Kirjoittaja Aihe: Naispappeus vol.2  (Luettu 60268 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puna-apila

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 14
Naispappeus vol.2
« Vastaus #60 : 12.12.06 - klo:15:53 »
Lainaus
Eniten minua suututtaa kuitenkin. On joukko ihmisiä, jotka nostavat itsensä muiden yläpuolelle ja kuvittelevat tietävänsä asiat paremmin.


Eivätkö tässä naispappeuskiistassa kummatkin osapuolet (puolesta/vastaan) kuvittele tietävänsä paremmin? :wink:

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Naispappeus vol.2
« Vastaus #61 : 13.12.06 - klo:12:48 »
Lainaus käyttäjältä: "puna-apila"
Lainaus
Eniten minua suututtaa kuitenkin. On joukko ihmisiä, jotka nostavat itsensä muiden yläpuolelle ja kuvittelevat tietävänsä asiat paremmin.


Eivätkö tässä naispappeuskiistassa kummatkin osapuolet (puolesta/vastaan) kuvittele tietävänsä paremmin? :wink:



Asiaahan voi leikkisästi noinkin tarkastella. Vuonna 1906 säätypäivät
antoi kaikille yli 24-vuotiaille kansalaisille äänioikeuden. Se tarkoittaa, että Suomi päätti 100 vuotta sitten siitä, että naisella on yhtäläinen oikeus vaikuttaa yhteiskuntaa ja olla suomalainen kuin miehilläkin. Noin 50 vuotta sitten poistettiin viimeisetkin lait, jonka mukaa naiset eivät saa toimia tietyissä ammateissa. Kirkko oli pitkään siis ainoa laitos yhteiskunnassa, joka estää naisia toimimasta papin ammatissa. Ja täällä keskustellaan vielä siitä, että kuka tietää paremmin. Ajan haaskausta.
Acta, non verba.

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Naispappeus vol.2
« Vastaus #62 : 14.12.06 - klo:19:42 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"

Asiaahan voi leikkisästi noinkin tarkastella. Vuonna 1906 säätypäivät
antoi kaikille yli 24-vuotiaille kansalaisille äänioikeuden. Se tarkoittaa, että Suomi päätti 100 vuotta sitten siitä, että naisella on yhtäläinen oikeus vaikuttaa yhteiskuntaa ja olla suomalainen kuin miehilläkin. Noin 50 vuotta sitten poistettiin viimeisetkin lait, jonka mukaa naiset eivät saa toimia tietyissä ammateissa. Kirkko oli pitkään siis ainoa laitos yhteiskunnassa, joka estää naisia toimimasta papin ammatissa. Ja täällä keskustellaan vielä siitä, että kuka tietää paremmin. Ajan haaskausta.


 =D>

Poissa Soopeli

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 174
Naispappeus vol.2
« Vastaus #63 : 29.12.06 - klo:19:16 »
Lainaus käyttäjältä: Salis
Lainaus käyttäjältä: "puna-apila"

Asiaahan voi leikkisästi noinkin tarkastella. Vuonna 1906 säätypäivät
antoi kaikille yli 24-vuotiaille kansalaisille äänioikeuden. Se tarkoittaa, että Suomi päätti 100 vuotta sitten siitä, että naisella on yhtäläinen oikeus vaikuttaa yhteiskuntaa ja olla suomalainen kuin miehilläkin. Noin 50 vuotta sitten poistettiin viimeisetkin lait, jonka mukaa naiset eivät saa toimia tietyissä ammateissa. Kirkko oli pitkään siis ainoa laitos yhteiskunnassa, joka estää naisia toimimasta papin ammatissa. Ja täällä keskustellaan vielä siitä, että kuka tietää paremmin. Ajan haaskausta.


On toki eri asia, voidaanko Raamatun tulkinnasta päättää demokraattisesti. Varsinkaan äänestäjät eivät ole kyseistä opusta kovin ahkerasti lueskelleet.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Naispappeus vol.2
« Vastaus #64 : 29.12.06 - klo:20:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Soopeli"
On toki eri asia, voidaanko Raamatun tulkinnasta päättää demokraattisesti. Varsinkaan äänestäjät eivät ole kyseistä opusta kovin ahkerasti lueskelleet.


Me jokainen tulkitsemme Raamattua omalla tavallamme eikä toistaiseksi ole löytynyt yhtä, ainoata ja oikeata tulkitsijaa. En nyt ihan heti tilaisi inkvisitiotakaan takaisin Suomeen, joka tulkitsisi sitä, kuka tulkitsee oikein ja kuka väärin.

Raamattu on syntynyt 2000 vuotta sitten tyystin erilaisessa yhteiskunnassa, jolloin demokratiasta, tasa-arvosta, kansalaisoikeuksista tai moniarvoisuudesta ei edes keskusteltu. Kukaan tuskin haluaa takaisin alkukirkon yhteiskunnallisiin oloihin. Emme kestäisi niitä-
Acta, non verba.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Naispappeus vol.2
« Vastaus #65 : 06.01.07 - klo:23:15 »
Osa naispappeuskeskustelusta on ilmeisesti siirtynyt yv:ihin. Viitsisikö kääntynyt laittaa viestinsä foorumille, ettet joudu jokaiselle sitä lähettämään. Keskusteluja ei kannata käydä yv:nä.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Naispappeus vol.2
« Vastaus #66 : 07.01.07 - klo:11:54 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Ne, jotka eivät soisi naisten pääsevän papinvirkaan, eivät tunnu piittaavan laillisuudesta.


Niiden,  jotka ovat "oikeassa" ja tulkitsevat "oikein" Jumalan sanaa, ei tarvitse välittä oikeudesta, laista, oikeudenmukaisuudesta.


Lainaus
Yksittäisissä tilanteissa naisten pappeuden jyrkkä vastustaminen suututtaa, mutta laajempana ilmiönä surettaa.


Eniten minua suututtaa kuitenkin. On joukko ihmisiä, jotka nostavat itsensä muiden yläpuolelle ja kuvittelevat tietävänsä asiat paremmin. Ja kun he tietävät, miten asiat ovat, niin heillä on oikeus sortaa toisia. Siinä piilee fasismin siemen.


Kaivoin tuolta tuon vanhan Saliksen tosi hyvän kommentin. Kuinka moni on ajatellut sitä, että raamatun kokoonpano on yhden kirkolliskokuksen päätös, jota edelsi laaja tutkimustyö ja lobbaus. Samoin on Suomen naispappeuspäätös. Tällä ei ollut tarkoitus alentaa raamatun arvoa sillä siinä on parhaiten Jumalan ilmoitus meille. Toinen asia on se, että Jumalalla oli yhtä suuret mahdollisuudet puuttua näiden kokousten lopputuloksiin. Eli se siitä.

Mitä tulee taas tuohon Saliksen finaalin loppuun niin tässä liikkeessä on tarpeeksi kokemusta, että juuri noin käy. Älkäämme mokatko toiste.

Tuli sanottua aika jyrkästi, mutta hysssyttely ei auta mitään.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Liisu

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 53
Naispappeus vol.2
« Vastaus #67 : 07.01.07 - klo:19:32 »
niin tuota, onko raamatussa olemassa tämä kohta "nainen vaietkoon kirkossa"? itse en ole sitä löytänyt, vaikka joskus olenkin ihan hakemalla hakenut. missä se on?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Naispappeus vol.2
« Vastaus #68 : 07.01.07 - klo:19:49 »
Korinton häliseville rouvillehan se kirjoitettiin (1. Kor. 14:34).

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Naispappeus vol.2
« Vastaus #69 : 07.01.07 - klo:20:53 »
Lainaus käyttäjältä: "Teme"
Osa naispappeuskeskustelusta on ilmeisesti siirtynyt yv:ihin.


Yv meinaa varmaan yksityisviestiä? Se kuulostas järkevimmältä ja sopisi tähän aika hyvin. Mietin muuten aika pitkään ennen kuin keksin sen. Kerkesin jo miettiä kaikki usko ja rukous -netit sun muut läpi, mutta ei tuntunut ensin sopivan mihinkään tuo lyhenne.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Naispappeus vol.2
« Vastaus #70 : 07.01.07 - klo:21:06 »
Joo. Sori mystinen lyhenne. ;)

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Naispappeus vol.2
« Vastaus #71 : 08.01.07 - klo:00:10 »
Lainaus käyttäjältä: "Teme"
Joo. Sori mystinen lyhenne. ;)

Teme


Minusta se on helppo juttu, kun se on joka viestin alalaidassa
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Naispappeus vol.2
« Vastaus #72 : 08.01.07 - klo:11:13 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Lainaus käyttäjältä: "Teme"
Joo. Sori mystinen lyhenne. ;)

Teme


Minusta se on helppo juttu, kun se on joka viestin alalaidassa


Ohhoh, enpä ollut koskaan huomannutkaan noita pikamerkkejä saati sitten, että mitä ne meinaavat!
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa sielukas

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 23
    • http://www.kukalie.net/reija_jarkkola
Naispappeus vol.2
« Vastaus #73 : 09.01.07 - klo:18:44 »
Olen miettinyt naispappeuteen liittyviä kysymyksiä niin kauan kuin vain muistan. Harmi vain, että keskustelu on jäänyt lähinnä ajatuksen vaihdoksi itseni ja erinäisen kirjallisuuden kanssa. Välillä tunnen olevani niin hakoteillä koko ajan suhteen..joskin itse puollan sataprosenttisesti naispappeutta, ei se silti esiinny täysin ristiriidattomana. Ei niin kauan kun Suomesta löytyy edelleen ihmisiä, jotka haluavat, että hautajaisissa ja konfirmaatiossa heidät siunaa nimenomaan miespappi. (Tainno,  ymmärrettävää, onhan se aivan eri asia saada siunaus papilta, joka omaa maitorauhaset  :roll: .)

Itseäni jotenkin kummastuttaa, kun naispappeutta käsitellään joissain tilanteissa puhtaana tasa-arvokysymyksenä. Kun pappeuskysymys tehdään tasa-arvokysymykseksi, se menee kovin itsekeskeisille urille. Tällöinhän asiaa tarkastellaan ainoastaan papin näkökulmasta; kenellä on tasa-arvolain mukainen oikeus toimia pappina, kun tärkeämpää olisi pohtia, millainen virka-asettelu on nimenomaan pappien tarjoamista palveluista nauttivalle, uskovaiselle kansalle ja tietysti Jumalaan kohdistuvan palvelustyön kannalta parhain vaihtoehto.

Naispappeuden vastustajien argumentit perustuvat, luonnollisesti, useimmiten Raamatun teksteihin. Raamatun tulkintoja on aina yhtä monta kuin tulkitsijoitakin, joten olen hyvin skeptinen sen suhteen, onko realistista edes uneksia yhteisen sävelen löytämisestä. Itse henkilökohtaisesti uskon, että Jumala loi ihmiselle järjen siksi, että hän käyttäisi sitä, myös Raamattua tulkittaessaan. Raamatun syntyaikoina naissukupuoli oli mieheen verrattuna hyvin sivistymätön ja vailla teologisten dogmien hallintaa. On hyvin loogista, että tällöin ja pitkälle historiassa naista ei koettu sovinaiseksi paimenvirkaan, ja nimenomaan sen takia, että Jumalan Sanan levittäjällä ja ihmisten siunaajalla täytyi olla mahdollisimman valistunut ote toimeensa. Kyse ei ollut naisen alistamisesta ja väheksymisestä, vaan siitä, ettei nainen vielä ollut valmis paimenvirkaan.

Nykyään asettelu on kuitenkin täysin toinen, naissukupuoli on kehittynyt ja sen asema maailmassa on muuttunut. Ennen naisen puhuminen seurakunnassa herätti paheksuntaa, nykyään ei. Naispappeuden vastustajat ovat jääneet kiinni Raamatun hyvin tulkinnanvaraisiin sanomiin, jotka perustuvat sen ajan ihmisten käytäntöihin. Vastustajille nykyajan nainen on sama olento, kuin joka esiintyy Raamatussa. Raamattua voi vankoin perusteluin käyttää uskon asioissa ylimpänä auktoriteettinä, mutta sen fundamentaalinen tulkinta johtaisi naispappeuden vastustamisen lisäksi myös muun muassa vastustamaan naissukupuolen soveluvuutta opettajan virkaan ja epileptikkojen eristämiseen yhteiskunnasta.

Jumala loi ihmisellä aivot, jotta hän käyttäisi niitä ja ymmärtäisi myös Raamatun paikottaisen vahvan sidoksen aikaan. Jos Raamattua ei suhteuteta aikaan, varsinkin sukupuolikysymyksessä, ollaan aika rankkojen toteutusmallien edessä. "Vaimo ei saa erota miehestään", ei, vaikka pappiaviomies läträisi viinalla, hakkaisi yhteisiä lapsia ja kulkisi vieraissa. Lohdullista on, että aikojen saatossa naisten oikeudet ovat muuttuneet, saavathan he jopa puhua seurakunnan kokouksissa, nuo mokomat tissieläimet.

Huh, tulihan puuduttavaa jankutusta, luultavasti toistoa edellisten sivujen viesteille (joita kaikkia en kerinnyt läpi koluta). Joskus on vain niin vaikea pysäyttää ajatuksen virtaa, kun se syöksee aivosta ja sydämestä suoraan näppäimistölle.
Jumala puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Naispappeus vol.2
« Vastaus #74 : 10.01.07 - klo:16:20 »
Lainaus käyttäjältä: "sielukas"
Itseäni jotenkin kummastuttaa, kun naispappeutta käsitellään joissain tilanteissa puhtaana tasa-arvokysymyksenä. Kun pappeuskysymys tehdään tasa-arvokysymykseksi, se menee kovin itsekeskeisille urille.


Mitä itsekeskeisyyttä on vaatia sukupuolten tasa-arvoa? Onko tasa-arvossa kysymys itsekeskeisyydestä vaan vain siitä, että kaikilla sukupuolesta riippumatta on mahdollisuus toimia papin virassa. Jos lähdettäisiin liikkelle viran edellyttämistä laatukriteereistä, on syytä todeta, että Suomi on täynnä pappeja, jotka eivät täytä kriteerejä ja valtaosa näistä papeista on miehiä.

Lainaus
Raamatun syntyaikoina naissukupuoli oli mieheen verrattuna hyvin sivistymätön ja vailla teologisten dogmien hallintaa. On hyvin loogista, että tällöin ja pitkälle historiassa naista ei koettu sovinaiseksi paimenvirkaan, ja nimenomaan sen takia, että Jumalan Sanan levittäjällä ja ihmisten siunaajalla täytyi olla mahdollisimman valistunut ote toimeensa. Kyse ei ollut naisen alistamisesta ja väheksymisestä, vaan siitä, ettei nainen vielä ollut valmis paimenvirkaan.


Hämmästyttävä näkemys nuorelta naiselta. Mistä voidaan vetää juuri sellainen johtopäätös, että naiset olivat sivistymättömiä? Ja eivätkö Jeesuksen seuraajat olleet valtaosaltaan juuri näitä sivistymättömiä ihmisiä eikä kirjanoppineita?

Lainaus
Nykyään asettelu on kuitenkin täysin toinen, naissukupuoli on kehittynyt ja sen asema maailmassa on muuttunut. Ennen naisen puhuminen seurakunnassa herätti paheksuntaa, nykyään ei.


Ja tämä väite perustuu siis siihen, että naissukupuoli oli kehittymätön 2000 vuotta sitten ja miessukupuoli kehittynyt? Huhhuh!


Lainaus
Lohdullista on, että aikojen saatossa naisten oikeudet ovat muuttuneet, saavathan he jopa puhua seurakunnan kokouksissa, nuo mokomat tissieläimet.


Ja nyt sitten palataan siihen, että Suomi antoi ensimmäisenä valtiona maailmassa naisille oikeuden äänestää ja olla ehdokkaana yleisissä vaaleissa.
Acta, non verba.