Kirjoittaja Aihe: Ahdas portti ja kaita tie  (Luettu 26800 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #60 : 31.03.16 - klo:18:29 »
Olen ajatellut joskus, että kun Vapahtaja oli ristillä, saattoi ajatella, että nyt on "peli menetetty" ja hän ei kutsunut niitä 12 legioonaa enkeliäkään avukseen vaan teki kuin tehdä piti.
Mutta kuinka ollakaan, se olikin suurin voitto.
Siinä kukistettiin pahan vallat, synti, sairaudet hän kantoi ristille ja voitti vihollisvalloista viimeisimmänkin eli kuoleman vallat.
Suurin voitto Golgatan ristillä.
Ja kolmantena päivänä hän totisesti nousi ylös kuolleista.

Ihmeellinen Jumala ja hänen Poikansa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #61 : 01.04.16 - klo:09:52 »
Kaidalla tiellä on omat taistelunsa.
Minulla on sellainen aavistus, että taisteluja siellä aiheuttavat maalliset ilot ja surut, hyvät ja huonot maalliseen elämään kuuluvat asiat.

Se, mistä ihminen oikeasti on kiinnostunut, sitä hän ajattelee, sen parissa touhuaa ja elää. Jos ihminen on paljon vaikkapa pianon soittamisesta kiinnostunut, hän sitä harrastaa, puhuu siitä ja asia on jatkuvasti hänen mielessään.
Joku on kiinnostunut jostain muusta hyvästä Jumalan meille antamasta lahjasta ja tätä asia täyttää hänen elämänsä ja ajatuksensa.
Tämänhän me tiedämme, että näin ihminen toimii: sitä, mitä hän on täynnä, sitä hän myös ajattelee.

Jätän lukijoiden arvosteltavaksi seuraavan väitteen, koskien kaitaa tietä:
Jumala ei kiellä ihmiseltä hyviä maallisia iloja.
Kaidan tien kulkija ei kuitenkaan juurkikaan (jos ollenkaan) käytä "hyväkseen" näitä maallisia iloja, vaan hänen katseensa on ristiinnaulitussa Kristuksessa, joka kärsi hänen syntiensä vuoksi. Tämä kulkija pyrkii enemmän ja enemmän juurtumaan Kristukseen ja tähän sovituksen salaisuuteen, joka juuri on sitä salattua viisautta, jota ei kaidan tien ulkopuolella voida oppia.
Kaidan tien kulkijalla ei ole aikaa nauttia niistä sallituista maallisista iloista, koska tämä kristillisen uskon ydin vie hänen aikansa.
Aikaa ei myös jää lopunaikojen pähkäilyihin, ei siihen, milloin maailma on luotu yms. tärkeisiin asioihin, joista Raamattu puhuu.
Kaidan tien kulkija huomaa oman synbtisyytensä etupäässä siinä, että ajatukset koko ajan karkaavat pois ristiinnaulitun Kristuksen seurasta kaikkeen muuhun ja sen tähden kulkija monesti kylmin, tympääntyneisyyttä täynnä olevan sydämen kanssa huutaa avuksi Jeesusta ja pyytää päästä syvemmälle Kristuksen tuntemiseen ja hänen sovituskuolemansa ymmärtämiseen.
NE silloin tällöin saadut armon vilahdukset korvaavat moninkertaisesti sen, mitä muut ihmiset saavat maallisista riennoista.

Näistä syistä johtuen kaidan tien kulkija välttelee maallisia kulttuurinautintoja ja muita iloja, eivätkä ne hänestä mitään iloja oikeasti olekaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #62 : 01.04.16 - klo:10:12 »
' Maallisten ilojen'   voittamisen  saa lahjana Jumalan rauhalta. Silloin ei enää omat pähkäilyt ja kieltäytymiset ole tarpeen.  Tie on kaita, mutta sillä on rauha, ei sota ja taistelut syntiä ja perkelettä vastaan.
 
Perkeleen työtä on mielestäni kulkijan syyllistäminen milloin mihinkin, etenkin mukavaan, hauskaan, iloa tuottavaan. Se on synkkyyden mestari ja ohjaa siihin kulkijaa joka ei ymmärrä ketä seuraa.

Levon löytyminen tiellä kääntää katseen Luojan antamiin lahjoihin .  Niitä voi olla esim. pianon soiton taito. Ei ole Kristukselta pois jos me rakastamme musiikin tai muunkaan taiteen lahjaa. Samoin herkullinen ruoka, juoma, perhe ja ystävät ovat lahjaa. Saamme iloita näistä kiitollisina.

Ahneuden, vihan, panettelun tarve vähenee itsestään kun kuljetaan kaitaa tietä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #63 : 01.04.16 - klo:10:23 »
Kaidalla tiellä on toki rauha, mutta ei monestikaan sellainen rauha, jonka maailma rauhaksi ymmärtää.
Kaidalla tiellä jos missä on ainainen taistelu syntiä ja Pajolaista ja omaa lihallista mieltä vastaan, mikäli vanhoja körttivaikuttajia on uskominen.
Maailmasta nämä taistelut puuttuvat, siellä on omat taistelunsa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #64 : 01.04.16 - klo:10:40 »
Kaidalla tiellä on toki rauha, mutta ei monestikaan sellainen rauha, jonka maailma rauhaksi ymmärtää.
Kaidalla tiellä jos missä on ainainen taistelu syntiä ja Paholaista ja omaa lihallista mieltä vastaan, mikäli vanhoja körttivaikuttajia on uskominen.
Maailmasta nämä taistelut puuttuvat, siellä on omat taistelunsa.

Ei tuo ole mihinkään muuttunut. Paholaista emme kuitenkaan kunnioita niin paljon, että kirjoittaisimme sen isolla etukirjaimella. Tärkeä asia on että taistelemme omaan syntiämme vastaan, emmekä mieti muiden syntejä. Kullakin on oma kuormansa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #65 : 01.04.16 - klo:14:52 »
kaidan tien kulkija välttelee maallisia kulttuurinautintoja ja muita iloja, eivätkä ne hänestä mitään iloja oikeasti olekaan.

Uskon enemmän siihen vanhaan lauluun "Ken on luonut sinitaivaan". Jumala on kaiken suonut. Ihmislapsi, kiitä kiitä (eikä suinkaan ihmislapsi, karta, karta).

Siinä sitä kaituutta, että osaa iloita, mutta ei liiaksi kiinnittää sydäntään; eli että osaisi ajatella, että aikansa kaikella ja Herra antoi ja Herra otti ja joka tapauksessa kiitetty olkoon Herran nimi,  ja kun tuon osaisi niin sitten osaisi elää ihmisiksi niin ettei porsastele ja ahnehdi itselleen kaikkea hyvää, vaan jättää muillekin.

Olen saanut kivan lahjan, miksi en siis iloitsisi  :icon_biggrin: (ja, kuten lapsella usein, kiitos saattaa unohtua...)
« Viimeksi muokattu: 01.04.16 - klo:14:59 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #66 : 01.04.16 - klo:16:12 »
 :023:
Ja kun ei enää huvit huvita, niin luopuminen on luonnollista. Ei tarvitse taistella.

Arvaan väittää, että ikääntyessä on luonnon järjestys se että riekkumiset ja kukkumiset vähenevät.

Se on ikävää ettei näin ajattelevia edes pidetä uskosta osallisina. Etenkin jos ei osaa tai halua puhua kaanaankieltä. Körttiset eivät juuri tähän syyllisty.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #67 : 01.04.16 - klo:16:22 »
Saarnaajan kirjassa todetaan turhaksi kaikki vaivannäkö, jolla ihminen pyrkii keräämään itselleen maallista hyvää. Hyvästä nauttiminen saa kuitenkin tunnustuksen: Vaivannäkönsä keskellä ihmisellä ei ole muuta onnea kuin syödä ja juoda ja nauttia elämän iloista. Minä huomasin, että myös tämä tulee Jumalan kädestä. Sillä kuka voi syödä ja kuka iloita ilman häntä?

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #68 : 01.04.16 - klo:18:58 »
Arvaan väittää, että ikääntyessä on luonnon järjestys se että riekkumiset ja kukkumiset vähenevät.

Kuten lintujen tarkkailu ja ruokkiminen?

Miten käynee itse kullakin. Isoäitini joutui 85-vuotiaana sydänkohtauksen takia sairaalaan, ja suunnilleen viimeisinä sanoinaan (tosin tietämättä, että ne sitä olivat), pyysi samassa talossa asuvaa tätiäni tuomaan sen kirjan, joka oli sairaalaan vietäessä keskeneräisenä yöpöydälle jäänyt. Ei ollut vielä mielenkiinto maailmaa kohtaan hiipunut.

Pidän kyllä siitä joidenkin Vanhan Testamentin henkilöiden kohdalla käytetystä ilmauksesta, että lähtivät täältä "elämästä kyllänsä saaneina". Kuin ruokapöydästä sitten kun on sopivasti täynnä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #69 : 05.04.16 - klo:07:55 »
Jo jonkin aikaa olen pohtinut ja joidenkin kaverieni kanssa yrittänyt ottaa asiaa puheeksi, että kuinka saisin itselleni oikean synnintunnon?
Minulla on kyllä jatkuva krooninen paha omatunto, tai ainakin tila, jonka tulkitsen hyvän omantunnon puuttumiseksi.
En tosin ole vakuuttunut, että kyseessä on omatunto, koska toisaalta koen itseni varsin hyväksi ihmiseksi, joka ei juurikaan ole syntinen.

