Kirjoittaja Aihe: avioliitosta -riittääkö nykyinen laki vai tarvitaanko uutta  (Luettu 4610 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mimilee

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 1
En tiedä onko palstalla aiemmin jo käyty keskustelua aiheesta joten informoikaa toki jos on..

Tällaista keskusteluahan on käyty eri foorumeilla ja mediassa pitkin kevättä ja tätä olen miettinyt itsekin kovasti tykönäni. On heitä jotka hakevat tasa-arvoista lakia mutta sitten taas niitä joiden mielestä sellainen jo on. Kirkon kanta tuntuu ainakin toistaiseksi olevan se, että avioliitto on naisen ja miehen välinen liitto, joskin monet taas sanovat että eduskuntahan se lait määrää. Itse kuulun kuitenkin heihin joiden mielestä avioliitto kuuluu yhdelle naiselle ja yhdelle miehelle ja katson myös että lapsella on hyvä olla sekä äiti että isä.

Heitän nyt teille jotka samaa mieltä olette, niin vinkin tuonne adressit.com sivuston Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto kohtaan jossa voitte allekirjoituksellanne (joko nimellä tai ilman) ilmaista tukenne tälle asialle. Te jotka vastaavasti olette eri mieltä -toivottavasti en silti pahoita teidänkään mieliänne..

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Samoilla linjoilla olen kanssasi.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Keskustelua aiheesta on ainakin sivuttu joissakin ketjuissa.
Itse olen sitä mieltä, että nykyinen käytäntö (avioliitto vs. rekisteröity parisuhde) on lievästi sanottuna kummallinen. Mm. siksi kannatan tasa-arvoista parisuhdelakia. Olen myös sitä mieltä, että maistraatti voisi hoitaa kaikki vihkimiset.

Myös adoptiolaki on epäjohdonmukainen: yksinäinen nainen saa adoptoida, yksinäinen mies ja samaa sukupuolta oleva pari eivät saa. Sekin pitäisi saattaa ajan tasalle. Adoptioprosessi on joka tapauksessa niin pitkä ja hankala, että kyky vanhemmuuteen tulee taatusti koetelluksi.

Kirkkokin toimii epäjohdonmukaisesti (ja kaksinaismoralistisesti) niin kauan kuin se vihkii eronneita mutta kieltäytyy vihkimästä samaa sukupuolta olevia pareja.

Minusta olisi hyvä, jos lapsella olisi kaksi toisiinsa sitoutunutta vanhempaa jakamassa vastuuta. Valitettavasti mikään avioliittolaki ei takaa sitä. Ihmiset eroavat ja kuolevat. Olen itse kasvanut yksinhuoltajan (oli "säädyllisesti" leski  :icon_biggrin:) lapsena, ja se oli aika rankkaa siitä huolimatta, että huolenpito oli hyvää.
 

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404

   Ihmiset! Yhtykää!


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Benkku

  • Vieras
 Ihmiset! Yhtykää!

 :023:

Sex and rock`n roll.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
   Ihmiset! Yhtykää!


Mutta älkää hankkiko kovin isoa lapsilaumaa. Maa on jo täytetty.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094


Kirkkokin toimii epäjohdonmukaisesti (ja kaksinaismoralistisesti) niin kauan kuin se vihkii eronneita mutta kieltäytyy vihkimästä samaa sukupuolta olevia pareja.


Tätä minä olen ihmetellyt, että ne tahot, jotka tiukasti ovat Raamatun kirjaimellisen noudattamisen kannalla, hyväksyvät eronneiden vihkimisen. Moni tosiuskova Raamattuun tiukasti pitäytyvä taannoin olisi halunnut piispaksi papin, joka on eronnut ja uudelleen vihitty. Näin olen antanut itselleni kertoa.  :017:
Pyryharakka

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Tätä minä olen ihmetellyt, että ne tahot, jotka tiukasti ovat Raamatun kirjaimellisen noudattamisen kannalla, hyväksyvät eronneiden vihkimisen. Moni tosiuskova Raamattuun tiukasti pitäytyvä taannoin olisi halunnut piispaksi papin, joka on eronnut ja uudelleen vihitty. Näin olen antanut itselleni kertoa.  :017:

Piispaehdokas oli kahdesti eronnut ja kolmesti vihitty
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Piispaehdokas oli kahdesti eronnut ja kolmesti vihitty


Kuka?

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Tätä minä olen ihmetellyt, että ne tahot, jotka tiukasti ovat Raamatun kirjaimellisen noudattamisen kannalla, hyväksyvät eronneiden vihkimisen.

Säännöt joustavat, kun ne laitetaan joustamaan. :icon_biggrin:
"Minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön..." Mutku emmä mitään voinu, tuli sellanen ihqufiilis ja se entinen muijakin oli ihan kaamee. Mut hyi homoi, niit en kyl yhistele.


Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
 
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Miikka Ruokanen
Lähes arvasin. Tosin en tiennyt, että kolme kertaa, kahta olisin veikannut.
(Ja taas muistelen lämmöllä entistä rippipappiani, vähäistä kappalaista, joka hoiti mukisematta ja hyvin sairasta vaimoaan hamaan loppuun asti. Hän on minulle ammattíkunnan aatelia, mies joka opetti valitettavasti vänkäämisen jalon taidon  :icon_biggrin: mutta myös aika paljon ihmisyydestä.)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Keskustelua aiheesta on ainakin sivuttu joissakin ketjuissa.
Itse olen sitä mieltä, että nykyinen käytäntö (avioliitto vs. rekisteröity parisuhde) on lievästi sanottuna kummallinen. Mm. siksi kannatan tasa-arvoista parisuhdelakia. Olen myös sitä mieltä, että maistraatti voisi hoitaa kaikki vihkimiset.

Myös adoptiolaki on epäjohdonmukainen: yksinäinen nainen saa adoptoida, yksinäinen mies ja samaa sukupuolta oleva pari eivät saa. Sekin pitäisi saattaa ajan tasalle. Adoptioprosessi on joka tapauksessa niin pitkä ja hankala, että kyky vanhemmuuteen tulee taatusti koetelluksi.

Kirkkokin toimii epäjohdonmukaisesti (ja kaksinaismoralistisesti) niin kauan kuin se vihkii eronneita mutta kieltäytyy vihkimästä samaa sukupuolta olevia pareja.

Minusta olisi hyvä, jos lapsella olisi kaksi toisiinsa sitoutunutta vanhempaa jakamassa vastuuta. Valitettavasti mikään avioliittolaki ei takaa sitä. Ihmiset eroavat ja kuolevat. Olen itse kasvanut yksinhuoltajan (oli "säädyllisesti" leski  :icon_biggrin:) lapsena, ja se oli aika rankkaa siitä huolimatta, että huolenpito oli hyvää.
 



Komppaan. Avioliitto on kahden toisiaan rakastavan ihmisen liitto.
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Jatketaan osassa 2

Mitä olen sekoillut?? Jatketaan täällä
« Viimeksi muokattu: 25.06.13 - klo:22:41 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi