Laodikea (kansanvalta/suosio)
- Ja Laodikean seurakunnan enkelille
kirjoita:
Mitä olet nähnyt
- Näin sanoo Amen,
se uskollinen ja totinen todistaja,
Jumalan luomakunnan alku:
Mikä nyt on
- Minä tiedän sinun tekosi:
sinä et ole kylmä etkä palava;
oi, jospa olisit kylmä tai palava!
Mutta nyt,
koska olet penseä,
etkä ole palava etkä kylmä,
olen minä oksentava sinut suustani ulos.
Sillä sinä sanot:
Minä olen rikas,
minä olen rikastunut
enkä mitään tarvitse;
etkä tiedä,
että juuri sinä olet
viheliäinen ja kurja ja köyhä
ja sokea ja alaston.
Minä neuvon sinua
ostamaan minulta
kultaa,
tulessa puhdistettua,
että rikastuisit,
ja valkeat vaatteet,
että niihin pukeutuisit
eikä alastomuutesi häpeä näkyisi,
ja silmävoidetta
voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
Kaikkia niitä,
joita minä pidän rakkaina,
minä nuhtelen ja kuritan;
ahkeroitse siis ja tee parannus.
Katso,
minä seison ovella ja kolkutan;
jos joku kuulee minun ääneni
ja avaa oven,
niin minä käyn hänen tykönsä sisälle
ja aterioitsen hänen kanssaan,
ja hän minun kanssani.
Mitä tämän jälkeen on tapahtuva
- Joka voittaa,
sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani,
niinkuin minäkin olen voittanut
ja istunut Isäni kanssa hänen valtaistuimellensa.
Jolla on korva, se kuulkoon,
mitä Henki seurakunnille sanoo.

Ilm 3:14-22
Jeesus esittäytyy Laodikean seurakunnalle
alkutekstin sanalla arkhe = ALKU
- Näin sanoo ….
Jumalan luomakunnan ALKU (arkhe)
Evankeliumissaan Johannes paljastaa,
että Hän on Jumalan luomakunnan ALKU
sillä …
- Kaikki on saanut syntynsä
Hänen kauttaan,
ja ilman Häntä ei ole syntynyt mitään,
mikä syntynyt on.
Luomakunta ei ole pelkästään
saanut alkuansa Jeesuksessa.
Se myöskin pysyy voimassa Hänessä.
Hän on sen kantava voima.
- kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
ja hän on ennen kaikkia,
ja hänessä pysyy kaikki voimassa
Arkhe on ilmaisu, joka sisältää
tämän kannattelevan merkityksen.
Jeesus on koko luomakunan
kantava voima, kulmakivi.
Luukas käyttää juuri tätä sanaa
kertoessaan hyvin raskaassa lastissa
olleesta liinasta,
jota neljästä kulmasta kannatellen
laskettiin näyssä Pietarin eteen:
- Ja hän näki taivaan avoinna
ja tulevan alas astian,
ikäänkuin suuren liinavaatteen,
joka neljästä kulmastaan (arkhais)
laskettiin maahan.
Mutta ennen kaikkea
ja mitä suurimmassa määrin
arkhe tarkoittaa hallintavaltaa,
kuten Paavali Efesolaisille kirjoittaa:
- korkeammalle kaikkea
hallitusta ja valtaa ja voimaa ja herrautta
ja jokaista nimeä,
mikä mainitaan,
ei ainoastaan tässä maailmanajassa,
vaan myös tulevassa
Ja edelleen Kolossalaisille:
- Sillä Hänessä luotiin kaikki,
mikä taivaissa ja mikä maan päällä on,
näkyväiset ja näkymättömät,
olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia,
hallituksia arkhe tai valtoja,
kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
ja hän on ennen kaikkia,
ja hänessä pysyy kaikki voimassa.
…
joka on kaiken hallituksen arkhe
ja vallan pää
Jeesus on Jumalan luomakunnan arkhe
alku/kantavuus/hallitus.
Sana arkhe tarkoittaa
suurimmassa määrin juuri tuota
viimeksi mainittua.
Konteksti Laodikean seurakunnalle
tuo esille nimenomaan
Jumalan luomakunnan hallitsijan.
Tällainen esittäytyminen nostaa
väkisinkin Laodikean lähettilään mieleen
profeetta Jesajan käyttämän ilmaisun:
Jeesus ei vanhan liiton profeettojen tapaan
vahvista Jumalansa Sanaa Aamenella.
Vaan hän sanoo itse olevansa Amen.
Hän itse on se Sana.
