Kirjoittaja Aihe: Turhat sanat  (Luettu 22617 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Turhat sanat
« Vastaus #45 : 12.09.18 - klo:18:15 »
Turhat sanat...
Paljon tulee lausuttua turhia sanoja, tänäänkin.

 :icon_cool:

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Turhat sanat
« Vastaus #46 : 24.02.19 - klo:18:12 »
Turhat sanat...
Paljon tulee lausuttua turhia sanoja, tänäänkin.

 :icon_cool:

...luettua myös.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Turhat sanat
« Vastaus #47 : 24.02.19 - klo:18:14 »
Muille turhat sanat voivat olla yhdelle kullan arvoiset. Eihän sitä koskaan tiedä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Turhat sanat
« Vastaus #48 : 26.04.19 - klo:23:13 »
Kiitos aiheen aloittamisesta!

Olen oleksinut hiljaksiin, tosin on ollut muuta tointa. Mutta olen minä tätä paljon ajatellut.

Sanotaanhan niinkin että ” missä on paljon puhetta, siellä on tyhmä äänessä” mutta en muista missä.
Sitä tyhmyyttä sitten löytynee kulttuurisidonnaisesti, vilkkaudesta riippuen, ajankäytöstä ja käytettävissä olevasta ajasta riippuen niinikään. Vaikea minun on ketään edes tyhmäksi osoittaa, mutta tuota olen omalla kohdallani joskus pyöritellyt.

..................

Niitä ”turhia sanoja”? Olisiko puhe, joka antaa väärän todistuksen lähimmäisestä ja useasti takanapäin, puheen käyttö siihen, että esiintyy pikkuisen tms parempana kuin tietää itse olevansa, ilkeys? Galatalaiskirjeen puhe siitä, kuinka kielellä on hallussaan kuolema ja elämä on niin totta, niin totta.

"......................

Ehkä kukin tykönään saattaa ajatella välillä, onko tarpeen ryöpyttää kaikki mieleen tuleva, jos sitä ei jakseta lukea.  Voisiko avata vaikka blogin, joskus mietin, minä kirjoitin myös ärsyttävän paljon, tai ainakin noottia tuli. Ja vääristä asioista.

Mutta ovatko sellaiset puheet vielä turhia...? Joku saattaa lukea niitä mielellään. Pahantahtoinen puhe kai on turhista turhinta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Turhat sanat
« Vastaus #49 : 27.04.19 - klo:06:00 »

   Puhe on puhetta. Entä kirjoitus?!

Puhuessa happi liikkuu, kirjoittaessa ei niinkään.

Kirjoittaessa ajatus kulkee, puhuessa vähemmän.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Turhat sanat
« Vastaus #50 : 27.04.19 - klo:08:07 »
Puhetta kirjoittaessa ajatukset ainakin jäsentyvät, löytävät yhteyksiä ja oikeammat mittasuhteet. Ainakin toivon niin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Turhat sanat
« Vastaus #51 : 26.05.19 - klo:01:29 »
Puhetta kirjoittaessa ajatukset ainakin jäsentyvät, löytävät yhteyksiä ja oikeammat mittasuhteet. Ainakin toivon niin.

Toisinaan. Riippuu hieman siitä, kuinka nopeasti herää tarve kirjoittaa vielä ja vielä ja muistaa vielä tämäkin asia, niin että lopulta tekstiä todella on ryöpynnyt sivumäärin.

Mutta silti mietin yhä, mistä sanoista meidän tulee tehdä tiliä. Onko se tuommoista, tuntuu vaikealta ajatella että olisi. Hypätään yli.

"..............

On turhaa hyökätä sanoillaan aivan turhaan, jos ei tiedä sen toisen elämästä mitään.

Kieli on pieni elin, se on  turhuuden maailma, helvetin tulesta lieskansa saava. Pieni tuli, joka saa aikaan hirmuisen tuhon.  Luulen että liian usein menemme sen taakse, että olemme kotoisin sieltä tai täältä, puheliaita, nyt vaan luonteeltamme semmoista ja tämmöisiä. Ei siitä pidä pahentua.

Voisikohan tätä miettiä? Mitä voisi jättää sanomatta tai kirjoittamatta, kun ei nyt ihan Taivaan Isältä ole saanut ohjetta pahoittaa mieltä.

Mutta täällä armon ajassa voi pyytää anteeksi. Tietysti se edellyttää pikkuisen itsetutkistelua ja nöyryyttä, mutta eihän nuo ole kuin käyttökelpoisia hyveitä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Turhat sanat
« Vastaus #52 : 26.05.19 - klo:10:09 »
Sitähän se on ihmisten kanssakäyminen täällä ajassa.
En tiedä olisiko viisasta olla hiljaa ja vain kuunnella.
Olen kokenut että puhe ja kirjoitus aiheuttaa vain sekaannusta ja riitaa.
Rakentavat ajatukset ja rinnallakulkemisen taito ja kehoituksen ymmärtävät sanat
on vähissä.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Turhat sanat
« Vastaus #53 : 26.05.19 - klo:21:59 »
Yksi viljelemäni sanonta: Kannattaa ajatella mitä sanoo, eikä sanoa mitä ajattelee. Kuitenkaan ei mielestäni ole tarpeellista liiaksi miettiä ja harkita ja valita sanoja, siinä pelossa, että joku ymmärtää ne väärin ja pahoittaa mielensä. Olisi perin tylsää ja lisäksi mahdotonta valita sanansa niin harkitusti ja tiiviisti, että ne olisivat aina hienoja, helppoja ymmärtää ja kaikille suotuisia. Sanat kuuluvat elämään, eikä elämäkään ole yksinomaan hienoa ja harmoonista.
Pyryharakka

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Turhat sanat
« Vastaus #54 : 27.05.19 - klo:00:15 »
Hyvinpä kerrot...
Enempi rohkeutta kaivataan, itsemme likoon laittamista, eikä pään pensaaseen laittamista.
Virheitä ja puutteita on, ja jos elämämme pahennusta ja haittaa toisille tuottaa,
niin uskon että Jumala korjaa ja auttaa.
Jumala antaa anteeksi, johdattaa ja uudistaa...unohtaa anteeksi annetut synnit...
ihmisten kesken se on vaikeampaa...

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Turhat sanat
« Vastaus #55 : 27.05.19 - klo:23:16 »
Yksi viljelemäni sanonta: Kannattaa ajatella mitä sanoo, eikä sanoa mitä ajattelee. Kuitenkaan ei mielestäni ole tarpeellista liiaksi miettiä ja harkita ja valita sanoja, siinä pelossa, että joku ymmärtää ne väärin ja pahoittaa mielensä. Olisi perin tylsää ja lisäksi mahdotonta valita sanansa niin harkitusti ja tiiviisti, että ne olisivat aina hienoja, helppoja ymmärtää ja kaikille suotuisia. Sanat kuuluvat elämään, eikä elämäkään ole yksinomaan hienoa ja harmoonista.

Olisiko tuokin niin, että silloin kun tekee mieli pikkuisen kuittailla kun saa tilaisuuden tai piikitellä kun huomaa, aaaah, hoksasinpa mihin voin satuttaa, aivan erityisesti kannattaisi ajatella, mitä sanoo jne.

Tai silloin, kun omasta mielestään tietää, että nytpä ohjaan tuota hairahtunutta oikeaan. Erityisesti silloin kun ohjaa vähän kuin Jumalan auktoriteetilla.

"............

Saahan sitä nyt jutella.  Kahvihuonehöpinöistä jäi kyl mieleen pitkä kysyttäväToisinaan mietin kovasti, miksi naiset niin paljon puhuvat esimerkiksi työpaikoilla toisista naisista pahaa. Ei se ainakaan mielialaa kohottanut. Juurikin, milloin sakkiin kuuluu vain naisia. En osannu kääntää puhetta uuteen suuntaan, sen jälkeen minä olin se josta puhuttiin ei niin hyvää.  Se haittasi pahimmillaan työntekoa. Lopulta en menny sinne, ja mieli oli paljon parempi koko työpäivän.

Auttaisikohan intti? Aivan totta. En tiedä muuten, vaan että opittaisiin ryhmätyötaitoja ja semmosta ettei jokainen sääntö merkitse henkilökohtaista loukkausta.

Seuraan vaan kun Lapsi numero Neljä siellä nyt viihtyy ja siis erityisen hyvin.
« Viimeksi muokattu: 27.05.19 - klo:23:29 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Turhat sanat
« Vastaus #56 : 06.07.19 - klo:13:15 »
Minua alkoi kolkuttaa nämä meidän kotikuulumisten; kauppareissujen, ruokien, Matin ja jälkikasvun , auton ym.ym jutustelujen latelu tänne.

Onhan muutamat sanoneetkin etteivät he yksinäisinä ihmisinä välitä tällaisita lätinöistä.

Minun ' talous-Riittani' elämästä en muuta osaa ammentaa. " Joka härjillä ajaa se härjistä puhuu".
Sitten ' taiteellinen puoleni' elää musiikista, elokuvista, taidenäyttelyistä , historian kirjoituksista, ja etenkin ajatuksista uskonelämässä.



Kirkossa on helppo saarnaa kuunnelessa huomata kun pappi alkaa joskus näin koetella kuulijoiden sietokykyä.


Äääh, anna palaa varsinkin jos tuntuu luontevalta täällä lätistä vai kuinka itse kirjoitit. Totta on että olen itte kertaalleen niin kirjottanu mutta jääköön ne sanat tekemättömiksi. Mahtuuhan avaruuteen sanoja, vaikka enhän mie auktoriteetti ole tosin enkä osaa sanoa kenen kanssa olet keskustellu.

Minulla on kirkossa vetäny niin överiksi kun asuin Joensuussa että hiippailin ulos saarnan ajaksi ja tulin takasin kun se suunnilleen oli ohi. Minä vaan ilmaisin asiat yhdestä kohtaa niin eri tavalla, kuin eräs niitten papeista, tai siis, kun hän puhui hellästä sylistä ja mie rupesin vaistomaisesti laskemaan, montako kertaa niin silloin ajattelin...   
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Turhat sanat
« Vastaus #57 : 06.07.19 - klo:14:31 »
Joskus tuntuu, että kaikki sanat on turhia. Joskus, että sanon vain turhia sanoja. Ja vaikka miettisi ja olisi pohtinut, en sano, mitä ajattelin.

Parempi kai kuunnella vaan.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Turhat sanat
« Vastaus #58 : 06.07.19 - klo:14:41 »
Minulle on nyt vanhetessa taas tullut uusi vaihe eteen. Elän nyt enemmän kuin koskaan puolisona ja koetan kuunnella itseäni mitä kaikkea siihen kuuluu.On myös tosiasia että ihminen on tullut vanhuuteen 76-vuotiaana.

Se ilo, ja sen tuottama purskahtelu ja ilakointi minkä kymmenen vuoden ajan koin foorumilla, on ollut eräs elämäni erilainen vaihe . Se anti runosuonen puhkeamisineen on ollut kaiken sen purkautumista joka on kertynyt vuosikymmenien materiaalina mieleeni. Työ ja harrastukset eivät tienneet sitä että haluankin kirjoittaa.

Tarvitsin siis sitä, en enää.

Kiitos Leena, mutta annan palaa vain sisäisellä liekillä. Tulipaloni on sammunut.
Jatkan sammutetuin lyhdyin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Turhat sanat
« Vastaus #59 : 02.05.20 - klo:14:54 »
Minuuttihartaus:

https://www.youtube.com/watch?v=zAXCg76ImGQ

Kaima ai puhu turhia sanoja
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)