Moni tosin väittää olevansa syntinen, vaan mahtavatkohan monet heistä kuitenkin olla samassa tilassa kanssani, että tuo syntisyys on lähinnä sellainen teoreettinen asia ja pohjimmiltaan hekin kuvittelevat olevansa varsin hyviä ihmisiä.

Miten siis pääsisin monessa suhteessa kuvitellusta synnintunnostani oikeaan ja aitoon sellaiseen?

Millainen on ihminen, joka oikeasti on syntinen?
Todelliset syntiset lienevät harvassa, en kovin montaa sellaista taida tunteakaan.
Ihminenhän on tietyllä tapaa ongelmakeskeinen: mitä suurempi ongelma, sitä enemmän se elämää hallitsee.
Todellinen syntinen askartelee luonnollisestikin kokoaikaisesti Kristuksen ja hänen sovituskuolemansa ja ylösnousemuksensa ympärillä, eikä paljosta muusta jaksa puhua.

Sellainen taas, jolla on leivän yltäkylläisyys ja huoleton lepo, puhelee leppeän rauhantäyteisesti ja levollisin mielin kaikesta muusta, esim. auton tuulettajanhihnoista, ulkomaanmatkoista, arkielämän pienistä askareista ja monista muista ihmiselämään kuuluvista hyvistä ja kauniista asioista.

Olen kyllästynyt autojen tuulettajanhihnoihin, mutta en ole kuitenkaan päässyt vielä sille syntisen ihmisen paikalle, kun tuo koroke, astinlauta on ikään kuin liimattuna jalkapohjiini kiinni.

Voisitko sinä kertoa minulle, miksi juuri minä olen syntinen ja paha ihminen, vähintäänkin Jumalan edessä ja miksei myös ihmisten edessäkin?

("Sinä" viittaa juuri sinuun, joka tätä luet)

Vaikeita kysymyksiä. Tuohon oikean synnintuntoon pääsemiseen: Luulen että ei ole niin tärkeä keskittyä omiin tuntemuksiin. Jumala voi antaa synnintunnon kun on sen aika. Ne on niitä säteitä/vaikutuksia joita aurinko/ydin antaa... (nytkin aurinko on taivaalla vaikka on pilvinen ja harmaa päivä)

Toivottavasti en provosoi yksinkertaisilla vastauksillani, se ei ole tarkoitus. (Ja sillä että tartuin vain yhteen asiaan)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #70 : 05.04.16 - klo:09:03 »
Piti etsiä Wilcoxin Kallis hunajanpisara. Onnekseni se löytyi vaikka pieni kirjanen onkin.

Sinun työsi ja itsekylläisyytesi on joka päivä kuoletettava.
Sinun täytyy ottaa kaikki Jumalan kädestä.
Kristus on Jumalan lahja.
Usko on Jumalan lahja.
Syntien anteeksiantamus on armolahja.
Voi, kuinka luontomme riehuu, kiivailee ja raivoaa sitä vastaan, että kaikki on lahjaa, ettei se voi ansaita mitään omilla teoillaan, kyyneleillään eikä velvollisuuksien täyttämisellä, että kaikki omat teot ovat kelpaamattomia ja arvottomia taivaassa.


Eikö tämä kuvaa Jumalan avaran armon ahtautta?

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #71 : 22.04.16 - klo:19:00 »
 :)
Mun mutsini, Hän hermoilee, kun hänen seurakuntaansa tulee vaikka mitä uutta ja pitäisi nostaa käsiä ja ties mitä, tai muuten ei ole vapaa ja esteenä herätykselle?

Vaikeaa se on meille vanheneville ja onkohan jotain uutta mitä ei olla nähty?
Itse olen kyllä kaikkeen avoin, anti tulla vain.
Tik toc.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #72 : 23.04.16 - klo:14:33 »
:)
Mun mutsini, Hän hermoilee, kun hänen seurakuntaansa tulee vaikka mitä uutta ja pitäisi nostaa käsiä ja ties mitä, tai muuten ei ole vapaa ja esteenä herätykselle?

Vaikeaa se on meille vanheneville ja onkohan jotain uutta mitä ei olla nähty?
Itse olen kyllä kaikkeen avoin, anti tulla vain.
Sun mutsisi on ajatteleva. Minä kritisoin käsien ylös -pyytäjiä. He haukkuivat minua Saatanaksi.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #73 : 23.04.16 - klo:16:43 »
Olenkohan itse sulkenut itseltäni portin ja tehnyt tieni vaikeakulkuiseksi.
Taidan kantaa liian suurta taakkaa, en ole nähnyt kantajaa vierelläni.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #74 : 23.04.16 - klo:17:11 »
^^Ehkä seurakunnassa on sitten aihetta pelätä, jos kaikki menettelevät aina samalla tavoin. Turvallisempaa, jos on ne muutama vastarannan kiiski, jotka nostavat käsiä kun muut eivät ja eivät nosta kun muut nostavat?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.