Kirjoittaja Aihe: Herättäjäjuhlilla...! Entäs muulloin?  (Luettu 5932 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Herättäjäjuhlilla...! Entäs muulloin?
« : 11.12.11 - klo:16:41 »

  Wilhelmi Malmivaaran ja hänen ystävänsä ymmärtääkseni hengessä ja toiminnassa aikaan saamat HERÄTTÄJÄJUHLAT toimivat mainiosti yhä, ne ovat kelpo kesäfestivaalit vuodesta toiseen. Mutta entäs mitä muuta? Mitä tässä herännäisyydessä eli körttiläisyydessä nyt oikeastaan tapahtuu aina kyseisten juhlien välisenä aikana?

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Herättäjäjuhlilla...! Entäs muulloin?
« Vastaus #1 : 11.12.11 - klo:22:08 »
Herättäjäyhdistyksen näkökulmasta kaksien herättäjäjuhlien välissä käydään tietysti oman paikkakunnan herättäjäseuroissa, osallistutan Herättäjän päivään ja käydään kirkossa, vaikka siellä ei olisikaan herännäispappi. Ai niin ja tietysti roikutaan körttifoorumilla.  :003:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Herättäjäjuhlilla...! Entäs muulloin?
« Vastaus #2 : 11.12.11 - klo:22:19 »
Tätä körttifoorumia ja sosiaalista mediaa ei Wilhelmi muuten ehtinyt keksiä. Mielenkiintoinen ajatus on hänen mahdollinen suhtautumisensa asiaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Herättäjäjuhlilla...! Entäs muulloin?
« Vastaus #3 : 12.12.11 - klo:05:19 »

   Jeesus ainakin hyväksyis.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Herättäjäjuhlilla...! Entäs muulloin?
« Vastaus #4 : 12.12.11 - klo:08:56 »
Luetaan kirjoja jotka kertovat ukoista ja körttipapeista , ja Hengellistä Kuukauslehteä. Silmäillään Siionin virsiä ihan luku- ja rukouskirjana. Löytyi hyvä värssy hautajaisten korttiin. "Te murheelliset, kun kuljette kyynelten teitä. Pois vaikerrukset, maan multa ei armoa peitä". SV 218:1, Väinö Malmivaara, jolta olen saanut paljon ajateltavaa.

Öppiäinen, lainaapa Hannu Purhosen kirja Piikikäs mies ja jos laajempi historia Paavo Ruotsalaisesta kiinnostaa Ruokasen Paavo Ruotsalainen, Talonpoikain herättäjä. Vijo Porkolan kirjat ovat syvällisiä ja opillisia.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Herättäjäjuhlilla...! Entäs muulloin?
« Vastaus #5 : 12.12.11 - klo:09:00 »
Juhlien välillä on
    kotikilvoitus
            työn tekemistä
 Arjen halleluja!

Körttiusko ei oo juhlaa, vaan arkista vaivaa.
                 Se kituu, ei pala roihuten.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Herättäjäjuhlilla...! Entäs muulloin?
« Vastaus #6 : 12.12.11 - klo:16:43 »
Tätä körttifoorumia ja sosiaalista mediaa ei Wilhelmi muuten ehtinyt keksiä. Mielenkiintoinen ajatus on hänen mahdollinen suhtautumisensa asiaan.

Minulla on tarvittaessa helposti saatavilla kirja-asuun puettuna kaikki mahdolliset alkuajan jos kohta myöhempienkin vuosien HK:t vuodesta 1888. Niiden perusteella - ja ns. perimätiedon  mukaan - on helppo nähdä, etä Kuukauslehtien, Herättäjäjuhlien ja Herättäjä-Yhdistyksen - muun muassa - melkoisena moottorina ollut yhteiskunnallisestikin varsin toimelias Wilhelmi Malmivaara puhui, kirjoitti, ideoi ja toimi tosi aktiivisesti. Kansanedustajan tehtävistään hän ei aina suinkaan saapunut suoraan kotiinsa Lapualle, vaan hän kävi pitämässä seurat Seinäjoella sitä ennen. Mielestäni on helppo ajatella, että hän olisi ollut aktiivinen tällaisella foorumilla - olihan hän voimakkaasti ulospäin suuntautunut, joskin kirjoittamiensa ja yhä ahkerasti veisattujen virsiensä perusteella hän oli myös myös sisäisesti aikaan saava. Hänellä - vaikka hänellä oli tuhat rautaa tulessa - olisi uskoakseni riittänyt aikaa myös nyt edessänne olevalle foorumille. Miten lie nykyisten körttijohtajien tilanne ( foorumin suhteen )? :kahvi: :002:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Herättäjäjuhlilla...! Entäs muulloin?
« Vastaus #7 : 12.12.11 - klo:16:48 »
Minulla on tarvittaessa helposti saatavilla kirja-asuun puettuna kaikki mahdolliset alkuajan jos kohta myöhempienkin vuosien HK:t vuodesta 1888. Niiden perusteella - ja ns. perimätiedon  mukaan - on helppo nähdä, etä Kuukauslehtien, Herättäjäjuhlien ja Herättäjä-Yhdistyksen - muun muassa - melkoisena moottorina ollut yhteiskunnallisestikin varsin toimelias Wilhelmi Malmivaara puhui, kirjoitti, ideoi ja toimi tosi aktiivisesti. Kansanedustajan tehtävistään hän ei aina suinkaan saapunut suoraan kotiinsa Lapualle, vaan hän kävi pitämässä seurat Seinäjoella sitä ennen. Mielestäni on helppo ajatella, että hän olisi ollut aktiivinen tällaisella foorumilla - olihan hän voimakkaasti ulospäin suuntautunut, joskin kirjoittamiensa ja yhä ahkerasti veisattujen virsiensä perusteella hän oli myös myös sisäisesti aikaan saava. Hänellä - vaikka hänellä oli tuhat rautaa tulessa - olisi uskoakseni riittänyt aikaa myös nyt edessänne olevalle foorumille. Miten lie nykyisten körttijohtajien tilanne ( foorumin suhteen )? :kahvi: :002:

Simo seuraa foorumia säännöllisesti, mutta ei kirjoittele täällä, mikä ei mielestäni ole tarpeellista. Myös Eleniuksen Jaska seurasi aktiivisesti kirjoittelua foorumissa. Liian vahvan auktoriteetin kirjoittelu ei ole hyväksi foorumille.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Herättäjäjuhlilla...! Entäs muulloin?
« Vastaus #8 : 12.12.11 - klo:17:04 »



  Mielestäni foorumille on hyväksi jos mahdollisimman moni H-Y:n jäsen tai muuten vaan herännäisyydestä aidosti kiinnostunut siihen kirjoittaa. Toki tässä voidaan miettiä vaikka seuraavaa: jos joku simo tai kuka vaan kirjoittaa mielestään mainion analyysin, ja hänelle sekunnissa tai kahdessa - tai ehkä minuutissa - vastataan siihen, ja analyysi kumotaan perustellusti, niin syökö se sitten jotain... ? Mutta hei: täällähän on hyvä oikoa harhaan menneitä tai hassuja puhuvia. Hyvä siksikin kun tämän foorumin taso kokonaisuudessaan on huikeasti parempi kuin monien verkkoon holahtaneiden mielipidefoorumeiden, joista osa on ajatuksellisesti ja kirjallisesti melkoista höttöä... !

 Minä olen eri mieltä tuosta sepposin lopetuksesta tuohon yllä olevaan laatikkoon. Mutta mielipiteensä kullakin. Mutta mukavaa, että mielipiteitä näkee! :002: :kahvi: :icon_wink:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22109
Vs: Herättäjäjuhlilla...! Entäs muulloin?
« Vastaus #9 : 12.12.11 - klo:17:17 »
Olisiko niin, että sanavalmiille foorumille kirjoittelu ei ole hyväksi vahvalle auktoriteetille?  :003:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Herättäjäjuhlilla...! Entäs muulloin?
« Vastaus #10 : 12.12.11 - klo:19:43 »


  Mielestäni foorumille on hyväksi jos mahdollisimman moni H-Y:n jäsen tai muuten vaan herännäisyydestä aidosti kiinnostunut siihen kirjoittaa. Toki tässä voidaan miettiä vaikka seuraavaa: jos joku simo tai kuka vaan kirjoittaa mielestään mainion analyysin, ja hänelle sekunnissa tai kahdessa - tai ehkä minuutissa - vastataan siihen, ja analyysi kumotaan perustellusti, niin syökö se sitten jotain... ? Mutta hei: täällähän on hyvä oikoa harhaan menneitä tai hassuja puhuvia. Hyvä siksikin kun tämän foorumin taso kokonaisuudessaan on huikeasti parempi kuin monien verkkoon holahtaneiden mielipidefoorumeiden, joista osa on ajatuksellisesti ja kirjallisesti melkoista höttöä... !

 Minä olen eri mieltä tuosta sepposin lopetuksesta tuohon yllä olevaan laatikkoon. Mutta mielipiteensä kullakin. Mutta mukavaa, että mielipiteitä näkee! :002: :kahvi: :icon_wink:

Ole vaan eri mieltä, sillä se on tässä foorumissa sallittua. Oikeastaan mielipide ei ole minun, vaan alunperin Jaskan sanoma. Olin ja olen samaa mieltä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Herättäjäjuhlilla...! Entäs muulloin?
« Vastaus #11 : 12.12.11 - klo:19:47 »
Alussa foorumilla kirjoittivat, nimimerkeillä kylläkin,  muutamat papit tai teologit. Heidän alustuksiaan ja kommenttejaan toivoisin  joskus Seurapalstalle, miksei Yleiseen saunaankin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Herättäjäjuhlilla...! Entäs muulloin?
« Vastaus #12 : 12.12.11 - klo:20:19 »
Ole vaan eri mieltä, sillä se on tässä foorumissa sallittua. Oikeastaan mielipide ei ole minun, vaan alunperin Jaskan sanoma. Olin ja olen samaa mieltä.

 Niin olihan se Jaska joillekin auktoriteetti! Sanomasi, Seppos, perusteella hän tiesi itsekin tuon!



Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1568
Vs: Herättäjäjuhlilla...! Entäs muulloin?
« Vastaus #13 : 12.12.11 - klo:22:58 »
"Missä kaksi tai kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä." Matt.18:20   :icon_sunny:
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Herättäjäjuhlilla...! Entäs muulloin?
« Vastaus #14 : 12.12.11 - klo:23:32 »


 Tässä yksi "syy" otsikkooni: Herättäjäjuhlilla on aina lataus jo juhlille mennessä. Herättäjäjuhlilta nousee asioita aikain takaa mieleen. Herättäjäjuhlat vaikuttavat jännästi aina ensi hetkestä päätösseurojen jälkeiseen penkinkantoon. Tavalliseen seuratilaisuuteen menee usein kuin kauppaan ja kirjastoon, käväisee, hoitaa asiansa ja tulee pois. Monestakaan seurahetkestä ei paljon muista jälkeenpäin, seuratilanne on liiaksi tavallinen. :kahvi: :017: