Kirjoittaja Aihe: Tätä luin / tämän luen, osa 7  (Luettu 25289 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10403
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #105 : 20.05.14 - klo:09:28 »


 Oletko PekkaV ollut myös Kajjaanin suunnalla puhujana ? Kuulin nimesi mainittavan De´n mainostaessa jotakin tilaisuutta Kainuun suunnalla.



   En ole. Puhuminen on hopeaa, vaikeneminen kultaa.  :icon_wink:
Kainuussa olin kuukausi sitten opistolla Talviveisuissa.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #106 : 20.05.14 - klo:12:27 »
Hyvä Pekka, teit miehen työn käymällä Mieslahdessa asti.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #107 : 20.05.14 - klo:14:58 »
Puhuuko kirkko köyhistä näin?

Arvostamani kansanedustajan Anna Kontulan kirjoituksen lähtökohta on asiaa: kuuluuko köyhän ääni kirkossa?

Kirjoituksessa oli vain se puute, että minkäänlaista ratkaisun poikastakaan Anna Kontula ei tarjonnut. Se, että köyhän ääni ei ainakaan jumalanpalveluksissa kuulu, on varmasti totta. Ei se kuulu eduskunnassakaan. Diakoniatyön järjestämissä tilaisuuksissa köyhän ääni varmasti kuuluu, mutta sinne ei riviseurakuntalainen eksy.

Anna Kontula kirjoittaa:
Lainaus
Esimerkiksi Kari Latvuksen, Sakari Häkkisen ja Hanne von Weissenbergin Köyhien Raamatussa hengellisiä tekstikatkelmia verrataan nähtyyn tai tutkimuksista luettuun – ei koskaan itse koettuun – köyhyyteen. Myös Kai Sadinmaan Kymmenen käskyä kirkolle näkee köyhät toiminnan kohteina ja syyttää pappeja lähinnä sosiaalisten velvoitteiden unohtamisesta. Köyhät ovat toisia, äänettöminä jossain keskustelun ulkopuolella.

On vähän epäoikeudenmukaista - jos sana tässä sallitaan - syyttää kyseisiä pappeja siitä, että heillä ei ole kokemusta köyhyydestä. Aika harvalla papilla, poliitikolla, virkamiehellä tai työläisellä on pidempää omakohtaista kokemusta todellisesta, pitkään jatkuvasta köyhyydestä. Jos vain köyhyyden itse kokenut olisi oikeutettu puhumaan, ei köyhien asiasta paljon kuultaisi.

Koska kritiikki ilman ratkaisun hakemista on joutavanpäiväistä, esitän ensimmäisenä mieleen tulleen asian:
Helsingin seurakuntayhtymä (jonka lehdessä Kontulan kirjoitus julkaistiin) alkaa julkaista esim. Kirkko ja kaupunki -lehden verkkosivuilla köyhien ja syrjytyneiden puheenvuoroja. Jotta tottumattomuus kirjalliseen ilmaisuun ei olisi esteenä, organisoidaan vapaahetoisapua eräänlaisiksi haamukirjoittajiksi. Julkaisun toimitus käyttäisi kirjoituksissa esiin nousseita teemoja yhteiskunnallisissa jutuissa. Toteutuksessa tehtäisiin yhteistyötä viestinnän alalla koulutusta antavien oppilaitosten kanssa. Julkaisu tuotteistettaisiin (toimintakuvaukset, periaatteet, ohjeistus jne.) niin, että vastaavanlaisten käynnistäminen muilla paikkakunnilla olisi helpompaa.

Toimikaa!

Mt


Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22079
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #108 : 20.05.14 - klo:15:24 »
Ajatus on hieno, mutta vaatii toteuttajilta rehellisyyttä.

Suomen lähetysseura julkaisi vuonna 1997 kirjasen nimellä Hiljaiset ovat päättäneet puhua, joka oli sisällöltään ja ulkoasultaan niin ilmeisen ammatimaisesti tuotettu, että tuli selväksi, ettei maan hiljaisia ollut edes tavattu saati heiltä kysytty mitään.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #109 : 20.05.14 - klo:22:10 »
Ajatus on hieno, mutta vaatii toteuttajilta rehellisyyttä.

Suomen lähetysseura julkaisi vuonna 1997 kirjasen nimellä Hiljaiset ovat päättäneet puhua, joka oli sisällöltään ja ulkoasultaan niin ilmeisen ammatimaisesti tuotettu, että tuli selväksi, ettei maan hiljaisia ollut edes tavattu saati heiltä kysytty mitään.

