Kirjoittaja Aihe: Ajatuksia paastosta  (Luettu 14329 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Michelle

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Ajatuksia paastosta
« : 24.02.06 - klo:13:58 »
Taas Laskiainen lähenee ja laskeudutaan paastoon ja odottamaan pääsiäisen riemujuhlaa.
Joskus SRO aikoina tuli vedettyä kunnon paastoja, pelkällä nesteellä. Mutta nyt asiaa enemmän pohdittuani ajattelin, että mikä olis sellainen mistä voisin luopua paaston ajaksi. Kuitenkin halusin sen olevan jotain, mikä ei menisi helposti tosta vaan oikeasti vaatisi "työtä" ja sen ajan voi käyttää Sanan tutkiskeluun. Niinpä päätin lopettaa sokerin syönnin kaikessa muodossa (Olen siis todellinen addikti) ja Aina kun tekee karkkia tms. mieli tartun Raamattuun ja  rukoilen saavani oppia jotain uutta, joka olisi minulle hyödyksi ja rakennukseksi. Parenee samalla ruumis ja mieli  :D
Toinen jonka poistan on punainen liha, mutta se kyllä vaan siitä syystä, että kun ei sitä syö on parempi olo
"Hän on minua alhaista katsonut suuressa armossaan. tahdon Häntä vain palvella ja kiittä näin hänen nimeään. Minun sieluni suuresti ylistää Herraa ja henkeni, Jumalasta nyt riemuitsee. iloitsee vapahtajastani"

Poissa Soopeli

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 174
Ajatuksia paastosta
« Vastaus #1 : 24.02.06 - klo:20:25 »
Minä ajattelin luopua netistä. Tällä kertaa jopa niin, että kävisin vain postit katsomassa koululla kerran päivässä. Säästyisi varmaan mukavasti aikaa.

Poissa Michelle

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Ajatuksia paastosta
« Vastaus #2 : 24.02.06 - klo:20:30 »
jäi näköjään ajatus tossa alkuperäisessä kesken, mutta tarkoitus oli siis herättä keskustelua siitä, mistä tuntuisi vaikealta luopua, ja joka kuitenkin on suht turhaa...
"Hän on minua alhaista katsonut suuressa armossaan. tahdon Häntä vain palvella ja kiittä näin hänen nimeään. Minun sieluni suuresti ylistää Herraa ja henkeni, Jumalasta nyt riemuitsee. iloitsee vapahtajastani"

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Ajatuksia paastosta
« Vastaus #3 : 24.02.06 - klo:20:35 »
Mitäpä tuota ihtiänsä kiusaamaan, hyvin mennee iliman kiusaamataki. Tiiä sitte ku en oo kokkeillu, vaa en usko että palijua saavuttasin jos jostaki luopusin. Tai no kirjotuksiin lukemisen vois kyllä jättää, vaa eipä sekkää hyövyttäs. Nooh...

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Ajatuksia paastosta
« Vastaus #4 : 25.02.06 - klo:15:02 »
Minä jotenkin ymmärrän paaston olevan vähemmän itsekieltäytymistä ja oman jumalasuhteen kanssa painiskelua ja enemmän yhteisen vastuun kantamista. Mutta jos joku asia yhdistää nuo kaikki, niin se kuuluu paastooni.. :)

Ajattelin, että voisin ruveta oikeasti laittamaan ruokaa. Nykyään syön paljon valmisaterioita. Viikon pakkausmateriaalien määrä on käsittämätön. Vaikka tuenkin lähikauppaa, kerskakulutan samalla aivan järjettömästi luontoa.

Ongelma vaan on se, että ruuanlaitto ei ole ollenkaan kivaa. Tiskaaminen ei ole kivaa. Nämä asiat eivät ainakaan vie minua toisten luo, kun sulkeudun omaa koppiini manaamaan perunoiden kuorimisen ongelmia (ikään kuin nuorena ei olisi tullut tarpeeksi harjoitusta erään nimeltä mainitsemattoman saaren keittiöllä..) (tunteja, ja taas tunteja niiden muoviämpäreiden vieressä, kädet limaisina ja kylminä). Eikä oikein ole aikaakaan..

Makeasta luopumista en uskalla ajatellakaan. Ehkä selviäisin sillä lailla, että sunnuntaisin en paastoaisi.

Tekosyitä on monenlaisia.

Poissa Soopeli

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 174
Ajatuksia paastosta
« Vastaus #5 : 26.02.06 - klo:14:07 »
Nyt se sitten alkaa. Nettipaasto. Palataan asiaan pääsiäisen jälkeen. :-#

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Ajatuksia paastosta
« Vastaus #6 : 26.02.06 - klo:15:56 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Mitäpä tuota ihtiänsä kiusaamaan, hyvin mennee iliman kiusaamataki. Tiiä sitte ku en oo kokkeillu, vaa en usko että palijua saavuttasin jos jostaki luopusin. Tai no kirjotuksiin lukemisen vois kyllä jättää, vaa eipä sekkää hyövyttäs. Nooh...


Mikko luovuppa tupakasta. Se olisi terveellinen, taloudellinen ja paljon tuskaa tuottava eli tosi hyveellinen paasto. Samat sanat muille tupakoistijoille.

Entinen nikotinisti.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Kauhanen T

  • Vieras
Ajatuksia paastosta
« Vastaus #7 : 26.02.06 - klo:16:28 »
Pyrin paastonaikana veisaamaan Malmivaaran Siionin - ja soveltuvin osin vuoden 1938 kirkkovirsikirjan - kärsimysvirret. Ja lueskelemaan sunnuntaisin asiaankuuluvia saarnoja postilloista. Christian Scriverin "Sielun aarre" on nyt työn alla. Sen saarnat ovatkin sopivasti pitkiä kuin entinen pitkäperjantain litania.

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Ajatuksia paastosta
« Vastaus #8 : 27.02.06 - klo:20:52 »
Pyrin paastoamaan marsipaanista. Hyvin on onnistunut tähän mennessä, henkinen nirvana lähestyy.

Poissa alffaomega

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 9
    • http://groups.msn.com/IKHTYS777
Ajatuksia paastosta
« Vastaus #9 : 27.02.06 - klo:21:02 »
Nyt pitää tehdä se mistä olen puhunut ja lukea myöskin jesaja 58 uudestaan ja huolella.
"Sentähden jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luontokappale; sillä vanhat ovat kadonneet, katso, kaikki ovat uudeksi tulleet."

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Ajatuksia paastosta
« Vastaus #10 : 27.02.06 - klo:21:08 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"


Mikko luovuppa tupakasta. Se olisi terveellinen, taloudellinen ja paljon tuskaa tuottava eli tosi hyveellinen paasto. Samat sanat muille tupakoistijoille.

Entinen nikotinisti.
Ei se pahaa tekisi, ainahan sitä on kaikkea suunnitteilla. Vaan ei sitä nyt oikein, kun on kirjotukset, pääsykokkeet ja muuta hermoja raastavaa toimintaa, menee keskittyminen ainakin pariksi viikkoa jos lopettaa. Vaikka aina kai se on huono aika kaikkea tuollaista tehdä...

Poissa alffaomega

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 9
    • http://groups.msn.com/IKHTYS777
"Sentähden jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luontokappale; sillä vanhat ovat kadonneet, katso, kaikki ovat uudeksi tulleet."

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Ajatuksia paastosta
« Vastaus #12 : 09.02.08 - klo:14:31 »
Vuoden 2008 paaston aikana luovun kaikista muista nettikeskustelupalstoista paitsi tästä.  8)  Pitäkää sitä kunnia-asiana. Lisäksi luovun kaikesta muusta karkista paitsi Läkerol-askeista. Onks tää liian valikoivaa?
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa Pinni

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 149
Ajatuksia paastosta
« Vastaus #13 : 10.02.08 - klo:12:46 »
Minä en välttämättä ymmärrä sitä, miksi pitäisi luopua nettijutuista. Olen huomannut, että joillakin keskustelupalstoilla voi levittää hyvää mieltä, ja että toisia voi auttaa. Itse en ainakaan koe mitään hyötyä sellaisen lopettamisesta. Irkissä ja mesessäkin pidän yhteyttä kavereihin, ehkä se tuottaa iloa heille!

Mitä tekisin sillä ajalla, jota en enää koneella istuessa kuluttaisi? Viihdyttäisin vain kuitenkin itseäni! Ehkä tekisin jotain käsilläni, askartelisin tai leipoisin, mutta mielestäni "puuhailu" on harrastus kuin harrastus, eikä yhtään arvokkaampi kuin tietokoneella istuminenkaan. En kuitenkaan menisi kadulle taluttamaan mummoja tai tekisi muutakaan yhteiskunnallista kaunista ja hyvää.

Läkerol-askeja sai muuten eilen ilmaiseksi Tennispalatsissa kun meni elokuviin.

Muuten olen paastosta samoilla linjoilla kuin minttu vuonna 2006.
En ymmärrä miksi tällainen itsensä sisään kääntyminen tai itseltään kieltäminen auttaa.
Jos syö jotain mitä ei tarvitsisi syödä, on ihan turha sitten paastolla siitä itseään puhdistaa. Jatkuvat hyvät elämäntavat sanon minä, ja paastolle jotain muuta elämän sisältöä.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Ajatuksia paastosta
« Vastaus #14 : 10.02.08 - klo:13:26 »
Minulla on haaveissa, että jonain vuonna paastoaisin oikeasti, mutta se taitaa jäädä haaveeksi. Tänä vuonna olen päättänyt yrittää, että syön vähän kevyemmin ja koitan muistaa paaston merkityksen, mutta onnistuminen on toinen juttu. Ainahan sitä saa haaveilla. Joulunaikaan onnistuin sikäli, että koitin syödä jouluruokia mahdollisimman vähän ennen joulua (toki jonkin verran tuli syötyä) ja seuraus oli se, että jouluaatosta alkanut jouluruokien mässäily oli todella kivaa vielä pitkään eikä tullut sitä tavallista kyllästymisen tunnetta jo heti pyhien jälkeen.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."