Kirjoittaja Aihe: Tätä luin / tämän luen, osa 7  (Luettu 25205 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #30 : 08.03.14 - klo:19:39 »
Mikä tämän Venäjällä saa aikaan? Vanha panslavistinen oppi sanoisin.

Kas, tuli oivallus: panslavismi = pan-slavismi! Kun koulussa historian tunnilla puhuttiin panslavismista, en ilmeisesti ole ymmärtänyt asiasta höykäsen pöläystä. Panslavismi kuulosti sanana samantyyppiseltä kuin penslaus, ei varmaankaan käynyt slaavilaisuus mielessä. Sen jälkeen koko sana ei ole missään tullut vastaan. Oppia ikä kaikki!

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #31 : 08.03.14 - klo:19:48 »
Olen muuten paraikaa lukemassa Karen LeBillonin kirjaa Miksi ranskalaiset lapset syövät ihan kaikkea? (Atena 2014)
Se kertoo kanadalaisesta, ranskalaisen miehen kanssa naimisissa olevasta äidistä, jonka lapset kiukuttelevat ruuan kanssa jatkuvasti. Heidän muutettuaan Ranskaan hän ihmettelee, miksi ranskalsiset lapset eivät nirsoile vaan syövät kaikkea ilmeisen hyvällä ruokahalulla. Hän kertoo omakohtaisia kokemuksiaan siitä, mikä ranskalaisessa ruokakulttuurissa on erilaista kuin pohjoisamerikkalaisessa - tai suomalaisessa. Hän myös päättää opetella ja opettaa lapsensakin syömään kaikkia ruokia.

Suosittelen kaikille, joita ranskalainen makukasvatus tai yleensä lasten ruoka-asiat kiinnostavat.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #32 : 08.03.14 - klo:20:40 »
Hyvä Maisakai, kiitos, että tutkit hieroglyfejani. Kaikki kunnon slaavit käyttävät kyrillisiä kirjaimia, Suomikin kuuluu sitten kaiken lopulla heidän vallan alle. Näin minulle lukiossa opetettiin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #33 : 11.03.14 - klo:15:05 »
Muutama sivu enää jäljellä Mestari Eckhardt´on Opetuspuheista. Sitten alkavat Saarnat.

Se mitä olen tähän mennessä kokenut tätä kirjaa lukiessani on sanoin kuvaamatonta. Totuutta salatuimpaan saakka. Juuri mitään outoa ei ainakaan tähän asti ole esiintynyt. Muutama vieraampi ajatus, ja ne joudun toistaiseksi unohtamaan.

Aioin ostaa kirjan itselleni ja tutkia sitä usein. Huomioni on kiinnittynyt että hän käyttää lainauksia aika vähän, onhan nämä opetukset puhuttu lukutaidottomalle yläsaksilaiselle kansalle sen omalla kielellä. Mitä Raamatun paikkoja löytyykään, ne ovat lähes sataprosenttisesti UT:sta.

Kun olen uskonut Paavo Ruotsalaisen sanaan: Vilosoohvit sotkevat kuin..., sanoudun nyt irti tästä. Miksi ? Siksi että kun iän myötä ja Jumalan armosta on käsityskykyä tullut pikkuisen lisää, olen nyt vihdoin johdattunut saamaan käteeni kirjan joka ei sotke "pottuhalmettani!.

Jos on Leenalla D. B., on minulla M. E.  !

Kumpa löytyisi isotekstisenä. Viisveisaajalla on toivottavasti parempi näkö. Rivinvälit ovat hyvät, mutta kirjasimet matalahkot. Minun on hiukan vaikeaa fonttien kanssa. Koen senkin johdatukseksi. En haukkaa enemmän kuin jaksan niellä kerrallaan !

Avartavia lukukokemuksia MN !  Seitsän vuositataa ei erota meitä Jumalan rakkaudesta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #34 : 11.03.14 - klo:17:15 »
Kaikki kunnon slaavit käyttävät kyrillisiä kirjaimia

On runsaasti slaaveja, jotka eivät käytä Bulgariassa kehitettyjä kyrillisiä kirjaimia, kuten Puola, Tsekki, Slovakkia, Slovenia, Kroatia, Bosnia, Saksassa asuvat sorbit jne. Nämä eivät ilmeisesti ole kunnon slaaveja
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #35 : 11.03.14 - klo:17:23 »
Tarkastippa luet. Sinulta hyvä lista, saanhan sitä joskus käyttää. Sanoisin, että kyrillisten kirjainten käyttäjät ovat esim politiikassaan meistä poikkeavia.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #36 : 13.03.14 - klo:09:17 »
En voi olla kirjoittamatta tämän Mestari Eckhartin kirjasta. Teen sen mahdollisimman lyhyesti.
Nyt olen lukenut ensimmäisen saarnan. Se käsittelee Matt. 21:12. Temppelin puhdistus.

Opiksi ja mietittäväksi jäi:  Olenko kauppias tai ostaja ? Jos yritän vaihtokauppoja Jumalan kanssa, minä en pääse temppeliin. Sen pitää olla puhas kaikesta .
Myöskin kyyhkysten myyjien on mentävä ulos, sillä he ovat sidottuja vaikka palvelevat Herraa.

Temppelin tulee olla tyhjä ja vapaa. Sellainen sielu ravitaan Sanalla.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #37 : 13.03.14 - klo:11:51 »
Olen muuten paraikaa lukemassa Karen LeBillonin kirjaa Miksi ranskalaiset lapset syövät ihan kaikkea? (Atena 2014)



Minä luin myös tuon kirjan talvella. Huomasin suhtautuvani ruokaan hyviv ranskalaisen intohimoisesti, ja kasvattavani lapsiani enemmän ranskalaisen kuin amerikkalaisen ruokakasvatuksen mukaan.

Ei minulla ole koskaan ollut käsilaukussa mitään keksejä tai muuta naposteltavaa (paitsi matkoilla) joka välissä syötäväksi, ruokaa sydän ruoka-aikoina ja aikuiset päättävät mitä syödään, ja lapset minkä verran he sitä syövät. Erilaisia ruoka-aineita on aina syöty ja tarjottu, niinpä olemme koko perhe hyvin kaikkiruokaisia, mitä nyt jokaisella joku yksittäinen inhokki, jonka voi vaivihkaa siirtää lautasen reunalle.

Jo kirjan alun ranskalaisten lasten herkut, homejuusto ja hillosipulit, joita kirjailija ihmetteli, kuulostivat niin kovin tutuilta.

Minäkin suosittelen kaikille, jotka joutuvat ruokkimaan pieniä lapsia.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #38 : 13.03.14 - klo:13:29 »


Opiksi ja mietittäväksi jäi:  Olenko kauppias tai ostaja ? Jos yritän vaihtokauppoja Jumalan kanssa, minä en pääse temppeliin. Sen pitää olla puhas kaikesta .


Olen lukenut tämän kirjan... körttiläisyyttä
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #39 : 13.03.14 - klo:13:43 »
Juhani, olet oikeassa. Vaikka se, oikeassaoleminen, ei olekaan kaikkein parasta mitä meillä on. Körttiläisyyttä kirjassa on. Körttiläisyys on hyvä tie käydä pois omasta minästä.
Turhat korulauseet ja koukerot pois !  Vain niekut virsissä sallitaan   :icon_lol: , ja suora puhe, mutta loukkaamaton.

On ihmeellistä kun lukee tätä Mestaria, että ajatukset ovat kirjoitettu keski-ajalla, ja tekevät tehtävänsä yhä. En löydä mitään katolisuuttakaan, joka Lutherin olisi pitänyt pyyhkiä pois. Ei ainakaan ole vielä ollut. Muutamia ajatuksia en ymmärrä. Ei  ole kaiketi tarpeenkaan.

Suomentaja on varmasti tehnyt myös todella hyvää työtä. Oletko Jussi lukenut opetuspuheet tai saarnat saksaksi ? Onkohan asia pysynyt samana ?

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #40 : 13.03.14 - klo:18:54 »
Jerusalem Postia referoisin. Israel/Gaza tilanne on kiristynyt. Ehkä 50 rakettia on ammuttu Israeliin. Ei vahinkoja, ainakaan henkilö. IDF, siis Israelin armeija on ampunut ohjuksia Gazaan Hamasin alueille. Tärkein tieto: reserviläisiä on kutsuttu ilmavoimiin. Mitähän merkinnee? Onnetonta on se, kun jordanialainen tuomari tuli israelilaisen sotilaan ampumaksi Jordanian ja Israelin yhteisellä raja-asemalla. Eskaloitunut Jordanian poliittiseen elämään, pitää seurata. Kansanedustajat vaativat J:ssa, että Israelin lähettilään on poistuttava Jordaniasta. Yhteinen tutkimuskomissio tutkii asiaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #41 : 13.03.14 - klo:21:05 »
Lutteerushan oli katolinen  :icon_wink:... ja en ole saksannoksiin tutustunut. Isosisko, pidä mestarista kiinni...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #42 : 14.03.14 - klo:07:07 »
Pidän, molemmista.
Kyllä tämä kirja on minulle monien eri puolilta saamieni ajatusten kokoontumisajo. Ihmeellisesti hajallaan olleet hyvät, mutta irralliset opetukset ovat tässä yksien kansien välissä.

En silti ryhdy kirjan palvojaksi.


Rakasta pikkuveljeä hienovaraisita tienviitoista kiittäen;

isosisko
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #43 : 14.03.14 - klo:14:38 »
Meister Eckhardtin pohtimia aiheita:

-    kuuliaisuus
-    oma tahto
-    itsekäs tahto
-    hyvä tahto
-    vapaa mieli
-    luopuminen (asioista, ei Jumalasta ! )
-    oikeamielisyys
-    rauha
-    tyytyväisyys

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #44 : 14.03.14 - klo:18:55 »
Minä luin myös tuon kirjan talvella. Huomasin suhtautuvani ruokaan hyviv ranskalaisen intohimoisesti, ja kasvattavani lapsiani enemmän ranskalaisen kuin amerikkalaisen ruokakasvatuksen mukaan.

Ei minulla ole koskaan ollut käsilaukussa mitään keksejä tai muuta naposteltavaa (paitsi matkoilla) joka välissä syötäväksi, ruokaa sydän ruoka-aikoina ja aikuiset päättävät mitä syödään, ja lapset minkä verran he sitä syövät. Erilaisia ruoka-aineita on aina syöty ja tarjottu, niinpä olemme koko perhe hyvin kaikkiruokaisia, mitä nyt jokaisella joku yksittäinen inhokki, jonka voi vaivihkaa siirtää lautasen reunalle.

Jo kirjan alun ranskalaisten lasten herkut, homejuusto ja hillosipulit, joita kirjailija ihmetteli, kuulostivat niin kovin tutuilta.

Minäkin suosittelen kaikille, jotka joutuvat ruokkimaan pieniä lapsia.

Lisäisin vielä, että nuo ruoka-ajat ilman naposteluja kuulostavat ihan perinteiseltä suomalaiselta menettelyltä entisaikaan, esimerkiksi minun lapsuudessani. Ei silloin myöskään maaniteltu - jos ei ruoka maistunut, niin olit sitten ilman. Seuraavalla kerralla maistui sitäkin paremmin.
Nykyvanhemmista osa on tainnut kadottaa realiteettien tajunsa. Eräskin äiti hypermarketissa tivasi kärryissä istuvalta arviolta kolmivuotiaalta tyttäreltään, mitä tänään syötäisiin iltaruuaksi. Kun lapsi ei vastannut, äiti räyhäsi, että ei sitten syödä mitään, kun et kerran sano, mitä haluat. Minusta se on kyllä äidin tehtävä päättää, mitä syödään ja valmistaa myöskin ruoka lapselleen.

Sen sijaan en muista lapsuudestani, että ruuasta olisi erityisesti kehotettu nauttimaan - pikemminkin oli kyse tankkauksesta, ettei olisi nälkä. Tämän kiteytti ranskalainen tuttavani näin, kun valitin, etten osaa laittaa ruokaa: "Teillä suomalaisilla ei ole sydän mukana ruuanlaitossa." Eipä ole, ei. Tai nuoremmilla ikäluokilla saattaa kyllä joillakin ollakin, mutta minulle ruuanlaitto on enemmän pakko kuin nautinto. Ymmärrän hyvin kirjailija Le Billonia!

Ja hiukan samaan aihepiiriin - ruuasta nauttimiseen - hengellisestä näkökulmasta liittyy mainio tanskalainen elokuva Ranskalainen illallinen (Babettes gaestebud). Suosittelen lämpimästi kaikille!