Aiheellinen varoitus.

Menetelmällisiä apuja saattaisi löytyä perinteentutkimuksen kenttätöistä. Kuuntelin tänään radiossa kirjailija ja teatterimiestä Juha Hurmetta. Siltäkin suunnalta saattaisi löytyä opastajia. Teologinen suunnannäyttäjä voisi olla Juhani Rekola. Hänen henkistä perintöään pohditaan parhaillaan Tukholmassa Juhani Rekola -seminaarissa, mukana muun muassa Artturi Kivineva ja Torsti Lehtinen. Ja vähältä piti, etten olisi siellä minäkin.

Mt

Mt

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33803
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #110 : 24.05.14 - klo:16:48 »
Huh, sain vihdoin, välillä dekkarilla rentoutuen, luettua Lutherin Sidotun ratkaisuvallan johdannon.  Luulen, että käsitykset ennaltamääräämisestä, Jumalan salatusta olemisesta ja rajattomasta tahdosta alkavat muodostua selkeämmiksi. Ihmisen tahdon yritelmät olen tullut itsestäni huomaamaan. Niihin en enää lankea.
Myös se miksi minulla ei ole tiettyjä ominaisuuksia, lähinnä hyveitä, on tullut nyt armoitetusti selväksi. Jumala ei ole tarkoittanut niin.

Kieltämättä, kuten PekkaV mainitsi, tolkun saaminen Erasmuksen ja Lutherin eriävistä käsityksistä, oli vaikeaa, mutta ehkä tärkein aukeni.
Suomennos on myös vanhahtavaa kieltä, kuin v. 1938 Raamatun lausejärjestyksiä ja sanoja. Monet lauseet oli luettava useampaankin kertaan, että ajatus aukeni.

Vuonna 1952 suomentaja A E Koskenniemi on päättänyt työnsä Turussa . Hän kuoli 1957 ja oli syntynyt 1887 Anttolassa Slöörien saksalaiseen sukuun. Koskenniemen sukuhistoriaa vilkaisin googlesta, ja ilokseni näin, että A E:n isoisä on ollut kyläseppä Padasjoelta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #111 : 24.05.14 - klo:17:11 »
   En ole. Puhuminen on hopeaa, vaikeneminen kultaa.  :icon_wink:
Kainuussa olin kuukausi sitten opistolla Talviveisuissa.

Tarkennan Pekan lausumaa. Puhuminen on hopeaa, veisaaminen kultaa
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #112 : 25.05.14 - klo:16:48 »
Jonkin Raamatun apokryfikirjakirjan, jonka minulle lainasi matkakumppani jotta "tulen sitten varmasti Tampereelle kun kirja pitää palauttaa".  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33803
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #113 : 25.05.14 - klo:16:56 »
Ihmettelen sitä vimmaa, jolla Martti Luther suomii Erasmusta tämän vapaan ratkaisun myötä.
Olen itsekin vahvasti sanova, ja olen mielipiteeni takana kunnes joudun sen muuttamaan  :003:,
mutta kotona ja koulussa ja työelämässä saadut kohteliaisuus säännöt istuvat lujassa.  :017:

Luther ei sanojaan säätele, eikä säästele. Onkohan minussa jotain hänestä, kun on noita lukuja tilastossa hävettävän paljon.
Suomalainen se osaa hävetä melkein mitä vaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #114 : 26.05.14 - klo:11:09 »
Ihmettelen sitä vimmaa, jolla Martti Luther suomii Erasmusta tämän vapaan ratkaisun myötä.
Olen itsekin vahvasti sanova, ja olen mielipiteeni takana kunnes joudun sen muuttamaan  :003:,
mutta kotona ja koulussa ja työelämässä saadut kohteliaisuus säännöt istuvat lujassa.  :017:

Luther ei sanojaan säätele, eikä säästele. Onkohan minussa jotain hänestä, kun on noita lukuja tilastossa hävettävän paljon.
Suomalainen se osaa hävetä melkein mitä vaan.

Mara on teologi... Erkki on humanistifilosofi... voi olla, että he puhuivat ohi korvien. Mara oli oppinut, että vapaasta ratkaisuvallasta oli 300-400 -luvuilla ollut hereesia. Ei katolinenkaan kirkko opettanut tätä heresiaa - ainakaan oppineet.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33803
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #115 : 27.05.14 - klo:08:54 »
Mara kirjoittaa Erkille mm :

Tarkoitukseni on tällä kirjalla panna tiukalle sinut ja kaikki sofistit ( viisauden opettajat ), kunnes te määrittelette vapaan tahdon kyvyn ja vaikutukset, ja minä toivon Kristuksen armon avulla ahdistavani sinut katumaan Diatribisi julkaisemista.

