Kirjoittaja Aihe: joulun odotusta  (Luettu 30710 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: joulun odotusta
« Vastaus #15 : 05.11.11 - klo:08:07 »
Me on oltu aina Mikkelin Anttolanhovissa joulut, Suuri Pallonlyöjä ei tiedäkään toisenlaisista jouluista, kun Neiti Kesäheinä oli juuri syntynyt, oltiin Kouvolassa. Mummo ja Vaari veivät Valkyyriat ja isänsä aattokirkkoon ja minä ja Mari hyökkäsimme paketoimaan erinäisiä lahjoja ja tekemään viel valkokastiketta. Ähellettiin ja todettiin että mikä duuni, ja kolmessa minuutissa paperit on pitkin lattiaa.

 Valkyyria II:n tasapainoa horjutti uusi perheenjäsen niin että hän kieltäytyi vaihtamasta vaatteita... öin päivin siis...    Mari sai houkuteltua hänet pesulle ja sillä välin minä syöksyin pesemään Ainoaa Oikeaa Mekkoa. Kuivasin sen hiustenkuivaajalla ja oli juuri nousemassa Myrsky Maanjäristys ja Tsunami kun en meinannu saada sitä kuivaksi, ja silti hän nuuhki sitä epäluuloisena. Se haisi (tuoksui) väärälle!   

Pukki oli nauttinut reippaasti muutakin kuin kansalaisluottamusta, ja yritti savupiipun kautta sisälle, ja pihalla oli kehkeytyä Painimus koska lasten isä ajatteli ettei nyt pukkia lihoiksi, tikkaat oli jäässä...    Se on ehdottomasti perheen dramaattisin joulu.   Lahjoja minulla on kerääntynyt kaappiin jostain kesästä  mutta se harmittaa että vähän olen ennättänyt ite tehdä. Valkyyria I:lle täytyy ehdottomasti saada oma Kuula-Nissinen-Riekkinen Johdatus Raamattuun, on lukenut kolmesti ja toivoo omaksi.
..................................................
Neuvoa Leenalle:  Tuleeko kelleen mieleen mitään vanhaa legendaa, muokatakseni Mummolle ja Vaarille?  Neljäs tietäjä ja pyhä Kristoforos on käytetty.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: joulun odotusta
« Vastaus #16 : 05.11.11 - klo:08:27 »
Huomenta !

Hämärästi muistan kuulleeni jostakin pienestä aasista, vai oliko se pääsiäislegenda. Mutta Googlen hakusivulla löytyy aika paljon hakusanalla: joululegendat.
En saanut siitä tehtyä linkkiä kun osoite on niin pitkä.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: joulun odotusta
« Vastaus #17 : 05.11.11 - klo:08:53 »
..................................................
Neuvoa Leenalle:  Tuleeko kelleen mieleen mitään vanhaa legendaa, muokatakseni Mummolle ja Vaarille?  Neljäs tietäjä ja pyhä Kristoforos on käytetty.

Jos satu käy, niin miten olisi Leo Tolstoin kirjoittama Papa Panovin jouluvieras?

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: joulun odotusta
« Vastaus #18 : 05.11.11 - klo:11:52 »
Leena: Suutari Martti?
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: joulun odotusta
« Vastaus #19 : 05.11.11 - klo:14:54 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: joulun odotusta
« Vastaus #20 : 05.11.11 - klo:16:25 »
No mutta, niitähän tulee aivan ropisemalla. Minun päähäni ei mene kerta kaikkiaan että Google on...   
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: joulun odotusta
« Vastaus #21 : 05.11.11 - klo:20:09 »
Mie tykkään joulusta. Sellaisesta vanhasta perinteisetä, en kiireestä enkä hössötyksestä.
Ruuat on yksinkertaiset vanhat: kinkku, lanttu- ja porkkanalaatikko, rosolli, lasimestarin silli ja joko graavi tai kylmäsavustettu lohi. Leivonnaisina joulutortut, taatelikakku, piparit ja ässät. Kotikaljaa pitää olla. Ja jälkiruokana riisipuuroa ja sekametelisoppaa.
Lipeäkalaa syödään tapanina.

