Kirjoittaja Aihe: Kreationismi ja luopumus  (Luettu 45342 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #30 : 22.04.14 - klo:21:27 »
Oletteko lukeneet Guy Delislen sarjakuvakertomusta Merkintöjä Jerusalemista? Suosittelen! Tarina on omaelämäkerrallinen - Delislen vaimo työskentelee Medecins sans frontiers -järjestössä (Lääkärit ilman rajoja) ja Delisle kuvaa arkipäiväänsä Jerusalemissa koti-isänä ja piirtäjänä. Hän ei ota kantaa vaan kuvaa sitä, mitä näkee.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #31 : 22.04.14 - klo:21:50 »
Omasta puolestani en laukaise "Israel-miinaa". Mietin vain, että onko körteissä paljon korvausteologian hyväksyjiä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #32 : 23.04.14 - klo:06:44 »
"Minä olen kutsuva kansakseni sen, joka ei ollut minun kansani, ja rakkaakseni sen, joka ei ollut minun rakkaani. Ja on tapahtuva, että siinä paikassa, jossa heille on sanottu: 'Te ette ole minun kansani', siinä heitä kutsutaan elävän Jumalan lapsiksi."

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #33 : 23.04.14 - klo:20:15 »
Kahtiajakoja on monenlaisia. Kansojen ja uskontojen väliset eivät suinkaan ole ainoita. Minä ole rauhanrakentajien puolella epäluulon lietsojia vastaan.

Sitähän minäkin.  :kahvi:
Ram Laor, opas ja Herättäjäyhdistyksen ainut juutalaisjäsen, kertoi rauhaa kaivattavan molemmin puolin, muutama prosentti mellakoi ja häiriköi, muuttaa just tarkkaan toisen joukkoon ja leväyttää lipun ikkunasta - siellä valtakunnanlippuja saa käyttää huolettomammin kuin täällä.  Oikein haastaa riitaa.

Se on mielenkiintoinen paikka historiallisesti, mutkikkaan sisäpoliittisesti myös eri juutalaisväestönosien kesken, ja haluaisin hiukka tarkennusta historiaan - kotimaisiin tiedotusvälineisiin ei nimittäin suuremmin kannata luottaa.  Osaan hepreaksi jo tilata mehupullon, mutta oppisin muutakin mielelläni ja viehätyin Galilean kukkuloihin. Ehkä, jos oppisi jo täällä, ja majailisi ja tutustuisi naapureihin, kuulisi erilaista juttua.  Kyllä, kovin tahtoisin sinne olemaan.  Jos tahtoo tuntea oman pienuutensa - tai siis kestää sitä - ja ohikiitävyytensä, se on loistopaikka.  Katselisin jotakin kaivausta ja koettaisin hitaasti ymmärtää, tuon rakensivat- siis ketkä - no tuo kerros on mamelukkien - roomalaisten - kenen lienere - ristiretkeläisten - turkkilaisten - kenen taas...   Sillai niin minä tahtoisin.
« Viimeksi muokattu: 23.04.14 - klo:20:25 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #34 : 25.04.14 - klo:07:23 »
Epäuskoinen mieli lienee pahasta, kyselevä mieli hyvästä.
Öppiäinen heitti ilmoille kysymystä kahdesta kohdasta uskontunnustusta.
Nuo kaksi kohtaa kenties ovat ne uskontunnustuksen vaikeasti hahmoteltavat osat.
Muu asia uskontunnustuksesta on helpompi käsittää ja ehkäpä on niin, että nykyaikana kirkon työntekijöiden sekä kirkon jäsenten joukossa on henkilöitä, jotka yrittävät kieltää tai turhentaa sellaisia asioita, jotka on helppo ymmärtää. Neitseestä syntyminen on eräs esimerkki tästä kieltämisestä.

Vaikeasti ymmärrettäviä asioita ei sen takia kovin kummoisesti kielletä, koska ei tiedetä, mikä niissä on sellaista, mikä pitää turhentaa.

Tuntuu siltä, että jos ihminen pyrkii ottamaan Raamatun kokonansa Jumalalta tulleena ihmistä varten olevana ilmoituksena, josta voi ammentaa ainesta eri elämänaloille, tällainen usko&toiminta leimataan vahingolliseksi ja hyveeksi julistetaan se, että valitsee Raamatusta vain itselleen sopivia paloja ja kieltää itselleen sopimattomat palat. Sitäkin julistetaan hyveeksi, jos ilmoittaa, että ottaa Raamatusta ohjeistusta vain kapealle saralle elämästään.

Raamatun arvovallan lasku on hyvettä, jos pyrkii sitä nostamaan, se on pahetta.
Sekaisin ovat maailman kirjat.

Niin, ja puhuin tässä asenteista.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #35 : 25.04.14 - klo:07:32 »
Raamatun arvo on minusta lähinnä välinearvo. Se on kirjana kuitenkin vain kuljettamassa viestiä - ilmoitusta - Jumalalta ihmisille. Jos Raamatulle itselleen annetaan arvovaltaa ohi sen kautta meitä puhuttelevan Jumalan, tehdään erehdys. Joskus kuulee jopa sen tapaisia ajatuksia, että Jumala ei voisi toimia tahtonsa mukaan vapaasti, koska Raamattu ei sitä salli. Tällainen olisi jo mielestäni jumalanpilkkaa.
Kaikki valta - arvovaltakin - kuuluu kolmiyhteiselle Jumalalle.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #36 : 25.04.14 - klo:07:51 »

   Eikö Raamatun sana ole samalla tavalla tutkimaton kuin Herran tiet?


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #37 : 25.04.14 - klo:09:54 »
Raamatun arvo on minusta lähinnä välinearvo. Se on kirjana kuitenkin vain kuljettamassa viestiä - ilmoitusta - Jumalalta ihmisille. Jos Raamatulle itselleen annetaan arvovaltaa ohi sen kautta meitä puhuttelevan Jumalan, tehdään erehdys. Joskus kuulee jopa sen tapaisia ajatuksia, että Jumala ei voisi toimia tahtonsa mukaan vapaasti, koska Raamattu ei sitä salli. Tällainen olisi jo mielestäni jumalanpilkkaa.
Kaikki valta - arvovaltakin - kuuluu kolmiyhteiselle Jumalalle.

Kuulostaa väkisin väännetyltä. Kuka on antanut Raamatulle arvovaltaa ohi meitä puhuttelevan Jumalan? Et kai väitä, että karjalaisenkyösti tai Päivi Räsänen?  :107:

Eikö Jumala puhuttele meitä ennen kaikkea sanassaan? Juuri fundamentalistejahan tälläkin foorumilla syytetään siitä, että he muka saavat viestejä suoraan Jumalalta.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #38 : 25.04.14 - klo:11:48 »
Kuka on antanut Raamatulle arvovaltaa ohi meitä puhuttelevan Jumalan? Et kai väitä, että karjalaisenkyösti tai Päivi Räsänen?

En tarkoittanut ketään Körttifoorumille kirjoittavaa. Muissa yhteyksissä olen muutaman kerran kohdannut kristittyjä, jotka pitävät Raamattua jopa Kaikkivaltiasta sitovana sääntönä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #39 : 25.04.14 - klo:20:38 »
Juuri fundamentalistejahan tälläkin foorumilla syytetään siitä, että he muka saavat viestejä suoraan Jumalalta.

Eiväthän fundamentalistit ole mikään yhtenäinen poppoo, jotka kaikki mielestään saavat viestejä suoraan Jumalalta! Osa saa, suuri osa ei. En muista että missään foorumilla olisi väitetty kaikkien saavan, mutta myönnän että kaikkea en ole lukenut.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #40 : 25.04.14 - klo:20:44 »
Vaikeasti ymmärrettäviä asioita ei sen takia kovin kummoisesti kielletä, koska ei tiedetä, mikä niissä on sellaista, mikä pitää turhentaa.

Minun on vaikea ymmärtää, miksi ajattelet, että joidenkin mielestä asioita oikein pitää turhentaa.

Jokainen joka tapauksessa valitsee itselleen sopivat palat. Eli toimii ymmärryksensä mukaan. Kai se on pahe, entä sitten?

Ja nythän ei puhuta siitä, suostuuko näkemään omat tekonsa väärinä, vaan vähän isommista asioista.

Kerrotko miksi se neitseestäsyntyminen on tärkeää? Ei sillä että haluaisin asian kiistää, en vain ymmärrä miksi sillä olisi niin suurta väliä.


Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #41 : 25.04.14 - klo:22:01 »
Tarkoitetaanko Marian neitsyydellä välttämättä juuri fysiologiaa? Tuskin pelkästään sitä. Ajatus, jonkä kuulin äskettäin, kiinnostaa minua kovasti. Neitsyys on sen mukaan naisen koskemattomuutta, vapautta miehen vaikutuksesta. Ehkä Marian kohdalla halutaan tähdentää hänen itsenäistä päätöstään suostua Jumalan Pojan äidiksi. Tässähän hän eroaa esimerkiksi Saarasta, joka sai Abrahamin vaimona vain miesten keskustelua sivusta seuraten kuulla, että saa vanhoilla päivillään pojan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #42 : 25.04.14 - klo:22:09 »
^Senpä minäkin haluaisin tietää, mitä sillä tarkoitetaan. Suurimmalla osalla kristikuntaa kun on vielä se oppi, että Maria oli ainainen neitsyt, vaikka olihan Jeesuksella veljiä.

Ja sitten senkin, miksi asia olisi olennainen. (Jos siksi, että täysi ihmisyys ja täysi jumaluus olisi mahdollinen vain niin, että siinä oli ihmisen munasolu ja tyhjästä luotu jumalallinen siittiö - mikä yhden siittiön luominen nyt tietysti on pikku juttu aiemman koko maailmankaikkeuden luomisen rinnalla - niin olisihan ne solut voinut toisinkin päin järjestää, jolloin neitsyys ei olisi ollut tarpeen ja Jeesus olisi oikeasti Daavidin poika, kuten kirjoitettu on.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #43 : 25.04.14 - klo:22:20 »
Onko jumalallinen siittiö kristillinen dogma?
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #44 : 25.04.14 - klo:22:57 »
^ Ei, ja siksi käytinkin sanaa jos.

Haluaisin edelleen tietää, miksi kristillisen uskon kannalta olisi peräti tuhoisaa olla uskomatta neitseestäsyntymiseen. Mikä siinä on niin olennaista?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.