Kristityn on siis ennen kaikkea välttämätöntä autuuttansa varten tietää, että Jumala e tiedä ennakolta mitään sattumanvaraisesti, vaan hän edeltänäkee, päättää ja toteuttaa kaiken muuttumattoman, iankaikkisen ja erehtymättömän tahtonsa voimalla. Tämä ukonvaaja lyö kasaan ja kuluttaa kerrassaan vapaan ratkaisuvallan.
...
Tämä teksti on siisti verrattuna eräisiin muihin " ukonvaajoihin " joilla Mara pommittaa.

ukonvaaja:  http://fi.wikipedia.org/wiki/Ukonvaaja
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33803
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #116 : 30.05.14 - klo:11:39 »
Taitaa jäädä kesken tuo Lutherin kirja Sidottu ratkaisuvalta. Ainakaan en jaksa tankata sitä sanastasanaan. Sitäkin kirjaa on  myös alleviivattu, ja ne kohdat on minunkin helpompi sisäistää. Vapaan ratkaisuvallan ja Sidotun ratkaisuvallan ero on selvinnyt.

Tänään sain tilauksestani tuleen Pyhän Teresan ( Avilan Teresa ) Sisäinen linna-kirja. Mystiikka on yhä mielenkiintoista . Muistelma-hyllystä nappasin Päivikki Antolan toimittaman Papinlapset.  Siinä eri herätyssuuntien pappilan lapsen muistelevat. Heränneistä ovat mukana Mauno Jokipii, Marja Myyryläinen ja Anssi Sinnemäki.
Toimittaja itse muistelee Rukoilevaisuutta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33803
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #117 : 01.06.14 - klo:07:24 »
Nyt luen jopa neljää kirjaa vuorotellen. Eniten aikaa vietän Avilan Teresan Sisäinen linna-kirja ääressä. Erikoisesti Teresan puhe itsensä tuntemisen tärkeydestä, rukouslämän pohjakskin, on kuin öljyä haavoille. Onhan useammin minullekin sanottu: Älä  vatvo aina itseäsi ! Totta sekin, mutta luulen jo tulleeni aika tutuksi oman sieluni kaivon suhteen. Nyt voin täyttyä uusien lähteiden vesillä.

Ilon polku esittelee :

http://www.ilonpolku.fi/kauppa/product_details.php?p=738

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #118 : 01.06.14 - klo:18:20 »
Työn alla Tarmo Kunnaksen Fasismin lumous. Kuudensadan sivun jööti ja hidaslukuinen, mutta mielenkiintoinen.

Urakka suoritettu pääosin, tosin toinen läpikäynti on varmaan paikallaan. Yhdellä lukukerralla ei kokonaisuus vielä jäsentynyt riittävästi. Onneksi saunaporukkaan kuuluu muutama sellainen, jonka kiinnostuksen kohteet sivuavat Kunnaksen kirjaa, parilla jopa tieteellisellä tasolla.

Nyt pitää keventää: Juhani Paasivirran Suomi ja Eurooppa 1808-1914.

Mt

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33803
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 7
« Vastaus #119 : 09.06.14 - klo:14:36 »
Kävin kirjastossa. Vein viisi pois, hain seitsemän. Uusissa mm. Eero Huovisen, Merja Merraksen ( ort.) Elina Karjalaisen, Jukka ja Outi Pakkasen teoset, sekä lahtelaisesta yrittäjästä, Jalo Paanasesta kirjoitettu elämänkuva, sekä yksi maalaisromanttinen Enni Mustonen.

Mukkulan kirjastossa on hyvin pieni valikoima usk.kirjoja, joten näistä päästyäni, tilaan pääkirjastosta.

Luin Viva-lehteä ja kiinnitin huomion erään toimittajan nimeen.  :001:
...
Raamatussa on selvästi sanottu, 1.Tim.kirj. 5:8 mitä Jumala sanoo omaisten ja läheisten hoitamisesta. Taidan ottaa raamatun mukaan seuraavaan lounastapaamiseen ja paukuttaa sillä jakeella päähän , kun aina haukkuvat minua jälkeläisten hyysäämisesta.  :003:

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)