Kirjoittaja Aihe: Onko tetoa herättäjäjuhlien tunnuksista?  (Luettu 2734 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Onko tetoa herättäjäjuhlien tunnuksista?
« : 31.05.09 - klo:09:45 »
Hei!

Onko jollakin varmaa tietoa mistä näiden herättjäjuhlien tunnukset ovat peräisin:

2002 Sievi Minä annan teille levon
2003 Suonenjoki Hiljenny Herran edessä

Siis varmuudella? Virsistä vai Raamatusta?

Ja onko juhlien tunnus otettu aina Siionin virsistä?

Tällaista pohdiskelee hippiäinen   :icon_sunny:

Heleätä helluntaita!
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Onko tetoa herättäjäjuhlien tunnuksista?
« Vastaus #1 : 31.05.09 - klo:10:33 »
Kummillakaan herättäjäjuhlilla ei ollu mitään erityistä tunnusvirttä ja ainakin tuo Sievin tunnus on ilmiselvästi Raamatusta ("Tulkaa tänne kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat, minä annan teille levon" tai jotain sinne päin). Suonenjoen tunnuksesta luulisin kans että Raamatusta se on peräisin tai sitten vaan joku on sen keksinyt kun ei siellä muistaakseni tuommosta virttä veisattu.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Onko tetoa herättäjäjuhlien tunnuksista?
« Vastaus #2 : 31.05.09 - klo:16:45 »
Kiitos, Sanneli. Noin arvelin itsekin.
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Onko tetoa herättäjäjuhlien tunnuksista?
« Vastaus #3 : 31.05.09 - klo:21:00 »
Raamatusta molemmat.
1. "Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon." Matt. 11:28

2 "Hiljenny Herran edessä ja odota häntä" on psalmista 37, jae 7, vuoden 1933/38 käännös. Samaa ilmaisua ei ole varhaisemmassa eikä myöhemmässä käännöksessä. Vuoden 1776 Bibliassa jakeen alku kuuluu " Tyydy Herraan, ja odota häntä", uusimmassa käännöksessä taas "Ole ääneti Herran edessä, odota hänen apuaan".

Kolmen version rinnakkainen pohtiminen on antoisaa.

Tiedoista kiitokset mainiolle hakupalvelulla http://raamattu.uskonkirjat.net/

Mt

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Vs: Onko tetoa herättäjäjuhlien tunnuksista?
« Vastaus #4 : 01.06.09 - klo:09:35 »
Hei!

Tuo Sievin herättäjäjuhlatunnus on osa jatkokertomusta!

Vuonna 1973 Sievissä oli tunnuksena "Tulkaa minun tyköni" ja viime juhlilla sen jatko "Minä annan teille levon"

Mä arvelen, että se on ainut jatkotarina näissä tunnareissa, joita on saman paikkkakunnan juhlilla ollut.

muistelee Mauno

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Onko tetoa herättäjäjuhlien tunnuksista?
« Vastaus #5 : 07.06.09 - klo:22:34 »
Paikallinen järjestelytoimikunta tekee ehdotuksen juhlien tunnuksesta ja perustelee ehdotuksiaan. Ehdotuksia on useita ja Herättäjän päätoimikunta valitsee niistä sen, mitä tullaan käyttämään. Mitään sääntöä tunnuksen alkuperästä ei ole, mutta yleensä se on tuttu lause tai lauseen osa Raamatusta tai Siionin Virrestä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi