Kirjoittaja Aihe: Ajatuksia herättää ?  (Luettu 31094 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Ajatuksia herättää ?
« Vastaus #15 : 12.07.13 - klo:07:15 »
Päivi puhui omilleen. Se on omiaan entisestään jyrkentämään kansanlähetysläisten erottautumista syntisitä tapa-kritityistä. Onko suunta omaan piispaan heilläkin.
Jaakko Heinimäki sanoi kirkostaeroajille että olisi viisaampaa erota KD:tä. Juuri näin minäkin koi aikoinani ja erosin. Vapauduin omaan ajatteluun.

Tunnustavat kristityt Jutta Urpilainen tai Timo Soini eivät kaiketi ohjeista demareita ja perussuomalaisia "uskontekoihin".
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Ajatuksia herättää ?
« Vastaus #16 : 12.07.13 - klo:07:18 »
Minusta taas Jumalaan uskova saa osallistua viralliseen politiikkaan. Itse asiassa olisi parempikin, että meillä olisi päättäjissä mahdollisimman paljon todellisia kristittyjä.
sitähän yleisessä rukouksessakin rukoillaan, ...kristillinen hallitus.. tms, ja se ei tarkoita KD:ta tai mitään muutakaan puoluetta, vaan yksittäisiä ihmisiä.

Räsänen jossain paikkaili, että viittasi tilanteisiin (esim Saksa 2 maailmansodan aikana), joissa lait on jo selkeästi Raamattua vastaan. esim Boenhoffer osasi miettiä sitäkin ääneen.

Mehän olemme tottuneet siihen, että laki ja järjestys ovat Raamatun mielen mukaisia. Mutta entäs jos eivät olisikaan? toivottavasti ei tule Suomessa ajankohtaiseksi, tai ehkä joidenkin mielestä noin on jo jossain kohdin.


Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ajatuksia herättää ?
« Vastaus #17 : 12.07.13 - klo:12:38 »
Ajattelen, kuinka sallittu-kielletty on tottakin sekotettavissa oikea-väärään.  Mutta sallittu-kielletty merkitsi Bonhoefferin aikaankin, johon Päivi viittaa,  sitten hyvin nopeasti oikea-väärää eli kyllä ne sekaisin saadaan.  Koska mitä persoonallisimpia - ja vaarallisimpia! - oikea-väärä -tulkintoja kuulee, ehdottaisin vain sitä Suomen lakia noudatettavaksi.  Siellä on puutteita ja epäkohtia, ja juuri Päivi rupesi yhtä oikaisemaan, kun osoitin.   Me  niin monesti raamatuntulkinnoista lääkärikoulussa kiivaasti otimme yhteen.   :003:


Jos maallinen lainsäätäjä sivuutetaan vallan, seuraa nopeasti mielivalta.   Olen omin korvin kuullut että homon kivittäminen on Herralle otollinen teko - perusteet löytyvät 3Moos jotakin.  Laitontahan se nyt on, mutta...   En ehdota yksityisnormistoa.  Kirkolle sopii pyytää viisautta sitten havahduttaa ja tukea ihmisiä, jos ajaudutaan pois Jumalan tahdosta siinäkin, missä siitä on hiukka vaikeaa vääntää mitään väännöksiä.       

Päivi todella puhui omilleen, enkä tiedä, tuleeko hänen ihan joka paikassa avata suunsa.Minun tulee kyllä tarkastaa tuokin aborttinootti.  Sen tiedän että kaavinta täytyy gynekologin osata, koska toimenpiteellä suljetaan pois esimerkiksi syöpäkasvaimia, siis koekaavinnoin tehdään paljon muutakin kuin abortteja. Eikö siitä saanutkaan neuvotella esimiehen kanssa?  Luulin ihan.  
Toisaalta siinä kun itse kokoan hurskauttani, toinen lääkäri tekee minunkin syntini - ja tässä pompataan hyvin etäälle Bonhoefferista jo!  

Ajattelen noita muita kristittyjä poliitikkojaeli miksi ei kaikin mokomin,  mutta en toivo koko KD-puoluetta olemaan.
« Viimeksi muokattu: 12.07.13 - klo:12:44 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ajatuksia herättää ?
« Vastaus #18 : 13.07.13 - klo:01:18 »
Aina kun on kiire jumalanpalvelukseen voi ajaa ylinopeutta.

Synnin teon voi mielestäni välttää sillä, että lähtee aikaisemmin liikkeelle.


Ja jos pappi juo ehtoollismaljan tyhjäksi, niin kuin pitää tehdä, niin sen jälkeen voi ajaa autolla kotiin.


Kyllä voi ajaa kotiin, kunhan ei riko Raamatun ajatusta, eli että ei ole juopunut viinistä.
Suomen laki taasen kieltää juopuneena ajon.
Molemmat lait siis tässä tapauksessa puhuvat samaa.


En vielä ole kuunnellut Päivi Räsäsen puhetta, mutta yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että vapaa lehdistö pääsääntöisesti on tämänkaltaisissa asioissa epäluotettava ja antaa väärää tietoa, eli siis valehtelee.

Muistan, kun erään työnantajan palveluksessa kauan sitten olleena loimme erästä suurta ohjelmistotuotetta erääseen paikkaan.
Luin sitten erästä lehtijuttua tekemästämme järjestelmästä. En muista yksityiskohtia, mutta mielestäni lehtijutussa oltiin joiltain osin metsässä.
Ei sellaista olisi pitänyt julkaista.

Eräässä toisessa yhteydessä oli eräänlainen riitatilanne eräiden henkilöiden välillä ja tätä riitatilannetta käsiteltiin ainakin suomalaisessa lehdistössä.
Kerran sitten erään yhteensattuman johdosta minustakin kirjoitettiin tämän asian yhteydessä eräässä suomalaisessa laajalevikkisessä lehdessä.
Minusta oli annettu lausunto, että olen joko USAn sosiaaliviranomainen tai FBI:n agentti. Lehti sitten julkaisi tuon lausunnon.
Tuntui niin hassulta, että säästin kopion tuosta jutusta. Jos joskus sen löydän, ehkä laitan sen netttiin, mikäli ei ole tekijänoikeudellisia esteitä.

Vapaa lehdistö toki monesti puhuu myös totta. Ongelmana on se, että tavallinen lukija ei voi luottaa lehdistöön. Lehdistö ei siis säännöllisesti valehtele.

Mikä olisi sitten ratkaisu tähän ongelmaan? Ongelmana siis on se, että lehdistöön ei voi luottaa.
Tähän ongelmaan ei taida olla mitään toteuttamiskelpoista ratkaisua.
Tämä taitaa olla vain se paras mahdollinen tilanne.
Lehdistön lakkauttaminen tai tiettyjen asioiden käsittelyn kieltäminen johtaa moninkertaisesti huonompaan lopputulokseen, kuin nykyinen tilanne on.

Monesti lehdistön jakamaan disinformaatioon on syynä yksinkertaisesti se, että toimittaja ei viitsi paneutua asiaan ja kirjoittaa muistinvaraisesti ja huolimattomasti juttunsa.
Eräs varsin vähäpätöinen esimerkki tästä on se, kun eräs lehti julkaisi minusta ja eräästä toisesta henkilöstä kuvan ja henkilöiden nimet olivat menneet väärinpäin kuvaan alla. Minä olin siis muuttunut tuoksi toiseksi henkilöksi ja tuo toinen minuksi. En puuttunut asiaan, koska varsinaisen asian kannalta ei ollut merkitystä sillä, että nimet sekoittuivat.


Väitän siis aikaisempien huomioitteni pohjalta, että jälleen lehdistö on jymäyttänyt kansaa ja kansa uskoi.
Moni muukin näyttää valtakunnassamme väittävän tähän asiaan liittyen kaikenlaista, vaikkeivät hekään ole mitä ilmeisimmin kuunnelleet hänen puhettaan.
Kuuntelen kuitenkin tuon Päivi Räsäsen puheen joskus.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Ajatuksia herättää ?
« Vastaus #19 : 13.07.13 - klo:01:33 »
^Räsäsen puhe tässä.

Minusta lehdistön otsikointi on kyllä ollut liioittelevaa. Samoin se on liioittelevaa "tuomitsee"-sanan käyttö tässä. Ollaanko lehdistössä niin jumiuduttu ajatukseen, että kirkko tuomitsee milloin mitäkin, että sana pääsee automaattisesti, vaikka eihän tuossa piispa mitä tuomitse?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ajatuksia herättää ?
« Vastaus #20 : 13.07.13 - klo:01:36 »
Niinä kertoina (ei niitä kovin montaa ole), kun minusta on tehty lehtijuttuja, toimittajat välillä lähettävät lehtijutut minulle tarkistettaviksi.
Eihän ne kaikki lehtijutuissa julkaistut yksityiskohdat silti ole aina aivan niin, kuin todellisuudessa ovat, joskin koska itse on saanut jutut tarkistaa ja korjata asiavirheitä, niin ei virheet ole merkittäviä.

