Kirjoittaja Aihe: Tätä luin / tämän luen, osa 7  (Luettu 25379 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #75 : 31.03.14 - klo:18:59 »
Luin Maijan tarinan, joka kertoo julmasta seksuaalisesta hyväksikäytöstä lestadiolaisliikkeen piirissä. Se oli järkyttävää luettavaa mutta tarpeellinen puheenvuoro, jotta väkivallan uhriksi joutuneet ja heidän läheisensä saisivat voimia ja rohkeutta toimia ja estää tuollaiset kohtalot.  Se muistuttaa myös vastuusta, joka on niillä, jotka epäilevät tai saavat tietää hyväksikäytöstä. Suvun ja rauhanyhdistyksen puhujien toiminta on ollut täysin käsittämätöntä. Onneksi nyt on havahduttu ja toivottavasti toimitaan jatkossa toisin kuin Maijan kohdalla.


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #76 : 10.04.14 - klo:09:50 »
Kotimaan ProBlogi kilpailu on ratkennut. Voittaja on tämä:

http://sanapapilta.blogspot.fi/

" Viimeisetkin hän armahtaa ja ensimmäisistä pitää huolen ".
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #77 : 10.04.14 - klo:20:49 »
Maijan tarina on hyvin koskettava ja sydämeen käyvä kirja. Tapahtumat olivat järkyttäviä ja sairaita, pieni tyttö yksin ja hädissään aikuisen miehen hyväksikäyttämänä.

Elämä on raadollista, mutta tämä tarina kirjana minunkin mielestäni hyvin tarpeellinen.

Onkos tämä jo kolmas sama kirja, joita Maisakain kanssa olemme sattuneet lukemaan?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #78 : 11.04.14 - klo:07:39 »
Nyt on vuorossa tässä teolog. mystiikan kirjoista Kirja täydellisestä elämästä. Näennäisen yksinkertaisen kielen takana on suuria viisauksia, sielun elämän syvä tuntemus. Millään luodulla, etenkään itsellä, minä-minä-minällä ei pääse Jumalan läheiseen tuntemiseen.

Kirjan tekijää ei varmasti tiedetä, oletuksia on useita. Kirja löytyi vedestä, kuin Mooses-lapsi. Martti Luther oli ensimmäinen kirjaan perehtynyt.

Odotan opastajaltani lisää vinkkejä hyviksi luettaviksi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #79 : 11.04.14 - klo:19:04 »
Onkos tämä jo kolmas sama kirja, joita Maisakain kanssa olemme sattuneet lukemaan?

Kas kas!  :039:

Nyt on menossa Janne Villan Hengellinen väkivalta. Kuinka siellä? Pitäisiköhän sen jälkeen välillä lukea jotakin kepeämpää?

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #80 : 12.04.14 - klo:20:44 »
Janne Villan kirjasta en ollutkaan kuullut vielä, jos vastaan tulee, niin varmaankin luen. Nyt on menossa
 Jari Tervon Esikoinen. Hidasta lukea, Jari käyttää lyhyita lauseita.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #81 : 15.04.14 - klo:16:10 »
Sain juuri loppuun "välipalani" Katri Lehdon ( os. Tuuteri (Tuder ) myöh. Vähäkaiio, Lehto) kolmannen kirjan Kytäjän kartanon historioista.
Kirja , Kytäjän mamsellin muistelmat on herkullinen ajankuva Armelt-suvun tarinoista 1700-luvun puolivälistä 1820-luvulle .

Rinnalla luen Kirjaa täydellisestä elämästä. Se on välillä vaikeaselkoinen, mutta kun luen ääneen ja pohdin ääneen, ikäänkuin jutellen ja keskustellen itseni kanssa, alkaa ymmärrys elpyä. Matti on kuunteluoppilas joka ei juuri kommentoi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #83 : 23.04.14 - klo:21:08 »
Kun vain taas kerran löytäisin, Dosentilta kirjansa "Kutsu seuraamiseen".  On aika bloggailla seuraava luku.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22099
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #84 : 24.04.14 - klo:05:20 »
Koetin saada käsiini minulle suositellun kirjan Äiti Julian of Norwichilta.  Eipä vielä onnestanut, mutta tiedän että saan sen tavalla tai toisella.
Julianaa mukaellen; asioilla on tapana onnistua !
Aikani kuluksi googlailin hänestä. Luin egl. kielistä wikiä hiukan ja katsoin kuvia hänestä, 1400-luvun alussa kuolleesta, myös luterilaisten kunnioittamasta äidistä. Häntä ei ole julistettu pyhimykseksi, mutta ikoneita on paljon. Miksiköhän niissä esiintyy kissa ?

Norwichin Julianilla oli erakkoaikanaan ainoana elollisena seuralaisena rakas kissansa. Tieto löytyi Googlen avulla.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #85 : 24.04.14 - klo:19:29 »
Kiitän Pena !
...
Nyt minulla menee vaihteeksi kotimaista kaunokirjallisuutta. Sirpa Kähkösen kuudes Kuopio-sarjan kuvaus Kallaveden elokuiselta huvilalta,nimeltä Hietakehto etenee hyvää vauhtia uskonoppineiden kirjojen jälkeen.

Eletään sotakesää 1943 jolloin olin itse  vastasyntynyt .  Siksikö nuoren pojan, Juho Tiihosen, pohdinnat sodasta ja sen vaikutuksista ovat niin
vaikuttavia. Kirja tempaisi heti ensi sivultaan mielikuvitukseni täyteen roihuunsa. Juho juttelee pienelle omin käsin muovailemalleen savi-ukolle.

Ajankuvaus ja laatusanat joita Sirpa Kähkönen käyttää ovat sielua hiveleviä. Harvoin viimeaikoina olen lukenut samalla lailla tenhoavaa tekstiä.

Tämä on minun juttuni:

http://lukeminen.fi/arvioita/parnasson-arviot/sirpa-kahkonen-hietakehto
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22099
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #86 : 24.04.14 - klo:21:43 »
Tears of Courage -teoksesta luin Meme Lahja Ndawedha Iyambon elämäntarinan: Apartheid teki elämästäni helvetin. Ei ollut juurikaan liioitteleva sananvalinta.

Miten helvetistä selviää hengissä? Meme Lahja sanoo sen näin: It was important for us to have faith and to believe in God. When all else had failed, the Lord was always there.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #87 : 25.04.14 - klo:20:31 »
Pääsiäisenä tuli viimeisteltyä Aapeli Saarisalon Erämaan vaeltaja Paavo Ruotsalainen. Mielenkiintoista luettavaa. En muista olenko aiemmin lukenut, osa tekstistä oli kovin tuttua. (Ylläri oli myös viimeiselle sivulle merkatut mummoni isän nimikirjaimet ja lukupäivämäärä, en tiennyt alkuperästä) Paavo oli ahkera lukemaan Raamattua:

”Senkaltaista pyhää menoa, kuin hänellä oli koto-elämässänsä, en minä ole tavannut missäkään, enkä monta kertaa nähnyt. Minä olin kerran hänen kotonansa Syvärin saarella kokonaisen
viikkokauden ja silloin ei sattunut muita ketään käymään. Minä näin hänen elämänsä erittäin merkilliseksi, joka ei minun mielestäni poislähde milloinkaan. Hän kävi joka päivä suota juurimassa, varhain aamulla lähtein leposialtansa (- me makasimme yhdessä huoneessa kahdenkesken - ) ja aina tunnin eli pari viityttyä työpaikassaan tuli hän ja luki Raamattua, rofeettain
kirjoja ja meni taas uudestaan työlle, palasi takasin ja teki sitä samaa. Minulle hän puhui niin vähän, että minulle sillä viikolla tuli aika hänen tykönänsä aivan ikäväksi” -Pietari Wenell

Eilen osui silmiin vanhoja nettikirjoja, Lönnrotin Suomalaisen Talonpojan Kotilääkäri oli aika hupaisaa luettavaa. Paljon oli asiaa, ei sillä. http://www.lonnrot.net/etext.html#L

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #88 : 08.05.14 - klo:07:04 »
Pidän, että Martti Lutherin kirjanen ( nimeomaan Lauri Haikolan suomentama) Kristityn vapaus, on raikas ja ravitseva eväs kaikille uskon tielle etsiville. Myös meille, jotka olemme tien laitaa harpponeet se on asioita selkiyttävä ja hyvä lukea uudestaan monta kertaa.

Tuli halu saada tämä kirjanen omaksi. Netissä ei löydy myynnissä, mutta tein Luther-Divariin ostotilauksen. Saa nähdä, onnistuuku sieltä. Vai olisiko Herättäjäjuhlilla Aholansaaren kirjapöydässä mahdollisuus löydön tekemiseen.
Vai raaskiiko joku luopua omastaan. Hinnasta sovitaan. :117:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1568
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #89 : 10.05.14 - klo:10:18 »
Aurinkolaulu, osa

Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikompi toista.
Paljon hyvää on rinnassa jokaisen,
vaikk' ei aina esille loista.
Kas, hymy jo puoli on hyvettä
ja itkeä ei voi ilkeä;
miss' ihmiset tuntevat tuntehin
siellä lähell' on Jumalakin.

Oi, antaos Herra sa auringon
mulle armosi kultaiset kielet,
niin soittaisin laulua sovinnon,
ett' yhtehen sais eri mielet.
Ei tuomitse se, joka ymmästää.
Mut laulukin syömiä selittää
ja ihmiset toistansa lähemmäs vie.
Sen kautta käy Jumalan tie.

Oi, onnellinen, joka herättää
niitä hyviä voimia voisi!
Oi, ihmiset toistanne ymmärtäkää,
niin ette niin kovat oisi!
Miks emme me kaikki yhtyä vois?
Ja yksi jos murtuis, muut tukena ois.
Oi, ihmiset toistanne suvaitkaa!
Niin suuri, suuri on maa.

Ken yhtä ihmistä rakastaa,
se kaikkia rakastaapi.
Ken kerran voi itsensä unhoittaa,
se unten onnen saapi.
Ken kerran itse on onnellinen,
se tahtois onnehen jokaisen
ja antaa ja antaa ja antaa vaan
oman onnensa aarteistaan.

Oi, kiitos sa Luojani armollinen
joka hetkestä, jonka ma elin,
kun annoit sa ruumihin tervehen
ja syömmen mi sykähteli,
kun annoit sä tervettä kättä kaks,
kaks silmää sieluni ikkunaks,
ja hengen herkän ja avoimen
joka tuutia tuulosen.

Sua kiitän mä Luojani armollinen,
kun annoit sa kodin hyvän,
soit äidin niin hellän ja herttaisen
ja taaton niin tarmoa syvän,
kun annoit sa myös pari ystävää,
ja ne hyvää, en pyydä mä enempää,
ja annoit sa armahan isäinmaan,
jota kyntää ja rakastaa.

Eino Leino

Tämä kirjootuksen omistaasin Nalle Wahlroosille ynnä kumppaniille, jos olisin sen kirioottanu. :icon_confused:  http://www.hyvejohtajuus.fi/7595/pahan-pomon-parannus/
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.