuin Kekkonen Neuvostoliiton kanssa. Kyllä on rasittavaa!

                                             
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Turhauttavaa
« Vastaus #1 : 27.04.14 - klo:21:56 »
Olen pahoillani, Pirska, näytän olevani syntipukki pahaan oloosi. Olen täältä lähdössä pois, aamusella menetän netin, joten yhteyksistäni en liikkuvassa lomailussa tiedä. Meidän pitää aikuisina ihmisinä tämä juttu jotenkin junailla. En minäkään tällaisesta tilanteesta ole hyvilläni. Mutta myöhemmin lisää, kävimme iltakirkossa ja tämän leirin purkaminen vie aikaa, etten voi olla foorumilla.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22094
Vs: Turhauttavaa
« Vastaus #2 : 27.04.14 - klo:22:15 »
Miten joku voi olla niin taavi, että ei tajua jotain neitseestäsyntymistä tai ylösnousemusta?

Neitseestäsyntyminen ja ylösnousemus ovat pyhiä uskon salaisuuksia. Eihän sellaisia tajuta eikä niitä voi selittää. Se ei estä niiden käsittelemistä kielen keinoin. Kaikkien taavien isä, kuningas Daavid väsäsi Psalmeja asioista, jotka menivät hänen tajunsa yli.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Turhauttavaa
« Vastaus #3 : 27.04.14 - klo:22:21 »
Minusta on turha tässä asiassa kenenkään ottaa syntipukin roolia. Meillä on täällä monenlaisia mielipiteitä ja pidän sitä rikkautena. Täällä ei vain yksi mieti jo muut seuraa häntä, vaan olkoon vapaus kaikilla olla rehellisiä Jumalan edessä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Turhauttavaa
« Vastaus #4 : 27.04.14 - klo:23:04 »
Kotimaa24 tänään http://www.kotimaa24.fi/nykyajan-hapatus-onkin-peraisin-500-luvulta/

Ylläoleva teksti loppuu lauseeseen:  Jos (kun) olemme kaikki aina väistämättä väärässä siinä, mitä sanomme ihmisen kielellä Jumalasta, meidän ei tarvitse kiistellä, tapella tai puolustautua. Kun joku moittii meidän uskoamme vääränlaiseksi, voimme tyynesti todeta kriitikolle: Olet oikeassa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Turhauttavaa
« Vastaus #5 : 28.04.14 - klo:08:13 »
Minusta on turha tässä asiassa kenenkään ottaa syntipukin roolia. Meillä on täällä monenlaisia mielipiteitä ja pidän sitä rikkautena. Täällä ei vain yksi mieti jo muut seuraa häntä, vaan olkoon vapaus kaikilla olla rehellisiä Jumalan edessä.

Juuri näin! Marttyyriksi heittäytyminenkin on ärsyttävää.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1568
Vs: Turhauttavaa
« Vastaus #6 : 28.04.14 - klo:09:11 »
Luvun alla kirpparilta löytyny Heikki Ylikankaan kirja Murtuva säätyvalta. http://www.huuto.net/kohteet/murtuva-saatyvalta---heikki--ylikangas/305236366
Hianoa ja tarkkaa ajankuvausta 1800-luvun pohojanmaalta. N.G.Malmbergin mustamaalaajien ja hänen pualustajiensa väitökset oli varsin raarollista luettavaa.
"Mutta jota suurempi M:n vaikutusvoima kansaan oli, sitä katkerampi oli heränneitten suru, kun hänen vaimonsa kuoltua 1851 huhut alkoivat toteentua, että hän virkansa ohella vietti irstasta elämää, juopuen salaa illoin ja käyttäen pyhää virkaansakin lihallisten himojensa tyydyttämiseen. Entiset ystävät hänestä vähitellen luopuivat ja hänessä oli sammunut herätyksen hilpein liekki Pohjanmaalla".