Kun Raamattuinfo Ry:n toiminnassa mukana ollessani ensimmäinen toimittaja soitteli, olin jossain määrin ennakkoluuloinen. Ajattelin (varmaan ainakin vähän), että toimittaja kuitenkin on minua vastaan ja haluaa kirjoittaa negatiivisen jutun. Yritin tietysti olla niin, että asenteeni ei käy ilmi, ja uskon siinä myös onnistuneeni.
Toimittaja kyseli myös kantaani homoasiaan, jolloin lievästi säikähdin: sehän on sellainen aihe, että mitä tahansa siitä sanoo, niin aina menee väärin. Onneksi tuo aihe sitten saatiin sivuutettua.

Raamattuinfo Ry:stä lehdet ovatkin poikkeuksetta kirjoitelleet positiiviseen sävyyn. Vaan, jos yhdistys olisi suuri, luultavasti tilanne ei olisi sama.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ajatuksia herättää ?
« Vastaus #21 : 13.07.13 - klo:01:47 »
Ollaanko lehdistössä niin jumiuduttu ajatukseen, että kirkko tuomitsee milloin mitäkin, että sana pääsee automaattisesti, vaikka eihän tuossa piispa mitä tuomitse?

Uutisissa kuuntelin kahdesti Irja Askolan haastattelun aiheesta.
Minun mielestäni Irja Askolalla oli terve ja rakentava sekä kiihkoton suhtautumistapa Räsäsen pitämään puheeseen.

Irja Askolan viesti minun tulkintani mukaan oli mm. se, että kirkossa ihmisten tuomitsemisia pitäisi vähentää.
Ja juuri tässä yhteydessä hän ensisijaisesti viittasi Päivi Räsäsen puheen tuomitsemiseen.

Hän tulkintani mukaan oli sampilla linjoilla Päivi Räsäsen kanssa siitä, että tietyissä tilanteissa ns. kansalaistottelemattomuus on paikallaan.
Hän toki myös mainitsi, että ei hän kaikessa ole samoilla linjoilla Päivi Räsäsen kanssa ja että tämä seikka ei ole mikään ongelma.
Irja Askola nähdäkseni näkee erilaisuuden (erilaiset näkemykset asioista) ennemminkin rikkautena, kuin ongelmana.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Ajatuksia herättää ?
« Vastaus #22 : 13.07.13 - klo:07:44 »
Ai karjalaisenkyöstikin taas kirjoittelee täällä.
Ja mieli aiheestaan ilmeisesti, eli lain ja evankeliumin vaikutuksesta.

Kuten varmaan jokanen kun on mun kirjotuksia lukenut, ni tietää että mullehan toi armo ja evankeliumi on ne pääasiat ja armonkerjäläisyys ja huono usko ja ikävöivä usko ja muut körtti painotteet.
Lain saarna ja toisen tai yleensäkin jonkun asian synniksi saarnaaminen ei oikein sovellu mulle.
Musta esimerkiksi Päivi kun saarnaa synniksi ties mitä olisi minusta velvoitettu pitämään sitten koko lain, kun muilta vaatii kieltäytymisiä ja muita tikapuita taivaaseen. Olisi hiljaa seurakunnassa ja puhukoon miehelleen kotona.
Repäisköön silmänsä ja kävelköön muutaman peninkulman ja katukoon tuhkassa ja säkissä kun ei rakasta kuitenkaan Jumalaa ihan täydestä sydämestä ja sielusta.

Kuten aiemmin totesin synnintunto ja Jumalan muuttava voima kätkeytyy armoon. Suuri on uskon salaisuus.
Jos haluaa tehdä käännynnäisiä, niin sitten vaan peloittelemaan helvetintulella ja varmasti saa jonkun kääntymään, mutta jos antaa Jumalan vaikuttaa niin sitten tulee Jumalan pelastamia tai kääntyneitä tai armoa janovia tai miksi vaan haluaa sanoa.
Ois se hirveetä jos ihmisistä tuleekin jonkun toisen ihmisen seuraajia ja niiden oppeihin uskovia ja niitä täyttäviä, eikä armon alla olevia joissa Jumalanhenki vaikuttaa.

Irja Askolalla on hieno asenne ja itsekkin toivoisin, että olisi tilaa kaikille ihmisille. Ei niin että sitten kun on täydellinen sopii mukaan, vaan erilaiset ihmiset, kuten kirjanoppineet teologit varmoine mielipiteineen ja oppeineen, juopot, rötösherrat ja seksuaalisesti erilaiset kaikki voisivat tulla Jumlan eteen ja sakramenttien pariin ja Jumala alkaisi vaikuttamaan ja se sallittaisiin.

Jotenkin kai kaikki ihmiset tajuavat tämän saman asian paitsi uskonnolliset ihmiset eivät tunnu tajuavan, vaan laittavat kaikenlaisia vaateita ennenkuin syntinen sopii mukaan joukkoon.
Sen takia kai Päivi saakin ihmiset eroamaan kirkosta. Päivi antaa kirkosta kuvan jossa syntiselle ei ole tilaa, vaan jos sinne menet joudut haukuttavaksi ja et ole samanarvoinen kuin pyhä Päivi.
Jokaiselle kyllä minusta Jumala antaa sen synnintunnon ja janon hengellisyyteen sen kovemmin painostamatta synnin kauheuksilla.
Ikävää on istua jossain seuroissa tai Jumalan palveluksissa, joissa kyräillään toista, tommonenkin tossa.

Onneksi Jumala on isompi kuin me ja auttaa, niin juoppoa kuin rötösherraa ja ties minkälaista ihmistä ihan armosta. Ei niin että sitten vasta apu tulee kun ihminen on täydellinen. Jotenkin juuri bublikaania Jumala vasta auttaakin.
Paavo Ruotsalainen painotti, etä hyvä on huono usko.
Luin jotain hänen kirjeenvaihtoaan jostain kirjasta ja ihmiset siinä valitteli kirjeissään Paavolle, että kun mulla on niin huonousko ja vähäinen ja Paavo siihen, että no sehän on hyvä. Ei sitä omalla uskolla pitkälle pääsekkään vaan lahjauskolla mikä tulee armosta ei omilla ponnistuksilla.
Kait Raamatun painotukset ei mene ihmisten järkeen, kun ne on päälaellaan normi ajattelun kanssa. Antaessaan saa. Luopuessaan löytää. Pieneksi tuleva on suuri. Antamalla anteeksi saat voiton, et vaatimalla toista ensin antamaan anteeksi.

No joo, mutta Päivin puhe kyllä ja oikeaoppisuus ja vaatimus tiukkapipoisuuteen mistä tässä kirjoitellaan on kyllä malli esimerkki miten ei tulisi toimia ihmisten kanssa.
Kaikki valta tekoälylle!

Benkku

  • Vieras
Vs: Ajatuksia herättää ?
« Vastaus #23 : 13.07.13 - klo:08:00 »
Ei tunnu vaan näkyy, että monella on hieman liian isot saappaat. Sitä voi sitten jokainen pohtia itse kukin,kenellä on ja kenellä ei.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ajatuksia herättää ?
« Vastaus #24 : 13.07.13 - klo:08:42 »
Lainaus käyttäjältä: Viisveisaaja
peloittelemaan helvetintulella


Muistui tuosta mieleeni eräs tuttavani, jolla oli Lähiradiossa ohjelma nimeltään "Ilmestyskirja 21:8".
Nykyään tuo ohjelma ei siellä enää pyöri, mutta ennen pyöri.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ajatuksia herättää ?
« Vastaus #25 : 13.07.13 - klo:08:52 »
Lainaan erään puheen lukenutta henkilöä:

"
Piispa Kaarlo Kalliala sanoo, että hän luki Räsäsen puheen, kun asiasta nousi kohua. Hän toteaa hieman hämmästyneensä uutisointia, koska Raamatun nostaminen lain edelle ei ole puheen kärki.

- Meillä luterilaisessa kirkossa on ollut jopa rasitteena se, että perinteemme on erittäin lakiuskollinen. Oli esivalta millainen tahansa, sen käskyjä pitää noudattaa. Kriittinen keskustelu nousi vasta Kolmannen valtakunnan [natsi-Saksan] tapahtumien jälkeen. Lait mahdollistivat kansanryhmän vainoamisen. Eihän sellainen peli vetele. On selvää, että on olemassa alue, jossa laki voi olla huonosti kirjoitettu. Käsittääkseni ministeri Räsänen totesi, että Suomessa lainsäädäntö on hyvällä tolalla.
"

http://yle.fi/uutiset/kirkko_ei_tuomitse_paivi_rasasen_raamattu-kommentteja/6727907

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Ajatuksia herättää ?
« Vastaus #26 : 13.07.13 - klo:09:03 »


Muistui tuosta mieleeni eräs tuttavani, jolla oli Lähiradiossa ohjelma nimeltään "Ilmestyskirja 21:8".
Nykyään tuo ohjelma ei siellä enää pyöri, mutta ennen pyöri.

