Kirjoittaja Aihe: Kirkollisessa_vihkimisessa_avioliiton_osapuolina_nainen_ja_mies  (Luettu 4044 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.


Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Olen kirkon puolesta iloinen tästä ratkaisusta. Selkeä kanta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
En saata iloita tuosta päätöksestä. Se potkii jo potkittuja jä hyljeksii jo hyljeksittyjä vastoin Kristuksen oppia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Iloitsin siitä että kirkko sanoi kantansa selvästi, onhan kirkolla oltava oikeus raamatun mukaiseen ajatteluun ja toimintaan. Näen samaa sukupuolta olevien avioliiton raamatun vastaisena, jäähän mahdollisuus siviilivihkimiseen kuitenkin.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Iloitsin siitä että kirkko sanoi kantansa selvästi, onhan kirkolla oltava oikeus raamatun mukaiseen ajatteluun ja toimintaan. Näen samaa sukupuolta olevien avioliiton raamatun vastaisena, jäähän mahdollisuus siviilivihkimiseen kuitenkin.

Hyvä kysymys on, onko vihkiminen seurakunnan tehtävä vai viranomaistehtävä kuten useimmissa maissa. Avioliiton siunaaminen on selkeä kirkon tehtävä. Minun harras toiveeni on, että kirkko kohtelisi samoin kaikkia ihmisiä riippumatta mistään heidän ominaisuudesta tai mielipiteestä. Näin kirkon, jos se seuraa Kristusta tulisi tehdä.

PS. Jos jollekulle on epäselvää, niin olen puhdas hetero ja neljän lapsen isä. Ajattelen asiaa vain Kristuksen puheiden näkökulmasta unohtaen eräät muut.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Iloitsin siitä että kirkko sanoi kantansa selvästi, onhan kirkolla oltava oikeus raamatun mukaiseen ajatteluun ja toimintaan. Näen samaa sukupuolta olevien avioliiton raamatun vastaisena, jäähän mahdollisuus siviilivihkimiseen kuitenkin.

Raamattua voi tulkita aika monin muodoin.

Itte kun tunnen jostain syystä aika paljon homoja ja ties minkälaisia seks suuntautuneita ihmisiä, niin aika vaikea olla vihkimisiä vastaan.

Varsinkin, kun jokusen homon teot on paljon kristillisimpiä laupeuden ja muun osalta.
Mun homppelikaverit, en lukeudu itse homppeliksi, vaikka ennäe eroa mun ja heidän välill muussa kuin seksuaalisessa suuntautumisesjja, kun mut saa naiset aina hotiksi.
Äh, siis hyppi yli.

Niin homo tutut kristityt pieneltä paikalta vaan auttelevat maankärsiviä, vievät ruokaa kodittomille, ilmanenempiä ääniä ja aina uuntelevalla korvalla jopa mulle. Ihan himpetin fiksua ja taiteellista jengiäkin.

Mulla ei ole koskaan ollut homoja vastaan,vaikkakin lesboja, kait kun ovat tytöistään, niin mustasukkaisia :)

Kuitenkin ei pahaa sanottavaheistä ja mistä se synnillisyys heitä vastaanlöytyy ?
Ei ainakan Raamatusta.

Uuudessatestamentiisa Paavali li heitä ja kait kaikkea seksualisuutta vastaan, muttanäkisin kokonaiskuvana Jumalan olevan yläpuolella kaikenlaisen pikkumaisuuden ja olevan Rakkauden ja hyvän puolesta.
Joku on Raamatun kirjoituksissa kirjottanut homouden olevan kauhistus tai jotain, mutta 10 käskyjen mietittiessäni luulisin sen olevan yksi tuomio monen tuomion seassa, kivitykset ym, että en ottaisi sitä lyömäaseeksi homojavastaan.
Lyömäase on lainausRaamatusta, anteeksi kun en parempaa saanut mieleeni.
Tik toc.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Päivi ja Niilo Räsäsen kirjassa: Avioliitto
on paljon asiaa tästä aiheesta Raamatun valossa.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Niin Viisveisaaja, en syyllistä homoja enkä ketään muita sen enempää, mutta en näe syytä miksi kirkon pitäisi sallia joku  asia vastoin periaatteitaan. Jos puhutaan miehen ja miehen  tai naisen ja naisen  sekeuaalisesta suhteesta niin ymmärrään että Raamattu ilmaisee kantansa yksiselitteisesti, se on Jumalan silmissä kauhistus (3 Moos 18). Samassa luvussa on muitakin asioita joita kielletään mutta jotka mahdollisesti tullaan salllimaan tulevaisuudessa. Kaikki olemme syntisiä jotka pelastumme armosta.
 Tunnen useita ihmisiä joilla on erilainen käsitys kuin minulla, mutta ei se estä olemasta ystävä heidän kanssaan. Hyväksyn heidät ihmisenä samoinkuin he minut, mutta tämä on asia joka jakaa meidät mutta ei estä kanssakäymistä välillämme. Homo/lesbo parit ovat täällä missä asun arkipäivää, hekin jotka eivät kotikulmillaan uskalla tulla kaapista ulos tulevat tänne Suomen Sodomaan, täällä voi irrotella täysin vapaasti lähes kenenkään tuntematta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Niin kauan kun luterilainen kirkkomme haluaa olla ns valtiollinen kirkko, jolla on veronkanto-oikeus, se on tietyllä tavalla maalliselle esivallalle alisteinen. Maallisen lain edessä itse kukin on tasavertainen. Olen tasavertainen homojen ja lesbojen kanssa, vaikka olen hetero. Minulla on asiasta mielipiteitä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Päivi ja Niilo Räsäsen kirjassa: Avioliitto
on paljon asiaa tästä aiheesta Raamatun valossa.

Ja vähän muussakin valossa
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Mulle ehkä alkaa valjeta mitä valtiollinen kirkko tarkoittaa.
Samoin taidan ymmärtää paremmin vapaita suuntia.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
En osannut ottaa tuota niin enkä näin. Ymmärtääkseni kyseessä oli piispainkokouksen päätös kirkkolain tulkinnasta, eikä sitä vanhaa voi tulkita toisin, siinä korostuu liikaa tuo " mieheksi ja naiseksi" .  Lainmuutos puolestaan edellyttää kirkolliskokouksen päätöstä, eli laki on kirkkolakikin ja piispat joutuvat odottamaan sen muutosta.

Eli en kiihtynyt pyörtynyt yllättynyt pettynyt ajatellut mitään.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Jatkan vielä ajatteluani. Mielestäni luterilaisen kirkkomme ja toisen kansankirkkomme myös, jos kerran haluavat esiintyä kaikkien yhteisenä kirkkona ja verot niiden yhteisten asioiden hoitamiseksi saavat kerätä, tulisi kaikki parit kirkollisesti vihkiä. Vapailla suunnilla on tilanne toinen, koska ne toimivat itsenäisesti, että kirkkohallitus ei niille ohjeita anna. Maallinen esivalta voi jossain vaiheessa rajoittaa kirkon vapautta toimia kuin vapaat suunnat.
Nämä asiat vaativat sivistyneen mielen. Ei ole sivistynyttä retostella mediassa, että "ai ai kipeitä paikkojani" kuten eräs tangokuninkaallinen meni tekemään. Raamatun lähtökohta on oikein, mutta se ei aina passaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Laki sukupuolineutraaleista avioliitoista on hyvä. Että rakastavat, ja avioelämää haluavat parit ovat tasa-arvoisia ns. heteroparien kanssa myös adoptio- ja perintöasioissa, on oikein.

Se, että kuka vihkii, ja mikä on oikein, on minulla kesken pohtimisen.  Olen kääntymässä sellaiselle kannalle, että avioliittoon vihkiminen ( onko väärä sanana ? ) tapahtuu viranomaisen toimesta. Kirkoo siunaa ne liitot jotka sitä toivovat.

Tällöin kirkkon eikä seurakuntalaisten tarvitsisi riidellä siitä mitä kirkossa saa tehdä.

Saahan kirkoissa nykyisin tanssia, soittaa, näyttää elokuvia. Kohta varmaan niissä etsitään Pokemonejakin.  :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Sehän olisi tietenkin ihannetilanne että valtiovallan säätämät lait olisivat Raamatun linjan
mukaisia.
Silloin ei tulisi ristiriitatilanteita valtion ja kirkon lakien välillä.