Profeetat julistivat:
Mutta Jeesus taas:
Ja nyt Jeesus esittäytyy
Laodikean seurakunnalle sanoen:
- Näin sanoo ....
se uskollinen ja totinen todistaja
Uskollinen ja totinen viittaa hallitsijan ominaisuuksiin.
Jeesuksella on tuomio-
ja kaikkinainen esivalta.
Sekä Jumalan huoneen rakentajana
sen hallintavalta.
Ilmestyskirjan loppuriveillä
Johannes kirjoittaa:
- Ja minä näin taivaan auenneena.
Ja katso: valkoinen hevonen,
ja sen selässä istuvan nimi on
Uskollinen ja Totinen,
ja hän tuomitsee ja sotii vanhurskaudessa.
Heprealaisille kirjoittava sanoo:
- mutta Kristus on uskollinen Poikana,
hänen huoneensa haltijana
Todistaja on alun perin
oikeudellinen termi.
”Marttyyri”
mielletään myös veritodistajaksi.
Jeesuksen sanoma
Laodikean seurakunnalle on,
että Hän on todistaja,
silminnäkijä.
- Minä tiedän sinun tekosi …
Jatkan Aapeli Saarisalon käännöksen mukaan.
- Tekosi tunnen,
ettet ole kylmä etkä palava.
Jospa olisit kylmä tai palava!
Koska siis olet penseä
etkä palava tai kylmä,
olen oksentava sinut suustani.
Sanot näet:
'Olen rikas,
olen rikastunut enkä mitään tarvitse'
etkä tiedä,
että sinä olet
viheliäinen ja kurja ja köyhä
ja sokea ja alaston.
Amenen Jumala eli
Varma ja Luotettava Valtias
puhuttelee Laodikean seurakuntaa.
Tämä kaikkinäkevä todistaja
tuo esille totisen totuuden.
Mutta onneksi Hän itse
on ja myös pysyy uskollisena.
Vaikka Laodikea on pensistynyt.
Ja ylpistynyt.
- Neuvon sinua
ostamaan Minulta kultaa,
tulessa puhdistettua,
jotta rikastuisit,
ja valkeat vaatteet,
jotta niihin pukeutuisit
eikä alastomuutesi häpeä näkyisi,
ja silmävoidetta
silmäisi voitelemiseen,
jotta näkisit.
Kaikkia, joita rakastan,
Minä nuhtelen ja kuritan;
ahkeroitse siis ja käänny.
Katso,
oven takana seison ja kolkutan;
jos joku kuulee ääneni ja avaa oven,
käyn tykönsä sisälle
ja aterioin kanssaan ja hän kanssani.
Jeesus nuhtelee ja kurittaa,
koska Rakastaa tuota kurjaa
Laodikean kansanvaltaseurakuntaa.
Hän haluaa,
että Hänen omansa myös Laodikeasta
voisivat kerätä aarretta taivaisiin,
rikastua,
että he päättäisivät juoksunsa
voittajina,
että heillekin löytyisi paikka
Karitsan juhlapöydästä.
Tuohon voittoon me Jeesuksen omat
emme pääse omalla yrittämisellä.
Vain Hänen voimassaan
ja Hänen läsnäolonsa meissä
mahdollistaa pelastetun ihmisen
vaeltamisen Hengessä.
Siksi Jeesus kehottaa meitä
jatkuvaan parannukseen.
Ja Hän lähestyy
aivan erityisellä tavalla
niiden ihmisten sydämiä,
joiden rakkaus Häntä kohtaan
on jotenkin haalistunut ja pensistynyt.
Uskollisena Hän kolkuttaa
näiden omiensa sydämillä.
Päästäkseen sisälle.
Valloittaakseen heidät kokonaan.
Päästäkseen kaikkein läheisimpään yhteyteen:
- Joka voittaa,
sen annan istua kanssani valtaistuimellani,
niin kuin Minäkin olen voittanut
ja istunut Isäni kanssa valtaistuimellaan.
Meillä Jumalan omilla
on edessämme kilvoitus.
Voimme saada voittajan
kruunun eli seppeleen.
Uskollisuudesta.
Jos olemme uskottomat,
on Hän kuitenkin uskollinen.
Mutta Hän on myös
vanhurskas eli oikeudenmukainen.
Jos emme voita kilpailua,
emme saa kruunuakaan.
Paavali tiesi olevansa pelastettu.
Mutta ei tiennyt olisiko
saava myös kruunun.
Kunnes aivan loppusenteillä
hän sen tiesi,
kun oli kilvoituksensa kilvoitellut.
Juoksunsa päättänyt.
Ja odotti nyt vain
voiton seppeleen saamista.
Kruunajaisia.