Muistui mieleeni yksi joka peloittelee ja ahdistelee ohikulkijoita mainoksilla näyteikkunoilla ja busseissa.

Siis ei kai ne Päivin puheet itsessän, niin herättäneet antipatioita, vaan se että hän aina moralisoi ja pitää Raamattua lakikirjana ja latelee sieltä lakeja kuinka muiden tulisi elää ja suhtautua lähimmäisiin ja tavalliset ihmiset kun näkee Raamatun ydin sanoman muuna kuin lakikirjana.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ajatuksia herättää ?
« Vastaus #27 : 13.07.13 - klo:09:13 »
Muistui mieleeni yksi joka peloittelee ja ahdistelee ohikulkijoita mainoksilla näyteikkunoilla ja busseissa.

Tämän linkin takaa
http://u4194.shellit.org//ikkunatekstit/m43a/index.html

löytyy Raamattuikkunan tekstihistoriaa, joka on tietysti päivittämättä ajan tasalle.
Noin 230 ensimmäistä tekstiä sieläl kuitenkin on, ehkä muutama kymmen (jos sitäkään) puuttuu sieltä.
Viittaatko johonkin tiettyyn tekstiin tai teksteihin, jotka ovat ihmisiä peloittaneet tai ahdistaneet?

Täällä taasen on kuvat käytetyistä julisteista ja niiden teksteistä:
http://raamattu.info/kampanjat/2012_helsinki_espoo_vantaa/
Mihin tekstiin/teksteihin lähinnä viittaat?

Lainaus käyttäjältä: Viisveisaaja
Siis ei kai ne Päivin puheet itsessän, niin herättäneet antipatioita, vaan se että hän aina moralisoi ja pitää Raamattua lakikirjana ja latelee sieltä lakeja kuinka muiden tulisi elää ja suhtautua lähimmäisiin ja tavalliset ihmiset kun näkee Raamatun ydin sanoman muuna kuin lakikirjana.

Mitä mieltä sinä olet siitä yleisperiaatteesta, että "ennemmin tulee totella Jumalaa, kuin ihmistä"?
(En siis kysy mitään periaatteen tulkinnasta vaan itse periaatteesta.)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Ajatuksia herättää ?
« Vastaus #28 : 13.07.13 - klo:09:25 »
Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmistä näen sen juuri niinkuin se on kirjoitettu.

Se miten kukin näkee Jumalan komentelevan ja kuinka toteltavan on sitten jokaisen omakohtainen näkemyksensä ei Päivin sanelemaa ja muilta vaativaa.

Päivi kuitenkin latelee komentoja meille muille ja opettaa kuinka tulisi suhtatua lakeihin ja kuinka hän ne ymmärtää.
Miksi hän ei koskaan lisää loppuun, että voinen olla tulkinnoissani väärässä.

Johan siinä tavalliset pulliaiset on ihmeissään, että onko toi kristinuskoa jota hän edustaa ja ei kiitos sille.
Niin erikoiset on Päivin tulkinnat ja opetukset. Armosta puhe ei hänelle sovi, mutta tuomitseminen ja lakipaatos kyllä.
Olispa hänellä asenne kuin Irjalla joka hyväksyy kirkon helmoihin ihan ei täydellisetkin ihmiset.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ajatuksia herättää ?
« Vastaus #29 : 13.07.13 - klo:09:41 »
Lainauksia Viisveisaajalta hänen edellisestä varsin lyhyestä tekstistään (lainaukset alkavat tavuviivalla):

 - Päivi kuitenkin latelee komentoja meille muille
 - opettaa kuinka tulisi suhtatua lakeihin
 - Niin erikoiset on Päivin tulkinnat ja opetukset
 - Armosta puhe ei hänelle sovi
 - tuomitseminen ja lakipaatos kyllä
 - Olispa hänellä asenne kuin Irjalla

Varsinainen pahis tuo Päivi Räsänen.

Lähinnä minua vähän närästää se, että tuon tuostakin törmään tekstihin, joissa kirjoittajat toteavat kaksi asiaa:
1) On parempi keskittyä toisten synteihin
2) ja kuitenkin keskitytään jonkun toisen synteihin.

Minulle ei tuota mitään ongelmia hyväksyä kumpi vain noista kahdesta lähestymistavasta, koska molemmat lähestymistavat kuuluvat aivan normaaliin ihmisten väliseen keskusteluun. Niin pitkälle en ole vielä päässyt, että voisin olla ilman ristiriitaisuuden tunnetta silloin, kun nuo molemmat lähestymistavat ovat yhtä aikaa mukana niin, että molempia lähestymistapoja korostetaan.