Kirjoittaja Aihe: Avioliitto ja yleensä parisuhde  (Luettu 10113 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Avioliitto ja yleensä parisuhde
« Vastaus #30 : 07.02.22 - klo:13:34 »
Eikö kyseessä ole ihastus eikä rakkaus?

Yleensä kannattaa paeta, kun ruvetaan puhumaan rakkaudesta, erityisesti ehdottomasta rakkaudesta. Uskonnollisissa yhteisöissä puhutaan rakkaudesta, kun ylläpidetään hierarkkiaa jolloin arvelluttavilla keinoilla, joten Kyösti syystä kyseenalaistaa sitä sanaa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Avioliitto ja yleensä parisuhde
« Vastaus #31 : 07.02.22 - klo:18:22 »
Mielestäni suurten kirkkokuntien teologiassa rakkaus ei ole ehdotonta ihmisten välissä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22091
Vs: Avioliitto ja yleensä parisuhde
« Vastaus #32 : 07.02.22 - klo:18:46 »
Ajattelen, että rakkautta pitää osoittaa eikä edellyttää.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33823
Vs: Avioliitto ja yleensä parisuhde
« Vastaus #33 : 07.02.22 - klo:18:53 »
En tunne kirkkokuntien oppeja, mutta luotuina olemme kaikki saman Isän lapsia ja meille on annettu käsky: Rakastakaa toisianne !

Siihen olisi pyrittävä, mutta eihän sitä voi , kun inhottaa moiset lasten hyväksikäyttäjät ja muut pahuuden harrastajat. Voi tietysti rukoilla heidän silmiensä avautumista kuten Ristin ryövärinkin, viime hetkellä.

Jo hyvä ajatus lasketaan meille plussaksi.

Pyhittäytyminen on vaikeaa, ja hyödytöntä. Synnintunto ja kilvoittelu on parempaa. Kaikissa ihmissuhteissa, myös avioliitossa.

p.s. Matti kyllä toivoisi minun olevan enkelimäinen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Avioliitto ja yleensä parisuhde
« Vastaus #34 : 07.02.22 - klo:19:15 »
Mielestäni suurten kirkkokuntien teologiassa rakkaus ei ole ehdotonta ihmisten välissä.

Niin, se on pikemminkin era nova ilmaisu, mutta se yleistyy.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Avioliitto ja yleensä parisuhde
« Vastaus #35 : 08.02.22 - klo:00:54 »
Mitäs sitten, jos henkilö A rakastaa henkilöä B hyvin paljon ja lähettelee B:lle lahjoja ja yrittää soitella puhelimella ja saada yhteyttä aikaan ja henkilö B yrittää vältellä ja lopulta hankkii lähestymiskiellon?

Niin onko se rakkaus sitä, että tykkää toisesta, vai sitä, että tekee toiselle hyvää (vaikka ei hänestä ehkä pitäisikään)?

Parempi olla käyttämättä koko sanaa, kun ei tiedä, mitä sillä kukin tarkoittaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22091
Vs: Avioliitto ja yleensä parisuhde
« Vastaus #36 : 08.02.22 - klo:07:17 »
Rakkaus, joka on minun ihanteeni, on uhrautumista, omasta luopumista toisen hyväksi. Jeesus nostaa riman korkealle: Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Avioliitto ja yleensä parisuhde
« Vastaus #37 : 08.02.22 - klo:08:03 »
Rakkaus, joka on minun ihanteeni, on uhrautumista, omasta luopumista toisen hyväksi. Jeesus nostaa riman korkealle: Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta.

Niinpä. Joskus täytyy luopua hyvästäkin toisten hyväksi tai jopa toisten iloksi.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33823
Vs: Avioliitto ja yleensä parisuhde
« Vastaus #38 : 08.02.22 - klo:08:34 »
Näinkin määritellään:

Rakkaus on syvä kiintymyksen tunne johonkin, useimmiten toiseen henkilöön.[1]

Romanttinen rakkaus on syvää eroottista kiintymystä toiseen ihmiseen. Syvää kiintymystä ilman eroottista puolta ovat esimerkiksi äidinrakkaus, lähimmäisenrakkaus, sukurakkaus, rakkaus synnyinmaahan sekä kristillinen rakkaus.[1]


Agape´-rakkaus on suurinta, se kattaa kaiken luodun rakastamisenkin. Myös musiikin, kirjallisuuden, kuvataiteen  rakastaminen on Jumalan lahjojen kunnioittamista.
Puhdasoppisuuden kannattajat eivät taida tätä käsittää.

Kun rakastaa on samalla 'saamapuolella'.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Avioliitto ja yleensä parisuhde
« Vastaus #39 : 08.02.22 - klo:08:40 »
Myös musiikin, kirjallisuuden, kuvataiteen  rakastaminen on Jumalan lahjojen kunnioittamista.
Puhdasoppisuuden kannattajat eivät taida tätä käsittää.

Kun rakastaa on samalla 'saamapuolella'.

Pötyä. Musiikki, jota koetaan mahdollisesti olevan jollain tavalla ristiriidassa kuppikunnan hallitsevan puhdasoppisuuden kanssa pitää armotta ja kovasti murskata. Sen olen oppinut kovassa kuppikuntakoulussa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22091
Vs: Avioliitto ja yleensä parisuhde
« Vastaus #40 : 08.02.22 - klo:09:34 »
Pötyä. Musiikki, jota koetaan mahdollisesti olevan jollain tavalla ristiriidassa kuppikunnan hallitsevan puhdasoppisuuden kanssa pitää armotta ja kovasti murskata. Sen olen oppinut kovassa kuppikuntakoulussa.

Tuo armottomuus jää kuitenkin usein tappiolle. Kirkkoon ovat vähitellen hiipineet alunperin synnillisiksi määritellyt soittimet. Ensin tulivat urut ja perässä muut. Omana elinaikanani pääsivät vastustuksesta huolimatta kirkkoon kitarat, aluksi akustiset, sitten sähkökitaratkin. Saivat seurakseen basson ja rumpusetin. Onhan kirkossa soitettu harmonikkaakin, pirun keuhkoiksi haukuttua.

Afrikassa tämän valloituksen ovat tehneet aiemmin perin pakanallisina pidetyt rummut.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Avioliitto ja yleensä parisuhde
« Vastaus #41 : 08.02.22 - klo:12:01 »
Tuo armottomuus jää kuitenkin usein tappiolle. Kirkkoon ovat vähitellen hiipineet alunperin synnillisiksi määritellyt soittimet. Ensin tulivat urut ja perässä muut. Omana elinaikanani pääsivät vastustuksesta huolimatta kirkkoon kitarat, aluksi akustiset, sitten sähkökitaratkin. Saivat seurakseen basson ja rumpusetin. Onhan kirkossa soitettu harmonikkaakin, pirun keuhkoiksi haukuttua.

Afrikassa tämän valloituksen ovat tehneet aiemmin perin pakanallisina pidetyt rummut.

Luterilaiset eivät ole sentään tuhonneet urkuja niin kuin tekivät aikanaan calvinistit.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22091
Vs: Avioliitto ja yleensä parisuhde
« Vastaus #42 : 08.02.22 - klo:12:35 »
Luterilaiset eivät ole sentään tuhonneet urkuja niin kuin tekivät aikanaan calvinistit.

Olen nähnyt kalvinistisessa kirkossa tärveltyjä vanhoja kuoripenkkejä. Pyhien kasvot ol veistetty pois. Kalkkikerroksen alta rapsutettiin vanhoja kuvia taas esiin.

Aiheemme on kuitenkin Avioliitto ja parisuhde. Mietin siihen liittyen, miten yleistä moniavioisuus on edes siellä, missä se on luvallista. Onko se käytännössä vain varakkaan yläluokan asia.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Avioliitto ja yleensä parisuhde
« Vastaus #43 : 08.02.22 - klo:12:46 »
Olen nähnyt kalvinistisessa kirkossa tärveltyjä vanhoja kuoripenkkejä. Pyhien kasvot ol veistetty pois. Kalkkikerroksen alta rapsutettiin vanhoja kuvia taas esiin.

Aiheemme on kuitenkin Avioliitto ja parisuhde. Mietin siihen liittyen, miten yleistä moniavioisuus on edes siellä, missä se on luvallista. Onko se käytännössä vain varakkaan yläluokan asia.

Kun tein kenttätyötä Turkissa, asuin alevikylässä, jossa oli yli 4000 asukasta ja vain yksi tapaus, jossa oli kaksi vaimoa. Sanottiin, että moniavioisuus on kuitenkin jonkun verran yleisempi sunnien parissa, en tiedä. Tämä tapaus olikin mielenkiintoinen. Ne kaksi vaimoa oli aina yhdessä ja tuntuivat pärjäävän hirveän hyvin yhdessä. Joku sanoi, että turvautuvatkin toisiinsa, kun mies on niin häijy.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Avioliitto ja yleensä parisuhde
« Vastaus #44 : 08.02.22 - klo:13:46 »
Mietin siihen liittyen, miten yleistä moniavioisuus on edes siellä, missä se on luvallista. Onko se käytännössä vain varakkaan yläluokan asia.

Meillä se on luvallista ja yleistäkin sarjamuotoisena... 
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.