Kirjoittaja Aihe: Ihon väri  (Luettu 14025 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Vs: Ihon väri
« Vastaus #45 : 05.04.11 - klo:11:00 »
Minä ajattelen elämän alkavan jo hedelmöityksestä ja abortti on aina tämän pienen elämän tappamista, mutta mielestäni on myös tilanteita joissa abortti on pienempi paha.

Tuossa olikin jo vastausta, mutta sen verran vielä tarkentaisin, että puhutko tuossakin vaiheessa ihmisen tappamisesta? Eli jos tehdään jälkiehkäisy niin tapetaan ihminen? Itse ajattelen, että ihmisyyttä melko pitkälle määrittelee tietoisuus, eikä ainakaan tuossa vaiheessa yksinkertaisesti voi puhua tietoisuuden olemassaolosta, mutta raskauden kuluessa se kyllä kehittyy tarpeeksi pitkälle, että voidaan puhua nimenomaan ihmiselämästä. Minusta on tavallaan tappamisen käsitteen liudentamista, jos käyttää termiä, mikä on todella vahva ja merkityksellinen, mutta kuitenkin suhtautuu jatkuvaan puolustuskyvyttömien tappamiseen (tai suunnitelmallisuushan merkitsee, että puhumme käytännössä murhasta) melko rauhallisesti ja jopa puoltaen sen rutiininomaista sallimista lainsäädännössä. Itse näen, että lähes loppuunkehittyneen sikiön surmaaminen todellakin on ihmiselämän tappamista, mutta että ei-tietoisen solukimpun terminoiminen ei sitä ole. Minusta on jotensakin outoa sytytellä kynttilöitä jälkiehkäisyn merkeissä, kun ei sitten vähääkään itketä niitä valtaisia määriä "lapsia", jotka terminoituvat vastaavassa vaiheessa ihan luontaisesti (toki voimme mukavuudenhaluisesti ajatelle, että he eivät olisi selvinneet muutenkaan, mutta tästähän ei ole mitään varmuutta).
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Lipasto

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 40
Vs: Ihon väri
« Vastaus #46 : 05.04.11 - klo:11:05 »
No minä en hyväksy aborttia, joka tehdään lainvastaisesti. Syntynyttä lasta ei abortoida, silloin on kyseessä rikos nimeltä tappo, jolle on rikoslaissa määrätty rangaistus. Menen tässä ihan lain kirjaimen mukaan. Minusta tässä asiassa on lainsäädäntö kunnossa.
En myöskään hyväksy puoskarointia, mikä sitten taas aborttiin kielteisemmin suhtautuvissa maissa on ikävä bisnes, koska asiaa ei voida laillisin ja vaarattomammilla keinoin hoitamaan.
Tappamis-sanan käyttäminen on mielestäni turhan karu sanavalinta tässä yhteydessä. Ei keskenmenossakaan puhuta lapsen kuolemasta, vaan raskauden keskeytymisestä. Abortti on raskauden keskeyttäminen lääketieteellisin keinoin. Minä en osaa sanoa milloin ihmisestä tulee ihminen, en ole perehtynyt asiaan tarpeeksi. Uskon lakimääräisten raskausviikkorajojen antavan suuntaa siihen kuitenkin.
Nämä ovat vaikeita asioita hyvin monelle joita asiaa koskee, vieraiden asialla päsmäröinti ei asiaa ainakaan auta.

Poissa Vaarala

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 37
Vs: Ihon väri
« Vastaus #47 : 05.04.11 - klo:11:16 »
No minä en hyväksy aborttia, joka tehdään lainvastaisesti. Syntynyttä lasta ei abortoida, silloin on kyseessä rikos nimeltä tappo, jolle on rikoslaissa määrätty rangaistus. Menen tässä ihan lain kirjaimen mukaan. Minusta tässä asiassa on lainsäädäntö kunnossa.
Jokainen meistä antaa näin mandaattinsa lain säätäjille ja toimeenpanijoille. Eli kun annat tälle asialle mandaatin, minusta siis perustellusti voidaan sanoa että hyväksyt myös Suomen kaltaisen aborttikäytännön. Tällaisia vastauksia kysymykseeni halusinkin. :) Olen samaa mieltä, Suomen lainsäädäntö abortin suhteen todellakin vaikuttaa olevan parhaimmasta päästä, se ottaa huomioon sekä naisen että ihmiseksi kehittyvän oikeudet. Itsekään en äkkiseltään lähtisi muuttamaan Suomen lainsäädäntöä tässä asiassa. Voisi helposti mennä lapsi pesuveden mukana..

En myöskään hyväksy puoskarointia, mikä sitten taas aborttiin kielteisemmin suhtautuvissa maissa on ikävä bisnes, koska asiaa ei voida laillisin ja vaarattomammilla keinoin hoitamaan.
Tappamis-sanan käyttäminen on mielestäni turhan karu sanavalinta tässä yhteydessä. Ei keskenmenossakaan puhuta lapsen kuolemasta, vaan raskauden keskeytymisestä. Abortti on raskauden keskeyttäminen lääketieteellisin keinoin. Minä en osaa sanoa milloin ihmisestä tulee ihminen, en ole perehtynyt asiaan tarpeeksi. Uskon lakimääräisten raskausviikkorajojen antavan suuntaa siihen kuitenkin.
Nämä ovat vaikeita asioita hyvin monelle joita asiaa koskee, vieraiden asialla päsmäröinti ei asiaa ainakaan auta.
Kukaan ihminen sinänsä ei mielestäni ole tälle asialle vieras, se voi koskea yllättävääkin kautta joskus sitten kuitenkin. Joka tapauksessa on mielestäni ehdottoman tärkeää, että tästä asiasta puhutaan, ja Soinilta oli törkeää yrittää mitätöidä 15-vuotiaan kysymys abortista. http://www.iltalehti.fi/vaalit/2011032813443852_vl.shtml?ref=leiki

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ihon väri
« Vastaus #48 : 05.04.11 - klo:11:42 »
Lainaus käyttäjältä: Vaarala
Mikäli Israelissa abortoidaan terveitä, melkein jo syntyviä, niin se todella kuulostaa melko hurjalta.


Tuollainen kuva tuosta radio-ohjelmassa olleesta lauseesta tuli,
mutta en pidä tätä saamani kuvaa välttämättä luotettavana.
Suuntaa antava se varmasti kuitenkin on.
Saatanpa joskus innostua surffailemaan ja yrittää selvittää, kuinka vanhana paikallisen lainsäädännön mukaan sikiön/lapsen saa abortoida.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ihon väri
« Vastaus #49 : 05.04.11 - klo:12:00 »
Lainaus käyttäjältä: Vaarala
Soinilta oli törkeää yrittää mitätöidä 15-vuotiaan kysymys abortista

Ymmärtäisin, että on turhauttavaa, kun Soinilla on vastassaan sellainen voimakas asennekenttä, joka on varsin aborttimyönteinen.
Ei se ole tuossa tilanteessa helppo uskoa Room.Kat. kirkon tapaan abortista näinä aikoina meillä.

Media tekee tästä asiasta varmaan nyt suuren hälyn: "15 vuotiaan tytön kysymys mitätöidään".
Kumma, kun media ei pitänyt hälyä "Älä alistu" -kampanjan alla, kun media itse, tietyt uskonnolliset tahot ja monet muut tahot mitätöivät erään nuoren naisen kertomuksen omasta elämästään.
Onneksi tuon nuoren naisen henkilötiedot eivät olleet median tiedossa.
Tuo nainenhan lynkattiin julkisuudessa uskonnollisten ja ei-uskonnollisten tahojen toimesta.
Ja ketään ei kiinnostanut.

Kyllä minä ymmärrän sekin puolen, että yleisö haluaa huvia.
Varmaankin tästä johtuen tuon tuostakin Soinilta kysellään näitä aborttiasioita, koska yleisö tietysti toivoo, että Soini antaisi "hassuja vastauksia", eli vastauksia, jotka poikkeavat radikaalisti ajan hengen mielipiteestä.



Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Ihon väri
« Vastaus #50 : 05.04.11 - klo:12:09 »
Itse ajattelen, että ihmisyyttä melko pitkälle määrittelee tietoisuus, eikä ainakaan tuossa vaiheessa yksinkertaisesti voi puhua tietoisuuden olemassaolosta, mutta raskauden kuluessa se kyllä kehittyy tarpeeksi pitkälle, että voidaan puhua nimenomaan ihmiselämästä.

Tuossa on puolensa ja puolensa. Mitä ajattelisit vauvasta, joka kuolee vajaan viiden tunnin ikäisenä, koska aivot eivät ole kehittyneet liskonaivoja pidemmälle? Tuon määritelmän mukaan kyseinen lapsi ei olisi ollut ihminen ollenkaan.

Luulen, että jos arvelisin olevani raskaana, mieltäisin heti paikalla sen parista hassusta solusta koostuvan alkion omaksi lapsekseni. Tällä perusteella ajattelen elämän alkavan hedelmöityksestä. Muut saavat ajatella eri tavalla.

Minusta on tavallaan tappamisen käsitteen liudentamista, jos käyttää termiä, mikä on todella vahva ja merkityksellinen, mutta kuitenkin suhtautuu jatkuvaan puolustuskyvyttömien tappamiseen (tai suunnitelmallisuushan merkitsee, että puhumme käytännössä murhasta) melko rauhallisesti ja jopa puoltaen sen rutiininomaista sallimista lainsäädännössä.

Hyvä huomio. Taidan ruveta puhumaan tappamisen sijaan elämän riistämisestä, se sopii paremmin aiheeseen.

Mielenkiinnosta minäkin kysyn, että onko kierukan käyttö mielestäsi tappamista myös?

Hyvä kysymys. Ajattelisin asian ehkä näin: Mun mielikuvissa kierukalla ehkäisty raskaus ja koeputkihedelmöityksen ylimääräiset alkiot on aika lailla samalla viivalla. Ja koska mun ihmisyyden määrittelyni suuntautuu vahvasti tulevaisuuteen, kuten yllä olevasta varmaan huomaa, en ajattelisi alkiota ilman tulevaisuutta ihmiseksi.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ihon väri
« Vastaus #51 : 05.04.11 - klo:15:14 »
Tuossa on puolensa ja puolensa. Mitä ajattelisit vauvasta, joka kuolee vajaan viiden tunnin ikäisenä, koska aivot eivät ole kehittyneet liskonaivoja pidemmälle?

Ei kannata nyt puhua tunneista vaan nimenomaan viikoista. Siis, missä vaiheessa alkio on oikeasti ihminen, joka tuntee ja ajattelee. Siihen oikea vastaus on, että ihmisten ajattelu ja tunteminen alkaa kehittyä vasta vauvaikäisenä 1-3  v.
 
Acta, non verba.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Ihon väri
« Vastaus #52 : 05.04.11 - klo:15:24 »
Ei kannata nyt puhua tunneista vaan nimenomaan viikoista. Siis, missä vaiheessa alkio on oikeasti ihminen, joka tuntee ja ajattelee. Siihen oikea vastaus on, että ihmisten ajattelu ja tunteminen alkaa kehittyä vasta vauvaikäisenä 1-3  v.

Tämäkin on yks ajattelumalli, mutta llwyd puhui raskauden aikaisesta kehittymisestä.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ihon väri
« Vastaus #53 : 05.04.11 - klo:15:29 »
Tämäkin on yks ajattelumalli, mutta llwyd puhui raskauden aikaisesta kehittymisestä.

Mulla on jonkinlaista kokemusta, kun mulla on kaksi lasta (nyt jo aikuisia). Raskauden loppuviikkoina vauva aistii äänet ja rytmin, muttei tietystikään pysty muodostamaan siitä jotain kuvaa, mistä on kysymys. Sikiö siis aistii. Sikiö ei ajattele. Ajattelun kehitys vie keskimäärin noin 20 vuotta. Mulla siinä meni 25  vuotta.
Acta, non verba.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Ihon väri
« Vastaus #54 : 05.04.11 - klo:15:34 »
Mulla on jonkinlaista kokemusta, kun mulla on kaksi lasta (nyt jo aikuisia). Raskauden loppuviikkoina vauva aistii äänet ja rytmin, muttei tietystikään pysty muodostamaan siitä jotain kuvaa, mistä on kysymys. Sikiö siis aistii. Sikiö ei ajattele. Ajattelun kehitys vie keskimäärin noin 20 vuotta. Mulla siinä meni 25  vuotta.

Kai sääki huomaat että kommentoit nyt llwydin mielipidettä etkä mun? Ehkä keskustelun seuraamista helepottais jos myös lainailisit llwydiä etkä mua...
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ihon väri
« Vastaus #55 : 05.04.11 - klo:15:47 »
Kai sääki huomaat että kommentoit nyt llwydin mielipidettä etkä mun? Ehkä keskustelun seuraamista helepottais jos myös lainailisit llwydiä etkä mua...

Olen pahoillani. Joka tapauksessa meidän sikiöille soitettiin klassista ja rokkia vuorotellen. Rockin vaikutus olisi pitkäaikaisempi.
Acta, non verba.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Ihon väri
« Vastaus #56 : 05.04.11 - klo:15:50 »
Mulle laulettiin Laulu yhteisestä leivästä -messua (äiti ja isä olivat kuorossa). Kuulemma potkin tahdissa kuunnellessani. Vaikutus vaikuttaa hyyyyyvin pitkäaikaiselta.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Vs: Ihon väri
« Vastaus #57 : 05.04.11 - klo:16:14 »
Ei kannata nyt puhua tunneista vaan nimenomaan viikoista. Siis, missä vaiheessa alkio on oikeasti ihminen, joka tuntee ja ajattelee. Siihen oikea vastaus on, että ihmisten ajattelu ja tunteminen alkaa kehittyä vasta vauvaikäisenä 1-3  v.
 

Tietoisuushan ei mitenkään edellytä täyttä ymmärrystä ja ajattelukykyä. Jos ajattelemme, että joku henkilö surmaa odottavan äidin, jolla laskettu päivä on jo mennyt ohi niin kyllä minun käsitysmaailmassani tämä henkilö surmaa kaksi ihmistä. Tämän takia ymmärtääkseni myöhäiset abortit ovat normaalitilanteissa laittomia ilmeisesti lähes kaikissa maissa. Tätä asiaa ei voi saada mustavalkoiseksi niin kuin sitä USA:ssa aivan väkisin yritetään, mutta se mustavalkoisuuden puuttuminen koskee kumpaakin ääripäätä. Toisaalta sitä käsitystä, että jälkiehkäisyn harjoittaja on julma "lapsenmurhaaja" ja toisaalta sitä ajatusta, että sikiöillä ei ole missään vaiheessa mitään omia äidistä erillisiä oikeuksia. Tästä välistä löytyvät ne alueet, joista löytyy rationaalinen käsitys asiasta.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Niila

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 50
Vs: Ihon väri
« Vastaus #58 : 06.04.11 - klo:01:03 »
Asuin ennen muuttoani vähän aikaa entisessä pienessä kaivoskylässä. Tässä kylässä oli enemmän maahan muuttajia kun meitä meikäläisiä. Suurin näistä meikäläisistä asuivat siellä vain siksi että se oli lähellä heidän työpaikkaa, jos sitä ei olisi ollut ei olisi ollut heitäkään.
Monet maahanmuuttajista oli heti kaupunkiin tultua lastattu suoraan lentikentältä linjuriin ja kyyditetty sinne. Jotkut olivat asunneet kylässä jo ylikin kolmekki vuotta vaikka olivat etsineet koko ajan asuntoa lähempää kaupunkia, josta joka hakemukseen tulee sama vastaus ei ole asuntoa ilmoitetaan kun vapautuu. Meikäläisille kyllä lyöty heti tai pienen odotuksen jälkeen.
Sitten viellä puhutaan että Suomi on tasa-arvoinen maa ei ainakaan tässä asiassa. Ihmisiä hekin ovat vaikka ovatkin erivärisiä kun me. Ei heitä saisi tällä tavalla syrjiä ja eristää muista johonkin pikkukylään, jossa on todella surkeat palvelut ja joista puuttuivat kaikki virastot sekä terveyspalvelut. Ne lyötyy 40 km. päässä olevasta kaungista, johon oli kirsikkana kakun päälle todella olemattomat yhteydet. Vaan heillä kuulusi olla samat lähtökohdat elämälleen kuin meillä ja paremmin he sopeutuisivat uuteen kotimaahansa ja kulttuuriin kun saisivat elää sen keskellä.

Itse en muttanut maahanmuuttajien takia pois vaan juuri palveluiden puuttumisen vuoksi en jäänyt edes koko maakuntaankaan.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ihon väri
« Vastaus #59 : 06.04.11 - klo:08:51 »
Sitten viellä puhutaan että Suomi on tasa-arvoinen maa ei ainakaan tässä asiassa. Ihmisiä hekin ovat vaikka ovatkin erivärisiä kun me. Ei heitä saisi tällä tavalla syrjiä ja eristää muista johonkin pikkukylään, jossa on todella surkeat palvelut ja joista puuttuivat kaikki virastot sekä terveyspalvelut. Ne lyötyy 40 km. päässä olevasta kaungista, johon oli kirsikkana kakun päälle todella olemattomat yhteydet. Vaan heillä kuulusi olla samat lähtökohdat elämälleen kuin meillä ja paremmin he sopeutuisivat uuteen kotimaahansa ja kulttuuriin kun saisivat elää sen keskellä.

Komppaan!
Acta, non verba.