Kirjoittaja Aihe: Helvetillinen ketju. Aiheuttaako helvetin mitätöinti vahinkoa evankeliumille?  (Luettu 33333 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Raamattu on selkeä, ristiriidaton Raamattu.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Raamattu on niin kirjava kokoelma eri aikoina eri tarkoituksiin kirjoitettuja eri tyylisiä kirjoituksia, että sitä voi hyvinkin lainata ristiriitaisesti. Kyllä minäkin sellaista näin Frankin sitaateissa. Ei Sarai ollut ainoa.

Poissa Frank

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Frank kirjoitti:

"Jumala on armollinen Jumala, ja voimme laskea kastamattomina kuolleet lapset Isän Jumalan isälliseen syliin Jeesuksen lunastustyöhön luottaen."

Minkäs ikäisenä ne sitten alkaa mennä helvettiin, jos eivät Jumalasta kuule tai tule kastetuksi?

Frank kirjoitti myös:

”Helvetin mitätöinti aiheuttaa vahinkoa evankeliumille, jos helvetti mitätöidään olemattomiin. Raamatun mukaan helvettiin tulee joutumaan paljon ihmisiä, ja meidän on vietävä evankeliumia mahdollisimman monelle. Helvetin olotila Raamatun mukaan on ikuista eroa Jumalasta.”

ja

”Kristinuskon mukaan siinä, että evankeliumia Jeesuksesta kuulematon joutuu helvettiin sen tähden, että kukaan ei ole kertonut hänelle evankeliumia Jeesuksesta, niin tässä ei tapahdu Raamatun mukaan minkäänlaista epäoikeudenmukaisuutta, hänethän tuomitaan tekojensa mukaan Raamatun vanhurskaiden sääntöjen perusteella.”

ja vielä:

”Olen sitä mieltä, että tuomiovalta kuuluu yksistään Jumalalle. Meillä ei ole tuomiovaltaa lausua helvetintuomioita ”älkää kadotustuomiota lausuko” (Luuk.6:37).”


Olenko ainoa, joka näkee jonkinlaisen ristiriidan?

Selkeyden vuoksi mainittakoon: Kyllä, uskon että helvetti on olemassa. Mutta sitä en tiedä varmasti, joutuuko sinne loppujen lopuksi yksikään ihminen, vai onko se tarkoitettu vain paholaisen käyttöön.
Ketkä lopultakin pääsevät taivaaseen, ja ketkä joutuvat helvettiin?

 En tiedä, meille kuuluu vain ihmisten kutsuminen, ja luottaminen siihen, että Jumalan armo, Jeesuksen tähden, kuuluu jokaiselle syntiselle ihmiselle.

Jokainen, joka pelastuu, niin pelastuu vain armosta, Jeesuksen tähden. Jokainen, joka joutuu helvettiin, joutuu sinne omasta syystään.

Luterilaisina uskovina emme usko kaksinkertaiseen predestinaatioon, jonka mukaan toiset olisi määrätty taivaaseen, ja toiset helvettiin. Jumala valitsee pelastetut, mutta ei ketään määrää ennalta pelastuksen ulkopuolelle. Jotkut kuitenkin helvettiin joutuvat.

”Jo ennen maailman luomista hän on valinnut meidät Kristuksessa olemaan edessään pyhiä ja nuhteettomia Kristuksesta osallisina.”
(Ef.1:4)

Syntisen ihmisen järki kapinoi Raamatun totuutta vastaan, koska se haluaa itsemääräämisoikeutta. Onko ihmisellä vapaa tahto alkaa uskovaiseksi? Luterilaisina uskomme, että pelastuksen asiassa syntisen ihmisen tahto ei ole vapaa. Kyse on Jumalan valinnasta.

” Ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät.”
(Joh.15:16)

”Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo.”
(Room.9:18)  

Uskovainen, armosta pelastunut syntinen, vain tarttuu Jumalan Sanaan, Raamattuun, ja suostuu hyväksymään Jumalan Sanan pelastusasiassa sellaisenaan, kuin on kirjoitettu. Syntisen ihmisen pelastus on täydellisesti Jumalan armon varassa, Jeesuksen tähden, uskon kautta.
« Viimeksi muokattu: 30.08.10 - klo:14:01 kirjoittanut Frank »

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Ihminen on vajavainen, Raamattu täydellinen.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Olen ymmärtänyt, että ne, jotka eivät ole kuulleet Jumalan laista, eivät ole sen alla. Näin he eivät ole myöskään Hänen vihansa alla.


Minusta tämä ei voi olla mahdollista koska Raamatun mukaanhan laki vain ilmoittaa meille syyllisyytemme. Laki annettiin koska emme ole ilman sitä edes tunteneet (= tienneet ja tunnustaneet) syyllisyyttämme. Laki ei mielestäni näin ollen tuo Jumalan vihaa vaan ilmaisee sen.  Niin surkea on tilamme perisynnin tähden että emme raukat edes tietäisi syyllisyydestämme jos sitäkin ei ilmoitettaisi meille.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Frank

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Joutuuko Frankin mukaan helvettiin myös esim. lapset, jotka eivät ole vielä kuulleet puhuttua evankeliumia saatikka pystyisivät sitä ymmärtämään?
Minkä ikäisenä lapsi tulee pelastusta tarvitsevaksi syntiseksi? Meidän luterilaisten mielestä jokainen ihminen syntyy tähän maailmaan valmiiksi kadotettuna perisynnin tähden perkeleen liittolaisena, eikä valmiiksi pelastettuna.

"Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun."
(Ps.51:7)

Onneksi meillä on armollinen Jumala, ja voimme laskea lapset Isän Jumalan isälliseen syliin Jeesuksen lunastustyöhön luottaen.  
« Viimeksi muokattu: 31.08.10 - klo:15:35 kirjoittanut Frank »

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Ei kiirastuli merkitse meille luterilaisille yhtään mitään. Mutta jos luterilaisesta paukahtaisi katolinen niin se olisi aivan toista. Mielestäni kiirastuli on ikäänkuin odotushuone tai eteinen.  
Se riippuu. Oikeasti kiirastuli on pudistava paikka, viidesläisyydessä odotushuone, vastakohtana "Abrahamin helma" opetettiin riparillä 1973 jotain. Odotushuoneessa ollaan ennen viimeisen tuomion päivää. Ei pääsyä Taivaaseen, vaan Helvetin odotushuone vain.

 Alun  perin merkitys on ollut muu. Siellä maksetaan se osa jota Kristus ei ole lunastanut ja kilvoitus riittänyt, ja jossa on mahdollisuus jos synnit ovat pienemmästä päästä päästä Taivaaseen. Selitti eräs (körtti) pappi ja häntä enne en svenskatalande. Alkuperäistieto löytyy - ei nimiä tietoon - Leena kertoo.  :026: :026:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Leenan päiväsatu. Olipa kerran hirrrrmusen uskomaton  :068: :068: :068: keskustelu siitä kuka pääsee Taivaaseen. Voi että, minä en keksikään... No. Norjalainen sanoi: Alle som icxke jaeger fisk foere fasten, ruottalainen: va fan sån finns inte sa prästen suomalainen mist ne puhuuu, kaikki ku on kokeneet kaik ja elänee erilail ku minä ja suurin syy erimiält ku miä.  :026: :026: :026: :026:
Tyhmä päiväsatu.   Mutta olkoon.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Frank

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Tämä on helvetillinen ketju, kuten jo ketjun otsikossakin mainittiin.

Monet loukkaantuvat ja suuttuvat  kristinuskon helvettiopin vuoksi. Onko Jumala niin käsittämättömän julma, että Hän paiskaa miljoonia ihmisiä helvettiin?

Hyvätkin ihmiset joutuvat helvettiin ilman Jeesusta. Pelastettujen joukkoon pääsevät vain he, jotka uskovat Jeesukseen henkilökohtaisena Pelastajanaan ja Vapahtajanaan. Jokainen ihminen, joka tähän maailmaan syntyy, syntyy valmiiksi kadotettuna.

Kristinuskon mukaan synnin vakavuus käy ilmi siinä, että Jumalan oli sovitettava synti Poikansa Jeesuksen kalliin veren kautta, jottei yksikään, joka Häneen uskoo, joutuisi helvettiin, vaan saisi iankaikkisen elämän taivaassa.

”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.”
(Joh.3:16)

Uskosta Jeesukseen osattomia on kahdenlaisia, sellaisia, jotka ovat kuulleet sanoman Jeesuksesta, ja torjuneet Hänet, ja sellaisia, jotka eivät ole koskaan kuulleetkaan Jeesuksesta. Molempien ryhmien ikuisuuskohtalon ratkaisee Jumala.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Helvetintulet odottavat! Kuka haluaa tiketin sinne?
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Helvetinpelkoko on ystävämme Frankin uskon perusta? Muistan Ilmo Launiksen sanoneen, että hän voisi mennä helvettiin, koska siellä varmaan tarvitaan kipeästi pappia.

Poissa Frank

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Helvetinpelkoko on ystävämme Frankin uskon perusta? Muistan Ilmo Launiksen sanoneen, että hän voisi mennä helvettiin, koska siellä varmaan tarvitaan kipeästi pappia.
Kristinuskoon kuuluu Jumalan pelko.

”Kuulkaa, ketä teidän tulee pelätä. Pelätkää häntä, jolla on valta sekä tappaa ihminen että syöstä hänet helvettiin. Niin, sanon teille: häntä teidän on pelättävä.”
(Luuk.12:5)

Helvetin mitätöinti aiheuttaa vakavaa vahinkoa evankeliumille, ja on aivan oikein varoa itse joutumasta helvettiin. Jeesus varoittaa itse paljon helvetistä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Luterilaiseen perinteeseen kuuluu Lutherin tavoin nauraa päin naamaa pirulle ja helvetille. Helvetin pelko on alistumista sen valtaan.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Jos ihan rehellisiä ollaan, niin mulle on aivan sama onko helvetti vai ei. Evankeliumi elää omillaan ei helvetin tuella.
Acta, non verba.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Jos ihan rehellisiä ollaan, niin mulle on aivan sama onko helvetti vai ei. Evankeliumi elää omillaan ei helvetin tuella.

...vaan helvetin tulella.
Ilman pelkoa ei ole turvaa.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024