Kirjoittaja Aihe: Nuori ja vanha  (Luettu 3361 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Nuori ja vanha
« : 10.08.11 - klo:18:29 »
Kun olin nuori, pidin joitain vanhoja ihmisiä kalkkis-jäärinä jotka ovat jämähtäneet aikaansa eivätkä ymmärrä mistään mitään.  Nyt kun olen tullut vanhemmaksi, huomaan että olen ollut oikeassa. Olen myös huomannut sen että itseäni roimasti nuoremmat ihmiset puhuttelevat epäkunnioittavasti. Tämä ei koske vain minua vaan on yleinen huomio asiantilasta. Se harmittaa.

Vanha ihminen voi olla suorastaan pirunmoinen jäärä eikä vanhuus aina tuo viisautta vaikka se askelta lyhentääkin. Tyhmä ihminen vain tyhmenee vanhetessaan. Mutta on mukavia ja fiksujakin ihmisiä jotka eivät välttämättä tyhmene vanhetessaan eikä heitä kohtaan ole oikein että heitä puhutellaan epäkunnioittavasti. He ovat jo päivän kuorman ja helteen kantaneet ja ansaitsevat nuorempien kunnioituksen koska tietävät ja ovat nähneet enemmän. Samaten heillä on syvyyttä joka umpityperältä nuorelta kokonaan puuttuu.

Nuorena ihminen on itsevarmimmillaan ja esiintyy röyhkeästi eikä kunnioita mitään/ketään. Soisi kyllä että nuoret puhuttelisivat vanhempiaan vähän kunnioittavammin.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Nuori ja vanha
« Vastaus #1 : 11.08.11 - klo:00:04 »
Minä taas olen huomannut, että ainakin asiakaspalvelutehtävissä olevat nuoret ovat tätä nykyä erittäin kohteliaita ja hymyileviä. Entisaikaan oltiin paljon tylympiä. Olisiko niin, että kun työnhakijoita on paljon, työnantajat voivat todella valita valiojoukot töihin. En usko kokemukseni johtuvan vain siitä, että olen itse asiakkaana vanhempi kuin silloin ennen.

Sen sijaan busseissa ja ratikoissa ei vielä näy muutosta parempaan: mummot ja papat saavat seistä, kun lapset ja nuoret istuvat. Jos joku asiasta huomauttaisi, voin kuvitella, että nuorison vastausta voisi todennäköisesti luonnehtia varsin epäkunnioittavaksi.

Kalkkikset taas ovat entisajoista vanhentuneet huomattavasti. Nuorena kolmikymppiset olivat mielestäni auttamatta vanhoja. Nyt huomaan, kuinka vireitä ovat viisi-kuusikymppisetkin.  :icon_cool:

Tyhmyys ja viisaus eivät lopultakaan taida olla iästä kiinni.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Nuori ja vanha
« Vastaus #2 : 11.08.11 - klo:08:38 »
Luonteenpiirteet kärjistyvät ihmisten vanhetessa. Jäärät ovat entistä jääräpäisempiä ja fiksut entistä fiksumpia. Näin se on aina ollut.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22067
Vs: Nuori ja vanha
« Vastaus #3 : 11.08.11 - klo:09:42 »
Luonteenpiirteet kärjistyvät ihmisten vanhetessa. Jäärät ovat entistä jääräpäisempiä ja fiksut entistä fiksumpia. Näin se on aina ollut.

Olen nähnyt tämän ollessani kesätöissä sairaalaosastolla, joka oli täynnä vanhuksia. Ystävällisistä ihmisistä tulee vanhoina enkeleitä ja pahansuovista pirulaisia.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Nuori ja vanha
« Vastaus #4 : 11.08.11 - klo:15:23 »
Työssä kohtaan paljon vanhuksia ja jostain syystä sydän lämpenee monesti niille känkkäränkkä-mummoille ja -papoille, vaikka itse olen perusluonteeltani rauhallinen. Jokaisella on syynsä luonteeseensa ja toisaalta jokainen on yhtä syytön omaan persoonaansa. Tarkoitan tuolla että luonne ei ole pelkkää biologiaa eikä kasvatuksen tulosta vaan molempia. Ja niiden suhteen on jaettu vähän erilaiset kortit kullekin.

Fiksuus ja luonteen hyvyys voi olla joskus vähän syvemmällä kuin mitä äkkiseltään luulisi. Mutta jos pintaa katsoo niin allekirjoitan tuon luonteenpiirteiden kärjistymisen.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33774
Vs: Nuori ja vanha
« Vastaus #5 : 11.08.11 - klo:15:35 »
Työssä kohtaan paljon vanhuksia ja jostain syystä sydän lämpenee monesti niille känkkäränkkä-mummoille ja -papoille, vaikka itse olen perusluonteeltani rauhallinen. Jokaisella on syynsä luonteeseensa ja toisaalta jokainen on yhtä syytön omaan persoonaansa. Tarkoitan tuolla että luonne ei ole pelkkää biologiaa eikä kasvatuksen tulosta vaan molempia. Ja niiden suhteen on jaettu vähän erilaiset kortit kullekin.

Fiksuus ja luonteen hyvyys voi olla joskus vähän syvemmällä kuin mitä äkkiseltään luulisi. Mutta jos pintaa katsoo niin allekirjoitan tuon luonteenpiirteiden kärjistymisen.

Olisipa enemmän tällaista inhimillisyyttä ! Kiitos että kirjoitit.
Se on tosiasia että piirteet terävöityy iän myötä, myös hyvät.

Olen ollut nuori ja vieläkin leikkimielisessä testissä tuli iäkseni 26 vuotta vaikka mittari näyttää eletyksi jo 68 v. Olen aina pitänyt vanhoista ihmisistä.
Paljolti kai siksi että heillä oli aikaa kuunnella lasta ja nuorta, kertoa menneistä ajoista, sukulaisista ja perinteistä. Nyt vanhemmiten olen vasta oikein alkanut tajuta pieniä lapsia. Rakastan jälkipolviani. Omat kai vain kasvatin, mutta kelpo naisia tyttäristä tuli.

Työssä näin kaikenikäisiä ihmisiä iloine ja suruineen. Heissä ei niinkään ikä ratkaissut vaan elämänkohtalot ja tutustuminen. Teini-ikäiset tytöt olivat ainakin silloin sellaisia tirskuvia tipusia etteivät ne asiakaspalvelijaa miksikään noteeranneet. Kunnon iso-äitejä heistäkin on monista tullut.

Pidän huumorintajuisista, syvällisistä, avoimista ihmisistä. Ikä ei ratkaise.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Nuori ja vanha
« Vastaus #6 : 11.08.11 - klo:17:52 »
Riitta-mummin kanssa olen samaa mieltä. Ikä ei ratkaise.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Terza

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 23
Vs: Nuori ja vanha
« Vastaus #7 : 11.08.11 - klo:18:08 »
Jebs! Ei ratkaise, ei! :031: :031: :031:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33774
Vs: Nuori ja vanha
« Vastaus #8 : 11.08.11 - klo:18:22 »
Tervetuloa Terza !

Oot kai meistä nuorin ja mie vanhin akka. Tullaampa toimeen ja kirjoitellaan.

terv. kahden tytön isoisomummi.             Riitta 68 v. = 26 v.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Nuori ja vanha
« Vastaus #9 : 18.01.14 - klo:19:01 »

   Syreenipensaitten alla

Voi nuoruuden kuuminta kiihkoa
ala syreenipensaiden!
Kun kahisten kosketti taftia
takki musta ja nahkainen.
ja sydän löi, sydän löi, sydän hullusti löi,
suu aukeni suudelmaan, ja terttujen tähdet seppelöi
ja juovutti tuoksullaan.
Missä lienee se jätkä, ja minnekkä lie
olen kasvonsa kadottanut?
Jotain jäänyt on syvälle tajuntaan,
jota en ole unohtanut.
Voi syreenipensasta tuoksuvaa,
voi kutsua rakkauden!
Voi sydänten ikuista kohinaa
alla syreenipensaiden!
Me tansseihin lähdettiin prätkällä
ja me ajettiin rajusti.
Ja muistan kun jollakin hetkellä
sielu irtosi oudosti.
Ja sydän löi, sydän löi, sydän hullusti löi,
tie aukesi hämärän,
ja metsät kuin silkkinä säkenöi
kesäiltaan sykkivään.
Mikä lienee se tango ja minnekä lie
on se partneri pois kiitänyt.
Voi syreenipensasta tuoksuvaa,
voi kutsua rakkauden!
Voi sydänten ikuista kohinaa
alla syreenipensaiden!

                   Aulikki Oksanen



Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33774
Vs: Nuori ja vanha
« Vastaus #10 : 18.01.14 - klo:19:11 »
Tässä samassa Nuorisoteatterissa ollut Kiti Neuvonen laulaa nuorista tunteistamme. Ah, nuoruus ! Se on sisälläni yhä.

http://www.youtube.com/watch?v=KJ08tSg31wo
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Nuori ja vanha
« Vastaus #11 : 21.01.14 - klo:21:08 »
 :) Mäkin oon jo sen verran vanha, et voin ottaa kantaa tähän, siis niinku vanhuksen näkökulmasta :)

Himpe ku mä tykkään vanheta.
Musta on kivaa kun on ymmärrystä ja voi olla kalassa ja otella iisisti ja rukous ja muu siihen ja kaikkeen voi ottaa rauhallisemman otteen, vaikkakin kyllä mulla on kiirettä ja vauhtia enempi ku formula radalla ajoissa. :)

Mua nuorten fiksuus ei yllätä ja aina olen arvostanut sitä, että nuorissa on joitain jotka osaa paremmin koodata dataa ja tehdä vaikka mitä järki juttuja ja tietää tiedon saralta paljon enepi kuin minä, vaikkakin ei ne kyllä paljoa edellä mene :)

Ittekkin nuorena kyllä tuli heiluttua jengeissä ja tiedettyä varjoisilta kujilta sellaisia asioita mitä ei edes kehtaa sanoa, mitäs ne vanhukset kun vaan duunissa ja himassa voi mistään mitää tietää.

Radikaali aikoina luulin olevani ainut kun tietää ja tajuu mistään politiikka jutuista mitään :) Lähellä oli et en tehnyt terrori tekoja ja siksi kait aika suopeasti noihin Sini Saarela ja muiden juttuihin suhtaudun.

Ihmisen elämän kulkuun kyllä mahtuu kaikenaista.
Eniten näitten nuorten kohdalla mua harmittaa, että he on niin arkoja. Epävarmoja ja turvaa ja tukea kaipaavia ja siksi he ei oikein osaa ja voi viedä asioitaan mielessään oikeita eteenpäin.
Toivoisin sydämestäni, että maailma muuttuisi ja nuoret voisi vapaammin yrittää asioita jotka tuntevat tärkeiksi ja saisivat tukea.

Vanhana sitä on ymmärrystä miten palloa pelataan, mutta aika energia ja intohimo ei ihan samaa luokkaa kuin nuorisolla :)


Kaikki valta tekoälylle!

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Nuori ja vanha
« Vastaus #12 : 21.01.14 - klo:21:15 »
VV, kerta kaikkiaan mitä juttelet, tutun tuntuista tekstiä, niin elämän makuista  :023:

Mä tykkään olla kans huru-ukkona...ei huolen häivää mistään...muuta kuin terveydestä, lapsista,
lapsen lapsista...jne...mutta eipä murehtiminen auta tippaakaan...Isän kädessä ja täysihoidossa ollaan  :eusa_pray:

Ja onpahan kiva harrastella työntekoa edelleen...olla työnantaja ja työntekijä samanaikaisesti
kun toiminimenä pyörii, vierivä kivi ei sammaloidu...välillä uimaan...ja välillä laulamaan  :eusa_angel:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Nuori ja vanha
« Vastaus #13 : 21.01.14 - klo:21:24 »
VV, kerta kaikkiaan mitä juttelet, tutun tuntuista tekstiä, niin elämän makuista  :023:

Mä tykkään olla kans huru-ukkona...ei huolen häivää mistään...muuta kuin terveydestä, lapsista,
lapsen lapsista...jne...mutta eipä murehtiminen auta tippaakaan...Isän kädessä ja täysihoidossa ollaan  :eusa_pray:

Ja onpahan kiva harrastella työntekoa edelleen...olla työnantaja ja työntekijä samanaikaisesti
kun toiminimenä pyörii, vierivä kivi ei sammaloidu...välillä uimaan...ja välillä laulamaan  :eusa_angel:


Jeps,, Ihan ihan oikea asenne vn :)

Jotenkin se körttien armahtaminen muita kohtaan ja itteään kohtaan tulee tutummaksi päivittäin, kun vanhenee :)
Kaikki valta tekoälylle!