Kirjoittaja Aihe: Kyynisyys; onko se hyvästä vai pahasta?  (Luettu 4015 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Kyynisyys; onko se hyvästä vai pahasta?
« : 26.11.12 - klo:09:37 »
Olen ihmetellyt tätä. Nuorempana melkeinpä ujouden piikkiin minä pistäisin kyynisyyden. Stoalaisuuteen antiikin filosofiassa se kuuluu. Mutta se on muuttanut muotoaan ainakin minulla. Onko kyynisyys synnynnäinen vai kasvatuksen aiheuttama? Minä olen tullut vieläkin kyynisemmäksi, mutta minun mielestäni se ei ole mitään pahuutta.
wilhelmi niskasen jäljillä

myyrä

  • Vieras
Vs: Kyynisyys; onko se hyvästä vai pahasta?
« Vastaus #1 : 26.11.12 - klo:09:57 »
Olen ihmetellyt tätä. Nuorempana melkeinpä ujouden piikkiin minä pistäisin kyynisyyden. Stoalaisuuteen antiikin filosofiassa se kuuluu. Mutta se on muuttanut muotoaan ainakin minulla. Onko kyynisyys synnynnäinen vai kasvatuksen aiheuttama? Minä olen tullut vieläkin kyynisemmäksi, mutta minun mielestäni se ei ole mitään pahuutta.

Tulen yhä kyynisemmäksi mitä älyttömämmäksi maailma menee. Jos elää pää pensaassa ei ole kyyninen. Ihmiskunta kulkee kohti lopullista tuhoa. :icon_cool:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Kyynisyys; onko se hyvästä vai pahasta?
« Vastaus #2 : 26.11.12 - klo:10:08 »
Veljet edellä kertoo myös minun kokemuksistani.  Pyrin pitämään kyynisyyteni pääni sisällä. Välillä sen on päästävä poksahtamaan.
Kyynisyyden huomaa helposti.  Toivon kuitenkin toivottomuuden häviävän toivolle. Kyynisellekin pukkaa välillä iloa pilkahtamaan.
Syksyn pimeät pitkät päivät, sisälläolon pakko ja lehtien mustanpuhuvat uutiset lisäävät kyynisyyttä.
Psalmin laulajallekin oli hyvin tyypillisiä tunteita katkeruus, toivottomuus jopa viha. Mihinkä ihminen luonnoltaan pääsisi aikojen kuluessakaan.

Adventin valo on lähellä. Jaksakaamme !

En osaa sanoa onko kyynisyys hyvästä vai pahasta. Se vain on asioiden ja olosuhteiden suhteen ilmenevä. On kai seluonteissakin samoin kuin pessimismi ja optimismi.
Usein ajattelua ja älyä leimaa kyynisyys.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Kyynisyys; onko se hyvästä vai pahasta?
« Vastaus #3 : 26.11.12 - klo:10:14 »
Kyynisyys on realismia, mutta realistinkin on välillä paettava todellisuutta unelmiin jaksaakseen.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Kyynisyys; onko se hyvästä vai pahasta?
« Vastaus #4 : 26.11.12 - klo:11:22 »
Kyynisyys on toivon menettämistä, vai?

Ei realismia, ei!  :018: soo soo myyrä

Eikö sitä voi itse valita miten ajattelee?
Kyynisesti tai ei-kyynisesti eli toiveikkaasti.
Herra armahda.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Kyynisyys; onko se hyvästä vai pahasta?
« Vastaus #5 : 26.11.12 - klo:15:12 »
Onpas mielenkiintoista, vaatisi syvällistä paneutumista että jotain osaisi tähän sanoa.
Takertuisin pariin asiaan mitkä kolahti:
Kyynisyys liittyy ajatteluun, tiedostamiseen...
Kyynisyys on toivonsa menettämistä koska ajattelun tuloksena todetaan että
on liian myöhäistä, millekään ei voi mitään.
Ehkä tästä puuttuu luottamus Jumalaan ja pelastumiseen.
Mutta mukana vahvasti tieto siitä mihin tämä maailma on menossa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Kyynisyys; onko se hyvästä vai pahasta?
« Vastaus #6 : 26.11.12 - klo:19:30 »
Kyynisyys on varmaankin suojautumiskeinona tarpeellinen. Suojautuminen ei vain saa olla pysyvää. Silloin jää vangiksi omien muuriensa sisän. Olisikohan se sitä paatumista?

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Kyynisyys; onko se hyvästä vai pahasta?
« Vastaus #7 : 26.11.12 - klo:19:59 »
Ehkäpä se on epäuskon hedelmää osittain. Sitä löytyy luultavasti enemmän tai vähemmän kaikilta muilta paitsi vauvoilta ja vammaisilta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Kyynisyys; onko se hyvästä vai pahasta?
« Vastaus #8 : 02.12.12 - klo:07:48 »
Mitä se kyynisyys on?

Elämähän on seikkailu ja täynnä iloisia asioita.
Vauhtia ja vaarallisia tilanteita.

Kyynikot on pikkasen jarruna tälläiselle, joka on täynnä uusia ideoita ja aina tekemässä kaikenlaisia uusia valloituksia ja kokeilua.
Yleensä pomot on kyynikkoja. Ne aina sanoo, tuleekohan tostakaan mitään.

Jokaisen kyynikon tulisi jättää kyynisyys ja realismi roskakoppaan ja alkaa positiiviseksi.

Minusta se ei kuitenkaan ole synti, jokainenhan sitä joskus on kyyninen, varsinkin jos elämässä sattuu ja nainen jättää tai jotain.
Onneksi mulla se ei kestä kauaa, mutta minusta siitä tulisi päästä irti. :-\
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Kyynisyys; onko se hyvästä vai pahasta?
« Vastaus #9 : 02.12.12 - klo:10:05 »
Lainaus
Minusta se ei kuitenkaan ole synti, jokainenhan sitä joskus on kyyninen, varsinkin jos elämässä sattuu ja nainen/MIES jättää tai jotain.
Onneksi mulla se ei kestä kauaa, mutta minusta siitä tulisi päästä irti.

tottatöriset

ei saa antaa kyynisyyden tehdä pesää itseemme
Herra armahda.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Kyynisyys; onko se hyvästä vai pahasta?
« Vastaus #10 : 03.12.12 - klo:00:00 »
Kyllä kai kyynisyys on paha asia, kuten esim. katkeruuskin.
Nämä tunteet/reaktiot on kuitenkin varsin tuttuja ihmispoloiselle, mutta pyrittävä siihen että ovat
hetkellisiä ja ohimeneviä, eivätkä pysyvä olotila.
Pitäisi löytää ne elämän pienet ja suuret ilot ja positiivisuus sekä vastuullisuus.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kyynisyys; onko se hyvästä vai pahasta?
« Vastaus #11 : 03.12.12 - klo:00:01 »
Kyllä kai kyynisyys on paha asia, kuten esim. katkeruuskin.
Nämä tunteet/reaktiot on kuitenkin varsin tuttuja ihmispoloiselle, mutta pyrittävä siihen että ovat
hetkellisiä ja ohimeneviä, eivätkä pysyvä olotila.
Pitäisi löytää ne elämän pienet ja suuret ilot ja positiivisuus sekä vastuullisuus.


Ajattelen samoin.
Ja vaikka vaikeaa olisikin niin silti kannattaisi työstää pois ko asiat niin olisi helpompi olla ja hengittää.

myyrä

  • Vieras
Vs: Kyynisyys; onko se hyvästä vai pahasta?
« Vastaus #12 : 05.12.12 - klo:09:01 »

Elämähän on seikkailu ja täynnä iloisia asioita.
Vauhtia ja vaarallisia tilanteita.


Minusta se ei kuitenkaan ole synti, jokainenhan sitä joskus on kyyninen, varsinkin jos elämässä sattuu ja nainen jättää tai jotain.
Onneksi mulla se ei kestä kauaa, mutta minusta siitä tulisi päästä irti. :-\

Elämä tekee joskus kyyniseksi. Tuo naisjuttu oli hyvä esimerkki (niissä mulle on tullut monta epäonnistumista, kai oma vika  :-\ ) samoin kun seuraa vaikka uutisia Suomesta ja maailmalta. Onneksi mie olen kuitenkin loppujen lopuksi peruspositiivinen tyyppi, se on geeneissä mummin puolelta (mummi tässä tapauksessa äitini, häntä sanottiin perhepiirissä mummiksi vaikka lastenlapsia ei olekaan kuin 7).

Minussa on ihmeellinen sekoitus inhorealistia ja taivaanrannan maalaria.  :icon_eek:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Kyynisyys; onko se hyvästä vai pahasta?
« Vastaus #13 : 05.12.12 - klo:10:30 »
Kun mietin kuka olisi tyyppi-kyyninen kasvo, niin päädyin Jörn Donneriin. Kuitenkin hänessä on hiukan myös huumoria ja paljon taidetta.
Kyllä monet poliitikot ovat aikojen saatossa tulleet kyynikoiksi. Mikä oli presidentti Paasikivi ? En tuntenut, enkä muista muuta kuin että hän oli hyvin kiukkuinen luonteeltaan. Kuitenkin toisaalta kristitty.  :eusa_think:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kyynisyys; onko se hyvästä vai pahasta?
« Vastaus #14 : 05.12.12 - klo:11:22 »
Kyynisiä henkilöitä ovat monet muutkin presidentit. Otetaan vaikka suurin presidetti; Risto Ryti. Hän oli toisaalta erittäin vastuullinen... Suomen kansan edestä hän kuoli. Toiveikas hän oli Suomen kansan edestä. Mutta hän ei ollut katkera. Hän oli positiivinen, mutta kyynikko. Hänkin kuului kirkkoon.
wilhelmi niskasen jäljillä