Kukon ei tarvinnu edes kolmasti kiakaasta, kun monet jo käänsivät hänelle selkänsä. Herännäisyyden maallikkojohtaja Juha Malkamäki oli yksi N.G.Malmbergin uskollisia pualustajia.
Ihiminen on lopulta vaan vaivaanen, viheliäänen ja surkia ihiminen, joka synnintunnossaan voi vaan Häneltä saara armon. :taistelu:
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Turhauttavaa
« Vastaus #7 : 28.04.14 - klo:09:50 »
Kiitos taas vinkkauksesta Mörtti, tein varauksen Lahden kaup.kirjastosta oitis
.
On tavallaan sinun ansiotasi sekin, että innostuin linkkisiä jälkeen Erikssonin veljeksistä ja kirjallisista mystikoista. Mystiikka on Ville Riekkisen mukaan ainoa tapa ymmärtää hiukan Jumalaa. (haastattelu Sunnuntaisuomalaisessa eilen) Olen kai saanut syntymälahjanani taipumukseni.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Turhauttavaa
« Vastaus #8 : 28.04.14 - klo:11:36 »
Minä varmaan tarvitsisin mystiikkaa, että voisin ymmärtää Wille Riekkistä (ja Kari Kuulaa, Heikki Räisästä j.n.e.).
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Turhauttavaa
« Vastaus #9 : 28.04.14 - klo:12:24 »
Saaneeko sitä ottamalla taikka ostamalla ? Halu nähdä "toisin silmin" on hyvä merkki, vähitellen oppii ymmärtämään enemmän. Vanheneminen on
hyvänä apuna.
Omalla kohdallani on toimun parhaiten "kaivon tyhjentäminen". 
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Turhauttavaa
« Vastaus #10 : 28.04.14 - klo:12:31 »
Miten joku voi olla niin taavi, että ei tajua jotain neitseestäsyntymistä tai ylösnousemusta?

"jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen."  :018:

Ehkeivät kristityt ole tarpeeksi taitavia opettajia? Ehkä toiset meistä vain on luotu tyhmiksi pöntöiksi, joilla ei kyselyikä mene koskaan ohi. Eikä kaikille uskon aarretta ole suotu (kun sehän tunnetusti ei ole ihmisen itsensä otettavissa).

Minäkin tunnen oloni turhautuneeksi, kun eivät osaa selittää.

Mutta  ateistihan ei ole sellainen, joka ei usko mitään. Hänellähän on varma vakaumus  :001:.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Turhauttavaa
« Vastaus #11 : 28.04.14 - klo:12:43 »
Hyvistä opettajista on aina pulaa. Körttiläiset eivät mielellään opeta toisiaan. Eivät myöskään ole mieluusti oppilaan paikalla.

Se joka haluaa oppia, voi itsekseenkin opiskella ja odottaa että sydän sanoo mitä pitää omistaa, mitä ei. Jokaisella meistä on yksilölliset tarpeensa.
Olen hyvin kiitollinen opastajalleni juhanille niistä muutamista tienviitoista joita hän on tielleni pystyttänyt. Todellista sisarrakkautta tällainen.

Kuitenkaan kaikista ei ole opettajiksi. Varokaa kelvottomia opettajia, on meille sanottu. Tässä piillee herännäisyyden viisaus. Ei opettaen, vaan ohjaillen, kuin paimen lampaitaan "pikottaen".

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Turhauttavaa
« Vastaus #12 : 28.04.14 - klo:12:59 »
Kristuksen tulee kasvaa, minun vähetä.
En tiedä liittyykö tämä mitenkään aiheeseen.
Itse olen tietoisesti ollut yli 40 vuotta uskossa, mutta se vaan turhauttaa kun koen edelleen olevani
tuttipullosta maitoa tarvitseva vauva.
Missä on kasvuni uskon tiellä?

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Turhauttavaa
« Vastaus #13 : 28.04.14 - klo:13:02 »
Hyvistä opettajista on aina pulaa. Körttiläiset eivät mielellään opeta toisiaan. Eivät myöskään ole mieluusti oppilaan paikalla.

Se joka haluaa oppia, voi itsekseenkin opiskella ja odottaa että sydän sanoo mitä pitää omistaa, mitä ei. Jokaisella meistä on yksilölliset tarpeensa.
Olen hyvin kiitollinen opastajalleni juhanille niistä muutamista tienviitoista joita hän on tielleni pystyttänyt. Todellista sisarrakkautta tällainen.

Kuitenkaan kaikista ei ole opettajiksi. Varokaa kelvottomia opettajia, on meille sanottu. Tässä piillee herännäisyyden viisaus. Ei opettaen, vaan ohjaillen, kuin paimen lampaitaan "pikottaen".


Sisko-kulta, en halua olla opettajana vaan ikävän kantajana...  :eusa_angel:


































wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Turhauttavaa
« Vastaus #14 : 28.04.14 - klo:13:07 »
Kristuksen tulee kasvaa, minun vähetä.
En tiedä liittyykö tämä mitenkään aiheeseen.
Itse olen tietoisesti ollut yli 40 vuotta uskossa, mutta se vaan turhauttaa kun koen edelleen olevani
tuttipullosta maitoa tarvitseva vauva.
Missä on kasvuni uskon tiellä?


Herrnhutilaisen liikkeen perustajan vaimo sanoi mm. pyhityksestä, että me pyhitymme joka päivä, mutta me olemme paljon enemmän syntisempiä joka päivä edelleen.
wilhelmi niskasen jäljillä