Kuusi otetaan omasta metsästä. Joku joulukukka hommataan, Muuten en paljon koristele, En vaihda jouluverhoja, enkä muuta sen suurempaa. Puhtaat matot vaihdetaan, kun syksyn kelit on kuitenkin kuranneet kulkureiti. Meillä kuljetaan saappat jalassa, perinteiseen maalaistapaan.

Pyryharakka

Poissa pikkumummu

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 466
Vs: joulun odotusta
« Vastaus #22 : 05.11.11 - klo:20:50 »
  Olipas kiva kuulla että kuletaan saappaat jalassa niin meilläkin. Joulu niin kotoinen kuin ikinä. Mun herkku jouluna on lanttulaatikko ja rosolli kaikkia mitä laitan niin syön mutta rosollia ei voita mikään. Nyt sitte vaan tänne hyviä ohjeita rosolliin.  Onko erilaisia olisi hienoa kokeilla kaikkia.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: joulun odotusta
« Vastaus #23 : 05.11.11 - klo:21:10 »

   Joululaulut ja -virret ovat mukavia.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: joulun odotusta
« Vastaus #24 : 05.11.11 - klo:21:21 »
   Joululaulut ja -virret ovat mukavia.




Kyllä näin on ehdottomasti. Niitä on mukavaa laulaa yksin ja yhdessä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: joulun odotusta
« Vastaus #25 : 06.11.11 - klo:21:58 »
Äidin rosolliin kuului kuusi ainesta: silli, etikkapunajuuri, porkkana, omena, sipuli ja herkkukurkku. Meillä miesväen toivomuksesta rosollista puuttuu silli. Muita aineksi laitetaan maun mukaan. Rosollin ainekset sekoitetaan ja maistetaan onko ainesten suhde sopiva. Tarvittaessa lisätään sitä, mitä halutaan.
Pyryharakka

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Vs: joulun odotusta
« Vastaus #26 : 07.11.11 - klo:12:49 »
Sillin voi laittaa lautaselle rosolliastian viereen niille, jotka sitä kaipaavat. Olen nähnyt sellaisiakin rosolleja, joissa ainekset ovat siististi raitoina. Siitä saa sitten itse kukin koota oman sekoituksensa. Rosollin kastike kruunaa nautinnon. Meillä sitä kutsutaan vaahtokylvyksi. Nimitys on peräisin jälkikasvun varhaislapsuudesta.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: joulun odotusta
« Vastaus #27 : 07.11.11 - klo:23:33 »
Ostin ensimmäisen satsin joulukortteja.

Marraskuun pimeys johdattaa mielen joulun odotukseen. Muutama viikko vielä pimeässä, sitten saa sytytellä jouluvalot.

Poissa Mettiintynyt

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 97
Vs: joulun odotusta
« Vastaus #28 : 07.11.11 - klo:23:55 »
Joulupostimerkit ilmestyivät tänään.  Lähetin yhden joulukirjeen ja muutaman kortin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: joulun odotusta
« Vastaus #29 : 08.11.11 - klo:12:24 »
Äidin rosolliin kuului kuusi ainesta: silli, etikkapunajuuri, porkkana, omena, sipuli ja herkkukurkku. Meillä miesväen toivomuksesta rosollista puuttuu silli. Muita aineksi laitetaan maun mukaan. Rosollin ainekset sekoitetaan ja maistetaan onko ainesten suhde sopiva. Tarvittaessa lisätään sitä, mitä halutaan.
Yks ystäväni tekee semmosta joka on juuri raidallinen, kuten Pena mainitsee, mutta hänel on yhtenä raitana silputtua keitettyä kananmunaa, siis, silputtua, ei mitään viipaleita.  Huomasin hyväksi, kananmunasilppu pehmensi muutoin vähän kirpeää makua. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.